Recension

FINAL FANTASY XV

"FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG"

Av Christian Moberg

Final Fantasy, spelserien som agerat fanbärare för japanska rollspel sedan urminnes tider är nu uppe i ansenliga nummer 15. Väldigt mycket har hänt de senaste åren i Final Fantasy-världen och det som först började som en spinoff till FFXIII för nästan tio år sedan har nu slutligen anlänt som en helt eget och smått fantastiskt action-RPG i tvättäkta japansk tappning. Final Fantasy som länge för mig varit synonymt med gammalmodiga spelupplägg, slumpartade sammanträffanden och stundtals långrandiga, turbaserade strider har sakta men säkert uppdaterats spel för spel till modernare och modernare äventyr, mer och mer lättillgängligt.

När turen nu kommit till XV får vi en helt öppen och magisk spelvärld, åtminstone den första halvan av äventyret, och spelets tag line A final fantasy for fans and first timers stämmer verkligen utmärkt. FFXV har utvecklats länge, riktigt länge och således byggt upp en rejäl hype bland hardcorefans och sådana som jag själv, som helt enkelt bara gillar bra spel, oavsett genre. Det gläder mig därför enormt när jag får börja utforska den enorma världen, efter att fått ta del av både tutorialen och den något snålt berättade bakgrundshistorien, att få stifta bekantskap med de fyra vännerna. Det roliga är att jag till en början verkligen inte tycker om den blivande kung Noctis och hans tre bästa vänner, Ignis, Gladius och Prompto överhuvudtaget. De övertygar inte alls men allt efter att timmarna går fattar jag mer och mer tycke för de lojala vännerna.

Efter de många bilfärdena mellan uppdragen (som lätt kunnat bli långtråkiga) stärks istället bandet mellan spelaren och dessa fyra typiskt japanska filurer med alla sina copy cat Amerika-tendenser. Det är svårt att värja sig mot deras barnslighet och blinda lojalitet gentemot varandra. FFXV är alltså mer ett action-RPG klätt i äventyrskläder än vad det är ett traditionellt J-RPG. Stridssystemet är i realtid, precis som de varit i de senaste spelen, dock med alternativet att sakta ner tiden och planera vissa attacker och magier på förhand, läsa av svagheter hos fienden och så vidare. Till en början ter sig fightingsystemet mycket enklare än vad det brukar vara men ju mer man spelar desto mer mångbottnat och utmanande visar det sig vara. Att kasta magier är lika enkelt som att slåss med vapen och fajterna kommer att handla mycket om att använda rätt taktik mot rätt fiende.

Istället för att bläddra igenom mängder med menyer, undermenyer och annat läsbart och komplicerat går det att fokusera på story och gameplay, precis som det ska vara. Kontrollen känns självklar och lätt att lära sig så länge man spelar genomgången och storyn, som kretsar kring Noctis återtagande av en särskild kristall, och i förlängningen ett försök att rädda världen och samtidigt ta tillbaka sin rättmätiga plats som kung. Spelets bad guy Ardyn är riktigt intressant och prins Noctis kärleksintresse tillika Orakel Luna ger ytterligare en dimension till historien. Man kunde, som jag nämnde i början, gärna berättat mer om bakgrunden till historien men detta låter Square Enix bli. Det finns dock en animerad serie vid namn Brotherhood som går att se för mera detaljer, samt filmen Kingsglaive som också den berättar om händelserna som föregår spelet. Musiken är som vanligt fenomenalt komponerad och grafiskt är det 2016-standard både i design och i det rent tekniska.

