Favorit i repris: Växer med uppdatering

Yamahas tyngsta - Aventage CX-A5000 & MX-A5000

Vi synar för- och slutstegskombinationen i dess nya skepnad i sömmarna.

Av: Ludwig Swanberg

Datorer ingår bland hushållsapparaterna nuförtiden, och finns ofta i vår omedelbara närhet. Ofta vill vi kolla en sak lite snabbt bara, och då känns datorn ofta tillgängligare än att ställa sig på biblioteksstegen och plocka ned rätt band av Nationalencyklopedin. Men – oftare än ofta vill datorn ha första ordet. Innan du får säga vad du hade på hjärtat ska den uppgradera sig lite, bara. Och så står du där och stampar och tittar på uppdaterings-staplar. I vår sköna hemmabiovärld är uppgraderingar snäppet mer sällsynta, men när de väl kommer brukar de vara desto mer omfattande. I Yamaha Aventage-fallet rör det sig om hyfsat genomgripande förändringar av mjukvaran i förförstärkaren och processorn, vilket gör oss ordentligt nyfikna och vetgiriga.

Hårdhandskarna
På själva apparatfronten är intet nytt. Både försteget och slutsteget ser precis likadana ut som de tidigare versionerna, så gillar du nya emblem och bling-bling står den sig slätt. Nej, hårdhandskarna i det här fallet är snarare ett resultat av mjukhandskarnas nya behandlingsmetoder av befintlig utrustning. En sympatisk manöver som finns tillgänglig i vår tid. Tidigare har man varit helt hänvisad till att byta apparater, men nu får man alltså nya funktioner och ny ljudkvalitet som ett brev på posten. Eller via nätet, åtminstone. Vad är det då mer specifikt man har valt att göra?

Jo:
HDMI in- och utgångar är nu fullt kompatibla med Video 4:2:0 60 Hz-standarden. Det betyder att man nu hanterar högupplösta 4K-signaler utan problem.
De befintliga ESS DAC:arna utnyttjas fullt ut genom att den integrerade PLL-kretsen öppnats upp. PLL står för Phase Locked Loop, och handlar om att reducera jitter. Kretsen möjliggör för användaren att välja mellan Yamahas och ESS:s PLL-kretsar. Den senare kan ställas i tre olika intensitetsgrader, för bästa möjliga ljudkvalitet. Yamahas utvecklingsteam poängterar att den här upplåsningen av DAC-chipsets inneboende möjligheter innebär en ordentlig förbättring av ljudkvaliteten i sig, och att de tre olika intensitetsgraderna mest handlar om en ytterligare fintrimning till ditt befintliga system.

Väntrum eller myshörna?
Yamahas nya Y.P.A.O. volymkontroll (Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer) utökar användarmöjligheterna ytterligare hos CX A5000-försteget. Det handlar faktiskt om en dynamisk loudnesskontroll som baseras på akustikmätningar av högtalarna i ditt specifika lyssningsrum. Ett nytänkande vi gillar, förutsatt att det fungerar i verkligheten. Tanken är att användaren alltid ska få rätt balans i frekvensåtergivningen, oavsett om man spelar lågt eller högt, eller mitt emellan.

Laddat och klart
Uppgraderingen är som sagt tillgänglig i form av en nedladdningsbar fil. Du finner den på Yamahas hemsida: http://se.yamaha.com. Operationen tar några minuter, och spänningen som infinner sig är precis samma förväntansfulla knorr i maggropen som när man hämtar ut bilen efter inmontering av nytt trimchip. Öronen är på helspänn när man vrider om tändningsnyckeln, eller som i det här fallet – strömsätter förstärkarna igen. Nya menyval dyker upp i displayen och på On Screen-skärmen, och vittnar om att uppgraderingen fungerat. Inte ett enda gupp på vägen så långt alltså. Skönt.

Jag jitter inte längre...
De olika valmöjligheterna för hur du vill avkoda digitalsignaler från Aventage-förstegets alla ingångar finns under ljudfliken i On Screen-menyn. Det är hyfsat självinstruerande. Välj ett läge, och bedöm resultatet på egen hand! Det är dina upplevelser av din anläggning i ditt rum som räknas. Det är lätt att glömma i den allmänna upplösnings- och sifferhysteri som råder idag. Och du kommer att höra skillnad på de olika lägena.

Snap, crackle & pop
Y.P.A.O. – volymkontrollen kräver som du förstår lite förarbete. Du har först och främst placerat ut alla dina högtalare i rummet, och sett till att allt sitter fast och befinner sig på rätt plats. Du har därefter kört några kraftfulla bassvep med högtalare eller subwoofers, och konstaterat att du inte har en massa rassel och skak i rummet. Hade du det, har du avlägsnat eller skruvat fast det vid det här laget. Mattan är på plats (om du har en matta alltså) och duken är nerfälld (om du har en duk alltså). Du placerar den medföljande mikrofonen i öronhöjd på lyssningsplats, och startar rumsmätningsprocessen. Du hittar den ganska lätt i inställningsmenyn.
En serie fräs och sprak-kaskader ljuder i rummet. Processen är självgående, så du behöver aldrig trycka "nästa" eller liknande. En kvittens dyker upp på skärmen när du är klar. Men det slutar inte med detta. Som användare har du nu möjlighet att välja in det rumsfrekvens-korrigerade resultatet i återgivningen, eller helt låta bli. Det känns fint för puristen inom mig. Väljer jag "thru", struntar den helt i mätningen. Läget "neutral" däremot tar hänsyn till mätningen och rullar av de översta frekvenserna en aning. I vårt testsystem är det en alldeles lagom kryddning, som resulterar i att totalklangen låter rikare, och faktiskt lite "dyrare" om du förstår uttrycket. Stadga och jämnhet präglar återgivna röster och omgivningsljud. Transienter kommer precis lika plötsligt som tidigare, så det rör sig inte om någon inbromsning av de dynamiska förloppet. Dramatiken finns kvar. Skönt.

