Om du missat den - Bra serie på Netflix

STRANGER THINGS

Mestadels bedårande 80-talsnostalgi

Recenserad i HemmaBio 9/2016

På väg hem från en session Dungeons & Dragons tar Will Byers (Noah Schnapp) sin vanliga genväg via "Mirkwood", rollspelsgängets namn på den föga upplysta Maple Street. Just denna kväll var dock det en dålig idé då något monstruöst som sluppit lös från en regeringsinstallation utanför staden jagar honom genom skogen. Will försvinner och det blir upp till lokale sheriffen Hopper (David Harbour), mamma Joyce (Winona Ryder), brorsan Jonathan (Charlie Heaton) och hans vänner att lösa mysteriet.

Redan under de väldigt snygga förtexterna blir det tydligt att det här är ett kärleksbrev till allt som upphovsmännen The Duffer Brothers (Matt och Ross) älskat sedan barnsben. Ser typsnittet bekant ut beror det på likheten med det som användes på omslagen till Stephen Kings böcker. Och precis som i dennes roman Firestarter dyker det i den här tv-serien upp såväl figurer som en bakomliggande intrig med kopplingar till CIAs ökända Project MKUltra. En satsning som gett bränsle åt vittomfattande konspirationsteorier samt mängder av andra böcker, filmer och tv-spel sedan det officiellt stängdes ned 1973. Konstigt vore det väl annars då projektet låter så märkligt att det känns påhittat. Dessa försök på mer eller mindre frivilliga mänskliga testobjekt runtom i Nordamerika som innefattade LSD, isolering och tortyr sägs ha haft målet att öka effektiviteten hos förhörsmetoder samt utforska diverse funktioner i den mänskliga hjärnan. Det är också intressant att notera hur intresset för projektet går i mer eller mindre tydliga cykler. Nu är vi uppe i en intensiv sådan då jag på rak arm kan räkna upp ett otal nya verk utöver det föreliggande som hämtat åtskillig inspiration därifrån.

Typsnittet heter för övrigt ITC Benguiat, designades av Ed Benguiat. Han har även den ursprungliga Planet of The Apes-logotypen på meritlistan vilket känns utmärkt passande.

Kingkopplingen är givetvis bara en av många influenser som färgat av sig på det lapptäcke som är Stranger Things. Det blir såväl en form av nostalgisk "produktplacering" när huvudpersonerna ses leka med Star Wars-figurer och det i nära nog varje rum dyker upp någon filmaffisch från The Duffer Brothers topp fem. Som The Thing, Dark Crystal och Evil Dead. Det här märks givetvis även på musikläggningen som utöver retrosnyggt synthiga stämningar av Kyle Dixon och Michael Stein (från bandet Survive) är som att få ett blandband från regissörerna. Jag klagar givetvis inte när "Should I Stay or Should I Go" med The Clash och "Atmosphere" med Joy Division får breda ut sig och bli meningsbärande element i den förvånansvärt hårda intrigen.

När bröderna intervjuades i Variety (intressant läsning, finns på nätet) nämnde de att tonen de siktade på var "Really dark Amblin". På gott och ont levererar de verkligen på det löftet. Visst tar de ut svängarna betydligt mer än vad Spielberg gjorde i filmerna de inspirerats av. Men det blir också lite väl många scener med skrikande barn på BMX-cyklar för min smak. Och frågan som infinner sig emellanåt när jag sitter och bockar av ytterligare en bunt tydliga influenser (Silent Hill – check, Alien – check) är om jag verkligen behöver se det här en gång till? Det som räddar serien i mina ögon och gör det till något mer än bara en mysig referensfest är upphovsmännens känsla för sina karaktärer och skådespelarnas förmåga att ge dem liv.

Rollsättningen är verkligen fenomenal över hela linjen. Ryder glänser i rollen som moder på gränsen till totalt sammanbrott. Harbours levnadströtte sheriff är likaledes fantastisk. Och så ska vi inte glömma "poor Barb" (Shannon Purser). Men det som verkligen gör att detta skiljer sig från föregångarna är att även den tuffe taskige snubben Steven Carrington (Joe Keery) tillåts ändra sig under berättelsens gång. Så oavsett hur du ställer dig till 80-talsnostalgi tror jag att du kommer få ut någonting av att se Stranger Things som trots ett par malörer faktiskt håller spänningen uppe under samtliga åtta avsnitt.

//Anders Lundgren

KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.

Tidal och Deezer

Yamaha 2016 uppdateras

Den som har en Yamahareceiver av 2016 års modell kan, förutom om det rör sig om de allra enklaste modellerna, uppdatera mjukvaran för de högkvalitativa streamingtjänsterna Tidal och Deezer.

Det gäller Alla 2016 års Aventagemodeller, samt RX-V681, RX-V781 och försteget CX-A5100.

pressrelease

HBO NORDIC OKTOBER

Legender, relationer, sex, tantra, explosiv spänning, äventyr och skrattsalvor står på oktobers dagordning hos HBO Nordic.

Fast & Furious 8

Ni vann tävlingen!

Nu har vi glädjen att presentera de 5 vinnarna av filmen på Blu-ray!

Canal Digital kör Android

Ny plattform för Canal Digital

Canal Digital utvecklar ny plattform baserad på Googles Android TV, och Canal Digitals VD Ragnar Kårhus säger så här: "Vi är otroligt glada över att utveckla en ny generations TV-upplevelse som på riktigt möter kundernas förändrade tv-vanor. Tack vare Androids TV plattform kommer den att ge kunderna en helt ny TV-upplevelse med sömlös integration av TV och playtjänster samt öppna upp för en ny värld av ännu mer underhållning."

Test: TCL U55C7006

Mellanklass – På en högre nivå

TCL siktar mot en högre klass med en rapp och funktionell TV som också lovar utmärkt färgkvalitet. Vi testar den sprillans nya C7006-modellen!

Rusa iväg och köp!

Dirt 4

Kanske är det dags att ge den där sura skotska gubben som ansvarar för ditt team kicken!

Tävling: Ghost in the Shell

Nya vinnare!

Då var ännu en tävling avgjord och vinsterna skickade!

Test

SVS anfaller!

Motsägelsefullt nog är sommaren den årstid som sätter igång filmavdelningen i mitt huvudkontor på allvar. Jag börjar leta filmtips och fundera på högtalarplacering och antal subwoofers och liknande livsviktigheter. Perfekt läge att bekanta sig med SVS Ultra, alltså. Hoppas nu bara att det inte blir för många soldagar...

Missa inte detta!

Samsung autokalibrerar HDR

Alla Samsungs QLED-apparater kan HDR-kalibreras automatiskt med CalMAN-mjukvara

Vinnarna dragna!

American Gods

Vi säger stort grattis till vinnarna av American Gods på Blu-ray som ni kunde tävla om i HemmaBio 8/2017!

Yamaha tar kemikalieskatten

Det har varit rätt mycket om kemikalieskatten på sistone, och från och med 1 juli gäller den.

American Gods på Blu-ray

Sex, våld och blod – gudarna slåss om världsherraväldet

Neil Gaiman är stor kult i sci-fivärlden. Nu har hans provokativa epos American Gods om tidlös magi, maktkamp och gränsöverskridande mytologi blivit hyllad teveserie.

Betong och blänkande guld

Lyx från Audiovector

Från danska Audiovector kommer den eleganta golvhögtalaren SR 3 Arreté Surface L.E. i en limiterad specialupplaga på 100 numrerade par.

Årets produkter

EISA Awards 2017-2018

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.

Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna. Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.

Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år endast UHD-spelarena.