Aktuellt Film

Giallo, magi och mänskliga monster

Monsters of Film är fortfarande Sveriges bästa filmfestival. Den elfte upplagan rullar mellan den 26 september och den 2 oktober.

 

Monsters of Film är fortfarande Sveriges bästa filmfestival.

Den elfte upplagan rullar mellan den 26 september och den 2 oktober. Programmet finns på www.sifff.se

För alla som inte bor i Stockholm går det att se filmerna på Monsters Online – www.drakenfilm.se/monstersonline. Här får man tillgång till samtliga av festivalens 14 filmer för 249 kronor (199 kronor för dig som blir medlem i Monsters of Film.)

Filmerna kommer även att släppas på dvd, Blu-ray och på streaming längre fram i höst och vinter.

 

Skräckmästaren gör comeback

Som vanligt bjuder festivalen på en färgsprakande spännande repertoar som skrämmer, roar och berör.

I år har man lagt till en ny sektion, ”Harsh Reality”, som kretsar kring monstren somliga människor bär inom sig. I den ingår bland andra John McNaughtons kontroversiella klassiker Henry: A Portrait of A Serial Killer (1986) som är löst baserad på historien om den verklige seriemördaren Henry Lee Lucas och hans kompanjon Ottis Toole. I samma sektion hittar vi även Abel Ferraras ökända snutfilm Bad Lieutenant (1992) med Harvey Keitel och den ständigt omstridde Gaspar Noés infamösa Irrevisible (2002) som han nu har klippt om till en ny version; Straight Cut.

I vanlig ordning dyker det även upp celebra gäster: Gaspar Noé är en av dem. Men allra roligast är förstås att skräckmästaren Dario Argento, 81, återvänder till Stockholm för att presentera sin första Giallo på många år.

 

Franska meta-zombier inviger

One Cut of the Dead (2017) handlar om ett filmteam som ska spela in en zombiefilm som ska tevesändas live till publiken. Allt måste filmas i en enda tagning. Inspelningen sker på ett övergivet vattenverk där det ryktas att militären under Andra världskriget genomförde experiment för att väcka döda soldater till liv. Frustrerad över brist på intensitet i filmen väcker regissören verkliga zombier till liv och filmar när de attackerar hans skådisar.

Skräckkomedin blev stor kult och visas på festivalen.

Festivalens invigningsfilm Final Cut är en fransk remake på det japanska originalet, regisserad av Michel Hazanavicius som gjorde den hyllade och flerfaldigt Oscarbelönade The Artist (2011). Skrikigt och lite tjatigt, men stundtals ändå småroligt med Romain Duris (Eiffel) i en av huvudrollerna.

Bland höjdpunkterna på repertoaren plockar vi annars Karim Ouelhajs nattsvarta, skitiga och brutalt obehagliga Meglomaniac, baserad på verkliga händelser om den ökände belgiske seriemördaren ”Slaktaren från Mons” som härjade på 90-talet. Här möter vi hans barn som tyngda av faderns blodiga arv båda hamnar i en värld av våldsam galenskap och själva börjar mörda. Karim är också en av de inbjudna gästerna på festivalen.

Dario Argento är dubbelt aktuell.

Han har regisserat Dark Glasses om en lyxprostituerad i Rom som överlever en attack från en mystisk seriemördare som halshugger sina offer. Trots att hon efter en olycka blir blind tar hon tillsammans med en kinesisk pojke upp jakten på mannen som försökt döda henne. Asia Argento dyker också upp i en av rollerna. Knasigt, våldsamt och stämningsfullt med magnifikt blodiga effekter av regissörens favorit bland effektmakarna, make-up mästaren Sergio Stivaletti (Opera).

Dario har också fått mycket beröm för sin skådisdebut i Gaspar Noés känslosamma drama Vortex. Argento spelar en åldrad författare som kämpar med ett nytt bokprojekt och varken kan eller vill inse att hustrun (spelad av Francoise Lebrun) mentalt börjar tyna bort. Plötsligt tvingas parets drogmissbrukande son (Alex Lutz) för första gången ta ansvar istället för att bara förlita sig på föräldrarnas stöd. Mycket starkt, välspelat och gripande om åldrandet och tankar på döden.

Noé skrev manuset till filmen efter att en hjärnblödning nästan tog livet av honom själv och tvingade honom att satsa på ett lugnare och mer hälsosamt liv.

Lucile Hadzihalilovic imponerar också med en surrealistiskt olycksbådande och fängslande egensinnig filmatisering av kultromanen Erwig om en liten flicka som i ett grått efterkrigs-Europa som står inför en lång och ödesdiger resa mellan tid och rum.

Besynnerligt och magiskt surrealistiskt med ett fantastiskt bildspråk och bisarra scener som verkligen etsar sig fast på näthinnorna. Även Lucile återfinns bland festivalgästerna.

 

Fler guldkorn i utbudet

Skräckkomedin Black Friday (2021) kretsar kring leksaksvaruhuset ”We Love Toys” där den måttligt entusiastiska personalen, med butikschefen Jonathan (Bruce Campbell) i spetsen, håller på att förbereda butiken för den kommande Black Friday-rusningen. Men en mystisk smitta sprider sig och när man slår upp portarna har kunderna förvandlats till blodtörstiga monster. Högt tempo med slapstick-humor och rätt coola effekter.

I Dawn Breaks Behind My Eyes (2022) möter vi ett gift par med en fnurra på tråden som inte blir bättre av att de upptäcker att slottet som frun ärvt är i mycket sämre skick än de fått veta. Visuellt läckert, stämningsfullt och med en mycket finessrik ljudkuliss som sätter en stämning som andas italienskt 70-och 80-tal och känns väldigt Argento, Lucio Fulci och Mario Bava-influerat.

Det blir ”body horror” i H.P. Lovecraft-inspirerade The Breach (2022), i regi av Rodrigo Gudino, om en polischef i en småstad som upptäcker att en död fysiker plötsligt dyker upp vid liv igen. Kan det ha något att göra med den mystiska maskin han förvarar i sitt ensligt belägna hus?

Den legendariske effektexperten Phil Tippett (som skapat effekter till bland annat Jurassic Park och Robocop) har regisserat Mad God (2021) – en mörk, fantasieggande och mardrömslikt galen stop-motion-rulle om en depraverad lönnmördare i gasmask på en helvetesvandring på väg till sitt nästa uppdrag.

John Woo-lärlingen Dante Lam har haft en budget på nästan en miljard kronor och fem år på sig för att skapa den hyllade kinesiska katastroffilmen The Rescue (2020) som skildrar kaoset på en eldhärjad oljerigg. Effekterna lär vara spektakulära, så det är en film jag ska se.

Även det hårdkokta hämnd-och överlevnadsdramat Arisaka (2021) lockar att bänka sig framför.

Givetvis måste vi också puffa för Carolina Sandvik (manus och regi) som tävlar med sin nya animerade film Declaws (2021) i festivalens kortfilmssektion. Filmen handlar om en man som vankar av och an hemma i sin lägenhet, orolig för att det ska bli midnatt.

(Carolina var intervjuad i HemmaBio nr 5-21.)

Även festivalens avslutningsfilm lockar.

Deadstream (2022) handlar om en avdankad Youtuber som försöker locka tillbaka sina följare genom att livestreama ett nattligt besök i ett hus som påstås vara USA:s hemsökta.

Annons:

Pascal_Bernaerts Megalomaniac
Final Cut
Mad God

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår