Sharp Quattron Pro

Halv Ultra, eller nåt

Riktigt stora teveapparater till låga priser har tidigare bjudigt på just stor bild, men inte så mycket mer. Nu har det hänt grejer och Sharp serverar såväl egna lösningar som fina prestanda i generöst format!

Publicerad i HemmaBio 7/2014

Av Thomas Ytterberg

Halv ultra eller nåt...
Den tekniska bakgrunden till Sharps Quattron Pro är halvkomplicerad. Panelen har inte UHD-upplösning om 3840×2160 pixlar, utan kan beskrivas som 1920×2160 pixlar i kombination med Sharps etablerade teknik med en extra gul subpixel utöver den vanliga uppsättningen röd, grön och blå. Det är som om Sharp skulle ha tagit en sin full HD-panel och med en ninjakniv delat varje pixel på hälften. Detta ska enligt dem vara tillräckligt för att återge dagens Ultra HD-material, mycket tack vare den gula pixeln
Detta resonemang är faktiskt inte är så tokigt som det låter, då den faktiska färginformationen är reducerad, så kallad 4:2:0 chroma subsampling, i alla konsumentbaserade signalkällor idag, inklusive Blu-ray, TV-sändningar och DVD. Enkelt förklarat innebär detta att färginformationen endast är en fjärdedel av den totala upplösningen och denna reducering handlar om att ögats tappar inte uppfattar skärpa i färger utan det sker genom ögats stavar i form av ljusstyrka, luminans.
Vi uppfattar helt enkelt skärpa och detaljer i svartvitt, i skillnaden i ljusstyrka. Där kommer den extra gula pixeln in, tillsammans med en hel del processande. Ultra HD-kvalitet men ändå inte Ultra HD. Och detta kan man teorisera om hur mycket som helst, så Sharp demonstrerade effekten gentemot en TV med genuin UHD-panel. Med UHD-material ska du krypa nära apparaten för att se skillnad i fråga om upplösning. Vi talar om avstånd kring metern och under. Kanske något mer ifall du har tränade blick och skarpa ögon.
Det är först på ett så kort avstånd att du kan urskilja Quattron Pro:s pixelstruktur det syns att en äkta Ultra HD-TV har ett övertag i fråga om horisontell upplösning. På längre avstånd, över två meter, ser detta ut som vi vant oss av en 4K-upplevelse. Så mellan tumme och pekfinger är det ungefär så bra som Sharp påstår att det är. HDMI-ingångarna är begränsade till maximalt 2160p vid 30 Hz, alltså de UHD-format som gäller idag.

Undviker brunmurret
TV-bilden ger från början en ganska släpig bild med starka pastellfärger och blekbeige eller grisskära hudtoner från en bild som drar mycket åt turkos. En hel del filter och bildprocessande är i gång i "Standard"-läget vilket får bilden att släpa i rörelser och frysa fast i brus när det är stilla, och ljusnivåer pumpar upp och ned. Det mesta av detta kan vi stänga av genom att krypa ned i bildinställningarna (se texten). THX-läget fungerar också bra.
Som väntat är en SD-sändning uppblåst på 70 tum ingen kanonupplevelse. Mycket hänger på sändningen och är det en eftermiddagsrepris av någon uttjatad TV-serie är det inte mycket till precision och detaljer. Fast Sharp-tevens sätt att hantera bilden undviker den där brunmurriga karaktären vi annars är vana med. Den inbyggda mottagaren har en detaljerad programguide och ger mycket information. Nackdelen är en seg kanalväxling för er som zappar friskt.
Som alltid hänger kvaliteten ihop med vad du matar in i TV:n, och med sjuttio tum är det onekligen läge att prioritera HD-upplösta källor.

Schysst uppskalning
Matar vi Quattron Pro med Blu-ray händer det saker. Vi ser en uppskalning som gör en hel del för att bättra på detaljintryck. Du reglerar detta i menyerna och "Quattron Pro Drive" där du har tre alternativ:
• Av: stänger av uppskalning och panelen beter sig som en 1920×1080-panel och ger inga skalningsartefakter. Cirka 230 cd/m2 med Film- och Användar-lägena
• Läge 1: ger mer ljusstyrka, uppemot 350 cd/m2
• Läge 2: ska istället prioritera upplösning men ger samma skalningsartefakter som läge 1.
Skalningsartefakterna går inte att få bort och ger tydliga (syns fem meter bort) vita kantskuggor runt skarpa konturer, text och grafik. Effekten på filmbild är däremot positiv och bilden får ett distinktare intryck av detaljer utan att lägga till besvärande förstärkning brus och gryn. Särskilt bra fungerar det på ansikten som blir just distinktare utan att Oprah Winfrey plötsligt ser ut som Morgan Freeman.
Möjligtvis kan vi sakna ett reglage för att styra hur mycket uppskalningen ska påverka bilden, men det måste sägas att Sharp ändå lyckas hitta någon slags medelväg. Helhetsintrycket från Blu-ray-filmer blev betydligt piffigare utan att praktiskt tittande drabbades av störande artefakter. Ihop med THX-läget är det en riktigt bra bild som mötte oss. Tidigare har stora TV-apparater med LCD-paneler och vettiga priser, inte minst de från Sharp, varit just stora och inte så mycket mer. Där har vi brottats med känslan av att den testade apparaten egentligen borde visa avgångstider på en flygplats snarare än att vara en hemmaleverantör av rörlig och kontrastrik bild. Här tar Sharp tillbaka initiativet!

Stor panel, stora reflexer
Betraktningsvinkeln är typisk för Sharps paneler. Bilden sotar igen något när du betraktar panelen rakt framifrån. Åt sidorna ljusas det istället upp. Kontrastförhållandet är tämligen blygsamt, runt 2000:1 rakt framifrån och vid 30 graders vinkel är det nere på 1200:1 och drar mer mot blått och med en ljusare tonkurva.
Svärtan blir blåaktig mot bortre hörn och kanter så fort du lämnar en rak betraktningsvinkel. I just rum tänker man sällan på det, utan det är i ett mörkt rum med mörka filmscener det märks. Du kan ställa in det så att TV:n pumpar ljuset upp och ned och släcker ned när det är en mörk scen. Men detta pumpande är ganska störande.
Viss clouding och ojämnheter går att urskilja över ytan, men testexemplaret hade inga stora avvikelser eller kantblödningar. Reflexfiltret är halvmatt och ganska effektivt mot indirekta reflexer, alltså ljuset som studsar på väggar, möbler och liknande. Direkta reflexer från lampor och fönster syns desto mer och med 70 tum finns det mycket som kan spegla sig i panelen.

Djupa menyer
LC-70UQ10 är i fråga om menyer och hantering lik äldre modeller från Sharp. Det vill säga tämligen komplicerade menyer där vi inte riktigt kan få till inställningar för bilden som löser alla situationer. Bildlägena är universella, alltså en och samma justering på "Film" påverkar alla ingångar likadant. Vill du styra mer över bilden och justera olika för olika ingångar, till exempel därför att digitalboxen inte lämnar likadan bild som ditt TV-spel eller din dator, är det "Användare"-läget som gäller. Övriga lägen, tyvärr även THX-läget, är universellt.
Samtidigt finns det finesser som är användbara, till exempel att ljussensorn OPC, som i gammal god Sharp-tradition kan regleras i hur mycket den får tända upp och släcka ned ljuset. Med fritt spelrum har LC-70UQ10 en förmåga att göra bilden för mörk eller för ljus, men efter justering fungerar det riktigt bra. Betydligt bättre än de av/på-lösningar som andra tillverkare använder.
THX-läget är det mest användbara bildläget, både i fråga om hur det är inställt från fabrik och med tanke på potentiell färgkvalitet. Däremot är läget alltså begränsat till en enda universell inställning. Även växlingen mellan THX för ljust rum och THX för mörkt rum är en universell inställning, och du hittar den många klick bort. THX-läget är begränsat i fråga om ljusflöde och som mest får vi ut runt 250 cd/m2. Nu räcker detta för alla normala vardagsrum, men det finns tillfällen då man vill ha mer ljus.
För ljusstyrka finns det ändå gott om. "Film"- och "Användar"-lägena ger sällan mer än 300 cd/m2 medan "PC-läge" och "Dynamiskt" fullständigt spyr ut fotoner i uppemot 500 till 600 cd/m2. Det blir sanslöst mycket ljusenergi från 70 tum och man riktigt känner hur luggen krullar ihop sig. Fast dessa ljusstarka lägen är så pass mycket sämre och annorlunda rent färg- och bildmässigt. Till och med Thomas som är luttrad av ändlösa kvällar av skruvande på TV-reglage känner att det här blir en lång, lång kväll innan man når botten av menyerna.

Slutsats
Här finns det visst läge för kritik mot Sharp, men det handlar mest om att det är onödigt krångligt att göra rätt inställningar. Bilden tenderar att direkt ur kartong vara för mörk vilket kräver justering djupt nere i svårbegripliga menyer. Alternativt att bilden är för ljus och krämar på Disney-färger i en värld av turkost skimmer. Bildkvaliteten finns där, men den måste mjölkas fram.
Samtidigt, jäkla Pang för pengarna 70 tum. Much screen. Very picture.

