Recension

TITANFALL 2

Att slåss till fots som vanlig soldat och i stora Titans har visat sig vara rejält roligt och varierande

Aldrig har länken mellan människa och maskin varit så stark och viktig som där vi nu befinner oss i Titanfall 2. Som ofärdig pilot av en av många så kallade Titans, stora Mech-robotar länkade med sina piloter, tvingas vi ta upp kampen för överlevnad.
När det första Titanfall kom för ett par år sedan innehöll det ingen riktig kampanj, utan endast ett massivt onlineläge som roade mig ganska länge. Spelet mottogs i övrigt väl men kritiken lät dock inte vänta på sig för tydligen ville gemene gamer även ha ett story-mode när de lagt sexhundra kronor på ett spel. Respawn Entertainment hörde bön. Att slåss till fots som vanlig soldat och i stora Titans har visat sig vara rejält roligt och varierande, och nu finns ett fullfjädrat kampanjläge alltså också att tillgå i något jag var rädd för bara skulle resultera i tråkig utfyllnad, men som överraskar rejält.

I kampanjen utforskar vi länken mellan Titan och pilot lite närmare, för även om storyn inte är den djupaste i sitt slag, bjuds vi ändå på en tillräckligt medryckande berättelse och framförallt ett riktigt roligt gameplay på imponerande designade banor av riktigt stora slag. Det alterneras mellan att spela som pilot, skjutandes i korridorer och utomhus med härligt plattformshoppande enklare pussel att lösa, för att i nästa scen hoppa in i din Titan "BT" som du har ständig kontakt med.
Något av det mest underhållande i bandesignen består i att miljöerna ofta förändras på stora sätt och i realtid. En sekvens utspelar sig i en stor fabrik där hela hus och väggar kan flytta sig, och där det likt ett rullande band i en enorm industrilokal ska hoppas och springas mellan rörliga robotarmar och livsfarliga maskiner. En frisk fläkt i vad jag på förhand trodde mest skulle bli en krystad upplevelse. Det visar sig istället att jag knappt kan slita mig från kampanjen för att sätta tänderna i det jag trodde skulle stjäla showen, onlineläget. Missförstå mig inte nu, när man väl tar klivet från kampanjen väntar nämligen en fantastisk onlineupplevelse.
För er som inte var med i förra spelet går det kort och gått ut på att tillsammans med sina medsoldater fälla motståndarnas piloter och Titans i olika lagbaserade spelsätt som är byggda på klassiska lägen som capture the flag och team deathmatch. Varje pilot börjar till fots i de flesta spellägena och ju bättre du spelar desto snabbare får du tillgång till din Titan. Varje pilot är bestyckad med ett anti-pilotvapen och ett anti-titan-vapen som självklart går att byta ut och modifiera. Även om det är en angenäm känsla att spränga en Titan finns det dock något ännu trevligare, att stjäla den från sin nuvarande pilot.

Banorna tillåter en perfekt blandning av hus för piloter att röra sig i och stora öppna ytor för Titanerna att kriga på. Det är riktigt häftigt att vara jagad av en femtio meter hög metallbest när du dubbelhoppar in genom fönster, springer på väggar och använder kamouflage om vartannat. Intensivt och adrenalinpumpande hela tiden. Bland nyheterna online får vi såklart nya banor och vapen men också några nya spellägen, där man kan spela helt utan Titans, med eller utan botar, bara Titans, dessa två kombinerat och lite annat. Det är variationen i uppsättningen gadgets, vapen, spelsätt och Titans som gör att varje match blir unik och underhållande.
Det går att köra lite olika taktiker med osynlighet och mer diskreta vapen eller så kör man grapple hook och går head on på fiende-Titans och tar över dem eller jämnar dem med marken. Sexton spelare totalt på banor med stora nivåskillnader och massiva slagfält imponerar. Med tanke på hur lätt det är att ta till sig har jag svårt att se varför inte detta sprungit om Call of Duty-serien som så länge varit dominerande på FPS-scenen. Detta är både roligare och mer varierat, när det nu dessutom fått sitt efterlängtade kampanjläge kan EA och Respawn ge COD en match på allvar med något annat än Battlefield-serien.

TITANFALL 2

Genre: FPS

Utvecklare: Respawn Entertainment
PEGI: 18
Testat på: Xbox One S

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 7/10
Online 9/10

Totalt 9/10

Rättelse Netgear Arlo Pro

Ingen Full HD-upplösning!

Det blev fel uppgifter gällande upplösningen på Arlo Pro-kamerorna!

Sonys nya Android

Nougat med mersmak

Sony viskade redan tidigt i våras om firmwareuppdateringar som skulle ge XD93, ZD1 och A1 DolbyVision, men dessa uppdaterignar får vänta litet till. Nu handlar det i stället om Android 7.0!

Planet Earth 2

Världens djur och natur som du aldrig sett förut

117 strapatsfyllda expeditioner och 2 089 inspelningsdagar i 40 olika länder under tre år resulterade i Planet Earth 2. Uppföljaren till BBC:s prisbelönta naturfilmsserie är den mest spektakulära dokumentär om livet på jorden som någonsin gjorts.

Recension

SNIPER ELITE 4

"Men när Sniper Elite 4 är bra, då är det riktigt bra!"

Recension

HORIZON ZERO DAWN

” Varje sekund jag inte spelar längtar jag tillbaka”

Test

Nvidia Shield – en mästare i kontraster

Nvidia Shield är inte vad det verkar vara. Och när man tror sig ha fått en bild av vad den är visar det sig att den även kan vara motsatsen. På gott och på ont. Vad det handlar om? En exklusiv Ultra HD-spelare för underhållning, film, tv och spel!

Test: Quadral Chromium

Snyggt & välmatchat

Quadrals modellnamn är förvirrande, krom är tydligen finare än silver, och här har vi Chromium Style med banddiskant och fantastisk klangmatchning!

Test: Arendal 1723

BIFFIG BAS

Bastant, brutal och samtidigt följsam, ja det är precis vad Arendal får till med sin nya subbas 1.5!

Recension

THE LAST GUARDIAN

The Last Guardian kommer att få den mest hårdkokta, känslokalla gamer att falla pladask.

Recension

RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD

Hela min kropp fullständigt skriker av att jag bara måste ut ur det vidriga huset!

Ny hybridkonsol

NINTENDO SWITCH

Den tredje mars släpptes Nintendos nya hybridkonsol. Vi åkte redan i februari ner till Nintendo/Bergsala i Kungsbacka utanför Göteborg och testade vad maskinen går för, vilka spel som verkar mest lovande och hur det egentligen fungerar med en bärbar och stationär konsol på samma gång.

HBO NORDIC I APRIL

Nya serier, kvalitetsfilm och återvändande storfavoriter

Vi återvänder till Fargo, denna tredje del utspelar sig 2010 och vi ser Ewan McGregor i en dubbelroll. Andra efterlängtade återvändare är nya säsonger av Bosch, Veep, Silicon Valley och den avslutande säsongen av The Leftovers.

Sonos PlayBase

Ljudbricka med baspondus

Från Sonos kommer nu en ny högtalare, och med tanke på hur sällan det sker är det en rätt stor grej!

TEST

SÄTT LJUS BAKOM TEVEN

Ända sedan tevens barndom har vissa hävdat att det är skonsamt för ögonen att belysa teven bakifrån. Och sedan är det ju ganska mysigt också. En annan fördel är att du minimerar reflexer i skärmen, om du har en teve som lider av det.

TÄVLING!

Vinn Hacksaw Ridge på Blu-ray

Vi har fått fem exemplar av det starka krigsdramat från Noble Entertainment att tävla ut!