SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.

Med sina fantastiska berättelser i Heavy Rain och Beyond Two Souls hamnade vi i något som lika gärna kunde varit en välskriven och högkvalitativ storbudgetfilm, med den lilla detaljen att vi som spelare får axla huvudrollerna. Tempot i Quantic Dreams spel är i regel väldigt långsamt, lågmält och ångestladdat, dock inte på något sätt långtråkigt. Allt från musik och grafik till manus och skådespeleri har alltid hållit otroligt hög nivå och träffat rakt in i hjärtat.

Detroit: Become Human är absolut inget undantag och jag märker direkt att min långa väntan på spelet har varit väl värt tiden, när vi äntligen får träda in i rollerna som tre stycken androider i en revolutionerande och högteknologisk framtid, år 2038 i Detroit. Android-robotar, fullt integrerade i det framtida samhället som hjälpredor, städare, byggarbetare, älskare, barnpassare och polisinspektörer, har tagit över en stor del av människojobben, på gott och ont. De ser ut precis som oss människor och interagerar på ett skrämmande likt sätt, men behöver aldrig vila, tappar inte fokus och levererar alltid som de ska. Vi får följa och styra tre olika karaktärer, Kara, Marcus och Connor, som alla sakta men säkert börjar förändras. De börjar uppleva något som liknar känslor, och exakt vad händer då egentligen, när våra robotar börja fatta egna beslut? Tanken är kittlande och otroligt skickligt berättad i det spelupplägg som Quantic Dream skapar här.

Vi börjar subtilt, sakta men säkert ställas inför olika val, om det så är i en gisslansituation i egenskap av android-polisen Connor. eller när vi som hembiträdet Kara tvingas ingripa när mannen i huset börjar misshandla sin unga dotter. Eller när personliga assistenten Marcus tvingas ingripa mot en inkräktare för att försvara sig och sin patient. På olika, till en början små sätt, växer beslut fram som vi kan välja att agera på, olika val som tar oss närmare och närmare att bryta barriären som är de lagar och regler som är inprogrammerade i vår hårdvara, och som fram tills nu hindrat oss från att agera helt fritt.

Det väcker också en existentiell ångest i mig som spelare eftersom vi oftast måste fatta vissa beslut väldigt snabbt, något som ger mig ständig ågren eftersom jag tvingas fundera över om det verkligen var rätt beslut jag tog i just den där situationen. Alternativen och dess konsekvenser slutar nämligen aldrig att överraska mig, för när man tror att man handlat helt riktigt och tror sig veta utgången händer något som får mig att tvivla, gång på gång. Ständigt överraskad och nästan ständigt motarbetad av resultaten känns det som att någon alltid blir lidande oavsiktligt.

Otroligt effektivt gjort av Quantic Dream, och något som skapar ett ofattbart stort omspelarvärde. Tack vare en väldesignad karta över alla val vi gör, som visas efter varje kapitel, är det sen lätt att gå tillbaka och testa nya vägar att gå, fatta andra beslut och låsa upp nya möjligheter. Tillsammans på våra tre karaktärers resa stöter vi även på andra återkommande karaktärer som våra val i allra högsta grad påverkar och låser upp nya vägar att ta. För beroende på hur vi agerar ändras deras uppfattning om oss, och låter oss ta olika beslut därefter, samtidigt som de också handlar därefter.

Detroit: Become Human har alltså ett otroligt imponerande och komplext spelsystem och många vägar att gå, vilket gör att jag nästan inte kan bärga mig till nästa genomspelning. Rent grafiskt målas en fantastisk värld upp på skärmen, med otrolig atmosfär, detaljrikedom och djup på omgivningarna. Detaljnivån, framförallt i ansiktsmodellerna, rösterna och ögonen på alla karaktärer, som förmedlar varje liten humörvariation i både anlete och tonläge fängslar mig djupt, och gör att jag verkligen känner för de karaktärer vi får stifta bekantskap med. Den välgjorda musiken och täta ljudbilden gör sig också fantastiskt väl i ett maffigt hemmabiosystem där all musik är originalskriven till spelet och inspelad med stor proffsorkester. Den intuitiva kontrollen och de sömlösa övergångarna mellan filmsekvens och faktiskt spelande ger också känslan av att ständigt vara mitt i en film.

Quantic Dream är verkligen mästare på det de gör, men jag har också förståelse för att detta antagligen inte är ett spel som kommer passa alla. Med tanke på att spelmomenten är just så pass långsamma som de är, kommer du inte gilla detta om din främsta önskan är tät och snabb action. Detroit: Become Human spelas på ett helt annorlunda sätt där 95% ligger på berättande och 5% ligger på spelarens skicklighet. Det är inte direkt utmanande utan mest otroligt spännande att bevittna resultatet av alla mina handlingar. Samtidigt som det är så otroligt belönande att få ta del av de olika huvudpersonernas öden och spänningen som uppstår när vi måste kämpa för deras liv.
Detroit: Become Human är inget mindre än ett mästerverk, men inte för den actiontörstande Call of Duty-veteranen utan för fans av den här typen av spel, vilket jag verkligen är. Då är det otroligt tillfredställande att i lugnt och fängslande tempo få ta del av en sci fi-berättelse av högsta kvalitet, och jag kan bara gratulera Sony att de har ensamrätt på ytterligare en fantastisk speltitel som denna.

DETROIT: BECOME HUMAN

Genre: Äventyr
Utvecklare: Quantic Dream
PEGI: 18
Testat på: PS4 Pro

Spelglädje 10/10
Grafik 10/10
Ljud 10/10
Online nej

Totalt 10/10

Äntligen besked!

SISTA SÄSONGEN AV GAME OF THRONES - PREMIÄR I APRIL 2019

Game of Thrones sista och åttonde säsong i sex avsnitt har premiär på HBO Nordic i april 2019.

Z-Wave.Me Wall Controller SC

Som en strömbrytare på väggen!

Tänk om man kunde tända och släcka i taket genom att trycka på en knapp, en slags lampknapp på väggen, i det rum man vill tända i – och fjärrstyra eller tidstyra samma lampa!

MÅNADENS STORBILDSUPPLEVELSE

SPIDER-MAN

Spindelkillen är tillbaka! Denna gång i form av en PS4-exklusiv stortitel utvecklad av välrenommerade Insomniac Games.

Osmart på IFA

Popps Smart Camera Gateway

Det smarta, intelligenta hemmet bjuder på enastående komfort och bekvämlighet och har redan blivit en realitet.

Referensmässig UHD-duo

Värstingar från Pioneer

Sedan Oppo lämnade spelarmarknaden har Panasonic varit ensamma om en tung lyxspelare med alla finesser, men nu får den konkurrens av Pioneer UDP-LX500, och senare i år UDP-LX800.

Intervju – Ennio Midena

Han är verklighetens Videomannen

I nya svenska thrillern Videomannen kretsar handlingen kring en fanatisk VHS-samlare och en försvunnen zombierulle. Vi har träffat videofantasten som filmens huvudperson delvis är inspirerad av.

TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!

Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.

Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.

Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.

Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.

Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.

Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.

32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?

Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.