Test: REL 121SE

Potenta basmuskler!

REL fortsätter på den inslagna vägen, och följer nu upp G1 och G2 med stora och liknande prissatta 212SE.

Text Jonas Bryngelsson, Medlyssning, kommentarer Magnus Fredholm, Bild REL

En av de roligaste nyheterna på vinterns CES-mässa i Las Vegas var helt klart engelska REL:s demonstration av den minst sagt kralligt byggda och utrustade basen 212SE. Rent hierarkiskt ligger den under G1 och G2 från Gibraltar-serien, men med en prislapp på 36 000 kronor kostar den faktiskt en tusenlapp mer än G2:an och bara 4 000 mindre än G1. I Superior-serien blir 212SE klart störst, bland tidigare småsyskonen S2, S3 och S5.
Det är nu också lite olika inriktningar mellan Gibraltarbasarna och den här, och med 212:an har man utökat konarean rejält med dubbla aktiva 12-tumselement och två matchande, lika stora slavar (en bakåt och en neråtriktad). Ja, man kan nog säga att med 212 ska man få både finlir och bang-for-the-buck, och marknadsförs följdriktigt lika mycket som krallig hemmabiobas som finlirade hifi-bas.
Men tillbaka till mässan, där man bullat upp med två stycken lågt delade 212:or i en rak hifi-uppställning. Ja, basresurserna gick liksom inte att ta miste på, men demonstrationen var helt klart mer inriktad mot kvalitet än kvantitet.

Både och
Det där att klara både och är ju lite av en signatur hos REL, som alltid förordat högnivåkontakt (Speakon) för hifi-bruk, för allra bästa integration med stereohögtalarna. Den stora fördelen är att du kopplar LFE-signalen separat, och vips så har du både och. LFE-signalen delar du i receivern eller processorn och ställer den kanske vid 70–80 Hz. Har du någotsånär stora huvudhögtalare, ställer du den interna delningen i botten (30 Hz) för allra bästa integration och överlag resultat. Det där med 30 Hz ska du förövrigt ta med en nypa salt. När vi mätt, brukar det visa sig att det REL anger som 30 ofta motsvarar samma delning som andra märken kallar 50 Hz...
Dubbla 12:or som sagt och en därtill en minst sagt rejäl klass D-förstärkare på hela 1 000 watt (Nextgen2). Ja, det har hänt en del med det anrika märket sedan man fick nya, amerikanska ägare för några år sen nu: förr var basarna nästan uteslutande utrustade med modest specade, traditionella klass AB-förstärkare på ett eller några hundra watt.
Elementen är minsta sagt rejäla, med metallkoner i ett material som heter Continous Cast, ja gjuten lättmetall med andra ord. Den yttre upphängningen är väl tilltagen liksom magneten och dimensionen på talspolen, som vi ser när vi skruvat ur ett element.
Att matcha dubbla 12:or med en konventionell basreflexlösning kan vara en riktigt dålig idé. Om du som här, ska ha ut frekvenser neråt 20 Hz (-6 dB), blir både längd och omfång otympligt tilltagna, för att inte tala om eventuella blåsljud som kan uppstå liksom onödig kompression.
Svaret är passiva slavbasar, som ska (minst) motsvara den aktiva konarean. Dubbla passiva 12:or därmed, med identiska element minus magnet och spole.

Respekt
Det är överlag ett respektingivande bygge, men 212:an känns ändå inte så väldigt rumsdominerande, eftersom man klokt nog valt att bygga den mer på höjden. Lådan är välbyggd med 38 mm milt stagad mdf, men blir på grund av sin storlek ändå inte så "tokdöd" som man kunnat önska vid ett knacktest. Vikten ligger ändå på respektabla 55 kg!
Det är den bakåtriktade slaven som sätter begränsningarna när vi ska placera 212SE optimalt. Den går visst att placera mot bakväggen vid den ena fronthögtalaren, men du kommer vilja ha minst en decimeter, gärna två, tre eller mer till bakväggen. Den placering vi till sist fastnade för, var utmed den vänstra sidoväggen, ungefär mittemellan frontarna och lyssningspositionen.
Förutom de mycket goda uppkopplingsmöjligheterna medelst kabel, finns också en trådlös nyhet på 212SE: en trådlös sändare som kan köpas till och ge 15 meter av trådfri, okomprimerad, luftburen signalöverföring. Men som sagt, det är ett tillbehör som får köpas till och som vi vid testtillfället inte hade tillgång till.

Stereo först
Hifi-knutte som jag är, börjar jag lyssningen med en helt vanlig 2.1-uppsättning och "vanlig" musik i 2 kanaler, lägsta delningen och relativt låg nivå. Ja, nivån är något du kan komma få jobba med, för det är lätt hänt att 212:an nästan helt tar över föreställningen, det finns liksom resurser att ösa ur, milt sagt.
När allt är perfekt justerat infinner sig den där svårförklarliga stadgan i ljudet. Genom det högkvalitativa lågbasstödet, blir stereobilden ännu mer fokuserad och allt faller liksom på plats, med ordning och reda och en oanade dynamikreserv att ösa ur.
Dubbla slavladdade 12:or gör att man kan befara en viss slöhet, men icke. Okej, basen från 212SE är inte riktigt lika dynamisk och hårdslående som den från G1 eller G2. Ljudet är mer omfångsrikt, om man säger så, och lågbaspresentationen något rundare, ja generösare skulle man kunna säga.
Oproblematisk skulle man också kunna säga, och det är inga som helst problem att matcha basen till väl så stora golvhögtalare och relativt små stativhögtalare.
Elbasar får kött på benen och bastrummor blommar ut med både kraft och kontur i anslagen. Härligt!

Och så film
Med dialogdriven film ger den till hemmabion exakt samma förbättringar som vid musiklyssningen i stereo, med bättre fokusering och ett fastare fundament att stå på. Men testets verkliga utropstecken är helt klart när .1-effekterna går igång när vi matar mer actionmättad film i spelaren. Explosioner får hela redaktionen att dallra men även kanoner och handeldvapen får ökad tyngd och faktiskt också precision.
Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska slå knut på mig själv för att beskriva det här. Visst har vi rent kvantitativt haft väl så imponerande pjäser på redaktionen, men inte så här mycket råstyrka, bråddjup och samtidigt skyhöga kvalitet.
Hur står sig 212SE med "storebröderna" från Gibraltar-serien? Jag och medlyssnare Magnus har rådbråkat våra hjärnors ljudminnesbankar och tycker båda, samfällt, att 212SE är minst lika bra, kanske bättre, men på lite olikartat sätt jämfört med G1 och G2. 212SE är generösare och presterar helt klart mer bas(mängd). Den är lättare att placera och integrera. Det den saknar, är lite av Gibraltar-basarnas snabbhet och dynamiska kraftverkan. De är mer samlade i sina basattacker, vilket ju alltid är bra, men samtidigt tjusas vi båda storligen av 212:ans bussigare, ja lite rundare spelstil.
Vill definitivt ha, minst lika mycket för hifi-lyssning som för härliga filmupplevelser.

PLUS
Finish
Basmängd och kvalitet
Koppling

Minus
Storleken?

SUMMA
En kostsam men samtidigt högkvalitativ bashögtalare, precis lika bra för hifi som hemmabio.

REL 212SE
Pris: 35.990 kr
Princip: Aktiv bas, slavbas
Bestyckning: 2x12 tum (aktiva), 2x12 tum (passiva)
Effekt: 1.000W
Delningsfrekvens: 30–120 Hz, variabel
Fas: 0/180 grader
Inkoppling: LFE (egen volym), 1 par lågnivå + 1 Speak-On (egen volym), trådlös (med separat sändare)
Info: Hifi-Agenten


Artikelflöde

Äntligen besked!

SISTA SÄSONGEN AV GAME OF THRONES - PREMIÄR I APRIL 2019

Game of Thrones sista och åttonde säsong i sex avsnitt har premiär på HBO Nordic i april 2019.


Z-Wave.Me Wall Controller SC

Som en strömbrytare på väggen!

Tänk om man kunde tända och släcka i taket genom att trycka på en knapp, en slags lampknapp på väggen, i det rum man vill tända i – och fjärrstyra eller tidstyra samma lampa!


MÅNADENS STORBILDSUPPLEVELSE

SPIDER-MAN

Spindelkillen är tillbaka! Denna gång i form av en PS4-exklusiv stortitel utvecklad av välrenommerade Insomniac Games.


Osmart på IFA

Popps Smart Camera Gateway

Det smarta, intelligenta hemmet bjuder på enastående komfort och bekvämlighet och har redan blivit en realitet.


Referensmässig UHD-duo

Värstingar från Pioneer

Sedan Oppo lämnade spelarmarknaden har Panasonic varit ensamma om en tung lyxspelare med alla finesser, men nu får den konkurrens av Pioneer UDP-LX500, och senare i år UDP-LX800.


Intervju – Ennio Midena

Han är verklighetens Videomannen

I nya svenska thrillern Videomannen kretsar handlingen kring en fanatisk VHS-samlare och en försvunnen zombierulle. Vi har träffat videofantasten som filmens huvudperson delvis är inspirerad av.


TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!


Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.


Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.


Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.


Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.


Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.


Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.


32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?


Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.


Meddelande

Laddar meddelande...