Test Hemmabio #4 2021

Biobild för UST-projektorer

Titta inte på projektorn, titta där det händer istället – på ytan där bilden projiceras! Med projektor kan du få riktigt stor bild och en upplevelse av närvaro som inte ens den största tv:n kommer i närheten av. Men om inte bildytan är bra nog spelar det ingen roll hur bra projektor du har. Så vad är då en bra bildyta i projektorsammanhang?

Det korta svaret är en anpassad projektorduk. Det långa svaret att det beror på en mängd olika faktorer som belysning, reflektioner och belysningsvinklar.

En vitmålad vägg kan fungera. Till och med IKEA:s mörkläggande rullgardiner i Tupplur-serien går att använda. Men strukturen och reflektionen från dessa projiceringsytor bidrar snarare till att sänka kvaliteten än att återge bilden någorlunda korrekt.

Ett vitt fondpapper av den typ som används i fotostudior fungerar då betydligt bättre och kan ge en både stor och jämn bildyta med ganska skaplig bildkvalitet. Men det är svårt att få ett så stort fondpapper att hänga tillräckligt slätt för att det ska se bra ut.

 

Kingpins ramspända dukar levereras som en byggsats i två avlånga paket, en för ramdelarna och en för den ihoprullade duken. Du får alltså själv bygga ihop ramen och montera duken, men det är inte speciellt svårt och alternativet att skicka duken färdigmonterad hade gjort den både dyr och svår att transportera.

 

 

Därför ska du ha en riktig duk

Bäst bild får man när projiceringsytan reflekterar bilden på ett korrekt sätt mot tittaren utan att sprida allt för mycket ströljus åt sidorna. Men det handlar även om att strukturen ska funka med bildens upplösning. En spegel skulle kanske vara det bästa i teorin, men funkar definitivt inte i praktiken.

Det krävs en yta med någon form av struktur för att bilden ska ”fastna” på projiceringsytan. Rätt struktur kan lyfta och göra även en riktigt högupplöst bild rättvisa medan fel struktur kan sänka framförallt högupplöst bild. Och detta är vad en anpassad projektorduk är optimerad för – att reflektera bilden på bästa möjliga sätt med en struktur avsedd att lyfta högupplöst bild.

 

Ramens fyra delar sätts samman med skruvade vinkelplåtar och blir mycket stabil tack vare kraftiga aluminiumprofiler.

 

 

Olika förhållanden

Olika typer av dukmaterial kan dessutom användas för att optimera upplevelsen efter olika ljus- och ljudförhållanden. Med så kallade högkontrastdukar vars gråare ytor dämpar reflektioner från sidoljus kan man förbättra bilden även i ljusare miljöer och med akustiskt transparenta dukar kan man även placera högtalare bakom duken.

 

Tavla på väggen eller en rulle i taket?

När valet av dukmaterial är gjort blir nästa fråga hur duken ska hängas upp. Det finns ramspända dukar som hängs upp som en tavla på väggen, portabla dukar som har egna benställningar och takhängda dukar som kan rullas upp och ”försvinna” när de inte används.

Takhängda rulldukar är en vanlig typ som även finns i flera varianter och både kan vara motorstyrda och manuellt ner- och upphissningsbar, precis som en rullgardin.

 

När ramen är ihopsatt rullas duken på baksidan och fästs med ett rejält gäng fjädrar som håller duken spänd.

 

 

Glöm rullduk om det ska vara riktigt slätt!

 Fördelarna med en ihoprullbar duk är att den enkelt kan gömmas undan när den inte används. En rullduk i taket framför teven gör även att du kan kombinera projektorvisning och tevetittande på ett praktiskt sätt. Men det finns också nackdelar.

När en projektorduk rullas ihop pressas den samman och töjs ut på lite olika sätt. Även själva in- och utrullningen kan påverka hur duken pressas och töjs, vilket med tiden gör att en rullduk inte är helt slät.

Man brukar kunna se vågor och draperingar i dukens nederkant och även sidorna har en förmåga att pressas ut så att de blir lite för stora och böjs. En manuellt utdragbar rullduk får som regel tydligare draperingar från mitten på grund av dragkraften. En motordriven rullmekanism är då skonsammare för duken, men även med motorstyrd inrullning töjs och pressas duken på lite olika sätt.

Dessa mindre ojämnheter i ytan visar sig framförallt som små vågrörelser när bilden panorerar över ojämnheterna, men så länge projektor och tittare befinner sig på lite avstånd och duken reflekterar ljuset mestadels rakt in – rakt ut, har mindre ojämnheter inte så stor betydelse.

Med vidvinkliga projektorer som dagens heta Ultra Short Throw-projektorer som ger stor bild redan från några decimeters avstånd, blir dock det projicerade ljusets vinkel mot duken så brant att minsta lilla ojämnhet framhävs på ett ganska störande sätt. En bra lösning är då att använda en ramspänd duk.

 

Med en långskjutande projektor ger en högkontrastduk som Kingpin SFS210 främst en lite mörkare bild, men den sidenklädda ramen hjälper även till att rama in bilden i djup svärta.

 

Ramspänd är slät längre

Genom att spänna upp duken i en kraftig ram och låta den sitta där utsätts aldrig duken för den typ av slitage som en rullduk utsätts för. Det ger en helt slät yta som håller sig slät väldigt länge.

Nackdelar med en ramspänd duk är istället att de är stora och svåra att flytta eller gömma undan. Utan bild i är de ju som en stor omålad tavla på väggen.

 

Så lyfter SFS210 UST-bilden

Så hur mycket bättre kan det då bli med en ramspänd duk? Vi testar Kingpins SFS210 som är en ramspänd duk speciellt anpassad för kortskjutande projektorer. SFS i namnet står nämligen för Short throw Frame Screen och innebär att dukmaterialet är av högkontrasttyp och att en speciell ram klädd i svart sammet sticker ut lagom mycket för att även dämpa en stor del av de reflektioner som annars kan belysa väggar och tak runt omkring duken.

Den modell som vi testar här, SFS210, är en 90-tum stor duk, som även finns i 102- och 117-tumsutförande.

 

Resultat med ”vanlig” projektor

Med projektor långt bak lysande rakt mot den testade, ramspända duken skiljer sig inte denna nämnvärt från en rullduk. Den ramspända är slätare och ramen runt duken ger i sig en tydligare inramning med sin kolsvarta och icke reflekterande sammetsyta.

Dukens gain-värde på 0,8 innebär att mindre ljus reflekteras vilket är en fördel främst i ljusare miljöer där infallande ljus från fönster och lampor kan minskas och bilden ges en djupare svärta.

I ett mörkt rum gör dock ett dukmaterial som detta egentligen bara att bilden blir lite mörkare. Det svarta blir förvisso ännu lite svartare men även det ljusaste ljusa blir lite mörkare, så kontrasten är ändå densamma.

 

Med en kortskjutande projektor blir fördelarna så mycket större. Här är två monterade foton av samma bild på två olika dukar. Till vänster en rullduk med gain 1.0, till höger Kingpins ramspända duk med gain 0,8. Båda bilderna är tagna med samma kamerainställning. Notera hur mycket mindre ljus som sprids till höger om, och ovan den högra dukhalvan jämfört med den vänstra. Det är dels högkontrastdukens dämpning, dels den sammetsklädda ramens förtjänst.

 

Resultat med UST-projektor

Med en UST-projektor som Samsungs LSP9T som skjuter bilden i brant vinkel från nära håll blir dock skillnaden som natt och dag. Den släta ytan ger nämligen även dessa snedskjutare en korrekt bild som annars är mycket svår att uppnå.

Stor skillnad gör även ströljus från en kortskjutande projektor som reflekteras till omgivande väggar och tak. Här hjälper den ramspända SFS-dukens material till att rikta reflexionerna bättre, men det är framförallt den sammetsklädda ramens utstick som fångar upp en stor del av de värsta reflexionerna.

 

Mätt med verktyg

När vi mäter och jämför bilden på den ramspända SFS-duken med en vanlig vit rullduk med gain 1.0 rapporterar mätverktyget ljusvärden för SFS-duken som ligger cirka 10 % under den vita rullduken. Och det är ju inte så konstigt när man jämför en vit och en grå duk.

Även svärtan förskjuts på samma sätt så kontrasten som mätinstrumentet registrerar är densamma för båda dukarna, men instrumentet tar inte hänsyn till reflexerna utan mäter bara ljuset på själva duken.

Någon skillnad i skärpeintryck är svårt att se, i det avseendet verkar den vita rullduken vara lika bra som SFS-duken. Däremot mäter vi en liten förändring i färgtemperaturen där den grå SFS-duken ger en aningen kallare bild än den vita.

 

En omålad tavla på väggen? Nackdelen med en ramspänd duk är att den är svår att gömma undan när den inte används.

 

Slutsatser

Valet mellan rullduk och ramspänd duk är inte givet utan beror på en mängd olika faktorer och inte minst miljön där den ska användas. Men när det gäller Ultra Short Throw-projektorer är valet ganska givet. En UST-projektor kräver både en helt slät yta och en bra dämpning av utläckande ströljus för att ge riktigt bra bild. Och det är precis det ramspända dukar som Kingpins SFS-serie levererar. 

 

Betyg:8 Stjärnor

 

Fakta

Kingpin SFS210-16:9 Short throw Frame Screen – en ramspänd duk speciellt anpassad för nära projektorbilder i snäva vinklar

 

Visningsyta: 2 000 x 1 125 mm, 90 tum diagonalt

Duktyg: Sjulagers med en ytstruktur som optimerar ljusinsläpp från en snävare vinkel

Gain: 0,8

Betraktningsvinkel: 180 grader

Ram: Aluminiumram klädd med reflexdämpande svart siden

Upphängning: 2x skruvade väggfästen

Mått: 2 167 x 1 293 mm

Vikt: 9 kg

Pris: 10 995 kronor

Info: www.kingpinscreens.com

Annons:

Kingpin SFS210 är en ramspänd projektorduk som hängs upp i två väggfästen. Det krävs en del justering av projektorns eller dukens placering för att få till en riktigt bra bild, men den sammetsklädda ramen hjälper till att släcka eventuella utskjutande delar av bilden.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår