Swans brutala F1.1A!

Våldsamma bjässar

Drömmer du om riktigt feta högtalare med matchande ljudtryck och kvalitet till ett förhållandevis vettigt pris? Då har vi ett stekhett tips – Swans enorma F1.1A. Spelar skiten ur vad som helst!

Av Jonas Olsson

När högtalartrenden är solklar – mindre, mer slimmat, och helst osynligt – är det härligt att det fortfarande finns riktigt rejäla högtalare på marknaden. Problemet är dock att i princip alla stora, och då menar jag riktigt stora, högtalare är våldsamt dyra. Priser runt miljonen och uppåt är inte ett dugg ovanliga.
Visst finns det billiga varianter som är stora också, men då handlar det oftast om PA-högtalare eller rangliga "discoburkar", men det är inte ett dugg intressant här. Det är riktigt bra grejer vi är ute efter.

USA möter Asien
Företaget HiVi startades i mitten på 90-talet i Toronto, Canada och blev snabbt kända för sina fina högtalarelement. Några år senare köpte HiVi högtalartillverkaren Swans, vilket gav bra förutsättningar med koll på såväl elementtillverkning som helt färdiga högtalare.
Som i princip alla andra inom den här genren konstruerar och designar man i huvudkontoret på hemmaplan, numera i Kalifornien, och tillverkar i kostandseffektiva Asien. Man har behållit namnet Swans på sina högtalare och tillhör numera de riktigt stora tillverkarna.
Vi har vid några tillfällen testat Swans högtalare, som kännetecknas av mycket elegant design och hög finish, ibland kanske med väl mycket blänk som vi anar främst tilltalar den asiatiska och amerikanska marknaden.

Leverans med lastbil
Det knackar på dörren. Utanför står en lastbilschaufför och vill dubbelkolla leveransadressen innan han lastar av. Två stora pallar kommer inrullandes med totalt sex stycken enorma kartonger, tre per högtalare ska det visa sig. Det är de stora golvhögtalarna Swans F1.1A som har anlänt.
Att packa upp blev ett kapitel för sig, och bara tomlådorna tar upp ett helt normalt förrådsrum. Kartongerna kan vara svåra att spara med andra ord. Ja, så länge du inte har ett rum eller garage över för just det ändamålet vill säga.
Ur lådorna kommer alltså högtalarna i tre separata delar packade i dubbla (!) ytterkartonger fint insvepta i mjuka tygpåsar med snörning. Vi får även en ordentlig uppsättning ordentliga, om än ganska styva, kablar. Även kablaget för kopplingen mellan de olika lådorna följer med.
Frid och fröjd så här långt, men jag hade gärna sett en lite tjusigare tryckt dokumentation, gärna på elegant papper och signerad av till exempel konstruktören, istället för det kopierade faktabladet jag hittade i botten av en av kartongerna. Jag vet, det där betyder ju egentligen inte ett skit för produkten i sig, men jag uppskattar att få känna mig lite extra viktig och nöjd som kund efter en investering i den här prisklassen.

Bra grepp och flera händer
Att montera ihop Swans F1.1A kräver såväl noggrannhet och planering som gott om utrymme och mänsklig muskelkraft. Högtalarna är minst sagt svåra att flytta runt när de väl är uppe, så det gäller att tänka noga och slita på lite och testa ett par olika placeringar innan man bestämmer sig.
Att en högtalare står rätt i rummet är väldigt avgörande för prestandan, så att slarva med invinkling, avstånd till bak- och sidoväggar är minst sagt korkat. Du får helt enkelt muta dina medhjälpare med pizza eller något, för du behöver dem tills ni är nöjda.
Totalt fyra personer har hjälpts åt för att med svettiga händer lyfta de tunga delarna på plats, och vi börjar med bottenplattan som ser ut som ett enormt toalettlock. Typ.
På denna ställs sedan de tre delarna med baslådorna överst och underst, och mellanregister- och diskantdelen i mitten. Allt är separerat, dels för att inte störa varandra under drift, men också för att de tack vare sin storlek och tyngd närmast skulle bli omöjliga att ha att göra med annars.
Totalt väger F1.1A in på närmare 125 kilo styck, och särskilt den översta högtalarlådan ska lyftas ganska högt, vilket kräver många stadiga armar och händer. Inget man vill tappa precis.

Generös bestyckning tål stryk
Baslådorna har två tiotumselement med en fyrtums talspole var, och lika många basportar på baksidan där man kan välja att stänga dem med skumgummipropparna eller låta dem vara öppna (testa dig fram för den baskaraktär du föredrar, torrast bas blir det med båda portarna pluggade, en port pluggad ger djupast bas och helt utan pluggar ger en högre portningsfrekvens och en känsla av mer "bastryck", men alltså inte samma djup). Lådorna är riktigt stabilt byggda även om det låter aningen ihåligt när vi knackar på dem.
Mittendelen på den här 4-vägshögtalaren är stummare när vi knackar med knogarna och här finns först och främst ett 6,5-tums mellanregister som assisteras av två stora 2-tumskalotter (!) parat med dubbla banddiskanter för de högsta frekvenserna.
Mängden element gör att såväl känsligheten som effekttåligheten ökar, och Swans F1.1A tål i princip hur mycket stryk som helst.
Delningsfiltret sitter i mellandelen och hela anrättningen kan kopplas med upp till tre slutsteg per högtalartorn via den generösa kontaktpanelen.
Finishen på alla delar är mycket hög med flera lager perfekt klarlack och högtalaren finns i två utföranden, svart och rosewood.

