Test: Playstation VR

Virtuella upplevelser

Så kom de då till slut. De går att köpa. Och de fungerar! Jag talar om att man äntligen har möjlighet att på konsumentnivå uppleva Virtual reality. Som jag har väntat!

Publicerad i Hemmabio 12, 2016

Av Jonas Olsson

Tidigare varianter hade en kort tid i rampljuset. Man provade. Häpnades av hur häftigt det var. Sedan tröttnade man snabbt, blev åksjuk, fick ont i ögonen och prylarna blev liggande i något skåp eller avyttrades på närmaste annonssajt.
Ni som har läst mina tester av till exempel Oculus VR-headset i samarbete med Samsungs mobiltelefoner vet att jag väntat, hängt med och drömt om det här sedan tidigt 90-tal. Nu äntligen är det dags. På riktigt!

Hajattacken
Det allra första jag drog igång efter att ha kalibrerat kameran och visiret var introduktionssamlingen VR Worlds, och hamnade under vattnet. Jag finner mig sittandes i en stålbur, en sån som galna dykare gömmer sig i när de vill komma arga fiskar riktigt nära.
Jag imponeras över detaljerna i buren. Det är skrovliga svetsar, rostiga rörböjar och svajande kablar. När jag vrider på huvudet följer ljuset med – jag har en ordentlig pannlampa som lyfter närvarokänslan ordentligt när jag kikar runt och belyser fiskar och klippväggar.
Jag firas sakta nedåt i djupet och kvinnan på fartyget ovanför kommunicerar med mig hela tiden. Ljudet av luftbubblor och andra klassiska "undervattensljud" i hörlurarna tillsammans med riktigt hyfsad grafik gör upplevelsen klart häftig.
Jag fortsätter ännu längre ner i djupet och efter ett strömavbrott när allt blir så gott som svart och korgen stannar, uppenbarar sig en enorm havererad ubåt på botten. I hörlurarna meddelas att något stort närmar sig. Fasen, nu börjar det kännas lite jobbigt.
En fet vithaj dyker upp ur mörkret, sveper förbi alldeles för nära precis utanför buren ett par gånger, innan den med alla sina tänder blottade går till attack mot en lufttub som sitter monterad på utsidan och aggressivt tuggar loss den.
Hajen glider bort i mörkret med tuben i munnen, men kommer tillbaka och det känns precis som om jag kan sträcka ut handen och dra den i fenan. Fasen också, den fortsätter att simma runt mig. Plötsligt attackerar hajen igen och sliter loss hela framsidan på buren, som nu är vidöppen och. Nu känns det riktigt jobbigt!
Hajen simmar iväg runt bakom korgen med metallgallret i munnen men vänder tillbaka, kommer snabbt emot mig där jag sitter helt blottad i den nu öppna buren, öppnar sitt fasansfulla gap, drar tillbaka tandköttet och jag skiter på mig...

Blå lampor håller koll
Det här var mina första upplevelser med Playstation VR, och jag blev glatt överraskad över att det faktiskt fungerar så pass bra som det gör. Fast visst är det lite bök innan man är bekväm med headsetet på skallen och ögonen vant sig.
I kartongen ligger, förutom själva headsetet, lite kablar och dosor för anslutning till ditt PS4 plus en rejäl manual, stor i formatet men enkel i sin utformning. Steg för steg går man igenom hur det hela ska kopplas. Tydligt och bra.
Upp med kameran ovanpå teven (eller ännu hellre ett stativ) med hjälp av lite dubbelhäftande tejp på fästet, rikta in och låt den ta ett par bilder för att få koll på spelområdet. Nu kan den med hjälp av de blå lamporna på visiret och handkontrollen veta precis var du är och vad du har för dig, och det är klart att köra igång.
Vi struntade först i att även ansluta teven som bildvisare via hdmi till dosan, vilket gjorde det bökigt när grejerna skulle kalibreras. Mycket lättare om man kan se allt på teven också istället för att ta av och på headsetet femtioelva gånger.
Sedan är det ju en social grej också – det är ju mycket trevligare när man är flera i rummet som kan se vad som händer i den virtuella världen, inte bara den som har headsetet på sig.

