Test: Sonus Faber Venere

Italienska skönheter

Högtalare från Sonus Faber är något väldigt speciellt för många entusiaster. Med serien Venere ökar man bredden ytterligare och vi har satt ihop ett riktigt trevligt biosystem med golvhögtalare såväl bak som fram!

Publicerad i HemmaBio 12/2015

Av Jonas Olsson

I norra Italien, Vicenza närmare bestämt, hittar vi högtalartillverkaren Sonus Faber. Det man lägger märke till när man kommer dit är kanske först och främst formen på själva byggnaden, som är som ett instrument. En luta närmare bestämt.
Gemensamt för flertalet av Sonus Fabers högtalare är designen av kabinetten, som sett uppifrån är formade som just lutaor, en form grundaren Franco Serblin ansåg vara den optimala klanglådan, som hos ett instrument alltså. Och bäst ansåg man alltså just lutans form vara, vilken sprider klangen på ett jämnt sätt. Så för att hylla lutan, och alla gamla instrument för den delen, har man alltså faktiskt byggt hela fabriken just i den formen. Galet? Kanske.
En annan sak Sonus Faber är kända för är de stolta traditionerna och den stora hantverksskickligheten medarbetarna besitter. Här jobbar man helt enkelt med mycket med alla sinnen och med händerna, och det är trevligt att se så många extremt duktiga kvinnor vid de olika stationerna.
Nåväl, nu var det inte fabriken det skulle handla om utan ett trevligt biopaket vi plockat ihop ur serien Venere.

Formen av en luta
Det system vi har här idag består först och främst av den nya toppmodellen i Venere-serien, Signature, som agerar fronthögtalare i vår uppsättning. Det handlar om en väl skulpterad och reslig golvhögtalare med lätt bakåtlut. En ren 3-vägare med porten spelandes nedåt. Här nere finner vi också seriens mest påkostade bottenplatta, helt i kraftig aluminium, och med riktigt bra justeringsmöjligheter för stabil installation utan vingel tack vare de kraftiga spikfötterna.
Allting är mera påkostat på Signature kontra de övriga Venere-modellerna, och till exempel diskanten, en silkesdome signerad en elementspecialist vid namn Kurt Müller, är framtagen enkom för denna modell.
De övriga elementen i Signature-högtalaren finns också bara just här, och mellanregistret är försett med ett membran av präglad polypropylen, och för att få riktigt bra dynamik har man valt att utrusta högtalaren med 3 stycken aluminiumbasar på 180 mm.
Porten spelar alltså nedåt och tanken är att man ska ha järnkoll på avståndet till den reflekterande ytan, golvet.
I varje register finns en genomtänkt lådklang, vilket märks om du knackar på de olika områdena av det resonanta kabinettet. Vilket Sonus Faber gör väldigt mycket och gärna. Knacktiden är beroende på prisklass på högtalaren och i den översta klassen knackar man alltså massor, även på alla träbitar som ingår i konstruktionen. Ambitiöst! Lådorna är självklart också noga avstämda parvis.
Delningsfiltren är näst intill obefintliga, istället läggs uppgiften till stor del på själva matchningen mot elementen. Med Signature får vi också högre kvalitet på de gjutna korgarna och magneterna är större än hos de mindre syskonen. Signature kan bi-wiras/ampas för den som vill experimentera med olika kablar eller förstärkarkombinationer.

Asiatisk volymtillverkning
Venere-serien lanserades från början som en högvolymprodukt som fick en helt egen fabrik i Kina, för såväl kabinett som element, men allt konstrueras och övervakas fortfarande hemma i Italien. Det gäller upp till 3.0-modellen.
Signature tillverkas däremot helt och hållet hemma i den italienska fabriken, vilket närmast var ett krav från de mer inbitna entusiasterna.
Som bakhögtalare har vi även där golvhögtalare, men den mer kostnadseffektivt byggda Venere 2.5. Vid en första anblick är den relativt lik storebror Signature, men är en enklare konstruktion byggd för volymproduktion och vettig prislapp. Här handlar det om en 2,5-vägare med basreflexporten spelandes framåt och som står på en glasplatta. Elementen är egenkonstruerade och byggda av den tyska tillverkaren DKM.
Centern, enkelt döpt till Venere Center, placeras i en vagga om du lägger den framför teven, och kan där enkelt justeras för rätt vinkel mot lyssnarna. Hela Venere-systemet är klangmatchat och det finns ytterligare varianter av högtalare än den uppsättning vi har här nu. Till exempel stativhögtalare om du inte har plats för golvare där bak.

