Science fiction-filmer får gärna ha en slagfärdig titel. Proximity kan översättas med närhet, eller varför inte närkontakt, och vi möter tre unga karaktärer mitt i en fängslande kraftstråle från en hovrande rymdfarkost redan på omslaget, flankerat av den aningen märkliga undertiteln believing is seeing.
Okej, så en titel, tre ungdomar, en stråle, och en slogan. Visst har vi sett det förut, men vi hänger med. Och det börjar helt godkänt, när vi får följa unge Isaac, som just gått och fått sitt drömjobb som tekniknörd på NASA. Allt ser bra ut på papperet, men rent känslomässigt har vår hjälte lite svårt att knyta an till andra, och uppsöker därför en psykolog, som tipsar om att börja filma vardagshändelser och analysera det egna beteendet under några veckor.
Isaac greppar en filmkamera och beger sig ut i naturen och börjar filma. Men – vad är det egentligen som fastnar på filmen, mitt under friluftspromenaden…?
Vi får snart ana närheten av andra varelser, antingen i form av utomjordingar eller hemliga regeringskontrakterade agentkluster. De förstnämnda är ambitiöst och noggrant framställda, och effekterna får oss stundtals att både sitta upp och dra efter andan. Här finns helt uppenbart både processorkraft och erfarenhet, för det ser riktigt bra ut även när vi börjar komma nära.
Det är uppenbart att regissör Eric Demeusy har erfarenhet av VFX-skapare i både Stranger Things och Game of Thrones, för effekterna håller genomgående hög klass. Det populär-klassiska soundtracket är pampigt och ambitiöst, och ångar på mest hela tiden, möjligen för att dölja bristen på egentlig dialog i alltför många scener.
Ryan Masson (Involution) övertygar dock i sin nyanserade framställning av unge osäkre Isaac. HighDee Kuan (This is Us) spelar den skygga och återhållna unga Sara, men lyckas inte lika bra i sin tolkning, som mest blir skyltdocke-stel och ”ser-jag-snygg-ut-nu”-ängslig.
De två utgör ändå behållningen i filmen, för resten av gänget behöver nog ta sig en rejäl funderare på det här med skådespelaryrket. Det överdrivs, ryts och gestikuleras hej vilt längs äventyret, men dessvärre helt utan inlevelse. Den lovande filmen vänder ungefär halvvägs, och övergår till en lättvispad oavsiktlig rymdparodi, med ett gäng snälla ungdomar på flykt undan de onda agenterna. Och så lite märkliga rymdvarelser på det.
När sedan manusförfattaren plötsligt får för sig att hela historien går ut på att ”hitta Jesus”, kapsejsar rymdskeppet tråkigt nog bortom all räddning. Så pass att inte ens den käcka tummen-upp-avslutningen lyckas vända det på rätt köl igen. Men det började ändå bra, och gillar du coola rymdeffekter kan du förmodligen hitta saker att gilla här. Du ska nog hellre vara tonåring än grånad cynisk filmfarbror dock.
PROXIMITY
SCIENCE FICTION
Producerad: 2019
Format: BD 2,39:1, DTS-HD
Utgivare: Njutafilms
Längd: 119 min
Filmen 4
Bilden 8
Ljudet 7
Extra –