SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.

Med sina fantastiska berättelser i Heavy Rain och Beyond Two Souls hamnade vi i något som lika gärna kunde varit en välskriven och högkvalitativ storbudgetfilm, med den lilla detaljen att vi som spelare får axla huvudrollerna. Tempot i Quantic Dreams spel är i regel väldigt långsamt, lågmält och ångestladdat, dock inte på något sätt långtråkigt. Allt från musik och grafik till manus och skådespeleri har alltid hållit otroligt hög nivå och träffat rakt in i hjärtat.

Detroit: Become Human är absolut inget undantag och jag märker direkt att min långa väntan på spelet har varit väl värt tiden, när vi äntligen får träda in i rollerna som tre stycken androider i en revolutionerande och högteknologisk framtid, år 2038 i Detroit. Android-robotar, fullt integrerade i det framtida samhället som hjälpredor, städare, byggarbetare, älskare, barnpassare och polisinspektörer, har tagit över en stor del av människojobben, på gott och ont. De ser ut precis som oss människor och interagerar på ett skrämmande likt sätt, men behöver aldrig vila, tappar inte fokus och levererar alltid som de ska. Vi får följa och styra tre olika karaktärer, Kara, Marcus och Connor, som alla sakta men säkert börjar förändras. De börjar uppleva något som liknar känslor, och exakt vad händer då egentligen, när våra robotar börja fatta egna beslut? Tanken är kittlande och otroligt skickligt berättad i det spelupplägg som Quantic Dream skapar här.

Vi börjar subtilt, sakta men säkert ställas inför olika val, om det så är i en gisslansituation i egenskap av android-polisen Connor. eller när vi som hembiträdet Kara tvingas ingripa när mannen i huset börjar misshandla sin unga dotter. Eller när personliga assistenten Marcus tvingas ingripa mot en inkräktare för att försvara sig och sin patient. På olika, till en början små sätt, växer beslut fram som vi kan välja att agera på, olika val som tar oss närmare och närmare att bryta barriären som är de lagar och regler som är inprogrammerade i vår hårdvara, och som fram tills nu hindrat oss från att agera helt fritt.

Det väcker också en existentiell ångest i mig som spelare eftersom vi oftast måste fatta vissa beslut väldigt snabbt, något som ger mig ständig ågren eftersom jag tvingas fundera över om det verkligen var rätt beslut jag tog i just den där situationen. Alternativen och dess konsekvenser slutar nämligen aldrig att överraska mig, för när man tror att man handlat helt riktigt och tror sig veta utgången händer något som får mig att tvivla, gång på gång. Ständigt överraskad och nästan ständigt motarbetad av resultaten känns det som att någon alltid blir lidande oavsiktligt.

Otroligt effektivt gjort av Quantic Dream, och något som skapar ett ofattbart stort omspelarvärde. Tack vare en väldesignad karta över alla val vi gör, som visas efter varje kapitel, är det sen lätt att gå tillbaka och testa nya vägar att gå, fatta andra beslut och låsa upp nya möjligheter. Tillsammans på våra tre karaktärers resa stöter vi även på andra återkommande karaktärer som våra val i allra högsta grad påverkar och låser upp nya vägar att ta. För beroende på hur vi agerar ändras deras uppfattning om oss, och låter oss ta olika beslut därefter, samtidigt som de också handlar därefter.

Detroit: Become Human har alltså ett otroligt imponerande och komplext spelsystem och många vägar att gå, vilket gör att jag nästan inte kan bärga mig till nästa genomspelning. Rent grafiskt målas en fantastisk värld upp på skärmen, med otrolig atmosfär, detaljrikedom och djup på omgivningarna. Detaljnivån, framförallt i ansiktsmodellerna, rösterna och ögonen på alla karaktärer, som förmedlar varje liten humörvariation i både anlete och tonläge fängslar mig djupt, och gör att jag verkligen känner för de karaktärer vi får stifta bekantskap med. Den välgjorda musiken och täta ljudbilden gör sig också fantastiskt väl i ett maffigt hemmabiosystem där all musik är originalskriven till spelet och inspelad med stor proffsorkester. Den intuitiva kontrollen och de sömlösa övergångarna mellan filmsekvens och faktiskt spelande ger också känslan av att ständigt vara mitt i en film.

Quantic Dream är verkligen mästare på det de gör, men jag har också förståelse för att detta antagligen inte är ett spel som kommer passa alla. Med tanke på att spelmomenten är just så pass långsamma som de är, kommer du inte gilla detta om din främsta önskan är tät och snabb action. Detroit: Become Human spelas på ett helt annorlunda sätt där 95% ligger på berättande och 5% ligger på spelarens skicklighet. Det är inte direkt utmanande utan mest otroligt spännande att bevittna resultatet av alla mina handlingar. Samtidigt som det är så otroligt belönande att få ta del av de olika huvudpersonernas öden och spänningen som uppstår när vi måste kämpa för deras liv.
Detroit: Become Human är inget mindre än ett mästerverk, men inte för den actiontörstande Call of Duty-veteranen utan för fans av den här typen av spel, vilket jag verkligen är. Då är det otroligt tillfredställande att i lugnt och fängslande tempo få ta del av en sci fi-berättelse av högsta kvalitet, och jag kan bara gratulera Sony att de har ensamrätt på ytterligare en fantastisk speltitel som denna.

DETROIT: BECOME HUMAN

Genre: Äventyr
Utvecklare: Quantic Dream
PEGI: 18
Testat på: PS4 Pro

Spelglädje 10/10
Grafik 10/10
Ljud 10/10
Online nej

Totalt 10/10

Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.

Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.

YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!

TÄVLINGEN AVGJORD!

NI VANN THE ENDLESS!

Här kommer vinnarna av The Endless på Blu-ray!

Nytt från James Louspeaker

Där vägg och tak möts

För större hemmabiosystem, och speciellt sådana som kör Auro 3D, eller där det helt enkelt inte är praktiskt att montera takhögtalare, har James Louspeaker lösningar

Årets bästa produkter!

EISA AWARDS 2018-2019

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.
Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna.
Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år en kamera man kan filma med, UHD-spelarna och en sjukt slimmad högtalare som används både i hem och bil.

Här hittar du alla vinnare!

Och du, passa på att tjuvkika på vår nya hemsida som lanseras inom kort;-)

Pacific Rim: Uprising

Monstren från havet anfaller igen!

I Pacific Rim reste sig utomjordiska monster ur havsdjupen för att överta herraväldet på jorden. Invasionen slogs tillbaka av en tapper skara soldater med hjälp av jättelika stridsrobotar. I uppföljaren Pacific Rim: Uprising skakas världen av nya, ännu mer brutala attacker från rymdvarelserna.

Vincent SP-20 Anniversary Edition

RÖRHYBRID

Vi fortsätter att lyssna på externa slutsteg, en produkttyp som kan ge din hemmabio just den adrenalinkick den behöver!

Sommartävlingen avgjord

VANN DU?

Nu har vi dragit vinnarna i vår massiva sommartävling - är du en av de lyckliga?

Red Sparrow-tävling

Här är vinnarna!

Det var många som villl se Jennifer Lawrence som rysk agent!

Här har ni rätt svar på frågorna:

Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod.

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på.

Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.

Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas.

Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!