Härligt detaljerat
Väl inspelade, injusterade och laddade är det äntligen dags att lämna det lätt rosaskimrande konstruktionssnacket och faktiskt börja lyssna på Sonus Faber Venere.
Vi smyger igång med ganska lätta tongångar och akustiska instrument, och det låter härligt. Vi ska kanske också informera att vi inledningsvis körde utan separat subwoofer, den kopplades in när det var dags för mer hårdhänt biomangel.
Ljudbilden är påtagligt stor och väldigt fint detaljerad. Musiken liksom bara släpper helt lättsamt ut i rummet, och i kontrast till ett betydligt enklare system som stod där innan, är det en helt annan nivå på återgivningen. Det är närmast glittrande snyggt utan att trycka dig i ansiktet med analytisk kyla, tvärtom får vi en fin värme i anslagen på strängarna i en akustisk gitarr och fyllig klang från tangenterna i ett piano. Det låter riktigt fint på ett bekvämt och odramatiskt sätt, men utan att bli det minsta tråkigt.
Vi trycker på lite och det svänger bra med fina perspektiv och bra kropp i sångröster och baskaggar, men vi saknar en del driv och tryck i basen, som är ganska nykter och aningen tunn. Ingen hård slägga eller riktigt och fläsk driv i till exempel köttiga gitarrer alltså.
Men precis som alla högtalare mår de bra av ordentliga förstärkare, och vårt flerkanaliga slutsteg, Yamaha MX-A5000, räckte inte riktigt till här. Ett byte till vår trotjänare Burmester 956 (ca 100 000 kronor) gav mycket riktigt en betydligt högre hakföring och ett mer energiskt ljud i alla register. Även basen, som nu klev på betydligt mer övertygande och i bättre balans i registret överlag, fick en stabilare och mer självklar plats i scenariot. Fötterna på testpanelen rörde sig också betydligt mer i takt med musiken än tidigare, särskilt när vi kopplade in en ordentlig subwoofer (Sumiko S.9) som gav det hela en stabil botten med bra auktoritet och balans. Nu blev det riktigt roligt!
Filmmässigt är det en likartad upplevelse, och ljudbubblan från ett välmixat Blu-rayspår rör sig obehindrat i rummet och vi märker inte något slarv i klangmatchningen mellan högtalarna. Dessutom ger de bakre golvhögtalarna riktigt härligt stöd bakifrån, något som ger filmupplevelserna det där lilla extra. Synd att det ofta är svårt att få till den här uppsättningen i de flesta normala vardagsrum där soffan står mot bakväggen.

Elegant filmljud
Ska vi sammanfatta Sonus Fabers Venere-serie, vilket vi i det här fallet gör som paket snarare än de enskilda delarna, är vi först och främst väldigt nöjda med det härliga och generösa detaljarbetet genom alla register. Det låter som det ska i den här prisklassen rent kvalitetsmässigt, men också lite extra kryddat med liv och en lyster vi gillar och trivs med. För det är just vad vi gör med Sonus Faber Venere – vi trivs i dess sällskap.

Sonus faber Venere
Fronthögtalare: Venere S
Princip: 3-vägs, basreflex
Bestyckning: 3 x 180 mm, 1 x 150 mm mellanregister, 1 x 29 mm
Känslighet: 90 dB
Impedans: 4 Ohm
Mått (BxHxD): 1236 x 391 x 477 mm
Vikt: 29 kg
Pris: ca 53 000 kronor

Center: Venere Center
Princip: 2-vägs, sluten låda
Bestyckning: 2 x 150 mm, 1 x 29 mm
Känslighet: 89 dB
Impedans: 6 Ohm
Mått (BxHxD): 500 x 222 x 290 cm
Vikt: 9,5 kg
Pris: ca 7 000 kronor

Surroundhögtalare: Venere 2.5
Princip. 2,5-vägs basreflex
Bestyckning: 2 x 180 mm, 1 x 29 mm
Känslighet: 89 dB
Impedans: 6 Ohm
Mått (BxHxD): 340 x 1107 x 437 cm
Vikt: 19,5 kg
Pris: ca 26 000 kronor

Info: sonusfaber.com

Totalsumma: 86 000 kronor



Artikelflöde

Uppdatering

Sony-tv med Dolby Vision

När HDR först lanserades var det bland tillverkarna av tv-apparater lite prestige i vilken eller vilka standarder man stödde, och en sak som till en början verkade skriven i sten var att det krävdes speciell hårdvara för att ta hand om Dolby Vision. Men redan i höstas ryktades det om en ruppdatering av Sonys apparater utrustade med deras finaste processor, och nu kommer ett klart besked: Sony ZD9, A1, XE94 och XE93 kommer att uppdateras till Dolby Digital under februari 2018! Det är dessutom inget krångel för användaren, eftersom uppdateringen kommer via nätverk, hurra!


Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


Meddelande

Laddar meddelande...