Test: REL 121SE

Potenta basmuskler!

REL fortsätter på den inslagna vägen, och följer nu upp G1 och G2 med stora och liknande prissatta 212SE.

Text Jonas Bryngelsson, Medlyssning, kommentarer Magnus Fredholm, Bild REL

En av de roligaste nyheterna på vinterns CES-mässa i Las Vegas var helt klart engelska REL:s demonstration av den minst sagt kralligt byggda och utrustade basen 212SE. Rent hierarkiskt ligger den under G1 och G2 från Gibraltar-serien, men med en prislapp på 36 000 kronor kostar den faktiskt en tusenlapp mer än G2:an och bara 4 000 mindre än G1. I Superior-serien blir 212SE klart störst, bland tidigare småsyskonen S2, S3 och S5.
Det är nu också lite olika inriktningar mellan Gibraltarbasarna och den här, och med 212:an har man utökat konarean rejält med dubbla aktiva 12-tumselement och två matchande, lika stora slavar (en bakåt och en neråtriktad). Ja, man kan nog säga att med 212 ska man få både finlir och bang-for-the-buck, och marknadsförs följdriktigt lika mycket som krallig hemmabiobas som finlirade hifi-bas.
Men tillbaka till mässan, där man bullat upp med två stycken lågt delade 212:or i en rak hifi-uppställning. Ja, basresurserna gick liksom inte att ta miste på, men demonstrationen var helt klart mer inriktad mot kvalitet än kvantitet.

Både och
Det där att klara både och är ju lite av en signatur hos REL, som alltid förordat högnivåkontakt (Speakon) för hifi-bruk, för allra bästa integration med stereohögtalarna. Den stora fördelen är att du kopplar LFE-signalen separat, och vips så har du både och. LFE-signalen delar du i receivern eller processorn och ställer den kanske vid 70–80 Hz. Har du någotsånär stora huvudhögtalare, ställer du den interna delningen i botten (30 Hz) för allra bästa integration och överlag resultat. Det där med 30 Hz ska du förövrigt ta med en nypa salt. När vi mätt, brukar det visa sig att det REL anger som 30 ofta motsvarar samma delning som andra märken kallar 50 Hz...
Dubbla 12:or som sagt och en därtill en minst sagt rejäl klass D-förstärkare på hela 1 000 watt (Nextgen2). Ja, det har hänt en del med det anrika märket sedan man fick nya, amerikanska ägare för några år sen nu: förr var basarna nästan uteslutande utrustade med modest specade, traditionella klass AB-förstärkare på ett eller några hundra watt.
Elementen är minsta sagt rejäla, med metallkoner i ett material som heter Continous Cast, ja gjuten lättmetall med andra ord. Den yttre upphängningen är väl tilltagen liksom magneten och dimensionen på talspolen, som vi ser när vi skruvat ur ett element.
Att matcha dubbla 12:or med en konventionell basreflexlösning kan vara en riktigt dålig idé. Om du som här, ska ha ut frekvenser neråt 20 Hz (-6 dB), blir både längd och omfång otympligt tilltagna, för att inte tala om eventuella blåsljud som kan uppstå liksom onödig kompression.
Svaret är passiva slavbasar, som ska (minst) motsvara den aktiva konarean. Dubbla passiva 12:or därmed, med identiska element minus magnet och spole.

Respekt
Det är överlag ett respektingivande bygge, men 212:an känns ändå inte så väldigt rumsdominerande, eftersom man klokt nog valt att bygga den mer på höjden. Lådan är välbyggd med 38 mm milt stagad mdf, men blir på grund av sin storlek ändå inte så "tokdöd" som man kunnat önska vid ett knacktest. Vikten ligger ändå på respektabla 55 kg!
Det är den bakåtriktade slaven som sätter begränsningarna när vi ska placera 212SE optimalt. Den går visst att placera mot bakväggen vid den ena fronthögtalaren, men du kommer vilja ha minst en decimeter, gärna två, tre eller mer till bakväggen. Den placering vi till sist fastnade för, var utmed den vänstra sidoväggen, ungefär mittemellan frontarna och lyssningspositionen.
Förutom de mycket goda uppkopplingsmöjligheterna medelst kabel, finns också en trådlös nyhet på 212SE: en trådlös sändare som kan köpas till och ge 15 meter av trådfri, okomprimerad, luftburen signalöverföring. Men som sagt, det är ett tillbehör som får köpas till och som vi vid testtillfället inte hade tillgång till.

