Om du missat den - Bra serie på Netflix

STRANGER THINGS

Mestadels bedårande 80-talsnostalgi

Recenserad i HemmaBio 9/2016

På väg hem från en session Dungeons & Dragons tar Will Byers (Noah Schnapp) sin vanliga genväg via "Mirkwood", rollspelsgängets namn på den föga upplysta Maple Street. Just denna kväll var dock det en dålig idé då något monstruöst som sluppit lös från en regeringsinstallation utanför staden jagar honom genom skogen. Will försvinner och det blir upp till lokale sheriffen Hopper (David Harbour), mamma Joyce (Winona Ryder), brorsan Jonathan (Charlie Heaton) och hans vänner att lösa mysteriet.

Redan under de väldigt snygga förtexterna blir det tydligt att det här är ett kärleksbrev till allt som upphovsmännen The Duffer Brothers (Matt och Ross) älskat sedan barnsben. Ser typsnittet bekant ut beror det på likheten med det som användes på omslagen till Stephen Kings böcker. Och precis som i dennes roman Firestarter dyker det i den här tv-serien upp såväl figurer som en bakomliggande intrig med kopplingar till CIAs ökända Project MKUltra. En satsning som gett bränsle åt vittomfattande konspirationsteorier samt mängder av andra böcker, filmer och tv-spel sedan det officiellt stängdes ned 1973. Konstigt vore det väl annars då projektet låter så märkligt att det känns påhittat. Dessa försök på mer eller mindre frivilliga mänskliga testobjekt runtom i Nordamerika som innefattade LSD, isolering och tortyr sägs ha haft målet att öka effektiviteten hos förhörsmetoder samt utforska diverse funktioner i den mänskliga hjärnan. Det är också intressant att notera hur intresset för projektet går i mer eller mindre tydliga cykler. Nu är vi uppe i en intensiv sådan då jag på rak arm kan räkna upp ett otal nya verk utöver det föreliggande som hämtat åtskillig inspiration därifrån.

Typsnittet heter för övrigt ITC Benguiat, designades av Ed Benguiat. Han har även den ursprungliga Planet of The Apes-logotypen på meritlistan vilket känns utmärkt passande.

Kingkopplingen är givetvis bara en av många influenser som färgat av sig på det lapptäcke som är Stranger Things. Det blir såväl en form av nostalgisk "produktplacering" när huvudpersonerna ses leka med Star Wars-figurer och det i nära nog varje rum dyker upp någon filmaffisch från The Duffer Brothers topp fem. Som The Thing, Dark Crystal och Evil Dead. Det här märks givetvis även på musikläggningen som utöver retrosnyggt synthiga stämningar av Kyle Dixon och Michael Stein (från bandet Survive) är som att få ett blandband från regissörerna. Jag klagar givetvis inte när "Should I Stay or Should I Go" med The Clash och "Atmosphere" med Joy Division får breda ut sig och bli meningsbärande element i den förvånansvärt hårda intrigen.

När bröderna intervjuades i Variety (intressant läsning, finns på nätet) nämnde de att tonen de siktade på var "Really dark Amblin". På gott och ont levererar de verkligen på det löftet. Visst tar de ut svängarna betydligt mer än vad Spielberg gjorde i filmerna de inspirerats av. Men det blir också lite väl många scener med skrikande barn på BMX-cyklar för min smak. Och frågan som infinner sig emellanåt när jag sitter och bockar av ytterligare en bunt tydliga influenser (Silent Hill – check, Alien – check) är om jag verkligen behöver se det här en gång till? Det som räddar serien i mina ögon och gör det till något mer än bara en mysig referensfest är upphovsmännens känsla för sina karaktärer och skådespelarnas förmåga att ge dem liv.

