Pressrelease: Svensk TV-marknad

Rekordomsättning 2014 - skifte från linjär-TV till online

2014 innebar ett nytt omsättningsrekord för den sammantagna svenska TV-marknaden. Detta innebär dock inte att allt är frid och fröjd. Efter ett par år med tydlig tittarförflyttning från traditionell TV till online, syns för första gången också ett skifte i intäkter – och det är inte de svenska TV-aktörerna som leder utvecklingen.

Totalt omsatte marknaden drygt 21 miljarder kronor under förra året, en ökning på fem procent jämfört med 2013. Men det är inte längre de svenska TV-aktörerna som ligger bakom tillväxten. Detta visar Mediavisions nyutkomna årliga branschrapport över den svenska TV-marknaden.

Under 2014 minskade svenskarna sitt traditionella TV-tittande dramatiskt: minus fyra procent jämfört med 2013 vilket innebär att den genomsnittliga tittartiden nu uppgår till 153 minuter per dag. Detta är den lägsta uppmätta nivån sedan 2005, d v s sedan innan Sverige övergick till digital-TV och då utbudet var betydligt mer begränsat än idag. Den kraftiga minskningen skedde dessutom under ett år med flera stora sportevenemang såsom vinter-OS och fotbolls-VM. Normalt sett brukar TV-tittandet öka sådana år. Detta ledde också till minskade annonsintäkter – drygt 200 miljoner kr mindre jämfört med 2013.

De svenska TV-kanalerna tappade med andra ord intäkter på reklammarknaden, samtidigt som betal-TV-marknaden visade en mycket svag tillväxt. Betal-TV-aktörerna beräknas ha tappat något i antal abonnenter, för andra året i rad. En direkt konsekvens av pressade intäkter för flera av branschens huvudaktörer tros bli fortsatt hårda förhandlingar mellan TV-kanaler och betal-TV-operatörer, såsom vi nyligen sett i den nu avslutade konflikten mellan Telia och SBS Discovery.

Sammantaget beräknas intäkterna på den traditionella kommersiella TV-marknaden ha minskat under 2014, medan omsättningen för internetdistribuerad TV fortsatte öka i snabb takt. Konkurrenssituationen online är dock betydligt tuffare än på den traditionella TV-marknaden. Här tar globala aktörer som Netflix och Youtube inte bara stora andelar av tittandet, utan även av intäkterna. Flera svenska aktörer har dock aviserat att de under 2015 kommer att utöka sina satsningar online, vilket väntas påskynda omvandlingen av TV-branschen och skärpa konkurrensen om tittarna ytterligare.

- Det har endast varit en tidsfråga innan skiftet i konsumtionen av rörlig bild också skulle börja återspeglas i pengarna. Vi har sett denna utveckling för andra medier och TV kommer inte bli ett undantag – det är på onlinesidan tillväxten sker framöver och det är där nästa slag står. Det positiva är att marknaden som helhet växer och att konsumentintresset är fortsatt högt. Kort sagt är det spännande tider på TV-marknaden nu, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.


Artikelflöde

HBO NORDIC

NYHETER I MAJ

Miniserierna Patrick Melrose, med Benedict Cumberbatch i titelrollen, och C.B. Strike, baserad på böcker skrivna av J.K. Rowling samt de nya HBO-filmerna The Tale och Fahrenheit 451 får alla premiär i maj.


TÄVLING!

Vinn mäktigt överlevnadsdrama!

Vi har tjatat till oss tre ex från Fox av det dramatiska äventyret The Mountain Between Us på Blu-ray att tävla ut!


Förstärkta band

Nytt från Bryston

Kanadensiska Bryston har inlett ett samarbete med StormAudio.


Laser ökar

Nya projektorer från Sony

Växande efterfrågan på både ökad ljusstyrka och större bildyta hos laserprojektorer har fått Sony att utöka sitt sortiment.


Test från HemmaBio 12/2017

Homey – smart förening

Se upp Alexa, Nexa, Fibaro och Telldus! Den nya smarta underhållaren och hembetjänten Homey kan mycket väl bli er baneman. Homey är här nu, men frågan är om vi och våra hem är redo för Homey än?


Test från HemmaBio 12/2017

Homey – smart förening

Se upp Alexa, Nexa, Fibaro och Telldus! Den nya smarta underhållaren och hembetjänten Homey kan mycket väl bli er baneman. Homey är här nu, men frågan är om vi och våra hem är redo för Homey än?


THE HANDMAID'S TALE

Ny säsong 26 april!

"Nolite te bastardes carborundorum, bitches"


Pioneer VSX-933

Fler HDMI, Voice Assistant och Dolby Vision

Nu kommer Pioneers nya VSX-933, en flerkanalsförstärkare med gott om modernt godis!


WESTWORLD

Säsong 2 - premiär 23 april

"I imagined a story where I didn't have to be the damsel" – Dolores.


Optoma HD144X

Smart lättviktsprojektor

Optomas nya HD144X är en Full HD-projektor på knappa 3 kilo och har inbyggd högtalare, USB (varför inte driva en Chromecast) och ett dedikerat spelläge. För cirka 6 000 kronor får du en liten men ljusstark projektor som är perfekt att flytta mellan landstället, kontoret och hemmet!

Info: Optoma


Pressrelease: Canal Digital

Sveriges första Android TV-plattform

OnePlace är namnet på Canal Digitals nya TV-plattform som är byggd på Googles Android TV - kommer den att förändra våra TV-vanor?


Bäst på Playstation Plus i mars!

Favorit i repris: BLOODBORNE

"För på något konstigt sätt trumfas irritationen av att dö av en sorts jävlar anamma som överraskande nog snabbt väcks till liv i mig."


Nytt slutsteg!

Edge för XTZ

Den nya förstärkarserien EDGE har skapats från XTZ:s arv av elektriska enheter.


JBL 3-Series

Inte bara för hemmastudion

Nu finns en ny version av unikt hornladdade JBL 3-Series – aktiva, DSP-styrda och prisvärda minimonitorer som utvecklats ur den väldiga studioreferensen M2.


Sonance In-wall

9 x Reference

Sonance släppte för 10 år sedan sin Reference-serie - nu kommer nästa generation


Meddelande

Laddar meddelande...