Test: XTZ SUB 12.17

Optimal avvägning

XTZ SUB 12.17 är en helt ny konstruktion signerad Olle Eliasson, och som vanligt är våra förväntningar högt uppskruvade.

Publicerad i HemmaBio 12/2015

Av Magnus Fredholm

Jag har vänner som älskar att påpeka att "man får vad man betalar för", fast ska jag vara helt ärlig är det de menar lika ofta att man omöjligt kan få något man inte betalar för.
Med det sagt finns det vissa tillverkare som oftare än andra upplevs som extra prisvärda, och till dem hör definitivt svenska XTZ. Det spelar ingen roll om det är ett helt högtalarkit för 10 000 kronor eller golvhögtalare för 50 000 kr per par, XTZ är alltid att räkna med.
Allra tydligast kanske det blir när det gäller subbasar, och därför är vi alltså extra nyfikna på den helt nya 99.17.

Bastant bygge
Lådan är byggd i 25 mm mdf, med stagningar och förstärkningar i olika tjocklekar, ytterkanterna är mjukt avrundade och lådan är lackad i matt svart. Vill du heller ha den i blankt går det lika bra, och då kan du även få den i vitt.
Baselement, ett rejält bygge som vi inte sett förut, men som håller den nya familjetraditionen med logopräglad dammkåpa levande, döljs liksom portarna bakom en tygfront. Skruvarna som håller fast elementet döljs av en gummikant som dubblerar som tätning mellan korg och låda, listigt och snyggt.
Den 26 kg tunga lådan står stadigt på grunda, koniska gummifötter. För dig som hellre vill använda någon annan form av fötter, spikes eller vad det nu kan vara, är det inga problem eftersom fötterna sitter i gängor i lådan.
På baksidan finner vi som brukligt förstärkarpanelen, och innanför aluminiumplåten döljer sig dsp-enheten och ett 500 W starkt Claridyn klass D-steg. Den för prisklassen ovanligaste finessen är tveklöst de balanserade anslutningarna, en ingång och en pass thru.
Efter lite skruvande, denna gång har XTZ för ovanlighetens skull valt vanliga träskruvar, kan vi lyfta ur elementet och blir belönade med en insida som imponerar storligen! Inte bara tack vare väggstagningarna och baffelförstärkningen, nej här finns också en mitt-"vägg" som stagar ytterligare, liksom stag som håller portarna. Portarna är förresten självklart rundade i båda ändar, och böjen på en vänstra porten är mjuk och helt utan skarpa kanter. Ja, den vänstra porten är avsevärt längre än den högra, men mer om detta senare.

Portningsparty
XTZ SUB 12.17 har alltså dubbla portar, något som är mer eller mindre standard hos Olle Eliassons konstruktioner. Vad som är lite annorlunda med 12.17 är att portarna har olika längd, vilket öppnar för flera avstämningsalternativ. Lägsta avstämning (20,5 Hz) får man med vänster port öppen, medan höger port öppen ger en portningsfrekvens på 31 Hz. Med båda portarna öppna blir portningen ännu högre, 37 Hz.
Förutom dessa tre portningsalternativ kan du också köra lådan sluten, vilket sammantaget ger fyra alternativ att laborera med. Utöver dessa akustiska justeringar kan du även välja en av två eq-inställningar, och plötsligt är vi uppe i 12 alternativ, och detta innan vare sig fas, delning eller nivå justerats. Det finns alltså en hel del att pilla med, och med tanke på att det sitter en data-port på utsidan misstänker jag att det kan komma alternativa program för eq i framtiden, men redan som det är nu är justeringsmöjligheterna att beteckna som extrema.

Sound delight
Ibland är det mest plågsamt att lyssna på en subbas utan övriga högtalare, men det ofta rätt praktiskt eftersom karaktären blir mycket tydligare utan mellanregister och diskant som "stör". Med det sagt är det inte allt jobbigt att lyssna på XTZ SUB 12.17 ensam, även om känslan såklart är att det plötsligt blivit något allvarligt fel på min hörsel. Med delningsfiltret ställt på max (160 Hz) får jag ett par oktaver av elbas, vilket är mer än nog för att känna igen karaktärer på Rickenbacker-, Precision- och Jazz-basar. Detaljeringen är alltså riktigt bra, nyanseringen likaså, och trots att 99.17 kan slå rejält hårt är det långt ifrån någon bufflig bas som bara klampar på. Nej, återgivningen känns ärlig, nyanserad och med full utsträckning nedåt i frekvens.
Det är intressant att observera hur karaktären förändras beroende på om du kör 12.17 sluten eller i någon av de portade varianterna. Själv märker jag efter en hel del duttande att jag gillar den låga portningen (20 Hz) allra bäst. Inte för att den egentligen ger speciellt mycket mer eller djupare bas, alla alternativ har i det närmaste fullt ställ hela vägen ner till 20 Hz. Nej, det är i stället en känsla av extra svärta, eller större avgrund, ja effekten blir lite som om golvet försvunnit och du har ett gigantiskt hål under dig. Känslan är inte helt olik den man får precis när berg- och dalbanan tar fart nedåt efter en långsam klättring rätt upp i himlen. Det suger till i grenen, typ.
Värt att nämna är dock att just 20 Hz-portningen inte är optimal om du vill smälla på hårt, välj då hellre vänster eller båda portar, och kanske även eq 1 (ett högpassfilter) som drar ner den djupaste basen.

Toppbetyg
Med risk för att bli tjatig måste jag hylla XTZ:s nyaste basskapelse, också utan att lägga in någon prisaspekt i bedömningen. Vi erbjuds kompetent subbasåtergivning hela vägen ner i subkontraoktaven, justeringsmöjligheter för både rums- och smakanpassning och effekt nog att skaka om vilken normalstor hemmabio som helst. Men inte nog med det, priset placerar XTZ SUB 12.17 i en alldeles egen nisch, och den gör inte ens bort sig mot dubbelt så dyra konkurrenter. I sin egen prisklass är XTZ SUB 12.17 helt ensam att prestera bas på detta fullvuxna sätt, och för att vara tydliga: Vi gillar SUB 12.17 stenhårt!

XTZ Sub 12.17
Bestyckning 12 tum
Förstärkareffekt 500 watt RMS
Delningsfilter 40-160 Hz / 24 dB/oktav
Fas Steglös 0-180
Ingångar RCA Stereo (Vänster LFE), XLR mono
Utgångar XLR pass thru
Mått BxHxD 395x500x400 mm
Vikt 26 kg
Info xtz.se


Artikelflöde

Rätt in i smeten

Vi testar TCL X9006

Bland alla mellanklassmodeller är bra kapacitet för HDR faktiskt lite ovanligt. TCL kör på med bra bild och möjligheter men också en del underligheter.


Test: Stealth Acoustics

Osynligt ljud utan ursäkter

Vi har testat helt osynliga högtalare förut, alltså sådana som man fäller in i väggen och sedan spacklar in och målar över, men det här är första gången vi hört något som ljudmässigt börjar likna ”normala” högtalare!


Smarta hem

Homey – smart förening

Se upp Alexa, Nexa, Fibaro och Telldus! Den nya smarta underhållaren och hembetjänten Homey kan mycket väl bli er baneman. Homey är här nu, men frågan är om vi och våra hem är redo för Homey än?


NY REFERENCE PREMIERE-SERIE FRÅN KLIPSCH

Med uppdaterad titandiskant och Tractrix-horn ska nya Reference Premiere-serien från Klipsch leverera allt ifrån bättre frekvensrespons och generösare ljudbild till finare detaljarbete och transparens.


Spelbranschen

DET GÅR BRA FÖR SPELFÖRETAG I JAPAN

I finanstidningen Toyo Keizai rankar man landets rikaste företag.


Test

Onkyo TX-RZ820

Som vi skrev i förra numret är denna klass runt 10 000 kronor för många en gyllene medelväg: tillräckligt bra utan att bli alltför kostsam, med vettiga finesser och funktioner och kanske framför allt med en känsla av att man utnyttjar förstärkaren ordentligt.


Recension

STAR WARS BATTLEFRONT 2

Det enkla faktum att Star Wars är Star Wars gör att svenska Dice redan har en klar fördel när de tog över och rebootade Star Wars Battlefront-serien.


Recension

THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM till Switch!

Perfekt så här när nästa säsong a Game of Thrones ligger så jobbigt långt fram i tiden, och man verkligen behöver sin drak-fix, kommer ett av de bästa äventyrs-RPG-spelen någonsin och landar på Nintendo Switch.


Nya basar från SVS

Hela vägen ner till 13hz

SVS kommer med helt nya basar i 4000-serien som ersättare för den deras välkända subwooferfamilj. Det är alltså frågan om mer än en uppdatering.


Test Samsung MS-760

Bättre tv-ljud – i tre steg

Det är lätt att ta Samsungs nya limpa på allvar, speciellt som konsumenten kan börja med grunden och bygga på till riktig bio!


Uppdatering

Sony-tv med Dolby Vision

När HDR först lanserades var det bland tillverkarna av tv-apparater lite prestige i vilken eller vilka standarder man stödde, och en sak som till en början verkade skriven i sten var att det krävdes speciell hårdvara för att ta hand om Dolby Vision. Men redan i höstas ryktades det om en uppdatering av Sonys apparater utrustade med deras finaste processor, och nu kommer ett klart besked: Sony ZD9, A1, XE94 och XE93 kommer att uppdateras till Dolby Digital under februari 2018! Det är dessutom inget krångel för användaren, eftersom uppdateringen kommer via nätverk, hurra!


Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


Meddelande

Laddar meddelande...