Recension

TITANFALL 2

Att slåss till fots som vanlig soldat och i stora Titans har visat sig vara rejält roligt och varierande

Aldrig har länken mellan människa och maskin varit så stark och viktig som där vi nu befinner oss i Titanfall 2. Som ofärdig pilot av en av många så kallade Titans, stora Mech-robotar länkade med sina piloter, tvingas vi ta upp kampen för överlevnad.
När det första Titanfall kom för ett par år sedan innehöll det ingen riktig kampanj, utan endast ett massivt onlineläge som roade mig ganska länge. Spelet mottogs i övrigt väl men kritiken lät dock inte vänta på sig för tydligen ville gemene gamer även ha ett story-mode när de lagt sexhundra kronor på ett spel. Respawn Entertainment hörde bön. Att slåss till fots som vanlig soldat och i stora Titans har visat sig vara rejält roligt och varierande, och nu finns ett fullfjädrat kampanjläge alltså också att tillgå i något jag var rädd för bara skulle resultera i tråkig utfyllnad, men som överraskar rejält.

I kampanjen utforskar vi länken mellan Titan och pilot lite närmare, för även om storyn inte är den djupaste i sitt slag, bjuds vi ändå på en tillräckligt medryckande berättelse och framförallt ett riktigt roligt gameplay på imponerande designade banor av riktigt stora slag. Det alterneras mellan att spela som pilot, skjutandes i korridorer och utomhus med härligt plattformshoppande enklare pussel att lösa, för att i nästa scen hoppa in i din Titan "BT" som du har ständig kontakt med.
Något av det mest underhållande i bandesignen består i att miljöerna ofta förändras på stora sätt och i realtid. En sekvens utspelar sig i en stor fabrik där hela hus och väggar kan flytta sig, och där det likt ett rullande band i en enorm industrilokal ska hoppas och springas mellan rörliga robotarmar och livsfarliga maskiner. En frisk fläkt i vad jag på förhand trodde mest skulle bli en krystad upplevelse. Det visar sig istället att jag knappt kan slita mig från kampanjen för att sätta tänderna i det jag trodde skulle stjäla showen, onlineläget. Missförstå mig inte nu, när man väl tar klivet från kampanjen väntar nämligen en fantastisk onlineupplevelse.
För er som inte var med i förra spelet går det kort och gått ut på att tillsammans med sina medsoldater fälla motståndarnas piloter och Titans i olika lagbaserade spelsätt som är byggda på klassiska lägen som capture the flag och team deathmatch. Varje pilot börjar till fots i de flesta spellägena och ju bättre du spelar desto snabbare får du tillgång till din Titan. Varje pilot är bestyckad med ett anti-pilotvapen och ett anti-titan-vapen som självklart går att byta ut och modifiera. Även om det är en angenäm känsla att spränga en Titan finns det dock något ännu trevligare, att stjäla den från sin nuvarande pilot.

Banorna tillåter en perfekt blandning av hus för piloter att röra sig i och stora öppna ytor för Titanerna att kriga på. Det är riktigt häftigt att vara jagad av en femtio meter hög metallbest när du dubbelhoppar in genom fönster, springer på väggar och använder kamouflage om vartannat. Intensivt och adrenalinpumpande hela tiden. Bland nyheterna online får vi såklart nya banor och vapen men också några nya spellägen, där man kan spela helt utan Titans, med eller utan botar, bara Titans, dessa två kombinerat och lite annat. Det är variationen i uppsättningen gadgets, vapen, spelsätt och Titans som gör att varje match blir unik och underhållande.
Det går att köra lite olika taktiker med osynlighet och mer diskreta vapen eller så kör man grapple hook och går head on på fiende-Titans och tar över dem eller jämnar dem med marken. Sexton spelare totalt på banor med stora nivåskillnader och massiva slagfält imponerar. Med tanke på hur lätt det är att ta till sig har jag svårt att se varför inte detta sprungit om Call of Duty-serien som så länge varit dominerande på FPS-scenen. Detta är både roligare och mer varierat, när det nu dessutom fått sitt efterlängtade kampanjläge kan EA och Respawn ge COD en match på allvar med något annat än Battlefield-serien.

TITANFALL 2

Genre: FPS

Utvecklare: Respawn Entertainment
PEGI: 18
Testat på: Xbox One S

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 7/10
Online 9/10

Totalt 9/10

KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.

Tidal och Deezer

Yamaha 2016 uppdateras

Den som har en Yamahareceiver av 2016 års modell kan, förutom om det rör sig om de allra enklaste modellerna, uppdatera mjukvaran för de högkvalitativa streamingtjänsterna Tidal och Deezer.

Det gäller Alla 2016 års Aventagemodeller, samt RX-V681, RX-V781 och försteget CX-A5100.

pressrelease

HBO NORDIC OKTOBER

Legender, relationer, sex, tantra, explosiv spänning, äventyr och skrattsalvor står på oktobers dagordning hos HBO Nordic.

Fast & Furious 8

Ni vann tävlingen!

Nu har vi glädjen att presentera de 5 vinnarna av filmen på Blu-ray!

Canal Digital kör Android

Ny plattform för Canal Digital

Canal Digital utvecklar ny plattform baserad på Googles Android TV, och Canal Digitals VD Ragnar Kårhus säger så här: "Vi är otroligt glada över att utveckla en ny generations TV-upplevelse som på riktigt möter kundernas förändrade tv-vanor. Tack vare Androids TV plattform kommer den att ge kunderna en helt ny TV-upplevelse med sömlös integration av TV och playtjänster samt öppna upp för en ny värld av ännu mer underhållning."

Test: TCL U55C7006

Mellanklass – På en högre nivå

TCL siktar mot en högre klass med en rapp och funktionell TV som också lovar utmärkt färgkvalitet. Vi testar den sprillans nya C7006-modellen!

Rusa iväg och köp!

Dirt 4

Kanske är det dags att ge den där sura skotska gubben som ansvarar för ditt team kicken!

Tävling: Ghost in the Shell

Nya vinnare!

Då var ännu en tävling avgjord och vinsterna skickade!

Test

SVS anfaller!

Motsägelsefullt nog är sommaren den årstid som sätter igång filmavdelningen i mitt huvudkontor på allvar. Jag börjar leta filmtips och fundera på högtalarplacering och antal subwoofers och liknande livsviktigheter. Perfekt läge att bekanta sig med SVS Ultra, alltså. Hoppas nu bara att det inte blir för många soldagar...

Missa inte detta!

Samsung autokalibrerar HDR

Alla Samsungs QLED-apparater kan HDR-kalibreras automatiskt med CalMAN-mjukvara

Vinnarna dragna!

American Gods

Vi säger stort grattis till vinnarna av American Gods på Blu-ray som ni kunde tävla om i HemmaBio 8/2017!

Yamaha tar kemikalieskatten

Det har varit rätt mycket om kemikalieskatten på sistone, och från och med 1 juli gäller den.

American Gods på Blu-ray

Sex, våld och blod – gudarna slåss om världsherraväldet

Neil Gaiman är stor kult i sci-fivärlden. Nu har hans provokativa epos American Gods om tidlös magi, maktkamp och gränsöverskridande mytologi blivit hyllad teveserie.

Betong och blänkande guld

Lyx från Audiovector

Från danska Audiovector kommer den eleganta golvhögtalaren SR 3 Arreté Surface L.E. i en limiterad specialupplaga på 100 numrerade par.

Årets produkter

EISA Awards 2017-2018

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.

Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna. Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.

Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år endast UHD-spelarena.