Hyfsat utbud
Vi var många som befarade att när Playstation VR väl skulle finnas ute till försäljning så skulle det vara glest i hyllan med mjukvara. Precis som när första generationen teveapparater utrustade med 3D släpptes lös på marknaden, då fanns det knappt några filmer. Det tog ett bra tag innan det tog fart. Sedan kom ju teveapprater med 4k, och det var precis lika illa med filmmaterial där som med 3D när det kom.
Playstation VR hade dock ett 30-tal titlar redan vid release. En del mer teknik-demos än egentliga spel. Andra enkla men mer ambitiösa, om än relativt korta, som till exempel läbbiga skräck-räls-skjutaren Until Dawn: Rush of Blood och tidigare nämnda VR World, eller det kanske bästa och ruskigaste liret just nu – vår favorit Here They Lie.
De riktigt massiva AAA-titlarna har inte riktigt landat än, men Crytecs fullprisäventyr Robinson: The Journey som jag drog igång igår kväll verkar lovande, där man utforskar och umgås med dinosaurier efter en krasch med en räddningskapsel på en grönskande okänd planet.
Ett annat småkul alternativ är Ridley Scotts (Alien) The Martian VR Experience, ett äventyr där vi som betraktare får ta del av upplevelsen ur astronauten Mark Watneys perspektiv i hans kamp för att överleva på Mars. Fler spel till Playstation VR är på väg, men jämfört med material på till exempel Steam för de PC-baserade headseten är det i dagsläget ganska tunt, även om det också där mest finns spel och demos för att visa tekniken snarare än storproduktioner av massiva äventyr. Men det kommer mer. Det är jag säker på.

Egen biograf?
Men hemmabio då? Kan man kolla på film med PS VR? Yes, det kan man. Det finns en funktion Sony kallar för "Cinematic mode" för renodlat material i 2D där du får upplevelsen av att sitta själv i en biograf framför en stor filmduk.
Småfräckt men kanske inte huvudsyftet här, men som sagt, det funkar alldeles utmärkt så länge du är bekväm med visiret på skallen. Fördel här är också att då används inte kameran vilket gör att du utan problem kan luta dig tillbaka med popcornskålen i fåtöljen. Gör samma manöver med spel och du tappar snabbt kontakten med kameran och bilden slocknar.

Blir en del prylar
Hur är då Playstation VR att använda, några större problem?
En sak jag personligen upplevde var att det blev ganska varmt med visiret på, vilket emellanåt resulterade i kraftig imma på linserna som störde sikten och krävde avbrott. Men det gick oftast bort efter en stunds användande.
Det andra irritationsmomentet var att bilden sakta men säkert gled i sidled mot vänster, vilket gjorde att jag till slut satt på snedden (och väldigt obekvämt) i soffan om jag ville titta rakt fram. Att följa tipset och trycka på Options-knappen för att återställa bilden funkade dåligt – bilden var fortfarande kvar allt längre ut på vänstersidan.
Lösningen blev att skippa den låga soffan bak i rummet och istället flytta fram en bit och sätta mig på en köksstol rakt framför kameran, lite drygt 1,5 meter ifrån, vilket rådde bot på den mesta sidglidningen. Nu kunde kameran få ordentlig kontakt med lamporna på bygeln bakom huvudet också så att man verkligen kunde titta åt alla håll, även bakåt.
Nu fick jag dock istället problem med Playstation Move-kontrollerna som betedde sig väldigt spattigt och underligt när jag kom för nära kameran med utsträckta armar. Backade stolen en aning så blev det bättre även där.

Framtiden för sig
Vi har naturligtvis bara sett början på VR för konsumentbruk. Det positiva är att det äntligen finns tillgängligt här och nu, sen är det upp till branschen och framför allt oss konsumenter att avgöra ödet för den här tekniken.
Det finns ju minst ett par riktigt bra, dyrare och i vissa fall mer avancerade konkurrenter för datorbruk (till exempel Oculus Rift och HTC Wive) som är i full gång, och fler är på väg. Ingen är dock så konsumentanpassad som just Playstation VR – det är i princip bara att ladda ner spelen, koppla in sladdarna, på med visiret och så är man där.
Vi på HemmaBio älskar det här och hoppas på en riktigt ljus framtid och effektiv utveckling av konceptet. Trots allt är VR ännu inte något för alla, långt ifrån. Tekniken är fortfarande i sin linda med en hel del att vidareutveckla, men absolut något för den som vill ha något nytt och riktigt häftigt. Vi är på!


PLUS
Funkar här och nu
Häftig upplevelse
Går att spara ihop till

MINUS
Inte helt bekväma för ögonen
Ger vissa åksjuka
Topptitlar saknas ännu
Immar igen

SUMMA
Playstation VR är årets ballaste produkt för den som på ett lättillgängligt sätt vill ta ljud-, bild-, och spelupplevelser till nästa nivå.


SONY PLAYSTATION VR
Vad: Headset Virtual Relity
Skärm: OLED 5,7 tum 1920x1080
Latens: 18ms
Vikt: 610 g
Pris: från ca 4 700 kronor
Info: www.sony.se



Artikelflöde

Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.


Meddelande

Laddar meddelande...