Test: Onkyo TX-RZ900

Ljudmaskinen

Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. På riktigt!

Av Magnus Fredholm

Jo, Onkyo har på senare år undantagslöst varit den tillverkare som tryckt in flest finesser, kontakter och/eller slutsteg i förstärkare i respektive prisklass. Men så landar nu ett par förstärkare mitt i sortimentet, förstärkare med en lite annorlunda inriktning. Vi har kollat på den större RZ900, och det som skiljer mot lillebror RZ800 är 15 W per kanal, 1 kg samt 3 000 kronor.

Förstärkningen först
För att inte låta som en negativ kontakträknande gnällgubbe, börjar jag med TX-RZ900:s slutstegsdel. Det första jag lägger märke till är vikten, och att en stor del av tyngden är koncentrerad bakom fronten. Detta beror på en i sammanhanget enorm ringkärnetransformator, som försörjer de 7 kanalerna med ström.
Bara åsynen av denna brutala trafo är nog för att ge mig ett brett leende, och med Onkyos normalt sett rejäla effektresurser i åtanke hyser jag också höga förhoppningar om kubmätningen, som vi som vanligt gör allra sist i testförloppet.
En lite märklig textsnutt i materialet om förstärkaren är att man talar om förstärkarens förmåga att återge frekvenser ner till 5 Hz, "so you can feel the bass impact in your chest". Alla som har någon som helst koll på bas vet att även om det eventuellt finns högtalare kapabla att reproducera 5 Hz kommer den frekvensen aldrig att kännas i bröstet, men någon gång måste väl även en copy writer få spåra ur?
Onkyos käpphästar WRAT (Wide Range Amplifier Technology) och VLSC (Vector Linear Shaping Circuitry) finns naturligtvis med även i detta bygge. Idén med WRAT är att lägga förstärkarens avrullningsfrekvens långt över det hörbara området, för att på så sätt helt eliminera fasvridningar i diskanten. VLSC är ett slags restaureringsfilter som sitter efter all ljudprocessning, och VLSC:s paradgren är att kretsen ska ska ta bort allt pulsbrus som uppkommer i D/A-omvandlingen.
Själva slutstegen är helt normala mottaktskopplade trissor med trestegs inverterad Darlingtonkoppling, enligt Onkyo för att ge RZ900 klassledande prestanda när det gäller kraft, ström och effektlivitet.

Stram och elegant
RZ900 är en rejäl pjäs, dryga 20 cm hög och med en front i aluminium. Displayen känner vi igen: det är klassisk Onkyokänsla rakt av. Även menysystemet känns igen hyfsat väl, och det går som vanligt med Onkyos prylar utmärkt att köra all setup direkt på fronten och med endast displayen som visuell hjälp.
På höger sida sitter en stor volymratt, även den i aluminium, samt tre rader knappar för källval samt zon 2 och 3. Till vänster hittar vi två mindre rattar med tillhörande kontrollknappar, och med dessa reglerar du ljudprogram samt bas/diskant.
Under luckan finns resten av knapparna för styrning, samt en hdmi-ingång, hörlursutgång och mickingång, medan USB och analoga videoingångar saknas.
Fjärren är en helt vanlig Onkyomodell som ligger bra i handen, men som tyvärr inte är belyst. Programmerbar är den dock, och tack vare att jag vägleds genom programmeringen via OSD orkar jag också programmera den, perfekt!
Att starta upp Onkyo TX-RZ900 är en trevlig upplevelse, du vägleds genom några inställningar och när guiden är klar är det bara att börja kolla på film. Det enda som kan ställa till bekymmer är nog valen du får efter autokalibreringen, som för övrigt är en rätt enkel variant med en mätposition.
Du måste välja ett av tre lägen: Ingen eq, full eq eller eq på alla högtalare utom front höger och vänster, och det märkliga är att det inte finns någonstans att ändra detta i efterhand. Du kan alltså inte testa vilket som passar din bio bäst med mindre än att du kör om hela mätningen. Krångligt och lite irriterande, men framför allt omständligt.

Koppling och inställning
Trots att jag inledningsvis nämnde att denna Onkyo kanske inte vinner kontakträkningstävlingen finns möjligheter att koppla in nästan allt i RZ900: totalt 9 analogingångar varav en för vinylspelare, fem digitalingångar, 7 hdmi och diverse analoga videokopplingar kompletteras av Bluetooth samt trådat nätverk och Wifi vilket ger bland annat internetradio, DLNA, Sonos Connect, Airplay och möjlighet att koppla nästan alla laptops, plattor och telefoner.
När det gäller utgångar finns det alltså sju slutstegskanaler, där man kan använda ett par som till exempel andra zon eller för att bi-ampa fronthögtalarna, om man nu inte använder dem till Atmoshögtalare förstås. Zon 2 kan även få en hdmiutgång om du inte behöver båda i huvudzonen, och zon 2 och 3 ljud kommer via lågnivå.
Förutom de grundläggande inställningarna kan man skräddarsy RZ900 för att få den som man vill: Individuell volym och egna namn per källa samt önskad avkodning per källa och format gör matchningen mellan olika källor enkel, medan eq-inställningarna (15 band +- 6 dB separat för front/center/surround/surr back/atmos och 5 band för subbasen) gör att du kan krana ljud så det står härliga till!
Tre eq-minnen gör det hela ännu mer flexibelt, medan de olika LFE-volymerna för Dolby respektive Dts gör att du alltid får "rätt" basmängd. En inställning jag inte gillar något vidare, och som är "på" från början, är Dolby Night. Den kan du stänga av under "Ljudjustering".

Fantastiskt ljud
Som omväxling riggade jag RZ900 utan att börja spela musik, och min första upplevelse av förstärkaren var därför med Ninja Turtles 3D med Atmosljud. Uppsättningen var 5.1.2, och kalibreringens eq ställd på "alla utom fronthögtalarna". Och ja, jag blev imponerad på direkten!
Till att börja med höll jag volymen på en rätt beskedlig nivå, och imponeras av hur avspänt och självklart förstärkaren hanterar ljudet. Ljudbubblan är lagom i storlek och alla placeringar är fantastiskt bra.
Volymen åker upp, och RZ900 växer med uppgiften. Det spelar ingen roll hur högt jag spelar, RZ900 håller ljudbubblan i ett järngrepp och jag lyckas inte få ljudbilden att falla ihop hur jag än provocerar.
Jag byter film, ja naturligtvis är det än en gång Transformers som får göra tjänst som testrulle, och förutom att det blir lite simpelt med bara två Atmoshögtalare har jag inget att klaga på. Inget alls faktiskt.
Det blir dags att spela musik, och först av alla skivor åker den gamla King's X-plattan Dogman in i spelaren. Detta är en CD som på intet sätt är audiofil, men jag och Jonas känner den innan och utan, och vi har full koll på hur bra, eller hur dåligt, den kan låta beroende på förstärkare. Och det blir idel tummar upp denna gång, RZ900 presenterar Dogman på ett nyktert, tajt och härligt stabilt sätt!
Allt från diskanten, som med sämre förstärkare kan bli rent olidlig, till basen som i värsta fall knappt hörs alls, fungerar utan anmärkning när vi låter Doug Pinnick och resten av King's X vräka sig ur högtalarna. Imponerande!
Jag byter till Donald Fagens Morph The Cat, och denna hysteriskt välproducerade platta har sällan låtit så levande genom en integrerad hemmabioförstärkare. Basen är verkligen avgrundsdjup, och även om jag vet att högtalarna Canton Reference inte kommer i närheten av 5 Hz börjar jag så smått tro att reklamsnacket ändå kanske har någon bas i verkligheten. Inte 5 Hz, men det är extrem stabilitet i den lägsta basen!
Fram med en annan favorit: Magnus Eugenson presents ME5, och jag kör rakt igenom hela plattan för det låter helt fantastiskt bra! Jag byter, för att få lite distans till det hela, till Rolling Stones, ett band jag inte gillar något vidare. Men inte ens nu, när det vore läge att vara riktigt kritisk, kan jag komma på något att klaga på.
Plötsligt slår det mig att jag kanske inte beskrivit ljudet speciellt tydligt, så nu ska jag försöka göra det: RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma, lite runda återgivningen, utan en avsevärt stramare men också stabilare presentation som känns ärligare, mer detaljerad och samtidigt ännu bättre sammanhållen än andra jämförbara Onkyoförstärkare.
Med Denon AVR-X7200WA i färskt minne är jämförelsen självklar, och Denon är inte självklart bättre. Kort sagt samma andas barn ljudmässigt, och Onkyon håller faktiskt upp ljudbubblan väl så bra som Denon på hög volym och i komplexa passager.

