Test: LG OLED 65G6V

OLED-DJUPET

LG ger oss bildkvalitet och den djupaste svärtan likt ingen annan. OLED-tekniken är på många sätt oslagbar. Vi går igenom bildkvaliteten och de fällor som finns på vägen. OLED-djupet under luppen!

Av Thomas Ytterberg

Den här gången tittar vi på G6V-modellen, LG:s dyraste OLED-variant med ett mer avancerat högtalarsystem. En supertunn panel med en fot som också rymmer högtalare och anslutningar. Foten kan vikas in vid väggmontering. Vi tittade närmare på E6V-modellen i nummer 8/2016 och gick mer generellt igenom funktioner och finesser, likt WeboS-gränssnittet. Den här gången går vi på djupet kring bildkvaliteten.
TV-bilden är från början, i LG:s kartongläge, kallat Eco och brassar på ordentligt med ljusstyrka och överdriven karaktär. Blonda hårsvall i SD-sändningar (alltså gamla vanliga standard digital-TV, Standard Definition) ser ut som nykokt spaghetti. Särskilt mycket bättre blir det inte om du inte lägger några extra meter mellan dig och TV:n. Eller går över till HDTV-sändningar förstås.
Detta är också väntat med 65 tum, och bristen på bra bild med SD-sändningar är ett allmänt problem. Du behöver längre tittavstånd eller bättre bildkällor för bra bild från TV-sändningar ifall du tänkt sitta en två, tre meter bort från 65-tummaren.

Expert-lägena rockar rätt
När vi använder bättre material fungerar bilden betydligt bättre, speciellt när vi sitter nära. Eco-läget överdriver fortfarande mycket i bilden och har funktioner aktiva som skapar smet och störningar i bilden. Något som alltså blir extra tydligt när vi sitter nära TV:n.
I vanlig ordning finns det två Expert-lägen, en för mörkt rum och en för ljusa rum. Lustigt nog har LG kastat om ordningen på dem, så att Expert-läget för "Mörkt rum" ger ljusstark bild, 300 nits med uppljusad tonkurva och överdrivna färger.
Vicev ersa i läget som kallas för "Ljust Rum" med 200 nits och en annan gamma-inställning. Men det är inget stort problem för de har samma effekt på bilden så länge inställningarna är desamma. Det som skiljer dem åt är reglage för OLED-ljus, Gamma och Färgskala.
Här blir det tillsammans med bättre källmaterial, likt HD-sändningar, Netflix och även SVT Play i vissa fall, tydligt att OLED-panelens förmåga till djup svärta gynnar bildupplevelsen. Kontrastrikt och mustigt utan att behöva ta till överdrifterna.

Mer ljusstyrka
Samtidigt är 2016 års OLED-modeller också mycket ljusstarkare än tidigare modeller. Vi kan lysa ut bilden ordentligt och det blir aldrig problem ens i ljusa rum mitt på dagen.
Här är apparaten jämförbar med en typisk LCD-TV i sin förmåga att lysa på ordentligt. Borta är alla tvivel om att en OLED skulle vara ljusstark nog för ett ljust vardagsrum. OLED 65G6V är faktiskt ljusstarkare än LG:s egna LCD-modeller. Fast det har nog mer med LG:s teknik och marknadsbeslut att göra.
En nyhet är att spelläget ger lägre latens än tidigare, alltså fördröjningen av bilden som stör i spel. Leo Bodnar Input Lag tester meddelar att vi har en latens på 35 millisekunder vilket är bra. Men detta skiftar. Ofta börjar mätningen på kring 65 ms där den hoppar i nivå och först 20 till 30 sekunder senare stabiliseras runt 35 ms. Detta beteende upprepades vid alla försök.

Ett kliv framåt
Annat är också bättre på 2016 års OLED-modeller. Tidigare modeller, särskilt de enklare varianterna, har problem med att skuggtoner och nyanser nära svart blir "brusiga" eller visar upp bandning, en slags smutsfläckig nyansering av mörka nyanser. Problemet har varierat cykliskt och baseras på hur panelen fungerar rent tekniskt. Vi ser inget av detta fenomen hos testexemplaret, och då återkom vi med mätningar och testbilder vid flera tillfällen under en tvåveckorsperiod.
Betraktningsvinklarna är inte något problem över huvud taget. Vi kan se en något kallare vitbalans när vi kliver långt, långt åt sidan. Också det en förbättring mot föregående generationer som kunde skifta mot grönt, gult eller turkos mot sidorna. Inte lika tydliga skiftningar som med en LCD-TV men fortfarande tillräckligt så att det kunde märkas.
Nu är det inget som helst problem i praktiken. Ja, vi kan spåra problem och avvikelser i bilden när vi letar efter dem. Lite mörkare kanter. Lite svagt brus i mörka nyanser. Inte exakt samma vitbalans över hela ytan. Och så vidare.
Men den här typen av problem kan man idag finna hos så gott som alla TV-apparater. Det finns alltid något att anmärka på. Och i fallet med LG:s OLED och 2016 års modeller är felen få och små. LG har till och med ändrat så att menyerna följer TV:ns vitbalans. Borta är det starka och blåvita ljuset i menyerna som fick bilden att se gul och mörk ut varje gång en meny låg framme.

