Test: BenQ W7500

Skärpt ljusflöde

BenQ W7500 är något så ovanligt som en DLP-projektor i mellanklass med en imponerande ljusstyrka och en härligt skarp bild för de ljusa rummen!

FAVORIT I REPRIS!

Av Thomas Ytterberg

BenQ är taiwanesiska tillverkaren med en lång bakgrund av DLP-projektorer varav ett par klassiker i W-serien som är deras hemmabioprodukter. Mest kända i dagsläget är deras budgetmodeller, särskilt långköraren W1070 (testad i HB 8/2013), men kliver vi längre bakåt i tiden hade de modeller som var mer av premiumprodukter för biogrottorna – hög kontrast, skarp optik, robusta byggen med bra funktioner och kvalitet på färgåtergivningen.
Vad som utmärker W7500 är inte egenskaperna från de äldre modellerna optimerade för biogrottan. Numera är produkten en renodlad ljuskanon avsedd för ljusa rum och allra helst ihop med en högkontrastduk. W7500 ger i grunden samma egenskaper som sina budgetsyskon fast starkare, bättre och mer gedigen särskilt i fråga om optik och skärpa. Något som syns på att W7500 helt enkelt har ett biffigare objektiv!
Allra bäst är W7500 när vi låter dess ljusstyrka tala klarspråk, för är det något det finns gott om så är det just ljusstyrka. Vi får runt 1300 härliga Lumen och skulle vi köra lampan i Normal-läge ökar det till 1700 Lumen – dock med ett påfrestande fläktsus.
Det är mycket ljus som kan fylla stora dukar eller bränna på ordentligt på en mörk högkontrastduk i ett rum med besvärliga ljusinsläpp. På detta kommer ett zoomomfång, kastavstånd och lens shift som är uppköp från budgetmodellerna.

DLP med (riktig) lens shift
Kastförhållandet är cirka 1,62 – 2,43 gånger bildens bredd. En 90-tums 16:9-bild (199 cm bred) kräver alltså ett avstånd, objektiv till duk, på cirka 323 till cirka 485 cm. Det är förhållandevis långt bort som minsta avstånd.
Fördelen är att med den typen av objektiv kan du räkna med lite bättre optisk skärpa och W7500 hör definitivt till den skarpaste projektorn i sin prisklass. Kastförhållandet är också lämpligt för matchning med högkontrastduk då dessa dukar annars ger vinjettering med mörka hörn ifall projektorn är för nära duken.
W7500 har också lens shift som regleras genom en spak på framsidan. Omfånget är hyfsat generöst med en 120 procent av bildhöjden som total justeringsmån uppåt eller nedåt, samt 40 procent av bildbredden åt sidorna. Det räcker långt för en vettig installation, till exempel att ha W7500 på en hög hylla och låta bildens överkant landa strax under projektorn.
Observera att handbok och reklam beskriver detta som ±120 procent av bildhöjden vilket är mycket mer än exempelvis Epsons, JVC:s och Sonys projektorer. Beskriver vi däremot justeringen enligt samma regler ger BenQ W7500 en lens shift på ±60 procent av bildhöjden och ±20 procent av bildens bredd. Eller ett annat sätt att uttrycka det: offset kan som mest bli 10 procent av bildhöjden.

Filmanpassade färger
Den grymma ljusstyrkan kommer delvis från att W7500 använder ett Brilliant Color-färghjul, ett färghjul som skjuter på mer ljusstyrka i neutrala nyanser. Vi har tagit upp den här typen av färghjul i tidigare tester och det finns i grunden två varianter.
Den ena typen ger väldigt mycket mer ljus i vitt men är helt skev på färgåtergivning. Powerpoint snarare än Blu-ray. Samt tydligt regnbågsflimmer.
Den andra varianten av färghjul skjuter endast på lite ljus i neutrala nyanser. Tillräckligt för att piffa upp bilden men ger inte alla lika stora skillnader i färgåtergivningen. Det ger också mer korrekta färger och en behagligare bild som passar film.
BenQ W7500 har denna film-anpassade varianten av färghjul och ja, det märks i stort sett direkt ur kartong. Bilden är riktigt bra med tydlig punch i ljuset utan att det blir pannkaka av färgerna. Regnbågsflimmer? Tja, jag måste medvetet framkalla fenomenet och tänkte inte ens på regnbågar förrän jag började skriva ned mina intryck inför testet.
Bildkvaliteten är helt på den nivå du kan vänta dig för prisklassen och tar sig flera steg ovanför budgetmodellerna. Bilden är också oväntat lugn och sansad jämfört med BenQ:s föregående modeller i den här klassen.
Kontrastnivån är fortfarande blygsam men då svärtan håller sig till någorlunda neutralt mörkgrått snarare än en färgad mörkgrå får vi ändå ett tydligare intryck av högre bildkvalitet jämfört med projektorerna i lägre prisklass.

