Test: REL 121SE

Potenta basmuskler!

REL fortsätter på den inslagna vägen, och följer nu upp G1 och G2 med stora och liknande prissatta 212SE.

Text Jonas Bryngelsson, Medlyssning, kommentarer Magnus Fredholm, Bild REL

En av de roligaste nyheterna på vinterns CES-mässa i Las Vegas var helt klart engelska REL:s demonstration av den minst sagt kralligt byggda och utrustade basen 212SE. Rent hierarkiskt ligger den under G1 och G2 från Gibraltar-serien, men med en prislapp på 36 000 kronor kostar den faktiskt en tusenlapp mer än G2:an och bara 4 000 mindre än G1. I Superior-serien blir 212SE klart störst, bland tidigare småsyskonen S2, S3 och S5.
Det är nu också lite olika inriktningar mellan Gibraltarbasarna och den här, och med 212:an har man utökat konarean rejält med dubbla aktiva 12-tumselement och två matchande, lika stora slavar (en bakåt och en neråtriktad). Ja, man kan nog säga att med 212 ska man få både finlir och bang-for-the-buck, och marknadsförs följdriktigt lika mycket som krallig hemmabiobas som finlirade hifi-bas.
Men tillbaka till mässan, där man bullat upp med två stycken lågt delade 212:or i en rak hifi-uppställning. Ja, basresurserna gick liksom inte att ta miste på, men demonstrationen var helt klart mer inriktad mot kvalitet än kvantitet.

Både och
Det där att klara både och är ju lite av en signatur hos REL, som alltid förordat högnivåkontakt (Speakon) för hifi-bruk, för allra bästa integration med stereohögtalarna. Den stora fördelen är att du kopplar LFE-signalen separat, och vips så har du både och. LFE-signalen delar du i receivern eller processorn och ställer den kanske vid 70–80 Hz. Har du någotsånär stora huvudhögtalare, ställer du den interna delningen i botten (30 Hz) för allra bästa integration och överlag resultat. Det där med 30 Hz ska du förövrigt ta med en nypa salt. När vi mätt, brukar det visa sig att det REL anger som 30 ofta motsvarar samma delning som andra märken kallar 50 Hz...
Dubbla 12:or som sagt och en därtill en minst sagt rejäl klass D-förstärkare på hela 1 000 watt (Nextgen2). Ja, det har hänt en del med det anrika märket sedan man fick nya, amerikanska ägare för några år sen nu: förr var basarna nästan uteslutande utrustade med modest specade, traditionella klass AB-förstärkare på ett eller några hundra watt.
Elementen är minsta sagt rejäla, med metallkoner i ett material som heter Continous Cast, ja gjuten lättmetall med andra ord. Den yttre upphängningen är väl tilltagen liksom magneten och dimensionen på talspolen, som vi ser när vi skruvat ur ett element.
Att matcha dubbla 12:or med en konventionell basreflexlösning kan vara en riktigt dålig idé. Om du som här, ska ha ut frekvenser neråt 20 Hz (-6 dB), blir både längd och omfång otympligt tilltagna, för att inte tala om eventuella blåsljud som kan uppstå liksom onödig kompression.
Svaret är passiva slavbasar, som ska (minst) motsvara den aktiva konarean. Dubbla passiva 12:or därmed, med identiska element minus magnet och spole.

Respekt
Det är överlag ett respektingivande bygge, men 212:an känns ändå inte så väldigt rumsdominerande, eftersom man klokt nog valt att bygga den mer på höjden. Lådan är välbyggd med 38 mm milt stagad mdf, men blir på grund av sin storlek ändå inte så "tokdöd" som man kunnat önska vid ett knacktest. Vikten ligger ändå på respektabla 55 kg!
Det är den bakåtriktade slaven som sätter begränsningarna när vi ska placera 212SE optimalt. Den går visst att placera mot bakväggen vid den ena fronthögtalaren, men du kommer vilja ha minst en decimeter, gärna två, tre eller mer till bakväggen. Den placering vi till sist fastnade för, var utmed den vänstra sidoväggen, ungefär mittemellan frontarna och lyssningspositionen.
Förutom de mycket goda uppkopplingsmöjligheterna medelst kabel, finns också en trådlös nyhet på 212SE: en trådlös sändare som kan köpas till och ge 15 meter av trådfri, okomprimerad, luftburen signalöverföring. Men som sagt, det är ett tillbehör som får köpas till och som vi vid testtillfället inte hade tillgång till.

