Pressrelease Mediavision:

TV-tittande online når nya höjder

Strömmande TV-tjänster växer så det knakar i Sverige och under fjärde kvartalet 2015 uppmättes den högsta siffran någonsin. I genomsnitt tittade vi då drygt 36 minuter per dag på online-TV. Bakom ökningen ligger stark tillväxt för framförallt amerikanska tjänster som Netflix och Youtube.

Närmare 40 procent av 15-74-åringarna tittade på online-TV en genomsnittlig dag under fjärde kvartalet, vilket motsvarar nära tre miljoner svenskar. Jämfört med samma period 2014 är detta en ökning på 20 procent. Men inte bara antalet tittare ökar. Även tittartiden på online-TV växer kraftigt. I årstakt uppgår ökningen för fjärde kvartalen mellan 2014 och 2015 till 47 procent.

När 2015 sammanfattas, kan Mediavision konstatera att förflyttningen från traditionell TV till online varit mycket kraftig. I befolkningen som helhet är ökningen i både räckvidd och tittartid tvåsiffrig. I absoluta tal är det dock yngre som ökar allra mest. I åldrarna 15-34 år uppgick dagligt tittande på strömmade tjänster till närmare en timme om dagen under årets avslutande kvartal.
Framförallt lockar Netflix och Youtube. Sammantaget nådde de två amerikanska tjänsterna en andel på över 50 procent av allt online-tittande. Detta gör att Netflix och Youtube står starka även när de jämförs med traditionella, svenska, TV-kanaler. Under det fjärde kvartalet 2015 var tittandet på Netflix och Youtube lika stort som eller större än många traditionella TV-kanalers, inklusive SVT2, TV3 och Kanal 5. Endast TV4 och SVT1 har ett högre dagligt tittande i hela gruppen 15-74 år.
- Strömmade videotjänster är inte längre en företeelse på marginalen, för unga konsumenter. Vi har passerat en ny brytpunkt och vi ser en kraftig tillväxt för rörlig bild online över hela linjen. Det är helt följdriktigt att reklamen speglar detta och att annonsörerna omfördelar sina budgetar mer mot online, säger Marie Nilsson, VD Mediavision.

Om Mediavision
Mediavision är ett oberoende konsultbolag, inriktat på analys och strategi inom digitala medier. Mediavision har under en längre tid följt ändrade medievanor hos den svenska allmänheten. Varje månad intervjuas 1000-1500 slumpmässigt utvalda individer mellan 15-74 år via webb.
För mer information, kontakta:
Marie Nilsson
E-mail: marie.nilsson@mediavision.se


Artikelflöde

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Meddelande

Laddar meddelande...