Medvetna val
Onkyo TX-RZ900 är, för att sammanfatta, en förträfflig förstärkare i ljudmässig klass med den fantastiska Denon AVR-X7200WA vi testade i förra numret. Däremot är denna förstärkare alltså begränsad till 7.1.2, och autokalibreringen är långt ifrån lika bra som Audyssey XT32, speciellt i basen.
Det är inte så att TX-RZ900 är fattig på finesser, inte alls, men man har helt klart satt ljudet i första rummet. Därför har TX-NR900 "bara" 7 förstärkarkanaler, och utöver 7.2 kanaler (basen i mono men dubbla utgångar) finns endast möjlighet att använda två höjd-, tak- eller Atmoshögtalare. Max antal kanaler är alltså 7.1.2, och då måste man ha ett extra slutsteg.
Vidare är lågnivåutgångarna likaledes begränsade till 7.1, och därför saknas möjlighet till breddhögtalare, liksom höjdhögtalare i kombination med Atmos.
En annan funktion som saknas helt är videokalibrering och dito skalning, här är det Pass thru som gäller. Inte heller finns det någon multirumsfunktion, något som ju är populärt just nu.
Alltså: en kanonförstärkare för den som inte tycker att två Atmoshögtalare, avsaknaden av "wide"-högtalare och två hdmi-utgångar är något som stör. För ljudmässigt är det toppklass på presentationen!


Tre snabba

Extremt strömstark
Maximalt 7.1.2 med separat slutsteg
HDCP 2.2


Plus
Ljudet

Minus
Autokalibreringen

Summa
Fantastiskt ljud, och är du bara medveten om vad du väljer bort är Onkyo TX-RZ900 ett kap!


Onkyo TX-RZ900

Pris 16 000 kronor

Antal kanaler 7
Uteffekt Se mätning
Biamp front Ja
Zon 2, 3

INGÅNGAR:
HDMI 8
Digital 3 opt + 2 koax
USB front Nej
Ethernet Ja
Wifi Ja
Analog 9
Phono Ja, MM
Multi ch Nej
USB Dac Nej

Bluetooth in/ut Ja/nej
Internetradio Ja
AirPlay Ja
DLNA Ja
Spotify Ja, Connect
Wifi direct Nej

UTGÅNGAR:
HDMI 2 (varav en valbar för zon 2)
Pre out/sub out 7.1 (dubbla sub-kontakter)

In/ut framsida HDMI, hörlur

Multiroom Nej

HDCP 2.2 Ja, HDMI 1-5
App för styrning Ja (ej specifik för iPad)
Svenska menyer Ja
3D Ja
Video-skalning Nej
HDMI-thru vid standby Ja
Dolby Atmos Ja, upp till 7.1.2
Dts:X Ja, upp till 7.1.2
Auro 3D Nej
ISF ccc Nej

Mått (BxHxD) 435x202x434 mm
Vikt 18 kg

Autokalibrering AccuEQ

Publicerad i HemmaBio 11/2015


Artikelflöde

SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.


Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.


Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.


YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!


TÄVLINGEN AVGJORD!

NI VANN THE ENDLESS!

Här kommer vinnarna av The Endless på Blu-ray!


Nytt från James Louspeaker

Där vägg och tak möts

För större hemmabiosystem, och speciellt sådana som kör Auro 3D, eller där det helt enkelt inte är praktiskt att montera takhögtalare, har James Louspeaker lösningar


Årets bästa produkter!

EISA AWARDS 2018-2019

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.
Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna.
Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år en kamera man kan filma med, UHD-spelarna och en sjukt slimmad högtalare som används både i hem och bil.

Här hittar du alla vinnare!

Och du, passa på att tjuvkika på vår nya hemsida som lanseras inom kort;-)


Pacific Rim: Uprising

Monstren från havet anfaller igen!

I Pacific Rim reste sig utomjordiska monster ur havsdjupen för att överta herraväldet på jorden. Invasionen slogs tillbaka av en tapper skara soldater med hjälp av jättelika stridsrobotar. I uppföljaren Pacific Rim: Uprising skakas världen av nya, ännu mer brutala attacker från rymdvarelserna.


Vincent SP-20 Anniversary Edition

RÖRHYBRID

Vi fortsätter att lyssna på externa slutsteg, en produkttyp som kan ge din hemmabio just den adrenalinkick den behöver!


Sommartävlingen avgjord

VANN DU?

Nu har vi dragit vinnarna i vår massiva sommartävling - är du en av de lyckliga?


Red Sparrow-tävling

Här är vinnarna!

Det var många som villl se Jennifer Lawrence som rysk agent!

Här har ni rätt svar på frågorna:


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Meddelande

Laddar meddelande...