Starkt kort

Med förra nummers test av förstärkare i 10 000-kronorskalssen i färskt minne är det en sann gläje att sätta tänkerna (och öronen) i Yamahas deltagare i klassen: RX-A1020.

Yamahas Aventageserie är numera etablerad som märkets dyrare förstärkare, och med ett tydligt familjeutseende och lika konsekventa desingidéer har man gjort succé hos konsumenter världen över. Tjock och styv bottenplatta, en extra fot mitt under och en rejäl aluminumlucka för fronten är tre saker som direkt talar om att detta inte är någon lågprisprodukt från Yamaha.

Duktigt utrustad

Såväl djup som höjd och vikt är standardbetonade för klassen, vilket innebär att den är knappt 20 cm hög, nästan lika djup som bred och väger runt 15 kg. Fronten är delad horisontellt där den övre delen är akrylklädd och innehåller displayen, medan underdelen är i aluminum och domineras av rattarna för källval och volym. Mellan rattarna sitter den stora luckan som döljer alla ingångar och styrknappar du behöver om fjärren förkommit samt hörlursutgången.

På baksidan ser det inte riktigt  ut som hos övriga deltagare i denna klass. Framför allt är det två saker som sticker ut: det finns en hel driva mer eller mindre ointressanta s-video- och cvbs-ingånar för sopdålig analog videosignal, och det finns analog 7.1-ingång! Videoingångarna kan väl möjligtivs intressera några av er, medan den analoga ingången borde intressera fler.

Förutom dessa snedsteg från standarden 2012 är det inte mycket att orda om. Åtta HDMI-ingångar (varav en på fronten) och dubbla utgångar är så bra det blir i prisklassen i år. Det är bara HDMI-utgång ett som har ARC, så det är den du kopplar tv:n till. Den andra använder du till projektorn, och det finns en smidig knapp på fjärren med vilken du stegar dig igenom HDMI-utgångarna (båda/ettan/tvåan/ingen).

Likaså på analogsidan är det kalssledande, med inte mindre än 9 par analoga ingångar samt en phonoingång för alla oss som vägrar inse att vinylen är död.

Högtalare kan anslutas i massor, och du kan använda de sista två slutstegen för surround back, andra zon, höjdhögtalare fram eller för att biampa dina bastanta fronthögtalare.

Lättanvänd

Tjonga igång Yamahan, koppla in allt och börja ställa in, inga problem alls så länge du har tv:n ansluten och inte har något emot menyer på engelska eller annart stort världsspråk. Det grafiska gränssnittet är grymt snyggt och lättmanövrerat, och jag börjar med att ställa in högtalarna manuellt. Avstånden ställs in med 5 cm noggrannhet medan högtalarnas respektive nivå går att reglera i 0,5 dB-steg, så det blir noggrann kalibrering minsann! Och sedan, när detta är klart, ja då kan den som känner sig hågad gå in och krana på eq, en sjubands fullparametrisk (reglerbar centerfrekvens, q-värde och nivå) per högtalare förutom subben. Jag börjar ratta lite, och har väl rätt kul men inser att jag nog inte har tid att ställa allt perfekt enligt varken dator eller personlig smak.

Därför kopplar jag in den medföljande mikrofonen, och låter det förträffliga YPAO-systemet göra sitt. Värt att nämna här är att den version av YPAO som finns i RX-A1020 inte har eq för subbasen och inte heller vinkelmätning för högtalarna, något de dyrare modellerna har.

Hur som helst, eter några minuter är märningarna klara, och när jag sparat mätningen är det bara att välja YPAO-läge: Flat, front, natural eller through. Och nu kommer det balla: Efter att du valt en inställning kan du gå in och justera varenda eq-parameter! Jag väljer "front" och börjar sedan justera framför allt centern som jag tycker blivit lite inbäddat försiktig. Det slutar med ganska små men fullt hörbara skillnader, och att man kan utgå från en mätning och enkelt finjustera gillar jag verkligen! Nu ska jag villigt erkänna att Yamaha inte är ensamma om detta, Pioneer är också duktiga, men det som gör Yamahasystemet anno 2012 så skönt är att grafiken, målkurvorna och allt annat är lika snyggt som lättbegripligt. Kanon helt enkelt.

Fast som jag tidigare nämnde saknas eq för basen, något Pioneer alltså är ensamma i klassen om, och det är lite synd eftersom det i princip alltid behövs justeringar i basen.

Funktionsmässigt är Yamaha RX-A1020 väl rustad, som tidigare nämnts med hela 8 HDMI-ingångar, en rejäl drös analoga och digitala ljud-dito och så nätverksradio, dlna och AirPlay. Dessutom finns såklart Yamahas simulerade ljudfält, i denna maskin 17 stycken, och det är i ärlighetens namn svårt att hitta något att sakna.

Med beröm godkänt

Vi har som vanligt lyssnat både manuellt kalibrerat och autokalibrerat, och med YPAO-equalizern ställd på front får vi fördelen av att våra fina fronthögtalare är opåverkade tillsammans med en perfekt klangmatchning varvet runt. Vi börjar med att kolla film, och det första som slår oss är tystnaden. När ingenting låter, då blir det verkligen tyst, så det nästan slår lock för öronen på oss. Men som motpol till detta presenterar RX-A1020 spektakulära actionscener på ett storslaget och bredmålande sätt, och både på hög och låg volym är separationen mellan olika ljud fenomenal. Faktum är att vi inte lyckas få Yamahans ljudbild att falla ihop, det enda som händer är att vi överstyr anläggningen så fi får distorsion i högtalarna, och då spelar vi så högt att öronproppar är ett måste!

Ljudbilden, eller bubblan om du så vill, är rätt stor, men framför allt transparent, där det liksom känns att det är "rätt" storlek och avstånd på varenda litet ljud i ljudlandskapet. Två stora tummar upp för filmljudet alltså!

Med musik i spelaren, subbasen satt på "extra" och en hög bra skivor blir det en riktigt angenäm musikstund. I och för sig något hämmad av att jag inte kan låta bli att jämföra med en inegrerad rörföstärkare min kollega Mats testar samtidigt i ett annat rum, men bara det faktum att jag kan gå tillbaka till Yamahan och lyssna på musik utan att bli ledsen på riktigt säger en hel del om RX-A1020. För musik levereras på ett avslappat och skönt sätt, obehindrat och lättfotat men torts detta stabilt ankrat av subbasen. Eller utan subbas om du hellre vill det, det är bara att stänga av "extra bass" så får du bara dina fina golvare som ljudförmdelare i stereoläge.

Bäst i klassen

Yamaha RX-A1020 tar, ett något högre pris till trots, tätpositionen i klassen. Främst tack vare det klassledande ljudet men också tack vare generösa inkopplingsmöjligheter, finesser och funktioner. Och du som gillar att finjustera kan pilla i all evighet, en sjubands parametrisk eq per högtalare tar ett tag att bemästra. Den lilla smolk vi hittar i bägaren är att det saknas eq på subbaskanalen, och att det "bara" är sju förstärkarkanaler. Men med det ljud RX-A1020 presterar sakar jag gärna subbas-eq och ett par kanaler för att hålla mig i prisklassen.


Artikelflöde

Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.


Meddelande

Laddar meddelande...