THX-läget på gott och ont
Du kan ändra "Quattron Pro Drive" även i THX-läget och bestämma ifall du ska prioritera en ljusstarkare, men visuellt lite gulgrönare bild (Läge 1), bara hålla dig med uppskalningen (Läge 2, rekommenderas) eller köra det avstängt för att TV:n ska gå som en normal 1920x1080-apparat.
Läge 1 har inte samma effekt på den totala ljusstyrkan i THX-läget. Eller rättare sagt att effekten är där. Läge 1 blir ljusstarkare, men det påverkar inte den totala ljusstyrkan på samma sätt som i de andra lägena. Det hänger här tydligare ihop med bildens utformning, dess ljusinnehåll, hur bilden påverkas. Läge 1 ger också upplevelsemässigt lite mer gulgrön bild vilket märks i hudtoner. Gissningsvis för att den gula pixeln arbetar mer. Läge 2 är därför att föredra, men det blir inte så värst mycket ljus.
THX-läget har den helt klart bästa färgåtergivningen vilket både syns med vanliga filmer och även kan mätas. Färgrymden mäter större men mellantoner (Colorchecker-nyanser) är betydligt mer korrekt återgivna jämfört med övriga bildlägen. THX-läget har fortfarande en tendens att överdriva gröna mellantoner vilket syns på växtlighet och liknande, men eftersom helheten är så pass mycket bättre är det sällan man tänker på det vid filmtittande.
THX ställd till "mörkt rum" ger kring 160 cd/m2 ljusstyrka. THX-läget ställd till "ljust rum" ger ungefär samma mätvärden men inte helt oväntat en ljusstarkare bild, kring 230 cd/m2. Detta skiljer dig från exempelvis Panasonics användning av "THX Bright room" som också påverkar gamma så att bilden får en ljusare tonkurva. THX-läget låter sig också kalibreras allra bäst med bland annat ett 10-punkters gråskalereglage.

Andra lägen stänker på
PC-läget (för datorn) och "Standard" kan gå betydligt högre i ljusstyrka, till 500 cd/m2 och "Dynamiskt"-läget ännu högre, 600 cd/m2. Fast ändrar vi färgtemperaturen till en mindre blåtonad bild sjunker också ljusstyrkan. Det är därför svårt att ge några tydliga riktlinjer vilket värde på bakgrundsbelysningen som ger vilket fysiskt ljusflöde. Allt hänger på så många olika inställningar tillsammans. Med Quattro Pro Drive på läge 1 och en vitbalans nära standarden D65 hamnar vi under 250 cd/m2 för "Film" och "Användare."
PC- och Dynamiskt-läget tappar med samma färgtemperatur ungefär 30 procent av ljusflödet. Vi kommer ändå upp i en 350 till 400 cd/m2 vilket är betydligt ljusstarkare än övriga lägen. Däremot är dessa lägen inte de bästa ur bildsynpunkt. PC-läget stänger av bildprocessningen och ger hackigt bildflyt. Dynamiskt-läget är i största allmänhet bara Kalle Anka-färger där ett vanligt småblekt politikerplyte från SVT Forum blir till någon slags schatterad morotsbrun solarieolycka och allting annat lyser i pastell.

Rekommenderade inställningar
A/V läge: Se ovan, Film, Användare, THX
Quattron Pro Drive: se text ovan och originaltexten
THX läge: Mörkt rum för filmtittande. Ljust rum för mer ljus.
OPC: Ljussensor, se text. Ej reglerbar vid THX-läge
Clear Picture Processing: På engelska "Displays sharper image by smoothening the indentation". Troligtvis handlar det om en drivning av LCD-kristallerna som minskar deras responstid och därmed också potentiellt eftersläp. Representerar man kristallernas vridning som en funktion av tiden innebär brantare lutning, "indentation" en kortare övergångsperiod. Omöjligt att se någon effekt vid normalt filmtittande. So, move along!
Bakgr. belysn: Styr ljusflödet och anpassas efter rummet. Se text.
Kontrast: Styr vitnivån och ställs med testbild. Bör sällan gå över 25.
Ljusstyrka: Styr svartnivån och ställs med testbild. Tänk dock på att LCD-panelen hos Quattron Pro påverkar testbilden för detta baserat på din betraktningsvinkel. Står på 0 från en korrekt källa.
Färg. Påverkar intensiteten i färger. Bör stå på 0.
Toning: 0.
Skärpa: 0, Uppskalningen från Quattro Pro Drive i läge 1 eller 2 lägger på tillräckligt med kantskärpa som det är. Behöver du mer vita kanter ska du söka dig till en optiker eller helt enkelt sitta närmare bilden.

Under Avancerat
C.M.S-reglage: För avancerad färgkalibrering. Börja med luminansen på CMS:n.
Färgtemperatur: Låg. Resten är bara blå, blåare och blåast.
RGB Ökning: För avancerad färgkalibrering. Plocka inte dessa värden från nätet. Det behövs olika för olika exemplar.
Rörelseförbättring: Ska påverka hur panelen uppdaterar bilden. Vi kunde inte se någon synbar effekt i THX-läget och med Blu-ray 1080p/24.
Gammajustering: 0 för en potensgamma kring 2,2 till 2,25. Ökat reglage (plusvärden) minskar potensgamma för en mer uppljusad tonkurva som kan passa riktigt ljusa rum. Minskat reglage gör tvärtom, ökar potensgamma och ger en mörkare mer dramatisk tonkurva som kräver mer mörklagda rum. Tänk på att betraktningsvinkeln också påverkar detta.
Filmläge: "Standard". Återger då bilden som den är inspelad och 1080p/24 flyter riktigt bra utan att vare sig hacka eller vara överdrivet mjuk. "Off" stänger av all processning och då blir även 1080p/24 extra hackigt. "Avancerad" interpolerar bildrutor där högre värde ger mer flyt och mer artefakter vid rörelse i bilden.
OBS! Här råkade vi ut för en bugg. THX-läget kommer med reglaget på "Standard" från början och det flyter alldeles förträffligt. Men när vi ändrat reglaget för att testa dess effekt blir "Standard" gråmarkerat. Vi kan inte längre välja detta utan måste välja mellan "off" som hackar hemskt och "Advanced" på läge 0 som visar spår av interpolering med både artefakter och videokameraflyt. Sättet att få tillbaka "standard"-inställningen är att ändra om spelaren till att skicka 1080p i 50 eller 60 Hz. Detta kan man ofta uppnå bara genom att stoppa uppspelningen. Vi kunde aldrig ändra tillbaka till "Standard" så länge som en 1080p/24-signal matades till TV:n.
Aktiv kontrast: "Av", annars pumpar bildens ljusflöde och tonkurva upp och ned.

Extramaterial

Sharp Quattron Pro
Allra först: En standardfråga om Sharps TV-apparater är hur man blir av med klockan eller program/ingångsindikatorn i hörnet. Det gör du med fjärrkontrollens info-knapp, den som är märkt med en i+ symbol.
Som vi beskrev i testet är det endast "Användare"-läget som går att justera olika för varje bildingång. "Film" och "THX"-lägena är universella, alla ändringar gäller för alla ingångar.
För att bli av med overscan behöver du ändra funktionen "bredläge" till "dot-by-dot" (döps missvisande om till "underskanning" vid andra bildsignaler). Du når detta snabbast via fjärrkontrollen och knappen för att ändra bildstorlek, den mellan "AV MODE" och "APP".


Artikelflöde

Äntligen besked!

SISTA SÄSONGEN AV GAME OF THRONES - PREMIÄR I APRIL 2019

Game of Thrones sista och åttonde säsong i sex avsnitt har premiär på HBO Nordic i april 2019.


Z-Wave.Me Wall Controller SC

Som en strömbrytare på väggen!

Tänk om man kunde tända och släcka i taket genom att trycka på en knapp, en slags lampknapp på väggen, i det rum man vill tända i – och fjärrstyra eller tidstyra samma lampa!


MÅNADENS STORBILDSUPPLEVELSE

SPIDER-MAN

Spindelkillen är tillbaka! Denna gång i form av en PS4-exklusiv stortitel utvecklad av välrenommerade Insomniac Games.


Osmart på IFA

Popps Smart Camera Gateway

Det smarta, intelligenta hemmet bjuder på enastående komfort och bekvämlighet och har redan blivit en realitet.


Referensmässig UHD-duo

Värstingar från Pioneer

Sedan Oppo lämnade spelarmarknaden har Panasonic varit ensamma om en tung lyxspelare med alla finesser, men nu får den konkurrens av Pioneer UDP-LX500, och senare i år UDP-LX800.


Intervju – Ennio Midena

Han är verklighetens Videomannen

I nya svenska thrillern Videomannen kretsar handlingen kring en fanatisk VHS-samlare och en försvunnen zombierulle. Vi har träffat videofantasten som filmens huvudperson delvis är inspirerad av.


TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!


Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.


Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.


Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.


Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.


Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.


Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.


32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?


Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.


Meddelande

Laddar meddelande...