Film Hemmabio #8 2020

FANTASY ISLAND

På en tropisk ö ska en grupp främlingar få sina innersta drömmar uppfyllda. Men ön har egna mystiska krafter och fantasierna kräver ett ohyggligt pris. Nu har teveklassikern Fantasy Island blivit film.

 

Kultförklarade Fantasy Island är rätt okänd för svenska tevetittare.

Men i USA blev serien en stor succé och gick i sju säsonger mellan 1977 och 1984.  

Handlingen utspelar sig på en paradisö i Stilla havet. Hit kommer gäster som betalat dyra pengar för att förverkliga sina fantasier. Den mystiske mr Roarke (Richardo Montalban) är mannen som kan se till att drömmarna uppfylls. Men han varnar också besökarna – när processen väl påbörjats kan han inte stoppa den. Då måste fantasierna levas ut, trots att följderna kan bli katastrofala och rent av dödliga.

Varje avsnitt hade nya besökare och ju längre serien pågick, desto mer skruvade blev historierna. Ofta med övernaturliga inslag, tidsresor och spöken. När Roarkes assistent, dvärgen Tattoo (spelad av Hervé Villechaize från Mannen med den gyllene pistolen) springer upp i ett torn, ringer i klockan och ropar ”De plane” De plane!” vet man att nya gäster har anlänt.

Många av fantasierna utmynnar i moraliska läxor för gästerna. Ibland riskerar de sina egna liv och blir räddade av Roarke som avbryter i sista minuten. En förutsättning för att besöka Fantasy Island är att gästerna aldrig får avslöja vad som händer på ön. En handfull gäster tar också det oåterkalleliga beslutet att stanna kvar på ön livet ut. Bland dem är en skådis som var stjärna i en Tarzan-liknande teveserie på 60-talet.

 

Idén var menad som ett skämt

Serien startade med en pilotfilm, Fantasy Island (1977).

Här får vi veta att besökarna betalat $50,000 i förskott för att uppfylla sina innersta drömmar. Hela konceptet går ut på att det är en exklusiv företagsidé som Mr Roarke driver. I den andra filmen, Return to Fantasy Island (1978), erkänner Roarke för Tattoo att pengarna inte är så viktiga och att han sänker priset för att ge fler chansen att förverkliga sina fantasier. I ett avsnitt har en liten flicka tömt sin spargris för att få komma till ön för under 10 dollar. Andra gånger är besökarna folk som vunnit en resa till ön i en tävling och som då, utan att veta det själva, medverkar som en pusselbit i någon annan deltagares fantasi.

Mannen bakom serien är den legendariske teveproducenten Aaron Spelling (1923-2006). Han låg bakom flera av de största teveklassikerna, till exempel Charlies änglar (1976-1981), Dynastin (1981-1989) och Beverly Hills, 902 10 (1990-2000).

Spelling har erkänt att han bara skämtade när han sålde in idén om Fantasy Island till tevebolaget ABC. Det var när han presenterat sex förslag till nya serier och fått nobben som han irriterat slog ut med händerna och sa:

– ”Vad vill ni ha? En ö där folk kan förverkliga sina sexuella fantasier?”

Chefen för ABC lär ha sagt ”ja” direkt.

Men särskilt utmanande eller våldsam blev Fantasty Island aldrig, eftersom serien sändes på familjevänlig tid.

Tevebolaget ville ha legendariske Orson Welles i rollen som Roarke, men Spelling sa nej och hänvisade till ryktena om hur besvärlig stjärnan kunde vara. Spelling nobbade också ABC:s förslag om att göra Roarkes assistent till en sexig ung tjej.

 

Mardrömsön gjorde comeback

1998 dammade ABC av Fantasy Island igen. Serien gjorde comeback och fick ännu en säsong med 13 avsnitt. Malcolm McDowell (Apornas planet) övertog då rollen som mr Roarke. Tattoo fick inte vara med. Han ersattes av ett team assistenter med den vackra skepnadsskiftaren Ariel (Mädchen Amick) i spetsen. Mannen bakom den här versionen var Barry Sonnenfeld (Men in Black). De övernaturliga blinkningarna blev ett permanent inslag i den nya serien som också präglades av svart humor. Nytt var också att Roarkes assistenter var fångade på ön för att betala av något slags skuld och att man antyder att ön i sig har egna, magiska krafter. I det första avsnittet springer en av Roarkes assistenter upp i tornet och ropar ”The planes! The planes!”, men blir då tillsagd av Roarke att aldrig mer göra så.

Det blev ingen lyckad comeback för mardrömsön.

Dåliga tittarsiffror fick ABC att lägga ned serien halvvägs in på säsongen. De kvarvarande avsnitten visades på kabelkanalen Sci Fi Channel.

 

Riskfyllda drömmar i ny mix

I juli 2018 kom beskedet att Fantasy Island skulle återuppstå som långfilm, producerad av Blumhouse – bolaget bakom bland annat The Purge (2013), Split (2016) och Halloween (2018). Regissör blev Jeff Wadlow (Kick-Ass 2) som också producerat och skrivit manus tillsammans med Chris Roach och Jillian Jacobs. Filmen beskrevs som både en prequel och re-imagination av den gamla teveserien och som en mix av Westworld (1973) och Cabin in the Woods (2012).

Handlingen i nyinspelningen är baserad på originalkonceptet.