Ny snubbe på pulpeten
Slutsteget, kan vara värt att poängtera, förblir orört i sammanhanget. Men inte o-be-rört. Alla orkestrar är precis så bra som dirigenten förmår att styra flocken, och inte ett snäpp bättre. På samma sätt får vi en känsla av att slutsteget låter bättre än förra gången nu. Den lite avrundade kvaliteten i toppoktaverna har öppnats upp ett par snäpp, och kombinationen låter nu öppnare och klarare än tidigare. Inte vasst på något sätt – bara transparent och trevligt. Bottenoktaverna förefaller också snäppet piggare, samtidigt som basen har mer kött på benen än förra gången. Särskilt om du använder kombinationen fullt ut och kopplar balanserat. Vi fick till riktigt bra resultat med Chords Sarum-serie, som i flera andra systemkombinationer visat sig ge en rik och mättad grundklang när andra kabelalternativ låtit för hyperdetaljerade. Aventage-kombinationen i sin nya skepnad är så slagkraftig och har så goda allroundkvaliteter att vi valde att använda den som arbetshäst under vårt stora jämförelsetest av sex olika högtalarsystem under några högljudda sommarveckor. Då och då kopplade vi tillbaka till en "vanlig" hemmabioreceiver, och det är betryggande och tillfredsställande att konstatera att man får något för pengarna om man kliver upp på separata enheter. Aventage 5000-kombinationen driver på helt obesvärat när receivern börjar svettas och låta ansträngd. Svårdrivna högtalarkombinationer tas omhand med full kontroll, och ger oss möjlighet att höra konstruktionerna fullt ut. Det är värdefullt. Allra roligast var nog att tri-ampa Swans stora F2.2-system och ändå ha en kanal kvar för centern. En känsla av att åka omkring med V12-motor under huven uppstår lätt vid sådana tillfällen. Maffigt.

En vacker värld
Bakåtsträvande i all ära – och visst är det härligt med vinyl och veteranbilar – men det finns ingredienser i vår nya mjukvarustyrda app-värld som har ett lätt rosenskimmer omkring sig. Känslan när man köpt flaggskeppsförstärkare för något år sedan och slår upp tidningen för att läsa hur "mycket bättre" den nya Mark II-versionen har blivit är ju ingen favorit-känsla precis. I det skenet vill jag applådera nyordningen, där man som befintlig ägare av Yamahas Aventage-förstärkare plötsligt får ny prestanda via nätverksuttaget i väggen. Den nya mjukvaran sveper som en trollstav över din förstärkare, och öppnar upp en rad hemliga dörrar inuti. Resultatet är hörbart, och den nya versionen är faktiskt just så mycket bättre som du befarat. Om vi bott kvar i den gamla världen, där apparater är statiska tingestar som är så bra som specifikationen säger, hade du förmodligen slitit dina hårtestar vid det här laget.
Men du kan ha kvar frisyren oförändrad. Trygg i vetskapen att din Aventage-förstärkare i princip är en plattform, och att det lär plinga till i fortsättningen också, när man återigen kommit på något riktigt fiffigt på utvecklingsavdelningen. Vi applåderar detta.

YAMAHA CX-A5000
Vad: bioprocessor/försteg
Antal kanaler: 11.2
Hdmi: 8 in/2 ut
Komponent: 4 in/1 ut
Digital in: 3 koax/4optiska
Digital ut: 1 optisk
Phono: Ja
Balanserat: 11.0 XLR ut/ 1 par XLR in
Hörlursuttag: Ja
Triggers: 6x12V
Autokalibrering: Ja, YPAO-R.S.C
Nätverkskoppling: Ja
Usb: 1
Wifi: Nej
Spotify: Spotify Connect
Airplay: Ja
Appstyrning: Ja
Storlek (BxHxD): 435x192x448 mm
Vikt: 14 kg
Pris: ca 23 000 kronor

YAMAHA MX-A5000
Vad: flerkanalsslutsteg
Effekt: 11x 150 watt, 8 ohm
Antal kanaler: 11
Obalanserat (RCA): Ja
Balanserat (XLR): Ja
Storlek (BxHxD): 435x210x464 mm
Vikt: 26 kg
Pris: ca 27 000 kronor

Info: se.yamaha.com

Publicerad i HemmaBio 8/2014


Artikelflöde

TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!


Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.


Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.


Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.


Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.


Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.


Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.


32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?


Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.


Marantz NR1609

Röststyrd lågprofil

Marantz uppskattade slimline-receivrar heter i år NR1509 och NR1609!


Test: VSSL A.3

Ljud i hela huset

När du ändå håller på att installera en ordentlig hemmabio, varför inte se till att du på ett smidigt sätt kan lyssna på musik i resten av huset?


SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.


Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.


Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.


YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!


Meddelande

Laddar meddelande...