Om du missat den - Bra serie på Netflix

STRANGER THINGS

Mestadels bedårande 80-talsnostalgi

Recenserad i HemmaBio 9/2016

På väg hem från en session Dungeons & Dragons tar Will Byers (Noah Schnapp) sin vanliga genväg via "Mirkwood", rollspelsgängets namn på den föga upplysta Maple Street. Just denna kväll var dock det en dålig idé då något monstruöst som sluppit lös från en regeringsinstallation utanför staden jagar honom genom skogen. Will försvinner och det blir upp till lokale sheriffen Hopper (David Harbour), mamma Joyce (Winona Ryder), brorsan Jonathan (Charlie Heaton) och hans vänner att lösa mysteriet.

Redan under de väldigt snygga förtexterna blir det tydligt att det här är ett kärleksbrev till allt som upphovsmännen The Duffer Brothers (Matt och Ross) älskat sedan barnsben. Ser typsnittet bekant ut beror det på likheten med det som användes på omslagen till Stephen Kings böcker. Och precis som i dennes roman Firestarter dyker det i den här tv-serien upp såväl figurer som en bakomliggande intrig med kopplingar till CIAs ökända Project MKUltra. En satsning som gett bränsle åt vittomfattande konspirationsteorier samt mängder av andra böcker, filmer och tv-spel sedan det officiellt stängdes ned 1973. Konstigt vore det väl annars då projektet låter så märkligt att det känns påhittat. Dessa försök på mer eller mindre frivilliga mänskliga testobjekt runtom i Nordamerika som innefattade LSD, isolering och tortyr sägs ha haft målet att öka effektiviteten hos förhörsmetoder samt utforska diverse funktioner i den mänskliga hjärnan. Det är också intressant att notera hur intresset för projektet går i mer eller mindre tydliga cykler. Nu är vi uppe i en intensiv sådan då jag på rak arm kan räkna upp ett otal nya verk utöver det föreliggande som hämtat åtskillig inspiration därifrån.

Typsnittet heter för övrigt ITC Benguiat, designades av Ed Benguiat. Han har även den ursprungliga Planet of The Apes-logotypen på meritlistan vilket känns utmärkt passande.

Kingkopplingen är givetvis bara en av många influenser som färgat av sig på det lapptäcke som är Stranger Things. Det blir såväl en form av nostalgisk "produktplacering" när huvudpersonerna ses leka med Star Wars-figurer och det i nära nog varje rum dyker upp någon filmaffisch från The Duffer Brothers topp fem. Som The Thing, Dark Crystal och Evil Dead. Det här märks givetvis även på musikläggningen som utöver retrosnyggt synthiga stämningar av Kyle Dixon och Michael Stein (från bandet Survive) är som att få ett blandband från regissörerna. Jag klagar givetvis inte när "Should I Stay or Should I Go" med The Clash och "Atmosphere" med Joy Division får breda ut sig och bli meningsbärande element i den förvånansvärt hårda intrigen.

När bröderna intervjuades i Variety (intressant läsning, finns på nätet) nämnde de att tonen de siktade på var "Really dark Amblin". På gott och ont levererar de verkligen på det löftet. Visst tar de ut svängarna betydligt mer än vad Spielberg gjorde i filmerna de inspirerats av. Men det blir också lite väl många scener med skrikande barn på BMX-cyklar för min smak. Och frågan som infinner sig emellanåt när jag sitter och bockar av ytterligare en bunt tydliga influenser (Silent Hill – check, Alien – check) är om jag verkligen behöver se det här en gång till? Det som räddar serien i mina ögon och gör det till något mer än bara en mysig referensfest är upphovsmännens känsla för sina karaktärer och skådespelarnas förmåga att ge dem liv.

Rollsättningen är verkligen fenomenal över hela linjen. Ryder glänser i rollen som moder på gränsen till totalt sammanbrott. Harbours levnadströtte sheriff är likaledes fantastisk. Och så ska vi inte glömma "poor Barb" (Shannon Purser). Men det som verkligen gör att detta skiljer sig från föregångarna är att även den tuffe taskige snubben Steven Carrington (Joe Keery) tillåts ändra sig under berättelsens gång. Så oavsett hur du ställer dig till 80-talsnostalgi tror jag att du kommer få ut någonting av att se Stranger Things som trots ett par malörer faktiskt håller spänningen uppe under samtliga åtta avsnitt.

//Anders Lundgren

Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!

Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!

Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris

Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!

TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?

Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?

Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?

TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.

Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.

Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...

Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.

Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.

Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London