Test: Arendal 1723

BIFFIG BAS

Bastant, brutal och samtidigt följsam, ja det är precis vad Arendal får till med sin nya subbas 1.5!

Av Magnus Fredholm

När jag testade Arendal 1723 i HB 12/2016 var det en helt ny och mycket angenäm bekantskap. Riktigt feta högtalare där form fått följa funktion, vilket är härligt uppfriskande i en tid då det mesta verkar kretsa kring extremt osynliga ljudsystem med i bästa fall med tvekan godkänt ljud, och där en ljudlimpa för många är samma sak som hemmabioljud. Tack och lov att det då finns entusiaster som tar det här med hemmabioljud på allvar!

Bastant och bossig
Storleken på Subwoofer 1.5 är inget man skämtar bort, drygt 60 cm hög tar den både upp plats och synfält på ett allt annat än diskret sätt. Inte ens med det matta lackalternativet kan dölja att vi har att göra med en volymmässig bjässe, och faktum är att 1.5 är avsevärt större än den tidigare mellanbrodern Subwoofer 2, och nästan lika stor som Subwoofer 3.
Lådan är ett minst sagt stabilt bygge, och just lådväggarnas tjocklek (25 mm överallt utom baffeln som är 50 mm tjock) är den största anledningen till Subwoofer 1.5:s matchvikt på 48 kg. Förutom de tjocka lådväggarna är lådan stagad i alla vinklar med diagonalsågade 50x50 mm-stag, och det finns även ett mittstag i form av en mittvägg med ett gigantiskt hål i. Klassisk over-engineering modell gjutjärn, och som sagt en stor anledning till att Subwoofer 1.5 är så sjukt tung.
Nu är ju hög lådvikt i sig absolut inget dåligt när det gäller subbasar, speciellt inte om de har endast ett element och om det dessutom spelar åt sidan, för då står den stadigt även när kanonerna mullrar som värst!
Att packa upp eller flytta Subwoofer 1.5 är dock inget man gör ensam. Lådstilen känner vi igen, det är samma stuk som alla Arendal 1723, och här får vi sex gängor i botten, antingen för de medföljande gummifötterna eller för valfria andra fötter.

Bestyckning och förstärkning
Om lådan är grymt tung är slutsteget och all elektronik desto lättare. Ett par kilo för hela klabbet inklusive all elektronik, så blir det ju när man har att göra med klass D. Elementet är Arendals enda modell, ett 13,8 tum stort element med styv kon i papper och en rejäl (men inte galet överdimensionerad) upphängning.
Ett baselement består ju av ett stort antal delar, och när det gäller Arendals element märks det tydligt att det har varit sunda tankar bakom, hellre än ett våldsamt utseende. Subwoofer 1.5 levereras med magnetfäst front för den som vill få till en lite diskretare framtoning.

Full kontroll
Det vi väl får kalla baksidan har alla kontroller vi kan komma på att önska oss: Volym, delningsfrekvens och steglös fas. Dessutom finns en eq-vippa med två lägen, en vippa för att styra om subbasen ska slås på när den känner signal eller om den alltid ska vara på, samt en vippa för att koppla i och ur delningsfiltret.
Ingångarna är dels ett par RCA i stereo och dels en balanserad XLR, och det finns en balanserad pass-thru också, så inkoppling av flera Subwoofer 1.5 är en baggis. På baksidan hittar vi också en rejäl slitsport med skumgummipropp i, och det är alltså bara att välja portad eller sluten efter smak.

Möbleringen
Jag börjar med att köra Arendal Subwoofer 1.5 på favoritstället i biorummet, snett till vänster mellan duk och sittplats, och det funkar kanon. Men när jag ändå håller på flyttar jag basen till diverse andra positioner i rummet, och körs Subwoofer 1.5 som sluten kan jag ställa den var som helst i rummet utan att det blir någon märkbar förändring. Portad blir placeringen viktigare, men så länge man inte försöker trycka upp lådan mot en vägg (det räcker med 5 cm glipa) funkar allt mycket bra.
Jag som ofta placerar subbasar längs sidoväggar gillar med Subwoofer 1.5 att ha porten riktad från mig och elementet spelandes rakt ut i rummet. Nu testar jag en hel del med basen mellan fronthögtalarna också, och det är inte lätt för mig att bestämma om jag gillar element mot mig eller åt sidan bäst. Mest lättjobbat blir det dock med element ut i rummet oavsett placering, så jag kör så mest hela tiden.
För att summera möbleringen: Arendel 1723 Subwoofer 1.5 är lättplacerad, det är till och med svårt att hitta en plats som inte funkar.

Inställningen
Vi har alltså tre rattar, tre omkopplare och en skumgummibit att roa oss med när det gäller att anpassa Subwoofer 1.5 till aktuell hemmabio. Volymvredet har trevligt nog markeringar i 3 dB-steg, och dessutom ett läge för referensnivå, så vill du fixa med vredet hellre än på processorn är det enkelt att ställa in 1.5:an efter dB-mätaren.
Faskontrollen är en omdiskuterad ratt, och här är det enklast att konstatera att kontrollen gör precis det den ska. Så vill du ratta fas manuellt är det bara att köra. Delningsfrekvensens ratt har också tydliga markeringar, och här blir jag glatt överraskad då markeringarna faktiskt stämmer mot mätresultaten!
Eq-vippan kopplar om mellan ett lågbasboostat läge (Eq1) och ett som uppfattas som mer neutralt (Eq2), och eftersom vårt rum mäter rätt snyggt så långt ner i frekvens (20-35 Hz) blir läget på den här vippan en fråga om tycke och smak. Eq2 tajtar till basen lite medan Eq fläskar på. Men det är inga gigantiska skillnader, och jag har svårt att välja en favorit.
Om Eq-lägena ger subtila skillnader är skumgummibiten desto brutalare! Här går vi från riktigt djup och välkontrollerad bas med sluten låda till en ännu djupare men framför allt mycket mer fysisk och också lite rundare återgivning. Ska man svänga sig med floskler blir slutet och Eq2 "hifi-bas" medan Eq1 och portad blir "bio-bas", men verkligheten är att just möjligheten att justera basen såpass mycket gör att Subwoofer 1.5 kommer att passa de allra flesta.
Alldeles oavsett hur du väljer att konfigurera din Subwoofer 1.5 blir integrationen med ett högtalarsystem enkel. Jag har testat med de tre systemen vi provar på annan plats i tidningen, jag har kört med vårt Canton-system och jag har kört med stativhögtalare från Monitor Audio (Gold Signature och Bronze) samt Focal Aria 906.
Och alldeles oavsett om jag väljer att dela symmetriskt vid 80 eller 90 Hz, eller asymmetriskt och släpper ner frontarna hela vägen medan basen går till 80 Hz integreras Arendal Subwoofer 1.5 med resten av systemet på ett befriande självklart sätt.

Sömlös integrering
Den här gången börjar jag med att titta på Deadpool, en film vars ljud och bild är mycket bra för testning. Det finns scener med mycket våldsamma ljudutbrott, bra musik och det tillsammans med det faktum att huvudpersonen pratar med oss lite då och då gör att ljudbedömning med Deadpool blir rätt kul.
För att kolla subbasprestanda funkar kapitel 3 bra, och det är också där vi börjar. Och det blir idel breda leenden, det här är riktigt bra! Alldeles oavsett vilket system vi för tillfället parat basen med, och oavsett eq och sluten/portad låda integreras subbasen sömlöst och självklart i ljudbilden på ett sällan hört sätt. Dessutom slår Subwoofer 1.5 rejält hårt när det behövs, och vissa scener tar vi om för att jämföra portat och slutet.
Diskussionerna om vilket av lägena som egentligen är bäst blir inte speciellt högljudda, då det rätt snabbt visar sig att de visserligen är ordentligt olika, men att båda lägena funkar riktigt bra. En klar fråga om tycke och smak, och kanske också om grannsämja då Pernilla på kontoret blir mycket mer störd av oss när vi kör basen portad.

Parallella världar
Det är helt omöjligt att testa den här subbasen utan att dra paralleller med XTZ, där både affärsmodellen (nordiskt företag tillverkar i Kina och säljer mer eller mindre direkt) och möjligheterna att anpassa basen efter rummet och/eller tycke och smak känns igen.
Kollar man sedan panelerna på förstärkarna (XTZ 12.17 och Arendal Subwoofer 1.5) är det lätt hänt att man börjar undra vilken som egentligen är vilken, för såväl kontroller som in- och utgångar är förvillande lika på de två basarna. De bilder jag har på insidan av förstärkarmodulerna visar dock att det är olika förstärkare, men mer än så vet jag i dagsläget inte.
Effektmässigt ska de vara lika, Arendal har ett större element, XTZ har en extra Eq-inställning (ref) och både bygge och ytbehandling är i mina ögon jämförbara. Och i det läget känns priset för Arendal Subwoofer 1.5 lite högt.


Plus
Auktoritär bas
Lättintegrerad

Minus
Priset

Summa
En minst sagt rejäl baslåda med fina prestanda


Arendal 1723 Subwoofer 1.5

Princip: Sluten/poertad låda
Bestyckning: 13,8 tum
Uteffekt: 500 W
Ingångar: Balanserad mono, RCA stereo
Utgångar: Balanserad mono pass-thru
Delningsfrekvens: 40-160 Hz
Fas: Steglös
Mått (BxHxD): 450 x 625 x 550 mm
Vikt: 48,1 kg
Pris: 1 150 Euro

Färg/finish: Svart eller vit, matt eller högblank
Info: www.arendalsound.eu


Artikelflöde

Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.


Meddelande

Laddar meddelande...