Det var OLED 2019 för Panasonic, med fyra nya modellserier varav ett specialanpassat flaggskepp. Dolby Vision, Atmos och HDR+ blir 2019-standard!
Panasonic tar HDR-klivet fullt ut med 2019-modellerna och ger stöd för båda de dynamiska HDR-teknikerna som kommer att kämpa om din gunst i framtiden. Både Dolby Vision (samt Dolby Atmos-ljud) och HDR+ hanteras. Flera tillverkare går antingen mot den ena eller det andra formatet, men här kör Panasonic både och på alla modeller utom de enklaste.
Dynamisk HDR-metadata innebär att en film kan ljussättas dynamiskt scen för scen snarare än att som vanliga HDR10 sätta en parameter som gäller hela filmen. Skaparna kan därför beskriva hur ljuset ska fördelas i en mörk scen och sedan växla om till en annan fördelning i en ljus scen. Statisk HDR måste hålla något slags genomsnitt hela tiden. Dynamisk HDR öppnar också upp för bättre HDR-reproduktion på TV-apparater med begränsad ljusstyrka, och det är något som verkligen behövs.
Hollywood Cinema Experience
För 2019 riktas fokus främst på OLED-modeller och hur de arbetar med just dynamisk HDR. Bildprocessorn bakom detta kallas HCX Pro Intelligent Processor och de exakta detaljerna är luddiga. Men det handlar om hur HDR och den så kallade tonemappingen går till. Alltså hur innehållet, filmens, HDR-information översätts till vad TV-panelen fysiskt kan återge. Och hela kalaset är baserat på kunskaper från filmmakare, där ”HCX” står för Hollywood Cinema Experience.
Smartsystemet är Panasonics egna My Homescreen 4.0, tidigare Firefox TV som numera också förvaltas av Panasonic. Ytterligare en intressant finess är att du kan använda hörlursutgången som en subwooferutgång för att förstärka TV:ns inbyggda ljud.
Det område Panasonic tappar på jämfört med konkurrenter är i fråga om HDMI 2.1-funktioner där endast ALLM, Automatic Low Latency Mode, finns med. Detta är ett automatiskt spelläge där konsolen, än så länge Xbox One X, meddelar TV:n att det är spel som körs och att spelläget därför aktiveras. I spelläget lovar Panasonic en latens om 20 millisekunder eller lägre vilket också är bekräftat i tester.
Hoppar över eARC
Det som saknas (och kanske saknas rejält) är eARC, 48 Gbps-kapacitet över HDMI samt VRR. Det ska dock sägas att två av dessa funktioner ligger mer åt framtiden till och det finns under 2019 inte allt för mycket användning för dem – inte än i alla fall. Panasonics TV saknar förmågan att ta emot en 120 Hz-signal i 1080p eller 1440p vilket är betydande för PC-spel och framtida spelkonsoler.
• eARC, Enhanced Audio Return Channel gör det möjligt att skicka högkvalitetformat på ljudet tillbaka till en förstärkare eller soundbar från inbyggda appar, exempelvis DTS-MA, Dolby True HD och Dolby Atmos. Panasonic 2019 saknar eARC men hanterar så klart gamla vanliga ARC med stereoljud och Dolby Digital. eARC finns hos flera 2019-konkurrenter och eARC är redan idag en viktig funktion för de användare som ligger i framkant.
• VRR, Variable Refresh Rate för spel är en finess där bildpanelen adaptivt synkroniserar sin uppdateringsfrekvens efter spelets renderingsfrekvens vilket ger bättre flyt. Detta saknas hos Panasonic 2019. Men funktionen används heller inte i praktiken – inte än i alla fall.
• 48 Gbps FRL, Fixed Rate Link, är en högre signalbandbredd för att kunna köra sådant som 4K-signal i 120 Hz med HDR. Ännu en sak som ännu inte existerar i praktiken men som kommer att bli mycket viktig. Panasonics TV kör HDMI-standardens befintliga 18 Gbps, alltså övre gränsen för alla dagens HDMI-källor.
Ljusstarkt OLED-flaggskepp
Flaggskeppet heter GZ2000E och där tar Panasonic till både bild och ljud i sin optimering. Ljudet omfattar ett Dolby Atmos-system med uppåtriktade högtalare och hela ljudsystemet är optimerat av Technics, vilket är utmärkt för den som söker en rejäl TV utan separat ljudsystem.
Den stora nyheten med GZ2000E handlar om bildkvaliteten där Panasonic specialanpassat OLED-panelen och hur den försörjs med kraft. Målet är att nå 1 000 nits vid HDR där övriga OLED-modeller från 2019 når runt 700 nits. Förutom att ge mer ljuskraft överlag är styrkan panelens förmåga att hålla ljusnivån utan att skifta lika mycket som konkurrenter baserat på bildens innehåll.
Panasonic kallar detta för OLED Professional Edition och givetvis har det sitt pris av just en högre prislapp. Vi hoppas kunna återkomma med test snart!
Tre OLED-modeller där under
Övriga 2019-modeller använder en mer standardiserad OLED-panel som Panasonic då kallar Absolute Black Filter. GZ1500E har en frontriktad soundbar men inget av Atmos-systemet från flaggskeppet. Enligt uppgift ska det ske viss specialanpassning även av GZ1500E och dess OLED-panel. Dock inte specificerat hur eller på vilket sätt.
Steget därunder är GZ1000E och GZ960E som panelmässigt är identiska. De omkringliggande detaljerna är däremot olika. Hos GZ1000E är stativet L-format och låter de nedåtriktade högtalarna reflektera ljudet framåt. Hos GZ960E är det en T-formad fot. Rent tekniskt, funktions- och bildmässigt är det alltså likadant så räkna med alla fokus och diskussion kring GZ960E-modellen.
Dessa modeller når inte samma ljusflöde som flaggskeppet GZ2000E då de bygger på den vanliga OLED-panelen från LG Displays. Med det sagt finns fortfarande Panasonics omfattande bildbehandling här vilket gör att de skiljer sig från Sonys, Philips och förstås LG:s egna OLED-modeller.
GZ960E-modellen kallas GZ950E internationellt. Men det är alltså samma TV. När denna artikel skrivs i mitten av september är det få butiker som har GZ1000E-modellen, och de stora och kända butikerna främst säljer GZ960E-modellen samt GZ1500E.
En ensam 75-tummare i LCD-toppen
Toppmodellen på LCD-sidan är en ensam 75-tummare med beteckningen 75GX942E och som då endast finns i 75 tum. Här används en mer avancerad bakgrundsbelysning, kallad ”Local dimming Pro”. Detta står för Panasonics FALD, Full Array Local Dimming, där lysdioderna sitter i zoner bakom panelen. Panasonic går dock inte ut med hur många zoner som används, eller om det är en VA- eller IPS-panel.
Denna modell behåller också HCX-bildprocessorn från OLED-modellerna. Fortfarande fullt stöd för Dolby Digital och HDR+ även här. 75GX942E är också Panasonics största modell för 2019 och den enda som går hela vägen med bild-i-bildfunktioner.
GX8x0E utgör mellanklass-LCD
Steget ned bland LCD-modellerna blir GX800E-serien där det finns en kantbaserad local dimming. Tidiga rapporter pekar på att de är VA-paneler med hög kontrast i dessa modeller. Panasonic går alltså inte ut med vilken typ av LCD-paneler som används, utan det skiftar från år till år och kan även skifta mellan modellstorlekar.
Lite som en återkommande trend för Panasonics LCD-TV är dock att de omväxlande kör med dominans av IPS- och VA-paneler. 2018 innehöll främst IPS-paneler. En upprepning av detta mönster är då att 2019 är det VA-paneler, och alltså högre kontrastförhållande men begränsade betraktningsvinklar jämfört med IPS.
GX800 har i preliminära tester inte allt för imponerande ljusstyrka, under 400 nits, men behåller fortfarande HDR+ och Dolby Vision. Dynamisk metadata för HDR underlättar för högre HDR-kvalitet även vid lägre ljusstyrka. Funktionellt behåller också GX800E mycket av funktionerna från OLED-modellerna som Bluetooth och Dolby Atmos-ljud. GX800E använder HCX-processorn från 2018 års OLED-modeller. Modellerna tappar dock möjlighet till extern subwoofer via hörlursutgången.
Observera att i Sverige kommer GX800E-serien heta olika saker beroende på försäljningskanal. I Sverige säljs främst GX830E-modellen men också en GX810E-modell förekommer. Internationellt beskrivs den som GX800E och har högst troligtvis andra sifferkombinationer med lokala variationer i andra länder. Men alltså samma TV. Stativet är en central placerad L-formad båge av metall.
GX7x0E är enkel mellanklass
GX700E saknar Dolby Vision och Dolby Atmos, men behåller hantering av HDR+ och dess dynamiska metadata. Dock är GX700E-serien inte lika kapabel att styra om panel och belysning. Hur mycket det skiljer sig återstår att se. Svenska butiker tycks främst föra modellen GX710E och internationellt förekommer andra beteckningar för i grunden samma modell.
I stort sett alla extra finesser som kännetecknar Panasonics 2019-modeller är här bortplockade. Allting är enklare, inklusive smartsystemet som inte längre än My Homescreen 4.0. Det är också oklart exakt vilken typ av panel som sitter i modellerna. GX7-serien ska fortfarande använda sig av en utökad färgrymd men då helt utan information hur stort och hur ljusstarkt det blir. Stativet ersätts av två ganska centralt placerade fötter.
Generellt är den här klassen av TV-apparater sällan det lämpliga valet för dig som prioriterar HDR eller högre bildkvalitet i övrigt. För ännu enklare modeller i budgetklass finns GX6-serien. Informationen är obefintlig utöver att de endast säljs via Power-butikerna.