Stereo först
Hifi-knutte som jag är, börjar jag lyssningen med en helt vanlig 2.1-uppsättning och "vanlig" musik i 2 kanaler, lägsta delningen och relativt låg nivå. Ja, nivån är något du kan komma få jobba med, för det är lätt hänt att 212:an nästan helt tar över föreställningen, det finns liksom resurser att ösa ur, milt sagt.
När allt är perfekt justerat infinner sig den där svårförklarliga stadgan i ljudet. Genom det högkvalitativa lågbasstödet, blir stereobilden ännu mer fokuserad och allt faller liksom på plats, med ordning och reda och en oanade dynamikreserv att ösa ur.
Dubbla slavladdade 12:or gör att man kan befara en viss slöhet, men icke. Okej, basen från 212SE är inte riktigt lika dynamisk och hårdslående som den från G1 eller G2. Ljudet är mer omfångsrikt, om man säger så, och lågbaspresentationen något rundare, ja generösare skulle man kunna säga.
Oproblematisk skulle man också kunna säga, och det är inga som helst problem att matcha basen till väl så stora golvhögtalare och relativt små stativhögtalare.
Elbasar får kött på benen och bastrummor blommar ut med både kraft och kontur i anslagen. Härligt!

Och så film
Med dialogdriven film ger den till hemmabion exakt samma förbättringar som vid musiklyssningen i stereo, med bättre fokusering och ett fastare fundament att stå på. Men testets verkliga utropstecken är helt klart när .1-effekterna går igång när vi matar mer actionmättad film i spelaren. Explosioner får hela redaktionen att dallra men även kanoner och handeldvapen får ökad tyngd och faktiskt också precision.
Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska slå knut på mig själv för att beskriva det här. Visst har vi rent kvantitativt haft väl så imponerande pjäser på redaktionen, men inte så här mycket råstyrka, bråddjup och samtidigt skyhöga kvalitet.
Hur står sig 212SE med "storebröderna" från Gibraltar-serien? Jag och medlyssnare Magnus har rådbråkat våra hjärnors ljudminnesbankar och tycker båda, samfällt, att 212SE är minst lika bra, kanske bättre, men på lite olikartat sätt jämfört med G1 och G2. 212SE är generösare och presterar helt klart mer bas(mängd). Den är lättare att placera och integrera. Det den saknar, är lite av Gibraltar-basarnas snabbhet och dynamiska kraftverkan. De är mer samlade i sina basattacker, vilket ju alltid är bra, men samtidigt tjusas vi båda storligen av 212:ans bussigare, ja lite rundare spelstil.
Vill definitivt ha, minst lika mycket för hifi-lyssning som för härliga filmupplevelser.

PLUS
Finish
Basmängd och kvalitet
Koppling

Minus
Storleken?

SUMMA
En kostsam men samtidigt högkvalitativ bashögtalare, precis lika bra för hifi som hemmabio.

REL 212SE
Pris: 35.990 kr
Princip: Aktiv bas, slavbas
Bestyckning: 2x12 tum (aktiva), 2x12 tum (passiva)
Effekt: 1.000W
Delningsfrekvens: 30–120 Hz, variabel
Fas: 0/180 grader
Inkoppling: LFE (egen volym), 1 par lågnivå + 1 Speak-On (egen volym), trådlös (med separat sändare)
Info: Hifi-Agenten


Artikelflöde

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Meddelande

Laddar meddelande...