Små justeringar för bättre bild
Fabriksinställningarna är ganska bra och vi kommer undan med Cinema-inställningen där vi håller oss på Colortemp: Normal. Inställnings- och kalibreringsmöjligheterna är omfattande och går du till User-lägena får du också fler möjligheter att påverka bilden.
Gamma-inställningen står på 2.4 från början och har du ett ljust rum kan du kliva ned till 2.2 eller till och med 2.0 för att få tydligare nyansering av skuggor. För de allra flesta kommer en BenQ W7500 fungera prima ur kartong med några enkla justeringar.
Allt är däremot inte helt hundra med hur W7500 hanterar signalnivåer. Kontrast-reglaget är överstyrt vilket ger en tydlig missfärgning av helt vita nyanser. Klickar vi oss från Contrast på 50 till 51 får vi en väldigt tydlig missfärgning i vitt. Vi ser också en del bandning/posterisering i bilden. Fast detta är ändå ett försvinnande litet problem. Den posterisering vi får från exempelvis Netflix är betydligt mer markant än som vad som tillförs på egen hand av W7500.
Lång historia kort kan man välja två vägar och ändra HDMI-anslutningen till att köra två lägen. Med vår signalgenerator får vi följande värden på reglagen beroende på hur vi ställer HDMI-ingången:
"Video levels": Brightness på 51, Contrast på 44. Klipper nivåer nära svart och vitt.
"PC levers": Brightness på 44, Contrast på 50. Denna variant ger i grunden något bättre och lugnare bild utan posterisering, men vi tappar också ca 10 procent i ljusstyrka.

Högt ljusflöde ger låg kontrast
Kontrastmässigt har alltså inte W7500 så mycket att komma med utan det är ljusstyrkan som är målet. 1500:1 mäter vi i on/off-kontrastförhållande vilket är ett värde som ligger närmare budgetmodellerna än de konkurrerande modeller som ligger i prisklassen ovanför 20 000 kronor.
W7500 har en iris-funktion, kallad "Dynamic black" som dämpar ljuset riktigt ordentligt. Men så fort vi har lite ljus i bilden öppnar irisen förstås upp och släpper på mer ljus. Simultankontrast är lite klurigare att mäta upp eftersom rummet påverkar simultankontrasten. Men vi fick i ett vitt vardagsrum en förbättring på mellan 30 till 50 procent av simultankontrastförhållandet med Dynamic Black aktiverat. Inte illa och en behövlig förbättring i mörka scener.
Autoiris har som väntat nackdelar också. Dels att irisen ger ifrån sig ett mekaniskt skrapljud när de används. Dels att dess effekt blir övertydlig i scener som växlar mellan mörk och ljus bild och viceversa. Vi hinner i en kort stund se hur ljuset regleras och hur bilden påverkas, särskilt när vi tittar på TV-serier där det finns färdiga brytpunkter (avsedda för reklamavbrott) vilka tonar till och från helsvart. Personligen föredrog jag att ha Dynamic Black avstängd.

Slutsats
BenQ W7500 gör inte helt rätt när det kommer till signalhanteringen men eftersom syftet med den här projektorn är att använda dess styrka, det vill säga ljusstyrkan, slår det aldrig igenom som ett stort hinder för bildkvaliteten.
W7500 är helt enkelt inte projektorn för den bästa möjliga bilden i en kolsvart biogrotta, utan projektorn för det ljusa vardagsrummet där du redan från första början egentligen prioriterat bort det färgmässiga finliret.
För i övrigt är det en positiv upplevelse där mina förväntningar faktiskt överträffas något. Tidigare BenQ-modeller i den här prisklassen har varit lite av axelryckningar och egentligen inte gett så mycket jämfört med något annat i samma prisklass. W7500 är istället en klar och tydlig produkt.
En rejält ljusstark, skarp och robust DLP-projektor som kan ta sig an de svårare rummen och där matchas allra bäst med en högkontrastduk.

BenQ W7500
Bildteknik: DLP, 1920x1080 pixlar
Ljusflöde: 2 000 ANSI Lumen
Förväntat lamptid: 3 000 timmar
Pris för lampa: ca 3 500 kr
Anslutningar: 2 HDMI, VGA, komponent, komposit, s-video, RS232, trigger ut
Mått (BHD): 428 x 317 x 145 mm, 7 kg
Info: BenQ, www.benq.se
Cirkapris: 19 000 kronor

+ Ljusstarkast i sin prisklass
- Klen kontrast
= Vardagsrumsprojektor

Publicerad i HemmaBio 9/2014


Artikelflöde

Uppdatering

Sony-tv med Dolby Vision

När HDR först lanserades var det bland tillverkarna av tv-apparater lite prestige i vilken eller vilka standarder man stödde, och en sak som till en början verkade skriven i sten var att det krävdes speciell hårdvara för att ta hand om Dolby Vision. Men redan i höstas ryktades det om en uppdatering av Sonys apparater utrustade med deras finaste processor, och nu kommer ett klart besked: Sony ZD9, A1, XE94 och XE93 kommer att uppdateras till Dolby Digital under februari 2018! Det är dessutom inget krångel för användaren, eftersom uppdateringen kommer via nätverk, hurra!


Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


Meddelande

Laddar meddelande...