Enkel Guide!

Atmos i praktiken

Alla någorlunda biffiga förstärkare som säljs idag stöder Dolby Atmos. Det säkert fler än vi som vill komma igång, inte minst som du direkt får valuta för investerad tid och pengar genom Dolbys Surround Upmixer. Här är en enkel guide!

Av Magnus Fredholm


Det första du ska göra är att kontrollera så att ditt befintliga system kan utökas till Atmos. Alla 5.1-system funkar, och 7.1 också. När det gäller system med fler högtalare är det (åtminstone i dagsläget och för de förstärkare som finns) ett måste att koppla ur dessa extra högtalare, för annars kan inte processorn jobba med Atmos. Det finns säkert enstaka undantag redan, och på lite sikt kommer möjligheterna att köra ännu fler högtalare att öka. Dolby själva talar ju om 24.1.10, alltså totalt 24 högtalare i öronnivå, en subbas (man kan såklart ha flera, men Atmos kodar bara en baskanal så övrig bashantering måste göras av din förstärkare/processor) och tio Atmoshögtalare.
Inga stora problem alltså, förutom eventuellt om du har ett extremt annorlunda högtalarsystem.

Olika vägar
Det finns två olika vägar att gå för Atmos. Det första är takmonterade Atmoshögtalare, och det andra är högtalare byggda för att studsa ljudet i taket, Atmos enabled speakers. Det finns två typer av dessa högtalare, dels sådana som är front- eller surroundhögtalare med extra element på ovansidan och dels "påhängshögtalare" som placeras ovanpå eller i närheten av front- och surroundhögtalarna. Dolby skriver en del om den speciella filtrering som ska finnas i Atmos enabled speakers, och det kan säkert ligga något i det, men att det inte skulle funka (åtminstone hjälpligt) med normala satelliter är bara nys.

Placering av 5.1
De flesta av oss som hållit på med hemmabio ett tag har nog rätt bra koll på hur högtalare bör placeras, men när det gäller Atmos bör alla som (likt mig) sneglar en del åt THX för högtalarplacering kolla in de generella råden. Alla högtalare utom subbasen bör sitta i öronhöjd, och vi som har surrounderna högre upp ska se till att de absolut inte är mer än 1,25 gånger högre från golvet än övriga högtalare.
Andra högtalare i tak
Den som har vissa eller alla högtalare i taket kan ta det rätt lugnt, det går att få till Atmos ändå! Dolby rekommenderar att man i första hand skaffar nya högtalare för öronhöjd och kopplar om befintliga front/surroundtakhögtalare (de du alltså har i taket) till Atmoskanalerna. I andra hand rekommenderas man montera ytterligare takhögtalare för Atmos, men detta rekommenderas egentligen inte alls annat än i nödfall för surroundhögtalare. Under inga omständigheter bör man koppla om takhögtalare till Atmos utan att ha ersatt dem med andra högtalare. I klartext: Ett system med mindre än fem huvudhögtalare (front höger/vänster, center och två surroundhögtalare) ska inte användas med Atmoshögtalare.

Vilka högtalare funkar?
När det gäller högtalare monterade i tak funkar nästan vad som helst, utom extremt smalspridande. Har du högt i tak går det utmärkt att montera stativhögtalare i taket, och självklart är dedikerade takhögtalare utmärkta val också.
För "studshögtalare" vill Dolby påskina att det inte ar lika enkelt, då den passiva filteringen i Atmos Enabled speakers ska rikta ljudet på ett extra fördelaktigt sätt, men våra initiala experiment tyder på att det mesta inom on wall/stativ-högtalare funkar utmärkt.
Däremot bör man tänka noga på filtreringen i förstärkaren, alltså det som kallas bass management. Atmos är fullregister, så använder du små stativare är det viktigt att inte ställa delningsfrekvensen för lågt, för då mår högtalarna inget vidare.

Studsande eller i tak?
Min första reaktion är typ "självklart är det bättre med högtalare i taket, Atmos Enabled är den nödlösning", men den kommer på skam direkt, det funkar toppen både med takmonterat och Dolby enabled. När det gäller vad du ska välja handlar det om framför allt tre faktorer: Takhöjd, om ditt tak reflekterar ljud eller ej och om taket medger montering av högtalare.
Takhöjden är ingen fast siffra, men Dolby anger att det bör vara dubbelt så längt från fronthögtalare till tak som från golv till fronthögtalare. Ett exempel: Dina fronthögtalares akustiska centrum (ofta mitt mellan diskant och mellanregister) befinner sig 90 cm från golvet. Då bör du ha minst 270 cm i takhöjd tycker Dolby.
Har du lägre än så i tak vill Dolby helst att du använder studsande högtalare, och det framför allt då ljudet från takhögtalare tenderar att bli lite väl exakt annars. Japp, Dolby vill för en gångs skull gärna ha en lite lätt diffus återgivning, eller i alla fall ett rejält avstånd från högtalarna till lyssnarna.
I vårt lyssningsrum borde vi, enligt måtten ovan, helst köra studshögtalare. Men eftersom vi har akustiktak blir det inte mycket bevänt med studsen, och vi monterar därför högtalare infällda i taket ändå. Och glädjande nog funkar det sjukt bra!

Placering av Atmoshögtalare
det är egentligen superenkelt om man tänker efter: Två högtalare framför och utanför lyssningsposition, och så två högtalare bakom/utanför. Ska du bara ha två takhögtalare sätter du dem så gott du kan mitt över lyssningspositionerna, och fortfarande utanför lyssningspositionerna. Gäller det studsande ljud är det normala att Atmos enabled-delen sitter ovanpå front/surroundhögtalarna, vinklade 10 grader från rakt upp och pekandes åt samma håll som huvudhögtalaren. Ska du köra med separata högtalare riktade mot taket är det faktiskt inte svårare än att du tänker dig "normal" Atmos enabled-placering och sedan ser till att de högtalare du placerar ut träffar samma del av taket, och i typ samma vinkel! Ok, det är viktigt att de sitter över öronhöjd också, annars får du för tydligt direktljud och din hjärna tenderar att sortera bort reflexen i det läget. Resultatet blir att ljudet inte tar någon riktig höjd, och det är ju själva vitsen med atmos.

Inte bara Dolby
Förutom Atmos finns minst två andra system med höjdkanaler. Först har vi Audo-3D, ett system som förutom ett standard 5.1-system kan bestå av ytterligare två lager uppåt, ett "höjd" och ett "tak" typ. Signalen kodas och kan sedan spelas upp på allt från vanliga 5.1-system till fullt utbyggda Audo-3D-system med högtalare i både öronnivå, uppåt väggarna och i taket. De första processorerna för hem vi känner till är Denon X7200w och X5200w som åtminstone i USA ska kunna uppgraderas till Auro-3D för ett par hundra dollar.
Det andra systemet, som faktiskt visades på CES redan 2014, är DTS-UHD. Det systemet har dock, såvitt vi vet, inte kommit ut i handeln än.
En trevlig finess med dessa två system är att de till skillnad från Atmos inte är bundna till speciella högtalarplaceringar, vilket innebär att det du bygger för Atmos kommer att funka lika bra för Auro-3D och DTS-UHD.


Artikelflöde

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Meddelande

Laddar meddelande...