filmrecension Hemmabio #6 2021

GODARD MON AMOUR

Revolutionen stal min man

Under inspelningen av Jean-Luc Godards (här spelad av Louis Garrell) dittills mest explicit politiska film La Chinoise uppstår tycke mellan regissören och den unga stjärnan Anne Wiazemsky (porträtterad av Stacy Martin).

De gifter sig och blir något av ett power couple bland franska intellektuella. Kort därefter slår dock vänstervågen in över landet. Godard är 38 år och omåttligt populär tack vare genre- och konventionsutmanande filmer som Till sista andetaget, Föraktet, Bande à part, Alphaville, Pierrot le Fou med flera titlar som skapats under ett hektiskt och kreativt 60-tal.

Som Marxist och nyfrälst Maoist förkastar han snart sina verk och filmkonsten i stort. Inte helt oväntat går mycket av den identitetskris som följer ut över hans unga fru.

Trots det i grunden tunga ämnet, två älskande som glider ifrån varandra, har Michel Hazanavicius och hans skådespelare åstadkommit något oavbrutet underhållande. Här drivs det kärleksfullt med personen Godard, hans eklektiska filmstil och auktoritär aktivism.

Född som jag är mitt i den svenska fortsättningen på 1968 års revolutionära glöd är igenkänningsfaktorn hög. Folk som uttrycker sig nästan uteslutande i slagord, snacket om revolution och borgerliga huvuden som ska rulla.

Men också mer fruktbart engagemang och kamratskap är något av det jag minns från de tidiga årens otaliga demonstrationer och möten runt lägerelden med min far som trubadur.

Godard Mon Amour tar inte helt oväntat fasta på tokerierna i rörelsen. Ett återkommande skämt är att Godards glasögon blir krossade så fort han deltar i folkrörelsen på gatorna. Man känner verkligen med Anne som istället för trevlig samvaro med vänner dras med på det ena studentmötet efter det andra.

Den inspirerande man hon blev förälskad i är som förbytt. I hans ställe en alltmer kontrollerande och svartsjuk kommunist. Godard alienerar sig från regissörskollegor och fans. Förkastad av revolutionärerna då de i honom ser etablissemanget personifierat står han snart ganska ensam med sin övertygelse och drift att skapa en ny kollektiv filmrörelse. Många har åsikter om hur det gick.

Klart sevärd komedi som inte väjer för svärtan och ofta lyckas med att både äta metakakan och ha den kvar. 

 

GODARD MON AMOUR

DRAMA, KOMEDI

Producerad: 2017

Format: BD 1,85:1, DTS-HD MA 5.1, DD 5.1

Utgivare: Njutafilms

Längd: 107 min

 

Filmen 8

Bilden 8

Ljudet 8

Extramaterial -

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår