Oscarbelönad vildmarks-action

Blodig björnfight chockade biopubliken

The Revenant har blivit en av de senare årens mest omtalade filmer. Mest uppmärksamhet har den brutalt realistiska grizzlybjörnsattacken fått.

Av Thomas Nilsson

Det är 1823 och vinter i norra Dakotas outforskade vildmarker.
Hit kommer jägaren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) som guide för en grupp nybyggare och pälsjägare, ledda av Andrew Henry (Domhnall Gleeson). Efter en indianattack blir gruppen tvingad att fly tillbaka till sin militärbas. När Glass ensam ger sig ut för att spåra villebråd inför nästa expedition blir han brutalt attackerad av en grizzlybjörn. Glass tvingas slåss för sitt liv och lyckas döda björnen, men när resten av nybyggarna hittar honom är han så svårt sargad att de tvivlar på att han kommer att överleva.

Lämnad att dö
John Fitzgerald (Tom Hardy) har redan från början haft ett ont öga till Glass och dennes halvindianske son Hawk (Forrest Goodluck). Han föreslår att man ska lämna kvar Glass i de ödsliga skogarna eftersom han ändå kommer att dö och bara försvåra gruppens väg tillbaka till baslägret.
Henry protesterar och erbjuder pengar till dem som frivilligt stannar kvar och försöker rädda Glass. Till slut blir det Fitzgerald, Hawk och den unge Jim (Will Poulter) som stannar kvar, medan resten av manskapet beger sig tillbaka till förläggningen.
Innan de skiljs åt får Henry Fitzgerald att lova honom att se till så att Glass får en anständig begravning när det oundvikliga slutet blir ett faktum. Ensamma i vildmarken chockar sedan Fitzgerald en halvt förlamad Glass med att kallblodigt mörda Hawk framför honom innan han lurar Jim att lämna Glass att dö.
Mot alla odds överlever den svårt tilltygade Hugh Glass och kämpar sig tillbaka, fast besluten att kräva en blodig hämnd på Fitzgerald ...

Oscarbelönat avbrott
The Revenant bygger på romanen The Revenant: A Novel of Revenge (2002) skriven av Michael Punke och är baserad på sanna händelser om nybyggaren Hugh Glass liv. Redan 1971 gjordes en film, Man in the Wilderness, löst baserad på Glass öde i vildmarken, men med ett lite annorlunda händelseförlopp än i The Revenant . Richard Harris spelade då Glass och John Huston gjorde rollen som kapten Henry.
Planerna på att filma Michael Punkes bok drogs igång redan innan boken hade publicerats. Producenten Akiva Goldsman (Lone Survivor) köpte loss filmrättigheterna och Park Chan-wook (Oldboy) var beredd att regissera med Samuel L. Jackson i huvudrollen.
När Park övergav projektet lades filmplanerna på is fram till 2010 då Mark L. Smith (Vacancy) skrev ett nytt manus baserat på boken. Då var det tänkt att John Hillcoat (The Road) skulle regissera med Christian Bale i huvudrollen, men Hillcoat hoppade av i oktober 2010.
Jean-François Richet (Assault on Precinct 13, 2005) var redo att ersätta honom, men valet föll istället på Alejandro G. Iñárritu (Birdman). I augusti 2011 såg det också klart ut att Leonardo DiCaprio och Sean Penn skulle spela de båda huvudrollerna. Men DiCaprios späckade schema tvingade Iñárritu att skjuta på inspelningarna. Medan DiCaprio spelade in Wolf of Wall Street (2013) gjorde Iñárritu istället hyllade Birdman – ett lyckosamt val för mexikanen som vann en Oscar för både Bästa regi och Bästa manus. Filmen belönades dessutom med en Oscar för Bästa film.

Omöjligt uppdrag – eller inte
Så fort Alejandro G. Iñárritu tackat ja till att regissera The Revenant började han tillsammans med manusförfattaren Mark L. Smith utveckla ett nytt utkast. I en intervju med Creative Screenwriting medgav Smith att han var osäker på om Iñárritu verkligen skulle klara av att filma vissa av de scener de skrev.
– Jag försökte övertyga honom om att det aldrig skulle fungera, men han svarade bara; Tro mig, det kommer att gå. Och han fick ju rätt till slut, sa Smith.
Vid det här laget var Sean Penn inte längre aktuell för rollen som John Fitzgerald, den erbjöds istället till Tom Hardy. Problemet för producenterna var att det gått troll i finansieringen av filmen. Eftersom man erbjudit både DiCaprio och Hardy ett "Pay or Play"-kontrakt (som innebär att skådespelarna får betalt även om filmen aldrig blir inspelad), så hamnade produktionsbolaget i en besvärlig sits.
Det såg också rätt mörkt ut ett tag, Leonardo DiCaprio hade tackat ja till rollen som Steve Jobs i filmen med samma namn och Tom Hardy hade skrivit på för att spela in action-rullen The Suicide Squad Movie. Men båda två hoppade av när ett kinesiskt bolag till sist gick in som finansiär för The Revenant och filmbolaget gav Iñárritu grönt ljus. Inspelningarna påbörjades i oktober 2014.

Brutal realism för alla
Den nio månader långa inspelningen blev en stenhård och mycket fysiskt krävande upplevelse, tack vare att Alejandro G. Iñárritu krävde att filmen skulle spelas in "på riktigt" – alltså på plats ute i vildmarken och utan CGI-effekter i en studio.
– Om vi skulle använda Green-screen och folk kunde koppla av och dricka kaffe i inspelningspauserna, hade många säkert varit nöjda, men filmen hade med största sannolikhet blivit skit, förklarade regissören i en intervju med The Hollywood Reporter (juli, 2015).
Flera av medarbetarna på The Revenant har beskrivit inspelningen som "ett helvete" med kyla, snö, sjukdom och långa inspelningsdagar långt ute i vildmarken som ställde hårda krav på samtliga involverade. Flera i teamet fick också antingen sparken eller sade självmant upp sig på grund av de extrema påfrestningarna. För den temperamentsfulle regissören var det en ofrånkomlig lösning och i en intervju jämförde han sig själv med en orkesterledare.
– Om jag hör en violinist spela falskt, så måste jag förstås ersätta denne.
Leonardo DiCaprio förklarade för Vanity Fair (december, 2015) att det fanns runt 30-40 scener i The Revenant som tveklöst var bland det tuffaste han någonsin fått göra.

Förbjudna glödlampor blev räddningen
Inspelningarna blev inte lättare för att Iñárritu krävde att man bara skulle filma i naturligt ljus för att skapa en så realistisk look som möjligt. Problemet var att man filmade på så otillgängliga platser, så att när teamet slutligen tagit sig dit med all utrustning, så kunde man bara utnyttja några få timmar innan det blev för mörkt.
Tempot drevs därför upp till en snudd på omänsklig nivå för att hinna spela in så mycket som möjligt. Men enligt fotografen Emmanuel Lubezki gjorde man ett undantag i en scen där kraftiga vindar fick lågorna i en lägereld att flamma på ett sätt som störde kamerorna.
– Därför tvingades vi lägga ut en rad glödlampor runt eldstaden för att dämpa reflexerna. Men det var också enda gången vi använde konstgjort ljus.
Teamet filmade på tolv platser i tre olika länder; främst i USA och Kanada. Från början var tanken att spela in hela filmen i Kanada, men vintern var för varm. Istället fick man söka sig till Argentina för att kunna filma slutscenerna som krävde snö.
Alejandro G. Iñárritu förklarade också tidigt i produktionen att han ville spela in The Revenant i kronologisk följd, något som fick budgeten att skena från 60 miljoner till 135 miljoner dollar. Med tanke på att filmen nominerades till 12 Oscar, inklusive Bästa film och vann tre, bland annat för Bästa regi och Bästa foto, så får man förmoda att filmbolaget trots allt känner sig väldigt nöjda med Iñárritu och hans excentriska krav.

Oscar belönade allt slit
För Leonardo DiCaprio blev den hårda inspelningen väl mödan värd. Han var Oscarnominerad för sjätte gången och fick äntligen knipa en statyett när han vann priset för Bästa manliga huvudroll.
I en scen kryper Hugh Glass in i buken på en uppsprättad häst för att överleva vinterkylan, men ryktet om att DiCaprio faktiskt tog skydd i en riktig häst är falskt. I en intervju med The Hollywood Reporter berättade producenten Steve Golin att man använde ett kadaver tillverkat av plast och att scenen tog två timmar att spela in.
Men DiCaprio förtjänade ändå sin Oscar tack vare en rad andra uppoffringar. Trots att han är vegetarian valde han att äta en bit rå bisonoxe-lever i en scen eftersom han tyckte att den fejkade levern (gjord av gelatin) såg för konstgjord ut. Skådespelaren har sedan dess försäkrat att han aldrig, aldrig någonsin kommer att göra om det.
DiCaprio lärde sig också att skjuta med en gammaldags musköt, göra upp eld i vildmarken och lära sig tala två indianspråk (Pawne och Arikara). Han fick dessutom lära sig urgamla healingtekniker.