Det japanska original-talet är såklart intakt om du så vill, och till min stora glädje slipper man genomlida det alltid lika usla engelska röstskådespeleriet. Final Fantasy XV är sammanfattningsvis massivt i skala, precis som sig bör, erbjuder många timmars spelande, även om huvudstoryn kan klaras av på runt 25 timmar, för det finns minst lika många till att spendera på sidouppdrag i olika former. Det känns dock aldrig långtråkigt eller idéfattigt. Att man också kan campa, laga mat och slå läger för att boosta vissa egenskaper hos vårt fyr-manna-gäng är också det en mysig finess. Samtidigt kan du såklart också pimpa gängets bil, rida på Chocobos, fotografera, fiska och ja, you name it, valuta för pengarna är en underdrift och Final Fantasy XV är verkligen det perfekta spelet både för dig om redan älskar serien och lika mycket för dig som alltid velat testa men tyckt att det verkar för svårt att sätta sig in i.

FINAL FANTASY XV

Genre: Action-RPG
Utvecklare: Square Enix
PEGI: 12
Testat på: PS4

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online

Totalt 9/10

KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.

Tidal och Deezer

Yamaha 2016 uppdateras

Den som har en Yamahareceiver av 2016 års modell kan, förutom om det rör sig om de allra enklaste modellerna, uppdatera mjukvaran för de högkvalitativa streamingtjänsterna Tidal och Deezer.

Det gäller Alla 2016 års Aventagemodeller, samt RX-V681, RX-V781 och försteget CX-A5100.

pressrelease

HBO NORDIC OKTOBER

Legender, relationer, sex, tantra, explosiv spänning, äventyr och skrattsalvor står på oktobers dagordning hos HBO Nordic.

Fast & Furious 8

Ni vann tävlingen!

Nu har vi glädjen att presentera de 5 vinnarna av filmen på Blu-ray!

Canal Digital kör Android

Ny plattform för Canal Digital

Canal Digital utvecklar ny plattform baserad på Googles Android TV, och Canal Digitals VD Ragnar Kårhus säger så här: "Vi är otroligt glada över att utveckla en ny generations TV-upplevelse som på riktigt möter kundernas förändrade tv-vanor. Tack vare Androids TV plattform kommer den att ge kunderna en helt ny TV-upplevelse med sömlös integration av TV och playtjänster samt öppna upp för en ny värld av ännu mer underhållning."

Test: TCL U55C7006

Mellanklass – På en högre nivå

TCL siktar mot en högre klass med en rapp och funktionell TV som också lovar utmärkt färgkvalitet. Vi testar den sprillans nya C7006-modellen!

Rusa iväg och köp!

Dirt 4

Kanske är det dags att ge den där sura skotska gubben som ansvarar för ditt team kicken!

Tävling: Ghost in the Shell

Nya vinnare!

Då var ännu en tävling avgjord och vinsterna skickade!

Test

SVS anfaller!

Motsägelsefullt nog är sommaren den årstid som sätter igång filmavdelningen i mitt huvudkontor på allvar. Jag börjar leta filmtips och fundera på högtalarplacering och antal subwoofers och liknande livsviktigheter. Perfekt läge att bekanta sig med SVS Ultra, alltså. Hoppas nu bara att det inte blir för många soldagar...

Missa inte detta!

Samsung autokalibrerar HDR

Alla Samsungs QLED-apparater kan HDR-kalibreras automatiskt med CalMAN-mjukvara

Vinnarna dragna!

American Gods

Vi säger stort grattis till vinnarna av American Gods på Blu-ray som ni kunde tävla om i HemmaBio 8/2017!

Yamaha tar kemikalieskatten

Det har varit rätt mycket om kemikalieskatten på sistone, och från och med 1 juli gäller den.

American Gods på Blu-ray

Sex, våld och blod – gudarna slåss om världsherraväldet

Neil Gaiman är stor kult i sci-fivärlden. Nu har hans provokativa epos American Gods om tidlös magi, maktkamp och gränsöverskridande mytologi blivit hyllad teveserie.

Betong och blänkande guld

Lyx från Audiovector

Från danska Audiovector kommer den eleganta golvhögtalaren SR 3 Arreté Surface L.E. i en limiterad specialupplaga på 100 numrerade par.

Årets produkter

EISA Awards 2017-2018

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.

Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna. Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.

Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år endast UHD-spelarena.