Stereo först
Hifi-knutte som jag är, börjar jag lyssningen med en helt vanlig 2.1-uppsättning och "vanlig" musik i 2 kanaler, lägsta delningen och relativt låg nivå. Ja, nivån är något du kan komma få jobba med, för det är lätt hänt att 212:an nästan helt tar över föreställningen, det finns liksom resurser att ösa ur, milt sagt.
När allt är perfekt justerat infinner sig den där svårförklarliga stadgan i ljudet. Genom det högkvalitativa lågbasstödet, blir stereobilden ännu mer fokuserad och allt faller liksom på plats, med ordning och reda och en oanade dynamikreserv att ösa ur.
Dubbla slavladdade 12:or gör att man kan befara en viss slöhet, men icke. Okej, basen från 212SE är inte riktigt lika dynamisk och hårdslående som den från G1 eller G2. Ljudet är mer omfångsrikt, om man säger så, och lågbaspresentationen något rundare, ja generösare skulle man kunna säga.
Oproblematisk skulle man också kunna säga, och det är inga som helst problem att matcha basen till väl så stora golvhögtalare och relativt små stativhögtalare.
Elbasar får kött på benen och bastrummor blommar ut med både kraft och kontur i anslagen. Härligt!

Och så film
Med dialogdriven film ger den till hemmabion exakt samma förbättringar som vid musiklyssningen i stereo, med bättre fokusering och ett fastare fundament att stå på. Men testets verkliga utropstecken är helt klart när .1-effekterna går igång när vi matar mer actionmättad film i spelaren. Explosioner får hela redaktionen att dallra men även kanoner och handeldvapen får ökad tyngd och faktiskt också precision.
Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska slå knut på mig själv för att beskriva det här. Visst har vi rent kvantitativt haft väl så imponerande pjäser på redaktionen, men inte så här mycket råstyrka, bråddjup och samtidigt skyhöga kvalitet.
Hur står sig 212SE med "storebröderna" från Gibraltar-serien? Jag och medlyssnare Magnus har rådbråkat våra hjärnors ljudminnesbankar och tycker båda, samfällt, att 212SE är minst lika bra, kanske bättre, men på lite olikartat sätt jämfört med G1 och G2. 212SE är generösare och presterar helt klart mer bas(mängd). Den är lättare att placera och integrera. Det den saknar, är lite av Gibraltar-basarnas snabbhet och dynamiska kraftverkan. De är mer samlade i sina basattacker, vilket ju alltid är bra, men samtidigt tjusas vi båda storligen av 212:ans bussigare, ja lite rundare spelstil.
Vill definitivt ha, minst lika mycket för hifi-lyssning som för härliga filmupplevelser.

PLUS
Finish
Basmängd och kvalitet
Koppling

Minus
Storleken?

SUMMA
En kostsam men samtidigt högkvalitativ bashögtalare, precis lika bra för hifi som hemmabio.

REL 212SE
Pris: 35.990 kr
Princip: Aktiv bas, slavbas
Bestyckning: 2x12 tum (aktiva), 2x12 tum (passiva)
Effekt: 1.000W
Delningsfrekvens: 30–120 Hz, variabel
Fas: 0/180 grader
Inkoppling: LFE (egen volym), 1 par lågnivå + 1 Speak-On (egen volym), trådlös (med separat sändare)
Info: Hifi-Agenten


Artikelflöde

SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.


Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.


Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.


YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!


TÄVLINGEN AVGJORD!

NI VANN THE ENDLESS!

Här kommer vinnarna av The Endless på Blu-ray!


Nytt från James Louspeaker

Där vägg och tak möts

För större hemmabiosystem, och speciellt sådana som kör Auro 3D, eller där det helt enkelt inte är praktiskt att montera takhögtalare, har James Louspeaker lösningar


Årets bästa produkter!

EISA AWARDS 2018-2019

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.
Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna.
Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år en kamera man kan filma med, UHD-spelarna och en sjukt slimmad högtalare som används både i hem och bil.

Här hittar du alla vinnare!

Och du, passa på att tjuvkika på vår nya hemsida som lanseras inom kort;-)


Pacific Rim: Uprising

Monstren från havet anfaller igen!

I Pacific Rim reste sig utomjordiska monster ur havsdjupen för att överta herraväldet på jorden. Invasionen slogs tillbaka av en tapper skara soldater med hjälp av jättelika stridsrobotar. I uppföljaren Pacific Rim: Uprising skakas världen av nya, ännu mer brutala attacker från rymdvarelserna.


Vincent SP-20 Anniversary Edition

RÖRHYBRID

Vi fortsätter att lyssna på externa slutsteg, en produkttyp som kan ge din hemmabio just den adrenalinkick den behöver!


Sommartävlingen avgjord

VANN DU?

Nu har vi dragit vinnarna i vår massiva sommartävling - är du en av de lyckliga?


Red Sparrow-tävling

Här är vinnarna!

Det var många som villl se Jennifer Lawrence som rysk agent!

Här har ni rätt svar på frågorna:


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Meddelande

Laddar meddelande...