Publiken chockad av blodig björnattack
Den intensiva och mycket blodiga scenen i The Revenant där Hugh Glass, ensam ute i skogen, blir brutalt attackerad av en grizzlyhona som vaktar sin unge blev en av fjolårets mest uppmärksammade snackisar och chockade många biobesökare med sin närgångna realism.
När Leonardo DiCaprio först läste om björnfighten i manuset anade han inte vad han hade gett sig in på.
– Det stod bara "Hugh Glass slåss mot en björn" och jag tänkte; Jaha, hur då? Hur slåss man mot en grizzlybjörn?, berättade han för People Magazine. Det gick snart upp för skådespelaren att det knappast handlade om en fight, utan snarare om en våldsam attack där Glass desperat försöker överleva.
– Det var verkligen ingen fight, han blir bara brutalt lemlästad. Det är som en katt som kastar omkring ett litet garnnystan i skogen." Han berättar också att scenen var fruktansvärt påfrestande att spela in och att han inte använde någon stuntman.
Regissören Iñárritu ville inte svara på exakt hur man skapade den skrämmande realistiska björnattacken när People Magazine bad honom avslöja lite mer detaljer.
– Det skulle förstöra upplevelsen – men vi använde vartenda litet trick som finns, förklarade han.

Jättesmurfen anfaller
Men brittiska The Guardian intervjuade en av nyckelfigurerna bakom den spektakulära scenen, den engelske stuntmannen Glenn Ennis som tidigare jobbat med bland annat Freddy vs Jason och Watchmen.
– Det var jag som överföll DiCaprio, iförd en blå heltäckande dräkt med ett björnhuvud. I efterbearbetningen förvandlade effekt-teamet mig till en björn med hjälp av CGI. Bilderna av björnen lades på i efterhand på min blåa dräkt. Det viktigaste var att röra mig som en riktig björn, trots att jag såg ut som en stor blå Smurf", avslöjade Ennis i en intervju.
Han berättade att man repeterade scenen i detalj i månader och att han förberedde sig genom att studera videofilmer på hur björnar rör sig och anfaller när de känner sig hotade. Man använde vajrar, fästa vid DiCaprio, för att skapa effekten av att han kastas från sida till sida med medarbetare i stunt-teamet som drog i honom från varsitt håll. Scenen spelades sedan in i en enda tagning på plats ute i vildmarken. Kylan och regnet är också helt äkta.

Tystnad skrämmer mest
Thompson on Hollywood på Indiwire.com avslöjar i en intervju med effektchefen Richard McBride på ILM lite mer om hur björnattacken skapades.
– Vi var hela tiden fokuserade på att visa hur en riktig björn skulle bete sig. Och det var viktigt att visa att det här inte handlar om ett monster, utan om ett djur i sin naturliga miljö som reagerar på ett fullständigt logiskt sätt. Det vi ser är en hona som skyddar sin unge och det är en helt naturlig reaktion för alla vilda djur.
Man var därför också mycket noggrann med att animera ett så realistiskt ansikte som möjligt på björnen.
– Vi ansträngde oss verkligen för att undvika att ge björnen "monsterlika" uttryck, förklarade McBride för Thompson on Hollywood.
Alla som jobbar med datoranimering vet hur svårt det är att skapa en realistisk päls på ett djur. På ILM hade man stor nytta av sina erfarenheter med arbetet på kommande Warcraft för att få päls att se verkligare ut än någonsin förut.
Detaljerna i attacken utformades efter samtal med björnexperten Scott McMillion som i sin bok Mark of the Grizzly utförligt berättar om hur björnar beter sig i liknande situationer.
Det mest skrämmande med scenen är kanske inte själva överfallet, utan den isande tystnad som uppstår mellan de oförutsägbara, skakande attackerna. Ovissheten som uppstår och paniken som växer har fått en andlös publik att sitta som på nålar.

Bisarr ryktesspridning
Grizzly-attacken är tveklöst den mest omtalade filmscenen på flera år, och inte bara för att den är brutal och plågsamt detaljerad. Direkt efter USA-premiären började ett kontroversiellt rykte spridas som antydde att Leonardo DiCaprios karaktär blir våldtagen av björnen. Det dröjde flera månader innan DiCaprio själv kommenterade spekulationerna i amerikansk teve.
– Orsaken till att de här ryktena har uppstått är för att det är en typ av scen som biopubliken aldrig tidigare sett, förklarade DiCaprio i en morgonsoffa på ABC.
– Folk känner att de tvingas bevittna något som de inte borde se. Det Iñárritu har skapat här är något helt nytt, det är filmhistoria. Det är en otäck upplevelse för publiken att komma så nära och bli en del av en så brutal, men samtidigt intim attack.
I takt med att spekulationerna ändå fortsatte att växa, kände sig filmbolaget Fox tvungna att gå ut med en kommentar.
– Alla som har sett filmen förstår ju att scenen inte visar en man som blir våldtagen av en björn eftersom det här är en hona som attackerar Hugh Glass för att skydda sin unge.


Artikelflöde

Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Test: LG UP970

Steget till UHD Blu-ray

LG:s UHD Blu-rayspelare UP970 är en rättfram spelare som också har ett lågt pris, vilket aldrig är fel!


Meddelande

Laddar meddelande...