Här anländer en grupp främlingar till ön. Alla har de vunnit en tävling och ska få uppfylla sina fantasier. Bland gästerna finns affärskvinnan Gwen (Maggie Q), J.D (Ryan Hansen) och hans styvbror Brax (Jimmy O. Yang), den förre polismannen Patrick (Austin Stowell) och mobboffret Melanie (Lucy Hale). Privatdetektiven Damon (Michael Rooker) har också tagit sig iland för att avslöja vad som egentligen pågår på den hemlighetsfulla ön. Den ikoniske mr Roarke spelas nu av Michael Peña från Narcos: Mexico (2018). I den nya filmen är han betydligt mer ondskefull än i den gamla teveserien.

I en intervju med Screenrant (februari, 2020) berättar Peña varför han tycker att Fantasy Island passar så bra att göra en skräckfilmsversion av.

– Det fanns element som de inte utnyttjade fullt ut så som man kanske hade velat göra på teve på den tiden. Till exempel fanns det en person som drömde om att bli rikast i världen och en som ville bli snyggast i världen. Vad skulle hända om de drömmarna blev verklighet? Hur skulle livet förändras då? Människor världen över blir kidnappade just för att de är rika och vackra. Det är ett problem som man kanske inte tänker på. Ju fler vänner man har, desto fler fiender får man också. Det är precis den sortens tankar som ligger till grund för storyn i en sådan här film

 

Galen mash-up

I en annan intervju med Screenrant berättar regissören Jeff Wadlow att han gjorde mycket research för att kunna förvandla kultserien till en skräckfilm.

– Konceptet bygger på mänskliga begär och om hur de drömmarna kan skruvas till och perverteras. Om man tittar lite närmare på serien är den faktiskt inte så familjevänlig som det påstås. Den har ofta mörka stunder som gör att den fungerar bra som en skräckis.

Regissören få också frågan om han baserade manuset på några speciella avsnitt.

– Vi hade ganska bra koll på handlingen i samtliga avsnitt och pratade mycket om olika händelser. Men även om vi hämtade inspiration från originalserien, så valde vi att skriva en egen historia på temat ”Var försiktig med vad du önskar dig.”

Wadlow berättade för Bloody Disgusting (februari, 2020) att han med en blinkning till teveseriens samlade avsnitt och berättelser ville väva ihop allt till fyra skräckhistorier i en.

– Jag såg en chans göra en galen genre-mash-up mellan serien och Saw, The Purge och The Butterfly Effect. Fyra huvudpersoner och fyra fantasier kändes rimligt att kunna berätta om på två timmar.

 

Ikonisk scen måste vara kvar

I en intervju med Collider (februari, 2020) förklarar Wadlow varför han valde att lägga in ett romantiskt sidospår.

– För att jag ville väcka känslor och inte bara göra en vanlig ”bodycount”-film. Jag ville också lyfta fram vilka fruktansvärda konsekvenser det kan få när man verkligen får det man har önskat sig och inte kan ångra sig.

Regissören berättar vidare att han och hans medförfattare hade börjat skriva på en idé, inspirerad av Fantasy Island, när han fick kontakt med producenten Jason Blum.

– Han gillade upplägget och köpte sedan loss rättigheterna till serien.

Precis som i teveserien möter vi karaktärerna när de kliver iland på ön. Deras bakgrund berättas i återblickar.

– Det var så serien var uppbyggd. Vi ville hålla fast vid den utgångspunkten, även om vi funderade på att börja berättelsen med att först presentera karaktärerna i sina vardagliga liv. Men scenen där Roarkes assistent ropar ”The plane” när gästerna anländer är ju ikonisk. Den kunde vi helt enkelt inte välja bort.

 

Perfekt läge för nyinspelning

I Collider berättar Wadlow också hur tuffa inspelningarna var.

– Vi filmade på Fijiöarna. Det kan låta exotiskt, men rent logistiskt var det tufft att visualisera filmens fantasier. Dessutom var det en lågbudgetproduktion. Sju miljoner dollar är inte mycket, så vi fick jobba ekonomiskt. Vi hade ingen särskilt avancerad teknisk utrustning och om något gått sönder hade vi legat riktigt illa till.

Det krävdes mycket letande för att hitta mr Roarkes magnifika jättevilla.

– Till slut hittade vi ett fantastiskt hus, fortsätter Wadlow.

– Problemet var att det var beläget på en isolerad del av en helt annan ö. Och att det inte fanns någon möjlighet för oss att bo på ön eller flyga dit all utrustning.

Lösningen blev att hyra ett kryssningsfartyg som fick bli filmteamets bas.

– Det tog oss sjutton timmar att åka till den andra ön och sedan bodde vi tillsammans hela teamet på båten under de två veckor vi filmade på plats. Det gjorde oss mer sammansvetsade, men efter två veckor var vi också rätt trötta på varandra.

Wadlow får frågan hur han ser på trenden att ständigt återvinna gamla filmer och serier, samtidigt som branschen skriker efter nya, fräscha idéer.

– Liksom de flesta andra är jag ganska trött på reboots och remakes. Men jag inser också att det finns ett värde i att återberätta gamla historier för nya generationer. Det kändes rätt att återuppväcka Fantasy Island nu eftersom så få verkar komma ihåg serien.

 

Fantasy Island finns ute nu på Vod, dvd och Blu-ray.

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår