Recension

FINAL FANTASY XV

"FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG"

Av Christian Moberg

Final Fantasy, spelserien som agerat fanbärare för japanska rollspel sedan urminnes tider är nu uppe i ansenliga nummer 15. Väldigt mycket har hänt de senaste åren i Final Fantasy-världen och det som först började som en spinoff till FFXIII för nästan tio år sedan har nu slutligen anlänt som en helt eget och smått fantastiskt action-RPG i tvättäkta japansk tappning. Final Fantasy som länge för mig varit synonymt med gammalmodiga spelupplägg, slumpartade sammanträffanden och stundtals långrandiga, turbaserade strider har sakta men säkert uppdaterats spel för spel till modernare och modernare äventyr, mer och mer lättillgängligt.

När turen nu kommit till XV får vi en helt öppen och magisk spelvärld, åtminstone den första halvan av äventyret, och spelets tag line A final fantasy for fans and first timers stämmer verkligen utmärkt. FFXV har utvecklats länge, riktigt länge och således byggt upp en rejäl hype bland hardcorefans och sådana som jag själv, som helt enkelt bara gillar bra spel, oavsett genre. Det gläder mig därför enormt när jag får börja utforska den enorma världen, efter att fått ta del av både tutorialen och den något snålt berättade bakgrundshistorien, att få stifta bekantskap med de fyra vännerna. Det roliga är att jag till en början verkligen inte tycker om den blivande kung Noctis och hans tre bästa vänner, Ignis, Gladius och Prompto överhuvudtaget. De övertygar inte alls men allt efter att timmarna går fattar jag mer och mer tycke för de lojala vännerna.

Efter de många bilfärdena mellan uppdragen (som lätt kunnat bli långtråkiga) stärks istället bandet mellan spelaren och dessa fyra typiskt japanska filurer med alla sina copy cat Amerika-tendenser. Det är svårt att värja sig mot deras barnslighet och blinda lojalitet gentemot varandra. FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG. Stridssystemet är i realtid, precis som de varit i de senaste spelen, dock med alternativet att sakta ner tiden och planera vissa attacker och magier på förhand, läsa av svagheter hos fienden och så vidare. Till en början ter sig fightingsystemet mycket enklare än vad det brukar vara men ju mer man spelar desto mer mångbottnat och utmanande visar det sig vara. Att kasta magier är lika enkelt som att slåss med vapen och fajterna kommer att handla mycket om att använda rätt taktik mot rätt fiende.

Istället för att bläddra igenom mängder med menyer, undermenyer och annat läsbart och komplicerat går det att fokusera på story och gameplay, precis som det ska vara. Kontrollen känns självklar och lätt att lära sig så länge man spelar genomgången och storyn, som kretsar kring Noctis återtagande av en särskild kristall, och i förlängningen ett försök att rädda världen och samtidigt ta tillbaka sin rättmätiga plats som kung. Spelets bad guy Ardyn är riktigt intressant och prins Noctis kärleksintresse tillika Orakel Luna ger ytterligare en dimension till historien. Man kunde, som jag nämnde i början, gärna berättat mer om bakgrunden till historien men detta låter Square Enix bli. Det finns dock en animerad serie vid namn Brotherhood som går att se för mera detaljer, samt filmen Kingsglaive som också den berättar om händelserna som föregår spelet. Musiken är som vanligt fenomenalt komponerad och grafiskt är det 2016-standard både i design och i det rent tekniska.

Det japanska original-talet är såklart intakt om du så vill, och till min stora glädje slipper man genomlida det alltid lika usla engelska röstskådespeleriet. Final Fantasy XV är sammanfattningsvis massivt i skala, precis som sig bör, erbjuder många timmars spelande, även om huvudstoryn kan klaras av på runt 25 timmar, för det finns minst lika många till att spendera på sidouppdrag i olika former. Det känns dock aldrig långtråkigt eller idéfattigt. Att man också kan campa, laga mat och slå läger för att boosta vissa egenskaper hos vårt fyr-manna-gäng är också det en mysig finess. Samtidigt kan du såklart också pimpa gängets bil, rida på Chocobos, fotografera, fiska och ja, you name it, valuta för pengarna är en underdrift och Final Fantasy XV är verkligen det perfekta spelet både för dig om redan älskar serien och lika mycket för dig som alltid velat testa men tyckt att det verkar för svårt att sätta sig in i.

FINAL FANTASY XV

Genre: Action-RPG
Utvecklare: Square Enix
PEGI: 12
Testat på: PS4

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online

Totalt 9/10

TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!

Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.

Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.

Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.

Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.

Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.

Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.

32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?

Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.