Golvare som golvar
Swans F1.1A är brutala värstinghögtalare med makalös slagkraft som inte sviktar ens när vi försöker plåga skiten ur dem. Attityden är närmast total kontroll och stabilitet, och det alldeles oavsett hur starkt eller svagt du spelar, och likaså oavsett vilken musik eller film som snurrar i spelaren. Det som händer vid högre volymer är att ljudtrycket och kraften i anslagen ökar utan att det låter det minsta illa eller pressat.
Det känns som att det går att spela hur våldsamt som helst, och det är i det här fallet människan som viker sig långt före Swans F1.1F. Brutalt är bara förnamnet.
F1.1A spelar också förvånansvärt fint rakt ut kartong och mognar därefter i fin takt allteftersom de får gå.
Och även om Swans F1.1A kan spela skiten ur precis vem som helst är det inga otyglade moster det handlar om. Nej, det går precis lika bra att myslyssna på vanlig tevevolym. Proportionerna behålls oavsett ljudnivå och det är samma generösa stereobild och perspektiv vid såväl vardagslyssnande som vid våldsam headbangarnivå. Någon gjorde en gång liknelsen – en boxhanske i silkesvante. Swans kan utan att darra det minsta på manschetten golva dig samtidigt som de utan problem smörar upp vem som helst med sitt mjuka, lättlyssnade och trevliga ljud. När som helst.
Det fina ljudet finns liksom bara där – för att återigen så fort du vrider upp volymen ge dig en magpumpare så att du tappar andan. Underbart! Ljudet hårdnar aldrig – det fortsätter bara att kliva på. Hårt!
Om vi släpper den fysiska återgivningen kan vi också berätta att själva ljudidealet är varmt neutralt med skön tyngd i basen utan att tappa balansen eller renheten. Alla register låter väldigt fint avhängda, och det är verkligen en komplett helhet ända upp till den detaljerade och mjuka diskanten som levereras rent ljudmässigt. Trots sitt utseende, som kan ge vissa fördomar, är F1.1A väldigt trevliga och allround.

Småskraj och lycklig
Som ni märker är vi väldigt förtjusta i Swans F1.1A, det är inget vi sticker under stol med. Det här är kul, riktigt kul. Och det låter riktigt bra.
Men samtidigt måste man också vara på det klara med att ett system med F1.1A i spetsen är konstruerat för större rum, gärna över 30 kvadrat och ambitiösa hemmabios. Har du inte rummet är det ingen idé. Punkt.
Det är också väldigt viktigt att mata Swans med ordentliga kraftresurser. Visst går det att spela med enkla grejer, men då händer det inte mycket. F1.1A är inte så extremt kräsen på elektroniken men förtjänar att kunna spela ut riktigt ordentligt, så ju mer kvalitetseffekt du matar in desto mer dynamisk slagkraft, pondus och detaljer spelas ut. Vi rekommenderar att du driver mellandelen och basarna med separata egna slutsteg, och att det är maffiga förstärkare som får det jobbet.
Swans har med F1.1A helt klart koncentrerat sig på den ljudmässiga helheten snarare än att toppa enskilda detaljer, och det är just det som känns så pass attraktivt. Allt funkar och alla typer av musikstilar och filmer låter balanserat och bra. Och sen är de ju så förbaskat brutala också!

Kringutrustning:

Försteg/processor: Anthem AVM 40

Slutsteg: Stello Ai700, Burmester 956 m.fl.

Blu-ray: Oppo BDP-103

Center: 3 x EBT Venus

Surround: JBL LC2

Kablar: Swans, Supra m.fl.

 

PLUS

Sanslöst brutala högtalare

Spelar fint på alla nivåer

Hög finish

Prisvärda

 

MINUS

Jobbiga att installera

Svåra på WAF-faktorn

 

SUMMA

Häftigaste högtalarna i prisklassen just nu knockar dig på alla plan.

 

 

FAKTA SWANS F1.1A

Typ: 4-vägs basreflex

Baselement: 2 x 10 tum

Mellanregister: 1 x 6,5 tum + 2 x 2 tum

Diskant: 2 x banddiskanter

Känslighet: 89 dB

Impedans: 8 Ohm

Frekvensomfång: 35Hz – 20 kHz

Mått: 490 (bottenplattan 590) x 1900 x 585 (685) mm

Vikt: 123 kg/st.

Pris: 119 000 kronor

Info: swans.se

Publicerad i hemmaBio 11/2013


Artikelflöde

Tävla om Red Sparrow på Blu-ray

Vinn sommarfilm!

Jennifer Lawrence som rysk agent, det kan väl inte bli fel? Tävla om en av tre Blu-ray med filmen genom att mejla svaren på frågorna till sommartavling@hemmabiotidningen.se senast 22 juli, och glöm inte skriva namn och adress också i mejlet. Lycka till!

Vilken av följande tre filmer saknar helt hemliga agenter?

1 Salt
X Spionernas Bro
2 Bron till Terabitia

Vem har Jennifer Lawrence INTE spelat mot?

1 Donald Sutherland
x Michael Fassbender
2 Telly Savalas

Vad kan du höra om du lyssnar på endast en subbas?

1 Syrsor
X Cymbaler
2 Lågfrekvent muller


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Meddelande

Laddar meddelande...