Spelrecension Hemmabio #7-8 2021

SPEL: MASS EFFECT LEGENDARY EDITION

”Jag avundas er som får uppleva det här för första gången”

 

Få action-RPG:s har väl gjort så starkt avtryck på spelvärlden som Biowares magnifika rymdempos Mass Effect. När jag pratar om Mass Effect så menar jag såklart spel nummer ett, två och tre. Det fjärde, mer lösryckta Mass Effect Andromeda kom aldrig upp till samma nivå som originaltrilogin, även om det bjöd på viss underhållning.

Mängden innehåll som Bioware skapat i spel ett till tre är dock nästan snudd på löjligt omfattande med tanke på att det genom tre spel, över fyrtio DLC och mer än hundra timmars speltid innehåller så mycket oförglömlig spelglädje, älskvärda karaktärer och intressant gameplay att man nästan storknar på kuppen.

Första spelet kom som bekant redan 2007 och är således självfallet det spel som rent tekniskt har åldrats mest illa av de tre spelen. Även vissa spelsystem och kontrollval i det spelet skulle idag inte kännas särskilt fräscha.

Lyckan är därför total när Bioware låtit göra om de allra flesta av dessa tillkortakommanden utan att på något sätt hota spelets övergripande integritet och känsla på något annat sätt än positivt.

Rent spelmässigt har man förbättrat vapenhanteringen avsevärt i första spelet, så det flyter samman mycket bättre tillsammans med de två efterföljarna som har samma system sedan tidigare. Man har helt enkelt tonat ner en hel del av RPG-delarna i första spelet när det kommer till hur dina vapen kan användas och uppgraderas. Gjort det lite mer lättillgängligt och framförallt också roligare att skjuta med.

Visuellt bjuds vi på en hel del mumma i form av HDR, 4K-upplösning, upp till 120fps (i XSX-versionen, PS5 stannar vid 60fps), ny ljudmixning, förbättrad ljussättning med mycket snyggare skuggning, mängder med buggfixar och härligt uppfräschade mellansekvenser.

Vi får även helt omgjorda karaktärsmodeller som visserligen fortfarande har obehagligt stirriga blickar och lite stela rörelsemönster, men dock avsevärt mycket förbättrade jämfört med tidigare.

Man har även knutit ihop alla de tre äventyren bättre. Dels genom att använda samma karaktärsskapande genom alla tre spelen, alla svåra val du som spelare ställs inför, vem som ska offras i ditt gäng och vem som ska överleva, vilka folkslag och olika rymdraser som ska hjälpas eller stjälpas.

Alla dessa ångestladdade moment följer med genom alla tre spelen och påverkar utgången vartefter. Att behöva offra en medkaraktär efter mer än femtio timmar ihop tar på krafterna, dels för vår commander Shepard, men också för dig som spelare. Jag riktigt känner av det jobbiga jag närmar mig när detta skrivs, och jag bävar inför att behöva ta samma, eller ett annat beslut nu när jag återbesöker spelet i detta skede.

Genom spel två, som är det absolut bästa av de här tre, så kulminerar karaktärs- och relationsbyggandet i perfektion, och kanske även storymässigt överlag. Detta är något som trean fick svårt att leva upp till men som ändå bjuder på en förstklassigt och episk avslutning på ett äventyr som närmast kan jämföras med både Star Wars och Star Trek.

En sorts perfekt symbios av rymdfantasy och sci fi med så mycket innehåll, så många härliga utforskarmoment, grymma fighter, oförglömliga vänner och fiender, omöjliga beslut och spännande avgöranden som avlöser varandra.

Jag avundas er som får uppleva det för första gången, samtidigt är jag så obeskrivligt glad att själv få njuta nu igen, femton år senare och kan utan konkurrens kora detta till den mest kompletta och välgjorda remaster-spelsamlingen hittills.

 

MASS EFFECT LEGENDARY EDITION

Genre: SCI-FI-Action-RPG
Utvecklare: Bioware
PEGI:12
Testat på: PS5 (PS4-version testad, finns även Xbox One-version)

 

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 8/10
Online nej

Totalt 9/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår