Om du missat den - Bra serie på Netflix

STRANGER THINGS

Mestadels bedårande 80-talsnostalgi

Recenserad i HemmaBio 9/2016

På väg hem från en session Dungeons & Dragons tar Will Byers (Noah Schnapp) sin vanliga genväg via "Mirkwood", rollspelsgängets namn på den föga upplysta Maple Street. Just denna kväll var dock det en dålig idé då något monstruöst som sluppit lös från en regeringsinstallation utanför staden jagar honom genom skogen. Will försvinner och det blir upp till lokale sheriffen Hopper (David Harbour), mamma Joyce (Winona Ryder), brorsan Jonathan (Charlie Heaton) och hans vänner att lösa mysteriet.

Redan under de väldigt snygga förtexterna blir det tydligt att det här är ett kärleksbrev till allt som upphovsmännen The Duffer Brothers (Matt och Ross) älskat sedan barnsben. Ser typsnittet bekant ut beror det på likheten med det som användes på omslagen till Stephen Kings böcker. Och precis som i dennes roman Firestarter dyker det i den här tv-serien upp såväl figurer som en bakomliggande intrig med kopplingar till CIAs ökända Project MKUltra. En satsning som gett bränsle åt vittomfattande konspirationsteorier samt mängder av andra böcker, filmer och tv-spel sedan det officiellt stängdes ned 1973. Konstigt vore det väl annars då projektet låter så märkligt att det känns påhittat. Dessa försök på mer eller mindre frivilliga mänskliga testobjekt runtom i Nordamerika som innefattade LSD, isolering och tortyr sägs ha haft målet att öka effektiviteten hos förhörsmetoder samt utforska diverse funktioner i den mänskliga hjärnan. Det är också intressant att notera hur intresset för projektet går i mer eller mindre tydliga cykler. Nu är vi uppe i en intensiv sådan då jag på rak arm kan räkna upp ett otal nya verk utöver det föreliggande som hämtat åtskillig inspiration därifrån.

Typsnittet heter för övrigt ITC Benguiat, designades av Ed Benguiat. Han har även den ursprungliga Planet of The Apes-logotypen på meritlistan vilket känns utmärkt passande.

Kingkopplingen är givetvis bara en av många influenser som färgat av sig på det lapptäcke som är Stranger Things. Det blir såväl en form av nostalgisk "produktplacering" när huvudpersonerna ses leka med Star Wars-figurer och det i nära nog varje rum dyker upp någon filmaffisch från The Duffer Brothers topp fem. Som The Thing, Dark Crystal och Evil Dead. Det här märks givetvis även på musikläggningen som utöver retrosnyggt synthiga stämningar av Kyle Dixon och Michael Stein (från bandet Survive) är som att få ett blandband från regissörerna. Jag klagar givetvis inte när "Should I Stay or Should I Go" med The Clash och "Atmosphere" med Joy Division får breda ut sig och bli meningsbärande element i den förvånansvärt hårda intrigen.

När bröderna intervjuades i Variety (intressant läsning, finns på nätet) nämnde de att tonen de siktade på var "Really dark Amblin". På gott och ont levererar de verkligen på det löftet. Visst tar de ut svängarna betydligt mer än vad Spielberg gjorde i filmerna de inspirerats av. Men det blir också lite väl många scener med skrikande barn på BMX-cyklar för min smak. Och frågan som infinner sig emellanåt när jag sitter och bockar av ytterligare en bunt tydliga influenser (Silent Hill – check, Alien – check) är om jag verkligen behöver se det här en gång till? Det som räddar serien i mina ögon och gör det till något mer än bara en mysig referensfest är upphovsmännens känsla för sina karaktärer och skådespelarnas förmåga att ge dem liv.

Rollsättningen är verkligen fenomenal över hela linjen. Ryder glänser i rollen som moder på gränsen till totalt sammanbrott. Harbours levnadströtte sheriff är likaledes fantastisk. Och så ska vi inte glömma "poor Barb" (Shannon Purser). Men det som verkligen gör att detta skiljer sig från föregångarna är att även den tuffe taskige snubben Steven Carrington (Joe Keery) tillåts ändra sig under berättelsens gång. Så oavsett hur du ställer dig till 80-talsnostalgi tror jag att du kommer få ut någonting av att se Stranger Things som trots ett par malörer faktiskt håller spänningen uppe under samtliga åtta avsnitt.

//Anders Lundgren

Årets produkter

EISA Awards 2017-2018

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.

Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna. Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.

Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år endast UHD-spelarena.

Test: Martin Logan ESL 15A

Massiv bioglädje

Det är ofta kul att testa lyxiga hemmabioprylar, inte minst när det handlar om exotiska högtalare!

Film: Split

När odjuret vaknar …

När Psycho fick premiär 1960 vädjade Alfred Hitchcock till publiken;

”Snälla, avslöja inte för dina vänner vad du har sett”!

Det är lika befogat med samma uppmaning för Split – årets mest gastkramande filmupplevelse.

Nytt från Yamaha

Uppdatera processorn

Om du har en Yamaha CX-A5100 kommer du under hösten att få en uppdatering med många av de funktioner som är nya för Aventageserien. Det handlar bland annat om Tidal och DeezerMusicCastsidan, och Dolby Vision och HLG på bildsidan.

se.yamaha.com

Canton GLE 416

Vinklingsbar favorit

Den oerhört smidiga, tunna och hyfsat billiga Canton GLE 416 kommer i en ny variant med tillnamnet Pro, och som tack vare bygelfästet kan vinklas och vridas lite hur som helst. Smidigt om man till exempel vill få till Atmosmontering men inte kan skruva i taket, eller om det av någon anledning inte blir optimalt med högtalare sittande dikt mot vägg.

canseda.se, canton.de

Test: Blu-rayspelaren du har väntat på!

Kung Oppo

Oppo visar var det blåstrålande skåpet ska stå och UDP-203 bjuder återigen på oöverträffade finesser och funktioner!

Nyhet: IsoTek Corvus

Mäktig strömfördelare

I bion behövs ofta rätt mycket effekt, och eftersom störningar gärna slinker in i hemmets elsystem kan nätfilter säkert vara en vettig investering.

Extremt för alla

Referensbyggen från XTZ

Med exklusiva keramiska element från Accuton i mellanregister och diskant, dubbla Seas alu-tior i basen och finish och materialval i världsklass, är XTZ:s senaste referensbyggen Divine Alpha high end-högtalare i ordets rätta bemärkelse.

Undersökning från Samsung

Sommarsolen stör svenskarnas tv-tittande

I Sverige gillar vi att titta på tv. Men under sommaren tittar 6 av 10 svenskar mindre på tv. 9 av 10 uppger att tv-upplevelsen försämras av ljus genom fönstren. Det visar en ny undersökning som YouGov har gjort på uppdrag av Samsung.

Nyhet: Aequo Audio

Skulpturljud

Från Holland kommer Aequo Audio, och deras hyllade högtalarmodell Ensis får nu sällskap av två nya modeller, en dyrare och en billigare än Ensis.