Test: Sonus Faber Venere

Italienska skönheter

Högtalare från Sonus Faber är något väldigt speciellt för många entusiaster. Med serien Venere ökar man bredden ytterligare och vi har satt ihop ett riktigt trevligt biosystem med golvhögtalare såväl bak som fram!

Publicerad i HemmaBio 12/2015

Av Jonas Olsson

I norra Italien, Vicenza närmare bestämt, hittar vi högtalartillverkaren Sonus Faber. Det man lägger märke till när man kommer dit är kanske först och främst formen på själva byggnaden, som är som ett instrument. En luta närmare bestämt.
Gemensamt för flertalet av Sonus Fabers högtalare är designen av kabinetten, som sett uppifrån är formade som just lutaor, en form grundaren Franco Serblin ansåg vara den optimala klanglådan, som hos ett instrument alltså. Och bäst ansåg man alltså just lutans form vara, vilken sprider klangen på ett jämnt sätt. Så för att hylla lutan, och alla gamla instrument för den delen, har man alltså faktiskt byggt hela fabriken just i den formen. Galet? Kanske.
En annan sak Sonus Faber är kända för är de stolta traditionerna och den stora hantverksskickligheten medarbetarna besitter. Här jobbar man helt enkelt med mycket med alla sinnen och med händerna, och det är trevligt att se så många extremt duktiga kvinnor vid de olika stationerna.
Nåväl, nu var det inte fabriken det skulle handla om utan ett trevligt biopaket vi plockat ihop ur serien Venere.

Formen av en luta
Det system vi har här idag består först och främst av den nya toppmodellen i Venere-serien, Signature, som agerar fronthögtalare i vår uppsättning. Det handlar om en väl skulpterad och reslig golvhögtalare med lätt bakåtlut. En ren 3-vägare med porten spelandes nedåt. Här nere finner vi också seriens mest påkostade bottenplatta, helt i kraftig aluminium, och med riktigt bra justeringsmöjligheter för stabil installation utan vingel tack vare de kraftiga spikfötterna.
Allting är mera påkostat på Signature kontra de övriga Venere-modellerna, och till exempel diskanten, en silkesdome signerad en elementspecialist vid namn Kurt Müller, är framtagen enkom för denna modell.
De övriga elementen i Signature-högtalaren finns också bara just här, och mellanregistret är försett med ett membran av präglad polypropylen, och för att få riktigt bra dynamik har man valt att utrusta högtalaren med 3 stycken aluminiumbasar på 180 mm.
Porten spelar alltså nedåt och tanken är att man ska ha järnkoll på avståndet till den reflekterande ytan, golvet.
I varje register finns en genomtänkt lådklang, vilket märks om du knackar på de olika områdena av det resonanta kabinettet. Vilket Sonus Faber gör väldigt mycket och gärna. Knacktiden är beroende på prisklass på högtalaren och i den översta klassen knackar man alltså massor, även på alla träbitar som ingår i konstruktionen. Ambitiöst! Lådorna är självklart också noga avstämda parvis.
Delningsfiltren är näst intill obefintliga, istället läggs uppgiften till stor del på själva matchningen mot elementen. Med Signature får vi också högre kvalitet på de gjutna korgarna och magneterna är större än hos de mindre syskonen. Signature kan bi-wiras/ampas för den som vill experimentera med olika kablar eller förstärkarkombinationer.

Asiatisk volymtillverkning
Venere-serien lanserades från början som en högvolymprodukt som fick en helt egen fabrik i Kina, för såväl kabinett som element, men allt konstrueras och övervakas fortfarande hemma i Italien. Det gäller upp till 3.0-modellen.
Signature tillverkas däremot helt och hållet hemma i den italienska fabriken, vilket närmast var ett krav från de mer inbitna entusiasterna.
Som bakhögtalare har vi även där golvhögtalare, men den mer kostnadseffektivt byggda Venere 2.5. Vid en första anblick är den relativt lik storebror Signature, men är en enklare konstruktion byggd för volymproduktion och vettig prislapp. Här handlar det om en 2,5-vägare med basreflexporten spelandes framåt och som står på en glasplatta. Elementen är egenkonstruerade och byggda av den tyska tillverkaren DKM.
Centern, enkelt döpt till Venere Center, placeras i en vagga om du lägger den framför teven, och kan där enkelt justeras för rätt vinkel mot lyssnarna. Hela Venere-systemet är klangmatchat och det finns ytterligare varianter av högtalare än den uppsättning vi har här nu. Till exempel stativhögtalare om du inte har plats för golvare där bak.

Härligt detaljerat
Väl inspelade, injusterade och laddade är det äntligen dags att lämna det lätt rosaskimrande konstruktionssnacket och faktiskt börja lyssna på Sonus Faber Venere.
Vi smyger igång med ganska lätta tongångar och akustiska instrument, och det låter härligt. Vi ska kanske också informera att vi inledningsvis körde utan separat subwoofer, den kopplades in när det var dags för mer hårdhänt biomangel.
Ljudbilden är påtagligt stor och väldigt fint detaljerad. Musiken liksom bara släpper helt lättsamt ut i rummet, och i kontrast till ett betydligt enklare system som stod där innan, är det en helt annan nivå på återgivningen. Det är närmast glittrande snyggt utan att trycka dig i ansiktet med analytisk kyla, tvärtom får vi en fin värme i anslagen på strängarna i en akustisk gitarr och fyllig klang från tangenterna i ett piano. Det låter riktigt fint på ett bekvämt och odramatiskt sätt, men utan att bli det minsta tråkigt.
Vi trycker på lite och det svänger bra med fina perspektiv och bra kropp i sångröster och baskaggar, men vi saknar en del driv och tryck i basen, som är ganska nykter och aningen tunn. Ingen hård slägga eller riktigt och fläsk driv i till exempel köttiga gitarrer alltså.
Men precis som alla högtalare mår de bra av ordentliga förstärkare, och vårt flerkanaliga slutsteg, Yamaha MX-A5000, räckte inte riktigt till här. Ett byte till vår trotjänare Burmester 956 (ca 100 000 kronor) gav mycket riktigt en betydligt högre hakföring och ett mer energiskt ljud i alla register. Även basen, som nu klev på betydligt mer övertygande och i bättre balans i registret överlag, fick en stabilare och mer självklar plats i scenariot. Fötterna på testpanelen rörde sig också betydligt mer i takt med musiken än tidigare, särskilt när vi kopplade in en ordentlig subwoofer (Sumiko S.9) som gav det hela en stabil botten med bra auktoritet och balans. Nu blev det riktigt roligt!
Filmmässigt är det en likartad upplevelse, och ljudbubblan från ett välmixat Blu-rayspår rör sig obehindrat i rummet och vi märker inte något slarv i klangmatchningen mellan högtalarna. Dessutom ger de bakre golvhögtalarna riktigt härligt stöd bakifrån, något som ger filmupplevelserna det där lilla extra. Synd att det ofta är svårt att få till den här uppsättningen i de flesta normala vardagsrum där soffan står mot bakväggen.

Elegant filmljud
Ska vi sammanfatta Sonus Fabers Venere-serie, vilket vi i det här fallet gör som paket snarare än de enskilda delarna, är vi först och främst väldigt nöjda med det härliga och generösa detaljarbetet genom alla register. Det låter som det ska i den här prisklassen rent kvalitetsmässigt, men också lite extra kryddat med liv och en lyster vi gillar och trivs med. För det är just vad vi gör med Sonus Faber Venere – vi trivs i dess sällskap.

Sonus faber Venere
Fronthögtalare: Venere S
Princip: 3-vägs, basreflex
Bestyckning: 3 x 180 mm, 1 x 150 mm mellanregister, 1 x 29 mm
Känslighet: 90 dB
Impedans: 4 Ohm
Mått (BxHxD): 1236 x 391 x 477 mm
Vikt: 29 kg
Pris: ca 53 000 kronor

Center: Venere Center
Princip: 2-vägs, sluten låda
Bestyckning: 2 x 150 mm, 1 x 29 mm
Känslighet: 89 dB
Impedans: 6 Ohm
Mått (BxHxD): 500 x 222 x 290 cm
Vikt: 9,5 kg
Pris: ca 7 000 kronor

Surroundhögtalare: Venere 2.5
Princip. 2,5-vägs basreflex
Bestyckning: 2 x 180 mm, 1 x 29 mm
Känslighet: 89 dB
Impedans: 6 Ohm
Mått (BxHxD): 340 x 1107 x 437 cm
Vikt: 19,5 kg
Pris: ca 26 000 kronor

Info: sonusfaber.com

Totalsumma: 86 000 kronor



Artikelflöde

Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Meddelande

Laddar meddelande...