Rollsättningen är verkligen fenomenal över hela linjen. Ryder glänser i rollen som moder på gränsen till totalt sammanbrott. Harbours levnadströtte sheriff är likaledes fantastisk. Och så ska vi inte glömma "poor Barb" (Shannon Purser). Men det som verkligen gör att detta skiljer sig från föregångarna är att även den tuffe taskige snubben Steven Carrington (Joe Keery) tillåts ändra sig under berättelsens gång. Så oavsett hur du ställer dig till 80-talsnostalgi tror jag att du kommer få ut någonting av att se Stranger Things som trots ett par malörer faktiskt håller spänningen uppe under samtliga åtta avsnitt.

//Anders Lundgren

Rättelse Netgear Arlo Pro

Ingen Full HD-upplösning!

Det blev fel uppgifter gällande upplösningen på Arlo Pro-kamerorna!

Sonys nya Android

Nougat med mersmak

Sony viskade redan tidigt i våras om firmwareuppdateringar som skulle ge XD93, ZD1 och A1 DolbyVision, men dessa uppdaterignar får vänta litet till. Nu handlar det i stället om Android 7.0!

Planet Earth 2

Världens djur och natur som du aldrig sett förut

117 strapatsfyllda expeditioner och 2 089 inspelningsdagar i 40 olika länder under tre år resulterade i Planet Earth 2. Uppföljaren till BBC:s prisbelönta naturfilmsserie är den mest spektakulära dokumentär om livet på jorden som någonsin gjorts.

Recension

SNIPER ELITE 4

"Men när Sniper Elite 4 är bra, då är det riktigt bra!"

Recension

HORIZON ZERO DAWN

” Varje sekund jag inte spelar längtar jag tillbaka”

Test

Nvidia Shield – en mästare i kontraster

Nvidia Shield är inte vad det verkar vara. Och när man tror sig ha fått en bild av vad den är visar det sig att den även kan vara motsatsen. På gott och på ont. Vad det handlar om? En exklusiv Ultra HD-spelare för underhållning, film, tv och spel!

Test: Quadral Chromium

Snyggt & välmatchat

Quadrals modellnamn är förvirrande, krom är tydligen finare än silver, och här har vi Chromium Style med banddiskant och fantastisk klangmatchning!

Test: Arendal 1723

BIFFIG BAS

Bastant, brutal och samtidigt följsam, ja det är precis vad Arendal får till med sin nya subbas 1.5!

Recension

THE LAST GUARDIAN

The Last Guardian kommer att få den mest hårdkokta, känslokalla gamer att falla pladask.

Recension

RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD

Hela min kropp fullständigt skriker av att jag bara måste ut ur det vidriga huset!

Ny hybridkonsol

NINTENDO SWITCH

Den tredje mars släpptes Nintendos nya hybridkonsol. Vi åkte redan i februari ner till Nintendo/Bergsala i Kungsbacka utanför Göteborg och testade vad maskinen går för, vilka spel som verkar mest lovande och hur det egentligen fungerar med en bärbar och stationär konsol på samma gång.

HBO NORDIC I APRIL

Nya serier, kvalitetsfilm och återvändande storfavoriter

Vi återvänder till Fargo, denna tredje del utspelar sig 2010 och vi ser Ewan McGregor i en dubbelroll. Andra efterlängtade återvändare är nya säsonger av Bosch, Veep, Silicon Valley och den avslutande säsongen av The Leftovers.

Sonos PlayBase

Ljudbricka med baspondus

Från Sonos kommer nu en ny högtalare, och med tanke på hur sällan det sker är det en rätt stor grej!

TEST

SÄTT LJUS BAKOM TEVEN

Ända sedan tevens barndom har vissa hävdat att det är skonsamt för ögonen att belysa teven bakifrån. Och sedan är det ju ganska mysigt också. En annan fördel är att du minimerar reflexer i skärmen, om du har en teve som lider av det.

TÄVLING!

Vinn Hacksaw Ridge på Blu-ray

Vi har fått fem exemplar av det starka krigsdramat från Noble Entertainment att tävla ut!