Test: Sony KD-55A1

Sony gör OLED

När Sony tar sig an OLED-tekniken händer det saker med såväl bildkvalitet som med funktioner. Här är panelen TV:n också högtalaren!

Av Thomas Ytterberg

Det är inte första gången Sony gör en OLED. De har haft en tokdyr men gullig 11-tums OLED kallad XEL-1 som kom för nio år sedan. Sony tillverkar också yrkesskärmar med OLED-teknik som används inom studio, bland annat för mastring av HDR-material. Fast detta är förhållandevis små skärmar som inte riktigt är TV-storlek för vardagsrummet.
När Sony år 2017 bygger en OLED-TV gör företaget som Philips, Panasonic och Loewe: De handlar sina OLED-paneler hos LG. Inte hos TV-tillverkaren LG utan hos systerbolaget och paneltillverkaren LG Display. Därifrån lägger Sony på sina egna funktioner, använder sin egen processor och tweakar panelen efter egen förmåga.
Modellen finns även som 65-tummare (KD-65A1) och kostar då 60 000 kronor. Vi har tittat på 55-tummaren som tack vare sin tunna ram upplevs som oväntat liten. Men vi luras också av proportionerna.

Panelen är högtalaren
Sony KD-55A1 är framifrån en synnerligen diskret maskin med bildram tunnare än centimetern. Sony-loggan syns knappt för så liten yta finns det. Det som kanske mest imponerar är att TV:n påminner om ett tavelstaffli. En rejäl fot rymmer elektronik och högtalarsystem och hela panelen lutas mot denna.
Panelen agerar dessutom högtalare och det blir också ett makalöst ljud för att vara en så tunn och diskret TV. Ljudet kommer därför från bilden snarare än som något diffust från undersidan som annars är brukligt med inbyggda TV-högtalare.
För vägghängning viks foten in på baksidan och då är det inte lika elegant då det bygger ut decimetern från väggen. Men det är ett måste för att få med elektroniken och ljudsystemet. Tyvärr finns inget enkelt sätt att låta TV:n agera centerhögtalare. Riktigt så långt tänkte Sony tyvärr inte.

Typisk Sony
Själva panelen är blank med skarpa och mörklila reflexer. Samtidigt är det ett mycket effektivt filter. Direkta ljuskällor speglas men du kan inte spegla dig själv i panelen. Är det endast indirekt mysbelysning i rummet reflekteras knappt något alls.
Sony har gjort sitt vanliga fixande med A1-modellen, och den beter sig och fungerar precis som Sonys redan existerande LCD-modeller. Menyer och det Android-baserade smart-systemet är densamma. Det finns alltså inga som helst likheter eller kopplingar till LG:s TV-apparater annat än hur själva OLED-panelen beter sig och levererar ljus. Fast även där sätter Sony sin karaktär.
Därför är bilden från den inbyggda TV-mottagaren som väntat från Sony: med sämre kvalitet på sändningen blir det en grötig "pixelfest". Bättre sändning och det är lugnt och nyanserat. Nyckeln är förstås att byta bildläge från Standard-läget, som förstör det mesta av bilden, till något av Bio-lägena eller Personlig. Annars kan det ofta se ut som bilden på kartonginställningen är målad med tuschpenna.

Parerar kända problem
Nu finns det väldigt mycket att orda om kring bilden och egenskaperna, där Sony för att gå rakt på sak helt enkelt lyckas bättre än LG. Den kritik vi har mot LG:s E7V-modell i HB 5/2017 gäller inte här. LG ger besvärande posterisering (synliga steg mellan närliggande nyanser) vilket påverkar bildkvaliteten negativt, särskilt i HDR. Sony bygger förbi dessa problem.
Även om vi kan se posterisering är det inte i närheten av E7V-modellen och äldre LG-modeller vi testat. HDR-läget är till exempel så gott som problemfritt, och överlag är bildkvaliteten högre. Den förväntade OLED-kontrasten finns där. Färgkvaliteten finns där och 24p från filmer flyter på rätt sätt.
Möjligtvis kan vi påpeka att Sony inte får till djupa, blå nyanser riktigt rätt. Det är mer kornblått än marinblått, vilket sätter en vykortskänsla över en del himmelsvyer. Men det är också allt. Av alla färgfel hjärnan kan förlåta är det just ett sådant färgfel som stör minst.
Kort och gott: Bilden håller toppklass såväl för vanligt HDTV-material som för HDR och Ultra HD-material. Sonys egen ZD9-modell samt nyligen testade X9305-modellen har dock fortfarande snäppet vassare på HDR-upplevelsen tack vare mer dynamikmuskler i fråga om ren ljusstyrka.

Annan svärtestrategi?
En intressant detalj är att när vi mäter svart är den inte "absolut" hos A1. Vi kan fortfarande med god stabilitet mellan mätningarna mäta en ljusnivå om tiotusendelar nits. Detta gör att A1 mäter ett kontrastförhållande på över 250 000:1 vilket förstås är mer dynamik än dina ögon kan tillgodogöra sig.
Att Sony offrar lite av den "absoluta" svärtan kan vara en förklaring till att de lyckas hålla precisionen nära svart på det sätt som LG misslyckas med. Där har LG:s egna apparater problem med nyanser nära svart, något vi inte märker av här. Sony kan därför ha valt en annan strategi för att hantera de problem som verkar finnas i själva bildpanelen, och de lyckas också bättre.
Latenstiden, "input lag", är 100 millisekunder utanför spelläget. I spelläget är det 50 ms med 1080p-signaler och detta sjunker till 30 ms med 4K samt 4K i HDR. Låga värden som passar för spelande med andra ord!

Sammanfattning
Sonys A1 är ett tydligt exempel på att en panel i händerna på en annan tillverkare kan skapa något bättre och rent av innovativt. Likt att använda panelen som högtalare. Bildkvaliteten är dessutom ypperlig med hela kontrastomfånget och färger som (nästan) sitter där de ska. A1:orna är knappast årets fynd i fråga om pris/prestanda, men de levererar en bild och funktion i toppklass för den prisklass de befinner sig i.


Bildinställningar Sony A1-OLED

Sony tillför sitt eget befintliga system till deras A1-OLED. Därför beter sig modellerna i princip exakt likadant som deras vanliga LCD-baserade modeller i fråga om menyer, reglage och påverkan på bilden. Vill du läsa mer om inställningar hänvisar vi till testet av modellen X9305 i nummer 5/2017 (finns även på hemsidan när du läser detta, sök på extramaterial) som har en detaljerad genomgång meny för meny. Här tar vi de viktigaste skillnaderna:

Det finns tre användbara bildlägen: Personlig, Bio pro och Bioläge där Bio pro har minst av förstörande finesser igång. Det läget är från början optimerat för mörk bild i ett mörkt rum, vilket är lätt att anpassa. Efter justering till samma värden är de tre lägena mycket lika varandra. Ett litet undantag är HDR där Personlig-läget är det som bäst följer tonkurvan för HDR10-standarden.

 

Viktigt!

X-tended Dynamic Range

Ett mycket viktigt undantag är den fånigt benämnda ”X-tended Dynamic Range” som på Sonys LCD-apparater endast tillför en rätt hemsk och skrikig fejk-HDR. Hos A1-OLED är det istället det kanske enskilt viktigaste reglaget då det styr hur ljusstarkt hela OLED-panelen ska arbeta.

Tänk på att detta lyfter alla nivåer vilket också påverkar hur panelen ankrar mot svart. Därför behöver man justera Svartnivå-reglaget olika. Läget på Hög ljusar till exempel upp svartnivåer betydligt mer än Off-läget. Med Ljusstyrka-reglaget på Max och Kontrast: 90 ger X-tended Dynamic Black följande ljusstyrka:

• Av                      95 nits (mörkt rum)

• Låg                    140 nits (vardagsrum)

• Mellan                205 nits (ljust rum)

• Hög                    310 nits (mitt på dagen i solsken)

Kör du HDR-material är Hög-läget starkt rekommenderat. A1 låter dig hålla dessa inställningar separat för SDR- och HDR-material. Du slipper växla bildläge baserat på materialet.

De här ljusstyrkenivåerna håller sig hela vägen från 2 procents snittljusnivå upp till 50 procents snittljusnivå. Det vill säga att ljusstyrkan i vitt är konstant oavsett om det är en väldigt mörk eller ljus scen som visas. Effekten är att man mindre distraktioner och mer lugn när bilden inte pendlar i ljusstyrka lika mycket.

Kombinera också dessa varianter med Gamma-inställningen vid SDR med -2 för mörka grottor, -1 för vardagsrum, 0 för ljusa vardagsrum och +1 för väldigt ljusa rum.

På detta kommer sedan reglaget Ljusstyrka in och ger möjlighet till finputsning. Men vi avråder från att dra i Ljusstyrka-reglaget då det tycks påverka bilden i den digitala domänen. Det påverkar posteriseringsnivåer och kan därför ha en negativ effekt på bildkvaliteten.


Sony KD-55A1

Mått: 1228 × 710 × 339 mm, 27 kg

Paneltyp: OLED, 3 840×2 160 pixlar, saknar 3D

Smart-finesser: Android TV: Youtube, Netflix 4K/HDR, webbläsare etc. Smartphone-app, mediaspelare, DLNA, MHL, trådlöst nätverk, Google Cast, Miracast, Widi, etc.

HDMI-anslutningar: 4

Pris: ca 45 000 kronor (Maj 2017)

Info: www.sony.se

 

PLUS

Kontrastomfånget

 

MINUS

Få distinkta nackdelar

 

SUMMA

Ännu bättre OLED!



Artikelflöde

Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Meddelande

Laddar meddelande...