Favorit i repris - JVC går från klarhet till klarhet

Makalös maskin

Bildkvalitet, kontrast och finesser ger oss hissade mungipor!

Publicerad i HemmaBio 4/2014

Av Thomas Ytterberg

 JVC blev förra året något av kungar på tronen för projektorer i prisklassen ”strax över en månadslön”. Modellen DLA-X35 lyckades bäst med att kombinera kontrastförhållande med praktiska finesser. Konkurrenterna kunde visa upp enstaka fördelar men helheten satt starkast hos JVC:s apparat.

De nya modellerna för 2014 rymmer high end-modellerna, X500R, X700R och X900R där de senare i grunden är konstruktionen hos X500R fast med ytterligare komponentmatchning för att få så hög kontrast som möjligt. X700R ska, enligt JVC:s representanter, bygga på handplockade komponenter utifrån ett matchande urval på de 10 procent bäst presterande. Motsvarande för X900R-modellen är de topptestade två procenten. Dessa modeller ska därför kliva djupare ned i svärtan och därmed ge ännu högre kontrast.

Inte för X500R på något sätt skulle sakna kontrastförhållande, tvärtom, utan de dyrare syskonen är till för dig som bygger den optimala biogrottan där djupsvärtan kan tas tillvara. Prisnivån? Ja, enkelt att räkna fram. Ta modellnumret och lägg till två nollor på slutet.

Någon ersättare till X35-modellen är ännu inte aktuell, den modellen fortsätter tillverkas tills vidare, så länge det finns komponenter tillgängliga. En förklaring är att JVC i dagsläget inte kan bygga en ersättare till X35 som går att sälja för dagens pris.

 

Nya paneler och E-shift

Nytt för X500R och dess dyrare syskon är att LCOS-bildpanelerna (den teknik som i JVC:s tappning är döpt till D-ILA) har ett mindre gap mellan pixlarna än tidigare paneler. Modellerna tar också emot 4K-signal (klarar 60 Hz) och detta återges med vad JVC hävdar är 4K-upplösning genom E-shift3-teknikens försorg.

E-shift gjorde entré på X70-modellen för två år sedan och dök upp på X55-modellen förra året i en ny version. E-shift fungerar kortfattat som ett optiskt-elektriskt filter vilket förskjuter bilden ett halvt pixelsteg i 45 graders riktning. En effekt är att det inte finns ett synligt rutnät av pixlar, bilden fyller verkligen hela duken. Framför allt kan E-shift användas för att adressera 3840×2160 pixlar på paneler som egentligen består av 1920×1980 pixlar.

Detta har JVC demonstrerat och det ser onekligen riktigt bra ut med 4K-material. Men likt alla andra demonstrationer av 4K i dagsläget är det i princip omöjligt att göra objektiva jämförelser. Det finns ännu inga lättillgängliga källor för kvalitativt material av normal filmkaraktär. Så det är omöjligt att sia om hur väl detta står sig mot exempelvis Sonys 4K-projektorer.

I dagsläget och sannolikt en lång tid framöver används E-shift främst för att filtrera och skärpejustera vanlig HD-upplöst bild från Blu-ray och strömmande videotjänster. Tidigare versioner av E-shift har inte direkt varit klockrena vilket i vissa hänseenden inneburit en lugnare bild när de stängts av. Med DLA-X500R tycker jag tvärtom att det bidrar stort till den upplevda bildkvaliteten utan att skapa den konstlade skärpan som annars är risken.

 

Snygg uppskärpning

Ja, det går fortfarande att spåra E-shiftens effekt på bild, men denna gång fick jag lov att kliva fram till duken och då går det i ögonvrån att märka hur ett 45-graders raster rör sig över bilden. Stänger vi av E-shift, kallas ”MPC” (Multiple Pixel Control) i menyn, blir bilden snäppet lugnare och plötsligt framträder nu en struktur av enskilda pixlar. Men bilden upplevs på normalt tittavstånd som mindre skarp.

E-shiften och dess skärpejustering har en subjektiv förstärkning av detaljer och konturer i bilden utan att på något sätt överdriva eller sabotera bilden. Så långt allt väl, men X500R har ur kartong också ett synnerigen onödigt filter kallat ”Clear Black” påslaget, ett filter som under alla omständigheter ska stängas av.

För att effekten av E-shift ska komma till sin rätt krävs att du har en riktigt bra projektorduk. Med enklare dukar som diffuserar högre upplösning än full HD riskerar effekten faktiskt bli lite av en försämring. Dukmaterialet mjukar upp bilden för mycket och då upplevs bearbetningen som för konstgjord. Jag noterade denna effekt också med förra årets X55-modell. På sämre dukar ville jag stänga av E-shift och på bättre dukar var det tveklöst en subjektiv förbättring av detaljintrycken. Med andra ord, snåla inte med duken till DLA-X500R!

 

Motoriserad optik

Optiken och finesserna ligger kvar från tidigare. Kastavståndet är 1,4× till 2,8× av bildens bredd enligt specifikation och enligt handbok får du 90-tums bild på 2,7 meter till 5,51 meters avstånd. Lens shift är 80 procent av bildens höjd uppåt eller nedåt och 34 procent av bildens bredd åt höger eller vänster. Zoom, fokus och lens shift är helt motorstyrt och förstås knutet till minnen som på beställning kan ställa om optiken.

Detta används främst för er som vill projicera på 2,35:1-duk och matcha en 16:9-bild på höjden. Det går också utmärkt att använda till er som har flera dukar, till exempel för att kunna få 16:9-bild i full storlek eller alternerar en vit duk med en högkontrastduk.

Optiskt är projektorn skarp men exemplaret är inte helt utan optiska problem som kromatisk aberration, alltså färgblödningar. Blödningarna manifesterar sig främst i hörnen när du har bildinnehåll med hög kontrast som vit text på svart bakgrund och fenomenet förstärks ju mer lens shift du använder. Detta märktes inte alls vid filmtittande vid normalt avstånd (tre meter från 110 tum) men gick att se i testbilder. X500R har en pixeljusteringsfunktion som visuellt kan minska effekten av optikens blödningar ifall detta skulle störa dig.

 

Styr över ljusflödet

Direkt ur kartong kommer DLA-X500R inställd på högt lampläge där den ger kring 900 Lumen, vilket är ett imponerande ljusflöde för en projektor som är så pass optimerad på att ge hög kontrast. Sänker vi till det låga lampläget hoppar ljusflödet nedåt en hel del och landar strax under 600 Lumen, men då tystnar också projektorn nästan helt och hållet. Från ett stadigt susande till ett milt knorrande med minimal störningsfaktor.

Dessa ljusflöden är med den manuella bländaren fullt öppen (”Lens Aperture: 0”) och vi kan reglera detta till läge -16 för ett halverat ljusflöde. Effekten på färgerna är att det låga lampläget ger en mer cyan-orienterad vitbalans, det höga lampläget går mer åt det röda. Bilden är ur kartong mer åt det gulröda hållet än den borde vara. Vi mätte färgerna efter cirka 25 timmars drift bör påpekas, längre hann vi inte med att köra då exemplaret skulle vidare.

Nästan 600 Lumen räcker till 24 fL (foot-Lambert, ljusstyrka) på en 90 tumsduk, vilket är mer än tillräckligt för ljusa rum och dessutom ger marginal till att använda ett ljusslukande material, till exempel en högkontrastduk som React eller DNP. Dukar på 110 till 120 tum fungerar också men då får man räkna med att när lampan åldras sjunker ljusflödet.

Alternativet som en del använder i den dedikerade biogrottan är att hålla nere ljusflödet med hjälp av bländaren och sedan gradvis, i takt med att lampan åldras och mattas av, öppna upp bländaren varefter för att hålla ljusflödet konstant så länge det går.

Kan och vill du köra projektorn i det höga lampläget och dra nytta av det ökade ljusflödet har du all möjlighet att pressa på med ljus för besvärliga rum ihop med en högkontrastduk och storlekar över 100 tum.

 

Dynamisk bländare

Många ord om olika sätt att reglera ljuset och ja, det är en av de stora fördelarna med JVC:s projektorer. X500R fungerar lika bra i den svartaste biogrottan som i det ljusa vardagsrummet vilket är en ovanlig egenskap. Bländaren har en liten och mätbar effekt på färgerna men det är inte problematiskt som hos Sonys 4K-projektor, VW500ES, testad i nummer 3/2014, utan färgförändringen håller sig på nivån att det går att mäta men knappt syns för ögat.

