Test: Sony 65X9005C!

TUNN & ELEGANT

I vår jakt på de riktigt lyxiga tv-upplevelserna har vi nu kommit till Sonys supertunna 65X9005C!

Av Thomas Ytterberg & Jonas Olsson

 

Om designen kan man säga att den är oerhört elegant i all sin avskalade enkelhet, och det som utmärker Sony 65X9005C är just att den inte utmärker sig. Ramen är centimetern bred runt om och den vilar på två diskreta ben längst ut på kanterna.

Siktar du på väggupphängning kommer det att bli en väldigt diskret och elegant lösning, och man slås verkligen av hur tunn teven är. Som en lite tjockare glasskiva typ. I den nedre delen är det dock tjockare för att rymma diverse elektronik, anslutningar och högtalare.

Det enda som bryter av, sett framifrån, är en cirka femton centimeter bred list precis i underkant vid Sony-loggan. Där sitter bland annat sensorer och IR-ögon. Det lyser svagt i mörkret och ljuset ger feedback på din signal från fjärrkontrollen.

 

Nya smidiga vägar

Förutom massor med finesser får vi även ett nytt Android-baserat menysystem som är väldigt omfattande och lätt och bekvämt att hantera. Dock hänger navigeringen ibland inte riktigt med. Menyerna ska hämta grafik och det ska letas efter Tweets (!), med den effekten att navigeringen då och då blir ryckig genom menysystemet.

Systemet plingar till när du navigerar och du hamnar ofta i situationen att två tryck på fjärrkontrollen ger två pling, men det dröjer ytterligare en sekund innan navigering faktiskt genomförs. Osnyggt och kräver visst tålamod för att inte trycka “för långt”.

 

 

Tuner utan udd

Men om Sony 65X9005C är läckert elegant och supertunn i designen har vi inte riktigt lika goda nyheter när det gäller själva tv-bilden. Så vi går rakt på sak: tv-bilden är inget vidare. Problemet är en pixeliserad och grötig karaktär som blandas med en del interlace-artefakter, alltså streckighet i rörelse.

Dessa förstärks av två inställningar, Skärpa (vilken kan sänkas en hel del) samt Sonys Reality Creation-funktion, eller ”Naturtrogen bildåtergivning”, som den kallas. Ihop med helt vanlig digital-TV-sändning går funktionen överstyr och bilden blir orolig.

Med X9005C kommer du troligtvis att uppleva en mycket bättre bild via en extern digitalbox.

Medioker djupsvärta

Sony 65X9005C använder en IPS-panel som mäter kring 750:1 i kontrastförhållande, vilket är ett lågt värde. Effekten är att svart upplevs som mörkgrått. Med funktionen ”Avancerad kontrastförbättrare” aktiverad kan du nå högre i lokala delar, vi mäter motsvarande 1500:1 i svarta ytor som omfattar 10 procent av bildytan.

Detta är fortfarande långt ifrån fjolårets Sony-modeller med VA-paneler vilka kunde nå långt över 5000:1 i samma situationer. Där upplevdes svärtan som svart.

Reflexbehandling är faktiskt heller inget vidare hos 65X9005C. Vi får tydliga skarpa reflexer från rummet när bilden är svart och rummet är ljust. Vi fick verkligen minimera ljusinsläppet i rummet för att undvika reflexer. Problemet är bara att då upptäcker man tydligt den här modellens akilleshäl.

Bilden är uniform på så sätt att panelen inte växlar i färg eller omfång eller avviker fläckvis. Men samtidigt är det en del ljusläckage från kanterna vilket syns väl i mörka bilder och mörkt rum. Eftersom panelkontrasten är ganska låg kommer avvikelse i svärtan att synas tydligare.

Panelens yta är också lite vertikalt randig, vi har en slags fast hinna framför bilden som kan synas i panoreringar över stora ytor i snarlika färger, till exempel himmelsvyer. Svagt, men ändå: när du väl börja märka sådana här avvikelser är de svåra att sluta tänka på.

