Recension

FINAL FANTASY XV

"FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG"

Av Christian Moberg

Final Fantasy, spelserien som agerat fanbärare för japanska rollspel sedan urminnes tider är nu uppe i ansenliga nummer 15. Väldigt mycket har hänt de senaste åren i Final Fantasy-världen och det som först började som en spinoff till FFXIII för nästan tio år sedan har nu slutligen anlänt som en helt eget och smått fantastiskt action-RPG i tvättäkta japansk tappning. Final Fantasy som länge för mig varit synonymt med gammalmodiga spelupplägg, slumpartade sammanträffanden och stundtals långrandiga, turbaserade strider har sakta men säkert uppdaterats spel för spel till modernare och modernare äventyr, mer och mer lättillgängligt.

När turen nu kommit till XV får vi en helt öppen och magisk spelvärld, åtminstone den första halvan av äventyret, och spelets tag line A final fantasy for fans and first timers stämmer verkligen utmärkt. FFXV har utvecklats länge, riktigt länge och således byggt upp en rejäl hype bland hardcorefans och sådana som jag själv, som helt enkelt bara gillar bra spel, oavsett genre. Det gläder mig därför enormt när jag får börja utforska den enorma världen, efter att fått ta del av både tutorialen och den något snålt berättade bakgrundshistorien, att få stifta bekantskap med de fyra vännerna. Det roliga är att jag till en början verkligen inte tycker om den blivande kung Noctis och hans tre bästa vänner, Ignis, Gladius och Prompto överhuvudtaget. De övertygar inte alls men allt efter att timmarna går fattar jag mer och mer tycke för de lojala vännerna.

Efter de många bilfärdena mellan uppdragen (som lätt kunnat bli långtråkiga) stärks istället bandet mellan spelaren och dessa fyra typiskt japanska filurer med alla sina copy cat Amerika-tendenser. Det är svårt att värja sig mot deras barnslighet och blinda lojalitet gentemot varandra. FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG. Stridssystemet är i realtid, precis som de varit i de senaste spelen, dock med alternativet att sakta ner tiden och planera vissa attacker och magier på förhand, läsa av svagheter hos fienden och så vidare. Till en början ter sig fightingsystemet mycket enklare än vad det brukar vara men ju mer man spelar desto mer mångbottnat och utmanande visar det sig vara. Att kasta magier är lika enkelt som att slåss med vapen och fajterna kommer att handla mycket om att använda rätt taktik mot rätt fiende.

Istället för att bläddra igenom mängder med menyer, undermenyer och annat läsbart och komplicerat går det att fokusera på story och gameplay, precis som det ska vara. Kontrollen känns självklar och lätt att lära sig så länge man spelar genomgången och storyn, som kretsar kring Noctis återtagande av en särskild kristall, och i förlängningen ett försök att rädda världen och samtidigt ta tillbaka sin rättmätiga plats som kung. Spelets bad guy Ardyn är riktigt intressant och prins Noctis kärleksintresse tillika Orakel Luna ger ytterligare en dimension till historien. Man kunde, som jag nämnde i början, gärna berättat mer om bakgrunden till historien men detta låter Square Enix bli. Det finns dock en animerad serie vid namn Brotherhood som går att se för mera detaljer, samt filmen Kingsglaive som också den berättar om händelserna som föregår spelet. Musiken är som vanligt fenomenalt komponerad och grafiskt är det 2016-standard både i design och i det rent tekniska.

Det japanska original-talet är såklart intakt om du så vill, och till min stora glädje slipper man genomlida det alltid lika usla engelska röstskådespeleriet. Final Fantasy XV är sammanfattningsvis massivt i skala, precis som sig bör, erbjuder många timmars spelande, även om huvudstoryn kan klaras av på runt 25 timmar, för det finns minst lika många till att spendera på sidouppdrag i olika former. Det känns dock aldrig långtråkigt eller idéfattigt. Att man också kan campa, laga mat och slå läger för att boosta vissa egenskaper hos vårt fyr-manna-gäng är också det en mysig finess. Samtidigt kan du såklart också pimpa gängets bil, rida på Chocobos, fotografera, fiska och ja, you name it, valuta för pengarna är en underdrift och Final Fantasy XV är verkligen det perfekta spelet både för dig om redan älskar serien och lika mycket för dig som alltid velat testa men tyckt att det verkar för svårt att sätta sig in i.

FINAL FANTASY XV

Genre: Action-RPG
Utvecklare: Square Enix
PEGI: 12
Testat på: PS4

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online

Totalt 9/10

Årets produkter

EISA Awards 2017-2018

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.

Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna. Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.

Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år endast UHD-spelarena.

Test: Martin Logan ESL 15A

Massiv bioglädje

Det är ofta kul att testa lyxiga hemmabioprylar, inte minst när det handlar om exotiska högtalare!

Film: Split

När odjuret vaknar …

När Psycho fick premiär 1960 vädjade Alfred Hitchcock till publiken;

”Snälla, avslöja inte för dina vänner vad du har sett”!

Det är lika befogat med samma uppmaning för Split – årets mest gastkramande filmupplevelse.

Nytt från Yamaha

Uppdatera processorn

Om du har en Yamaha CX-A5100 kommer du under hösten att få en uppdatering med många av de funktioner som är nya för Aventageserien. Det handlar bland annat om Tidal och DeezerMusicCastsidan, och Dolby Vision och HLG på bildsidan.

se.yamaha.com

Canton GLE 416

Vinklingsbar favorit

Den oerhört smidiga, tunna och hyfsat billiga Canton GLE 416 kommer i en ny variant med tillnamnet Pro, och som tack vare bygelfästet kan vinklas och vridas lite hur som helst. Smidigt om man till exempel vill få till Atmosmontering men inte kan skruva i taket, eller om det av någon anledning inte blir optimalt med högtalare sittande dikt mot vägg.

canseda.se, canton.de

Test: Blu-rayspelaren du har väntat på!

Kung Oppo

Oppo visar var det blåstrålande skåpet ska stå och UDP-203 bjuder återigen på oöverträffade finesser och funktioner!

Nyhet: IsoTek Corvus

Mäktig strömfördelare

I bion behövs ofta rätt mycket effekt, och eftersom störningar gärna slinker in i hemmets elsystem kan nätfilter säkert vara en vettig investering.

Extremt för alla

Referensbyggen från XTZ

Med exklusiva keramiska element från Accuton i mellanregister och diskant, dubbla Seas alu-tior i basen och finish och materialval i världsklass, är XTZ:s senaste referensbyggen Divine Alpha high end-högtalare i ordets rätta bemärkelse.

Undersökning från Samsung

Sommarsolen stör svenskarnas tv-tittande

I Sverige gillar vi att titta på tv. Men under sommaren tittar 6 av 10 svenskar mindre på tv. 9 av 10 uppger att tv-upplevelsen försämras av ljus genom fönstren. Det visar en ny undersökning som YouGov har gjort på uppdrag av Samsung.

Nyhet: Aequo Audio

Skulpturljud

Från Holland kommer Aequo Audio, och deras hyllade högtalarmodell Ensis får nu sällskap av två nya modeller, en dyrare och en billigare än Ensis.