Nytt för i år är också en dynamisk bländare som reglerar ljuset efter bildens innehåll. En mörk bild och ljuset bländas ned för att ge djupare svärta. Denna fungerar väldigt bra och med diskret effekt där vi inte alls störs av hur ljusflödet ändras. JVC har också tänkt till, då du genom att först ställa det totala ljusflödet manuellt genom bländaren och sedan aktivera automatiken får en basnivå för hur ljus bilden ska bli.

Andra projektorer med automatisk bländare tenderar att pendla mellan maximalt ljusflöde, vilket kanske gör dem för ljusstarka, och en stark dämpning i mörka scener vilket ger en märkbar, ibland störande förändring av ljusflödet medan du tittar på film. En lustig detalj i sammanhanget är att JVC i flera år fnyst åt andra tillverkares dynamiska bländare. Nu när de till slut själva stoppar in samma finess fungerar den utmärkt och du har fortfarande full kontroll.

 

Behåller ljusflödet

Bland alla nyheter om tekniska förbättringar är det också trevligt att med X500R se en rensning och uppstädning av menysystemet. Detta var förvirrande och bitvis buggigt i modellerna från förra året. Inställningarna är nu överskådliga och kanske bäst av allt: Vid kalibrering kan jag behålla ljusflödet på samma höga nivå. Ljusflödet ur i nivå med förra årets X55- och X35-modeller. Tidigare har däremot en kalibrering alltid slutat med en betydande förlust i ljusflöde, men X500R ligger alltså kvar på sin nivå även efteråt.

Jag måste ännu en gång poängtera att direkt ur kartong är bilden från X500R inte så värst rolig. Dels är det onödiga ”Clear Black”-filtret påslaget och det får mörka delar att svälla och visa konturskuggor. Tänk er klassiska Photoshop-filtret ”Oskarp Mask” i full urspårning. Dels är bilden från början nivåjusterad så att svarta detaljer trycks ned i svärtan. Brightness-reglaget behöver kliva flera snäpp uppåt. På det kommer en rödstinn bild från en färsk lampa i högt läge och som pricken över i en bildinterpolering ”Clear Motion Drive” som ger märkligt flyt och lite dubbleringar i bilden.

Utgå från ”Cinema”-läget, trimma in nivåerna med testskiva och stäng av de värsta finesserna nämna ovan och du är på god väg i fråga om den bildkvalitet projektorn är kapabel till.

 

Grym, bara grym!

För är det någon som utmärker X500R så är det den utsökta bilden. JVC bygger vidare på förra årets X55-modell med vad som i grunden är en lugnare och mer naturlig bild. Skillnaden mellan X35 och X55 krävde bra jämförelsematerial och en bra duk för att synas. Här blir skillnaden större och mycket kommer från E-shiftens förmåga att vrida till detaljer utan att det blir överdrivet.

Kontrastförmågan har alltid varit enastående och så även nu. Trots att jag sitter i ett rum med vita väggar och tak kliver projektorn ned i svärtan på ett helt annat sätt än vad enklare modeller klarar av. Effekten slår igenom i alla bildkällor och även Netflix klev upp till en helt ny nivå av bildkvalitet. Vinjetten med stadsvyerna från Washington D.C till House of Cards säsong två är imponerande. För mig var det som om Netflix plötsligt hade smugit in några extra megabit i den annars snåla strömningen!

Med Blu-ray och än mer tillförlitliga källor är det en kombination av knivskärpa, detaljer, nyansering och det där bläcksvarta, djupa kontrastintrycket. Skådespelare i svarta kläder, särskilt läder, är förbluffande bra. Stiliserade filmscener, oavsett om det är högblanka detaljer och hårdingar i svarta kläder eller milda naturligt dämpade nyanser, sitter helt rätt.

Visst, det går att spåra att JVC tweakar till bilden på ett lite publikfriande sätt. Du har en mild s-gamma av naturen. Mellantoner och färger förstärks en smula. En mild aprikoston är snäppet mer orange än den ska. Men det är just det. En mild och diskret tweakning långt som ger precis det lilla extra utan att trycka iväg bilden till Disneyland.

 

Slutsats

Femtio lakan för en projektor som inte är ”äkta 4K”, är det för mycket? Nej, för skillnaden mot projektorerna som kostar hälften så mycket är så pass märkbar. I fråga om att återge 1080p och blu-ray är DLA-X500R på nivå med Sonys dubbelt så dyra (och förvisso 30 procent ljusstarkare) VPL-VW500ES och i det hänseendet är priset inte alls särskilt avskräckande. Detta är en high-endmodell och JVC har sett till att projektorn lever upp till kraven på alla punkter!



JVC DLA-X500R

Bildteknik:             LCOS/D-ILA, 1920×1080 pixlar

Ljusflöde:              1 300 ANSI Lumen

Förväntat lamptid:                4 000 timmar

Pris för lampa:      Ca 4 000 kr (PK-L2312U)

Anslutningar:         2 HDMI, 3D-synk, RS232, Ethernet, trigger

Mått (BHD):           455 x 172 x 472 mm, 15 kg

Info:       JVC, www.jvc.se

Cirkapris:                 50 000 kr

Plus
Kontrasten och bildkvaliteten

Minus

Stor och tung pjäs

Summa

En av de bästa projektorerna för sitt pris!


Artikelflöde

Rättelse Netgear Arlo Pro

Ingen Full HD-upplösning!

Det blev fel uppgifter gällande upplösningen på Arlo Pro-kamerorna!


Sonys nya Android

Nougat med mersmak

Sony viskade redan tidigt i våras om firmwareuppdateringar som skulle ge XD93, ZD1 och A1 DolbyVision, men dessa uppdaterignar får vänta litet till. Nu handlar det i stället om Android 7.0!


Planet Earth 2

Världens djur och natur som du aldrig sett förut

117 strapatsfyllda expeditioner och 2 089 inspelningsdagar i 40 olika länder under tre år resulterade i Planet Earth 2. Uppföljaren till BBC:s prisbelönta naturfilmsserie är den mest spektakulära dokumentär om livet på jorden som någonsin gjorts.


Recension

SNIPER ELITE 4

"Men när Sniper Elite 4 är bra, då är det riktigt bra!"


Recension

HORIZON ZERO DAWN

” Varje sekund jag inte spelar längtar jag tillbaka”


Test

Nvidia Shield – en mästare i kontraster

Nvidia Shield är inte vad det verkar vara. Och när man tror sig ha fått en bild av vad den är visar det sig att den även kan vara motsatsen. På gott och på ont. Vad det handlar om? En exklusiv Ultra HD-spelare för underhållning, film, tv och spel!


Test: Quadral Chromium

Snyggt & välmatchat

Quadrals modellnamn är förvirrande, krom är tydligen finare än silver, och här har vi Chromium Style med banddiskant och fantastisk klangmatchning!


Test: Arendal 1723

BIFFIG BAS

Bastant, brutal och samtidigt följsam, ja det är precis vad Arendal får till med sin nya subbas 1.5!


Recension

THE LAST GUARDIAN

The Last Guardian kommer att få den mest hårdkokta, känslokalla gamer att falla pladask.


Recension

RESIDENT EVIL 7: BIOHAZARD

Hela min kropp fullständigt skriker av att jag bara måste ut ur det vidriga huset!


Ny hybridkonsol

NINTENDO SWITCH

Den tredje mars släpptes Nintendos nya hybridkonsol. Vi åkte redan i februari ner till Nintendo/Bergsala i Kungsbacka utanför Göteborg och testade vad maskinen går för, vilka spel som verkar mest lovande och hur det egentligen fungerar med en bärbar och stationär konsol på samma gång.


HBO NORDIC I APRIL

Nya serier, kvalitetsfilm och återvändande storfavoriter

Vi återvänder till Fargo, denna tredje del utspelar sig 2010 och vi ser Ewan McGregor i en dubbelroll. Andra efterlängtade återvändare är nya säsonger av Bosch, Veep, Silicon Valley och den avslutande säsongen av The Leftovers.


Sonos PlayBase

Ljudbricka med baspondus

Från Sonos kommer nu en ny högtalare, och med tanke på hur sällan det sker är det en rätt stor grej!


TEST

SÄTT LJUS BAKOM TEVEN

Ända sedan tevens barndom har vissa hävdat att det är skonsamt för ögonen att belysa teven bakifrån. Och sedan är det ju ganska mysigt också. En annan fördel är att du minimerar reflexer i skärmen, om du har en teve som lider av det.


TÄVLING!

Vinn Hacksaw Ridge på Blu-ray

Vi har fått fem exemplar av det starka krigsdramat från Noble Entertainment att tävla ut!


Meddelande

Laddar meddelande...