Övrigt Guide Hemmabio #12 2019

GUIDE: TCL TV 2019-2020

Vi går igenom TCL:s lilla men intressanta utbud, guidar och spekulerar om varför marknaden ser ut som den gör.

Annons:

TCL står för ”The Creative Life” och är en kinesisk tillverkare av såväl paneler (45 miljoner paneler 2018) som TV-apparater. Som varumärke har de gjort sig kända i framför allt Nordamerika där det satsar mycket starkt med att ta sig in på marknaden.

I Europa och Norden är det inte samma sak ännu, och det finns flera förklaringar, kanske främst att det är olika apparater på marknaden. På den amerikanska marknaden har TCL slagit sig in med apparater som är tekniskt kompetenta men till priser som ligger under de etablerade giganterna. Man har också köpt upp det gamla varumärket Thomson för att försöka slå sig in på marknaden.

De modeller vi ser i norden är istället främst riktade mot budgetsegmentet med betydligt blygsammare specifikationer och funktioner. Det som jag sett hittills är försiktigt positivt och det man kan se av TCL i norden är just budgetmodeller, fast med en ganska hög pålitlighet i fråga om vad du får.

 

VA-paneler och jämn kvalitet

Det vill säga, det du köper är inte särskilt anmärkningsvärt. Men heller ingen chansning. TCL:s modeller rymmer främst VA-paneler och dessa håller en god och jämn kvalitet. Ljusstyrkan är inte anmärkningsvärd, ofta under 300 nits. Men det som finns i fråga om ljus och färg används faktiskt på rätt sätt, vilket då inte alls är självklart med många budgetmodeller från andra tillverkare ska sägas.

Inte för dyrt, och så pålitligt. Det går att komma långt på det. I fråga om funktioner och finesser är det ganska bra med utbrett stöd för både HDR10+ och Dolby Vision. För smart-system används Android TV 9 (Pie) eller 8 (Oreo) beroende på modell.

Största klagomålet för mig som tittar på film och TV-serier är att TCL:s apparater inte haft förmågan att återge 24p på rätt sätt. Det omvandlas till 60 Hz vilket medför en särpräglad ryckighet i flytet. Detta är något jag testar och kontrollerar på varje TV. Detta kan komma att ändra sig med nya modeller och paneler som är kapabla till 120 Hz-frekvens, så det återstår att testa med nya modeller. Och där händer det saker.

 

X10 med Mini-LED

Väntad lansering sker, när detta skrivs, i november och det är TCL:s kanske viktigaste försök att visa att de kan slå sig på den Europiska marknaden med en produkt som kan matcha de andra tillverkarnas toppmodeller. Den motsvaras i USA av modellen Q825. På pappret finns många intressanta finesser:

• 768-zoners FALD, Full Array Local Dimming, baserad på Mini-LED

• QLED, alltså Quantum-dot, kvantpricksbaserad teknik för att alstra större färgrymd, 97 procent av DCI-P3

• Ljusstyrka om 1 500 nits i HDR

• Wide Viewing Angle-filter för bredare vinklar

• Dolby Vision och HDR10+

• Dolby Atmos

• Soundbar från Onkyo

• Dubbla fjärrkontroller. En i mindre i metall och en mer komplett i plast

• Troligtvis 120 Hz-panel (ej bekräftat)

Detta är alltså en modell som direkt kliver upp och tar fajten med Sonys och Samsungs toppmodeller med LCD-panel. X i modellnamnet står för ”Excessive”, alltså den omåttliga modellen. Återstår att se hur det förhåller sig i praktiken!

 

EC78x bygger in soundbar

Mellanmodellen EX78x använder sig också av Onkyos soundbar och kantbaserad belysning. Dubbla fjärrkontroller ingår. Modellen har interpolering. C i namnet står för ”City” och innebär mer designdetaljer likt inbyggd soundbar. Ljusstyrkan ej specificerad, men är troligtvis under 300 nits. Färgomfånget 95 procent av DCI-P3. Hanterar Dolby Vision, Dolby Atmos och HDR10+.

 

EP68x förenklar

Ytterligare ett steg ned kommer EP68x som till panel och specifikation är väldigt snarlik. Inte längre någon soundbar inbyggd och vi tappar interpoleringen vilket gör det till en renodlad 60 Hz-modell. Ljusstyrkan ej specificerad, men är troligtvis under 300 nits. Färgomfånget 95 procent av DCI-P3. Hanterar Dolby Vision, Dolby Atmos och HDR10+ även den.

 

EP66x/EP64x riktar sig mot priskänsliga

Budgetsegmentets två modeller tappar finesserna från de bättre modellerna. Detta är mer renodlat enkla 60 Hz-apparater och det följer med en standardfjärrkontroll. EP64x skiljer sig genom att använda chassi i plast för den som vill spara ytterligare på priset.

Angående modellnamnet kan det förekomma flera varianter. X ersätts ofta med siffran 0 eller 5 men kan också uteslutas. EC78x-modellen som exempel säljs under beteckningen EC78, EC780 och EC785. Det är samma modell.

TCL kör i princip uteslutande med VA-paneler av egen tillverkning. De har även enklare och mindre modeller med Full HD-paneler.

 

Krönika: Nordamerika något annat

TCL är omväxlande nummer ett och nummer två på TV-apparater i USA. Det är stort. Riktigt stort. Fast på andra sidan pölen är det alltså helt andra TV-apparater som bygger på andra chassin och annan tillverkning. Ja, panelerna kommer från fabriken i Kina, men i USA sätter man panelerna ihop med annan teknik runt panelen. Man kör inte Android TV utan Roku TV. Bland annat. Fast skillnaderna är också större än så.

Tillsammans med varumärken som Vizio och Hisense har TCL lyckats ta mark från traditionella Japanska och Koreanska varumärken. Och man gör det genom att rikta sig till den tekniskt kunnige köparen. Det är rätt form av tekniska finesser likt god ljusstyrka och aktiv bakgrundsbelysning.

Inte bäst på något sätt. Men till väldigt bra priser där Japanen och Koreanen endast kan erbjuda en tråkig TV i plast. För samma pengar får du en TCL-TV i metall och den där extra finessen som triggar den teknikintresserade. I Nordamerika då.

 

Vänder sig till rätt personer

Nu är detta jag skriver en åsikt, en observation. Men jag tror starkt att TCL med flera lyckas så bra i USA för att man går fram på rätt sätt på marknaden. Och man förstår vad en influencer, en verklig influencer, faktiskt är för person. Nej, det är inte instagrambilder från kändisar som säljer teknik.

När en person som Linus Tech Tips med snart 10 miljoner följare på Youtube förklarar varför så många köper TCL lyssnar folk och köper en själv. Samma sak med Hisense och Vizio som är andra märken som haft en snarlik om än inte lika stor framgång som TCL.

Och då blir man ganska förvånad när TCL i Sverige är just en enkel TV helt utan den teknik som gjort dem så stora i USA. Varför just nu TCL inte satsar likadant i Europa kan jag inte svara på å TCL:s vägnar. Men jag har sett samma mönster tidigare.

 

Du, jag, Europa och Afrika

Detta brukar bero på två saker. Förklaring nummer ett är att man delar upp marknaden i världsdelar som Nordamerika och Europa. Där Europa ofta bakas i hop som EMEA, Europe, Middle-East, Africa. På det är Europa en stark segmenterad marknad på alla sätt.

I Norden är vi ovanligt kräsna och köper stora och dyra TV. Så även i Storbritannien, Tyskland och Benelux. Även Frankrike. Här vill vi ha det senaste, det största och det bästa. Men så tänker man inte i södra, central- och östeuropa. Man har vare sig råd eller plats för 65-tummare med ljusstark HDR. Än mindre så i mellanöstern och Afrika.

Nordamerika med USA och Kanada är en enorm marknad och den är istället väldigt enhetlig. Nordamerika är mycket enklare att greppa som marknad. De som bestämmer över EMEA behöver tänka på och planera för Paris, Nairobi, Gdansk och Ullared på samma gång.

Så vad vi får är genomsnittet. Eller inget alls. För när tillverkarna tänker att de vill satsa i Europa tänker de Spanien, Italien och Polen. Det dröjer innan man känner att man behöver få en del av den lilla men ack så kräsna svenska försäljningen.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår