Pressrelease Mediavision

Facebook och Youtube vinner mark på svensk webb-TV-marknad

AVOD, eller annonsfinansierad webb-TV, fortsätter växa och tar andelar av de totala annonsinvesteringarna i rörlig bild. Detta syns tydligt när 2016 nu summeras.

En förklaring är att tittandet på AVOD ökade under förra året, samtidigt som traditionellt TV-tittande fortsätter minska. Men det är framförallt globala aktörer som vinner mark.

Under 2016 uppmättes det traditionella TV-tittandet till sin lägsta nivå sedan 2005. Samtidigt ökade tittartiden för annonsfinansierad webb-TV med nära 20 procent jämfört med 2015, framförallt tack vare Facebook och Youtube. Lokala aktörer å andra sidan, hamnar i skuggan av de globala jättarna. Svenska kanalhus och tidningsbolag minskar sin andel av totalt tittande på kommersiella fritjänster från 37 procent Q4 2015 till 29 procent Q4 2016.


Samtidigt ökar även reklamköpen i webb-TV. 2016 omsatte reklam i rörlig bild drygt sex miljarder kronor, enligt IRM (Institutet för Reklam- och mediestatistik). Av den totala summan stod webb-TV för drygt en miljard kronor eller 17 procent. Detta är en betydande tillväxt jämfört med 2015, då webb-TV-reklam omsatte drygt 900 MSEK. Utvecklingen väntas fortsätta i samma takt 2017 då IRM förutspår att annonsfinansierad webb-TV uppgår till dryga 20% av den totala omsättningen för rörlig bild.

Under det gångna året har både Facebook och Youtube satsat allt mer på sina respektive videotjänster. Båda aktörerna har introducerat nya funktioner och verktyg för både användare och annonsörer. Inför 2017 väntas Facebook dessutom införa så kallade mid-roll-annonser i sina videoklipp, enligt tekniksajten Recode. Detta betyder att Facebook alltmer kommer att efterlikna de traditionella TV-kanalerna och hur de presenterar sin reklam. Dessutom uppges Facebook satsa allt mer på video för större skärmar. Enligt Wall Street Journal är bolaget i färd med att utveckla en TV-app.


- Mediavision ser tydligt att både Facebook och Youtube arbetar målinriktat för att stärka graden av kapitalisering – d v s få ut mer av sin höga konsumtion. Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform. Att de nu också tydligt kommunicerar att de inrättar sin affärsmodell efter video gör att pressen ökar på lokala mediehus, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.


Artikelflöde

Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Test: LG UP970

Steget till UHD Blu-ray

LG:s UHD Blu-rayspelare UP970 är en rättfram spelare som också har ett lågt pris, vilket aldrig är fel!


Meddelande

Laddar meddelande...