Kontrastomfånget finns där
Kvar har vi då en bildkvalitet som är oerhört njutbar. Den där tvärsäkra djupsvärtan, nyansomfånget och förmågan att sätta en upplevelse av djup och dynamik i bilden. Vi får det med Blu-ray och vi får det med Netflix. Till och med DVD funkar, bara du har tillräckligt avstånd till TV:n. All form av traditionell bild ser fantastisk ut.
Och det kommer också med UltraHD Blu-ray och HDR. Problemet med HDR-bilden är som vi konstaterat tidigare är att det är så sprillans nytt att vi ännu inte har några tydliga referenser av hur det exakt ska se ut. Men OLED 65G6V mäter mycket väl och följer riktlinjerna för hur HDR ska se ut.
Och det är verkligen en utmärkt, mustigt bild med dynamik och nyanser både hos svärtan och mellantoner. Kanske är 65G6V lite "luddig" och inte exakt i hur den återger de ljusaste toner, alltså högdagrarna? Svårt att säga, för referensmonitorer för HDR är inte direkt något det strösslas med då de kostar långt mer än de flesta småbilar.
Det vi kan konstatera om HDR-bilden är att den vinner på att ställas om något, för direkt ur kartong är den lite undermålig. Enkla knep får till en HDR-bild av rang. Det finns till och med kalibreringsreglage för HDR-bilden. Men de fungerar inte hela vägen utan man försämrar bilden och tillför posterisering.

Posteriseringsproblem
Helt perfekt är det inte. Vi noterar främst tre problem hos den här modellen. LG har ännu inte riktigt precisionen i hur den sätter nyanser nära svart. Ett mindre problem på det hela stora men ändå något som leder till kompromisser när vi finjusterar och kalibrerar.
Problem två är nivån av posterisering, alltså tydliga steg mellan närliggande nyanser. Det tonar inte gradvis på rätt sätt och ironiskt nog är det Expert-lägena som har störst problem med detta. Vi har en separat förklaring och en bild som förhoppningsvis överlever att tryckas. Ett stort problem? Nej. Men en alldeles onödig svaghet. Andra tillverkare hanterar detta mycket bättre och snyggare men LG verkar lalla runt på den här punkten.
Just när det gäller detta är Panasonics sista generationer plasmamodeller fortfarande de överlägsna kungarna. Är det förmågan att återge svart och andra nyanser nära svart som får dig att uppskatta din plasma? Då kan du fortsätta med det även i år.

Inte rätt filmflyt
Tredje problemet är att vi noterar att 1080p/24 inte flyter exakt som det väntas göra. Detta med Trumotion-funktionen avstängd. Vanligaste orsaken till detta är att TV:n internt gör om 24 bilder i sekunden till 60 Hz (3:2-repetition) vilket skapar den effekt som kallas "judder" när bildrutorna repeteras olika lång tid. Då jämför man med att genomföra samma repetition i Blu-rayspelaren. Flyter bilden fortfarande likadant genomför TV:n en 3:2-repetition.
Problemet med G6V är att 60 Hz ut ur Blu-rayspelaren istället blir än värre, rent av släpigt hackande. Som att den gör något galet. Och vi har observerat samma fenomen förut hos testexemplar av LG:s apparater, såväl LCD- som OLED-modeller. Men undertecknad har också noterad att problemet varit borta på en del modeller när jag träffat på dem senare, till exempel för kalibrering.
Det kan också vara något som åtgärdas med ny programvara till TV:n. Lösningen tills vidare är att använda Trumotion-funktionen som interpolerar bildrutor. Ställer du den till Personlig med De-judder till 1 eller 2 flyter det mer som väntat. Värdet på 3 eller högre ger dock tydliga fel i bilden, dubbla konturer och liknande. Högre värden ger också det överdrivna flytet som inte stämmer överens med bilden från en film.

LG OLED 2016
Vi har synpunkter och är tydliga med dessa. För det är just dessa synpunkter som gör att man kanske inte blir helt nöjd med en OLED från LG av 2016 års modell. Posteriseringen stör, när det inte tonar jämnt när vi försöker ställa in bilden optimalt för ett mörkt rum. Detta är det största problemet. När vi försöker optimera bilden för den situation där en OLED gör sig som bäst kommer vi att försämra bildkvaliteten.
Fast när vi talar om så dyra apparater, kring tusen kronor tummen som G6V och E6V-modellerna utgör, vill vi känna smaken av perfektion. Kritiken handlar egentligen därför om en besvikelse. Det är inte så perfekt som vi hoppades och har inte den precision vi förväntar oss.
För sätter vi den bildkvalitet vi får i perspektivet att det ska jämföras med allting annat där ute på marknaden är det egentligen bara dumt att känna sig besviken. Det här är fortfarande den högsta bildkvalitet du kan få 2016. Är det djupaste svärtan, ett enormt kontrastomfång och precision i färgerna ditt mål? Då är det här du ska titta. Svårare än så är det inte!


Bildinställningar för HD och SD

Utgå från någondera Expert-bildlägena (nollställ om det behövs) och ändra följande:
OLED-ljus: Styr ljusstyrkan hos panelen
• 100 320 nits
• 58 200 nits
• 30 120 nits
• 17 80 nits
• 0 33 nits
Detta vid 25 procents snittljusnivå i bilden. Ljusare bild överlag ger mindre ljusstyrka i vitt. Reglaget har också inverkan på vitbalansen. Bilden blir gradvis grönare när vi kliver under 20 på reglaget.
Kontrast: Sällan över 90. Ställs med testmönster
Ljusstyrka: Ställs med testmönster. 50 med gamma i 2,2-läget.
Vitbalans: Varm2 eller Varm1 ifall Varm2 upplevs som gulgrön.
Trumotion: Av. Eller med Personlig och De-judder på 1 eller 2
Gamma: 2,2-läget bäst för allroundbruk. 2,4 och BT-1886-läget ger tydlig posterisering.
Färgskala: Auto. Bred ger överdrivna färger.
Aktivera funktionen Ultra HD Deep Color djupt nere i Allmän-menyn.

HDR-bildinställning
Bildläge: HDR-Standard
OLED-ljus: 100. Dämpa om det behövs. Reglaget på 60 gav 350 nits som maximal ljusstyrka
Kontrast: 95
Ljusstyrka: 50
Exakta nivåer kräver testmönster och sådana är på väg i form av nya testsskivor.
Färgskala: Bred för större täckning av P3-färgrymden.
Vibalans: Varm2 mest korrekt men aningen gröngul. Varm1 mer blå men mer balanserad mellan röd och grön.


Fakta LG OLED 65G6V
Mått: 1461 × 883 × 243 mm, 32 kg
Paneltyp: OLED, 3 840×2 160 pixlar, passiv 3D
Smart-finesser: WebOS: Youtube, Netflix 4K/HDR, SF Anytime, Viaplay, Skype, Spotify, webbläsare etc. Smartphone-app, mediaspelare, DLNA, MHL, trådlöst nätverk, Miracast, Widi, etc.
HDMI-anslutningar: 4
Pris: ca 70 000 kronor (Augusti 2016)
Info: www.lg.com/se

PLUS
Det dynamiska omfånget

MINUS
Posterisering i Expert-läget

SUMMA
Fortfarande bäst!


Publicerad i HemmaBio 9/2016


Artikelflöde

TÄVLING

JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

TÄVLA OCH VINN FILMEN PÅ BLU-RAY OCH SPELET TILL PS4!


Recension

THE CREW 2

Var det ont om semesterdagar i somras? Behöver du ett miljöombyte? Då föreslår jag att du hoppar in i Ivory Towers massiva racingvärld, som spänner från kust till kust på nordamerikanska kontinenten.


Sony UBP-X500

Billig universalspelare

Slanka Sony UBP-X500 - firmans tredje och billigaste Blu-rayspelare.


Blu-rayaktuella You Were Never Really Here

Vedergällning på beställning

När You Were Never Really Here premiärvisades på Cannesfestivalen ifjol fick filmen ta emot en lång stående ovation från publiken. Nu släpps äntligen det kritikerhyllade och brutalt intensiva thriller-dramat på Blu-ray.


Möbelsnickeri för hemmabio

Läcker retro

I Vancouver finns MazinCraft som specialiserat sig på möbelsnickeri för hemmabio.


Smidigare korrigering

Ny version av Dirac Live!

Den nya andra generationens ljud- och rumsoptimeringsprogram är inte bara uppgraderad rent tekniskt utan ska också vara ännu mer lättanvänt med både tydligare gränssnitt och förenklad inkoppling.


Sony TV

Nya toppmodeller

Namnet Master reserverar Sony för sina allra bästa TV-apparater och nu kommer två nya minimalistiska Mastermodeller: AF9-OLED och ZF9-LCD.


32-kanals processorförsteg

StormAudios nya topprocessor

Ett balanserat moduluppbyggt 32-kanals processorförsteg överlastad med finesser som tre 3D-format, Sphere Audio och Dirac Live-korrigering, men ändå har överskådligt gränssnitt och är lika hemtam multisammanhang som i kräsen hifimiljö - finns det?


Exklusivt för hemsidan!

Krönika: I favoriternas fotspår

När regnet sveper in från väster och sommaren drar sin sista suck dricker vi kaffe på Kafé Öresund i Viken.


Marantz NR1609

Röststyrd lågprofil

Marantz uppskattade slimline-receivrar heter i år NR1509 och NR1609!


Test: VSSL A.3

Ljud i hela huset

När du ändå håller på att installera en ordentlig hemmabio, varför inte se till att du på ett smidigt sätt kan lyssna på musik i resten av huset?


SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.


Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.


Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.


YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!


Meddelande

Laddar meddelande...