 

 

Gulaktig spegling

Vi har också en ”IPS glow”-effekt där bilden kan få en gulaktig hinna över sig i vinklar. Detta trots ett kolsvart rum där det inte finns något ljus som reflekteras i bilden. Gulfärgningen är ett fenomen som är typiskt för en del IPS-paneler.

Fördelen med IPS är annars att den behåller sin färgkvalitet även i vida vinklar. Detta stämmer väl när vi talar om färg men mindre väl när vi talar om svärta.

Den här gulaktiga ”IPS glow”-effekten och vinklar gör att, även med ett tittavstånd om cirka tre meter från tv:n, vi får olika återgivning av svart i hörnen. Svärtan i det bortre hörnet är snarare smetigt mörkbrunt utan nyansskillnader. Det närmaste hörnet i bild är istället mörkblått och har tydliga nyansskillnader.

Allt detta bidrar starkt till att 65X9005C inte alls är en klockren modell för det mörka rummet. Det är heller inte klockrent för det riktigt ljusa rummet på grund av reflexerna, där vi kan se oss själva och rummets alla prylar tydligt speglas i skärmen.

De gånger 65X9005 gör sitt bästa är i hyfsat ljusa rum, när det inte är för starka reflexer och vi talar om en bild som skapas genom hög ljusstyrka. Då måste vi också anpassa bildinställningarna en hel del och vårt inställningsförslag speglar detta.

 

 

Större färgrymd

Sony använder sin Triluminos-teknik med kvantpunkter för att täcka in en större färgrymd än vad man åstadkommer med vita lysdioder. Den klarar till exempel DCI-P3-färgrymd (biografstandard) och även Rec.2020-färgrymd, den stora Ultra HDTV-färgrymden.

Att välja utökad färgrymd ger ingen automatisk förbättring med normalt material, utan detta skjuter på färgerna hos X9005C till rejäla morotsansikten. Där har andra tillverkare löst det snyggare så att endast riktigt starka nyanser använder den större färgrymden. Till exempel det röda hos röda rosor, medan ansikten och hudtoner förankras där de hör hemma i den normala HDTV-färgrymden.

Hos 65X9005C verkar det utökade färgomfånget förvisso vara ett medvetet val. Inställd på motsvarande DCI-färgrymd har vi lite väl orangeröda ansikten men det är inom rimlig nivå. Ställer vi om för att köra färgrymden som Auto eller just Rec.709-läget, vilket är det normala för Blu-ray (och så gott som allt annat vi konsumerar), är bilden istället alldeles för blek. Det behövs bokstavligen en högre intensitet i färgerna och det når vi med att öka Färg-reglaget en del.

 

 

Tydligt flyt med ”Tydlig”

Flytet vid 1080p/24 från Blu-ray är inte den smidigaste och lenaste vi sett utan upplevs aningens småryckigt. Å andra sidan, kör vi 60 Hz från Blu-rayspelaren är det tokryckigt, det nästan haltar sig fram.

Motionflow i Bioläge hanterar det mesta utan problem, inklusive att ta ned 1080p/60 från en felinställd spelare till 24 bilder i sekunden. Men det är fortfarande inte toppflyt på det sätt vi är vana med från tidigare Sony-modeller och särskilt inte med hur bra Sonys projektorer fungerar i det här avseendet.

Men det fanns en kombination som fungerade riktigt bra och det är med Motionflow-funktionen på ”Tydlig”. Detta innebär att lysdioderna periodvis släcker ned medan kristallerna ändrar sin position vilket minskar synligt eftersläp. I praktiken fungerade detta läge bäst utan att ta till interpolering som ger störningar, auror och ”såpaeffekt” med flera avvikelser.

Ihop med Blu-ray, funktionen ”Avancerad kontrastförbättrare”, kraftigare kräm i färgerna och en gamma-inställning (se mätningen för förslag) blev det till slut en riktigt trevlig bild. Panelen lyckas släcka ned där det behövs. Nej, det är inte i klass med förra årets modeller i X9500B-serien eller S9005B, där svärtan var exceptionell.

 

Sammanfattning

Efter lite skruvande landar ändå 65X9005C på den nivå som skvallrar om bildkvalitet. Fast det är kanske inte riktigt den kvalitet vi hade väntat oss från Sony med tanke på 2014 års fullträffar.

Svagheten hos 65X9005C är den sämre svärtan och gulskiftningarna från IPS-panelen. Den gör sig inte riktigt hemma i mysmörkret under vintern utan fungerar bäst när den får gå loss med sin höga ljusstyrka de där ljusa kvällarna och tillfällena när du har tänt i taket.


Inställningsförslag 65X9005C

Du når inställningarna via Action Menu och Bild. Du kan även nå ytterligare inställningar via Home-menyn och bild som att påverka overscan (normalt avstängt), 3D-inställningar och bildformat. Menysystemet är nytt för 2015.

Latens, ”Input lag” är i Spelläget 35 millisekunder. I Bio-läget är det 65 millisekunder enligt Leo Bodnar Input Lag Tester.

Automatiskt bildläge: Av

Ljusstyrka: Styr ljusstyrkan på lysdioderna. X9005C är optimerad för hög ljusstyrka. För att få ned ljusstyrkan i ett mörkt rum, använd ljussensorn.

• Max:           370 cd/m2

• 15:              200 cd/m2

• 8                 160 cd/m2

• Min:            107 cd/m2

Kontrast: 90, reglerar signalnivåförhållande mot vitt

Gamma: Ändrar tonkurvan där -2 motsvarar 2.35-gamma, 0 motsvarar 2.2-gamma. Använd +1 och +2 för mer ljusa rum.

Svartnivå: Reglerar signalnivåförhållande mot svart

Svartjustering: Av

Avancerad kontrastförbättrare: Aktiverar nedsläckningen i zoner: Låg eller Mellan för bästa svärta.

Färg: 58 när du kör Rec.709-färgrymd. Annars 50.

Färgton: 0

rgtemp: Avancerad. ”Varm” ger något kallare vitbalans, kring 7500 K

Avancerad Färgtemperatur: För instrumentkalibrering. Det finns också ett 10-punktsreglage för finjustering, en nyhet för Sonys apparater.

rgomfång: Auto. Kan även ställas för DCI-P3 och Rec.2020 vilket ger övermättade färger.

Färg dagsljus: Av

Skärpa: Kring 20 räcker. Använd hellre ”Reality Creation” nedan.

Naturtrogen bildåtergivning (Reality Creation): Ställs efter smak. Över 30 ger ofta tydliga störningar och på lågupplöst material kan det bli bättre ifall du helt enkelt stänger av funktionen.

Mastered in 4K: På/Av

Brusreducering: Av

Motionflow: Bioläge eller Tydligt oftast bäst. Se text. Mjuk, standard med flera ger tydliga fel i bilden.

Filmläge: Hög.

 

 

FAKTA SONY KD-65X9005C

Mått: (utan fot) 1451 × 835 × 39 mm, 23 kg

Paneltyp: LCD (IPS), 3840×2160 pixlar, passiv 3D

Smart-finesser: Youtube, Netflix, appar, spel, webbläsare etc. Smartphone-app, USB-inspelning, mediaspelare, DLNA, MHL, trådlöst nätverk, etc.

HDMI-anslutningar: 4

Pris: ca 45 000 kronor (Juni 2015)

Info: sony.se

 

PLUS

Diskret och tunn

Massor av finesser

MINUS

Klen och ojämn svärta

SUMMA

Ljusstarkt för det ljusa rummet

Publicerad i HemmaBio 7/2015


Artikelflöde

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Meddelande

Laddar meddelande...