Test Veckans gratisartikel

Test: Epson EH-LS12000

Epson visar att med ljusstyrka och nya funktioner är EH-LS12000 med i matchen på toppnivån!

Annons:

 

EH-LS12000 är Epsons efterlängtade tillskott i form av en klassiskt utformad hemmabioprojektor i den tyngre kategorin. Här med en kraftfull laserbaserad ljuskälla, nya LCD-paneler och modern HDMI-anslutning för att köra 4K/120.

Detta paras ihop med en skarp och flexibel optik till vad som blir en typisk Epson-karaktär på bilden. Mättade, distinkta färger med högt kontrastförhållande till något som jag skulle subjektivt beskriva som en fyllig och närvarande filmbild.

Nej, LS12000 ger inte samma svärta och kontrastförhållande i biogrottan som JVC:s D-ILA eller Sonys SXRD-projektorer. Snarare en väntad LCD-karaktär med lite mörkblå svärta och kring 4 500:1 i mätbar panelkontrast, typiskt hälften mot nämnda konkurrenter. Vilket ska ställas mot att Epson kostar mindre. Plus att enklare projektorer för den delen sällan ens rör vid Epsons kontrastnivåer.

LS12000 har också ett litet övertag i högre ljusstyrka för prisklassen där vi med kalibrerad bild når nära de specificerade 2 700 lumen. Något som verkligen hjälper för HDR där Epson inte är enastående men helt klart är med i matchen och kan konkurrera i både pris och kvalitet med en extra stor TV. Vilket få projektorer faktiskt kan göra.

 

USB-kontakter för att strömförsörja sådant som små mediaspelare, aktiva HDMI-kablar, 12V trigger, nätverk och serieport för styrsystem. Samt då två 4K/120-kapabla HDMI-anslutningar där ena även klarar eARC.

 

Ljusstyrka och optik är styrkan

Även om LCD-panelerna kör full HD-upplösning och modulerar dem till 4K-upplösning – så kallad E-shift – är den funktionen tydligt förbättrad mot äldre modeller. Skärpan och pixelrenderingen är på samma nivå som en projektor med 4K-paneler. Endast specifika testbilder avslöjar för en fladdrande blick att det finns en ständig rörelse i bilden från moduleringen. Film och TV-serier gav däremot inte alls några sådana intryck.

Innan testbilderna och innan jag läst specifikationen trodde jag för några minuter att LS12000 hade 4K-paneler. För det såg verkligen ut som just 4K ned på pixelnivå! Dessutom fortfarande med skärpa även i kanterna tack vare bra optik.

LS12000 är vad jag brukar benämna som en jämnstark produkt med få uttalade nackdelar. Epson EH-LS12000 är därför en rekommenderad projektor för dig som vill nå den högre kvalitetsklassen, ändå hålla tillbaka kostnaderna något och dessutom sätter ljusstyrka framför de kontrastförhållande som JVC och Sony erbjuder.

 

Laser kostar men håller 

När det kommer till traditionella projektorer har tillverkarna gått lite i stiltje de senaste åren. Epsons 2018-modell TW9400 med UHP-lampa har länge stått för ljusstyrka och modulerad 4K i den där mellanklassen kring 30 000 kronor. Tyvärr inte testad i tidningen.

Men nu börjar det röra på sig efter alla pandemi-förseningar. Nya modellen LS12000 tar vid där TW94000 slutar så att säga. Funktionerna och specarna är snarlika med den viktiga skillnaden att LS12000 använder en laserkälla, något som betecknas av ”LS” i produktnamnet. Laserkälla adderar en hel del på inköpspriset men tar också bort den allra svagaste länken hos projektorer: lampan!

Förutom kvicksilvret har traditionella UHP-lampor inte alls den livslängd som ofta specas. Efter 20+ år med projektortester, kalibreringar och byten av lampor i hemmabiografer, på kontor inom studioproduktion med mera kan jag peka med hela handen och säga att en UHP-lampa håller som bäst för tusen timmar. Oavsett vilka siffror som står i broschyren.

 

En rekommenderad projektor för dig som vill nå den högre kvalitetsklassen”

 

Lampor i längden alltid sämre

Ja, du har säkert varit med om UHP-lampor som fortfarande fungerar efter flera tusen timmar. Fast då lyser de endast med bråkdelen av den ursprungliga ljusstyrkan. En förändring som man lätt missar att notera när ljus och färger gradvis blir allt blekare för varje film du kör.

Laserkällan hos LS12000 har en specificerad brinntid om 20 000 timmar där ljusstyrkan ska halveras inom den tiden. Det motsvarar två långfilmer varje kväll i 13 år där du kan vänta dig att första 10 000 timmarna upplevelsemässigt är kvar på den ursprungliga nivån. Detta motsvarar tio besvärliga lampbyten där du efter varje ny lampa dyker nedåt i ljusstyrka ett några hundra filmer senare.

Så javisst, laserbaserat ljus kostar kanske smärtsamt mer enligt buy once, cry once-principen. Samtidigt håller en välbyggd laserprojektor kanske hela vägen till 2030 och det med intakt bildkvalitet hela vägen.

 

HDMI 2.1 för eARC och 4K/120

Modern teknik innebär att LS12000 har en HDMI-kapacitet som inte finns på den äldre TW9400. Här kan vi köra 4K/120-signal med lägre latens för spelande. Detta skiljer sig från Sonys nyligen lanserade XW-modeller som fortfarande är kvar på gammal 18 Gbps-bandbredd och endast ger 120 Hz med 1080p-signal.

Hög bandbredd och långa kablar har alltid varit ett problem för projektorer men är inte det längre. Långa HDMI-kablar med AOC-teknik, Active Optical Cable har funnits på marknaden i några år nu och behöver inte kosta mer än runt tusenlappen. Allt fler kablar är också Ultra High Speed-certifierade för att orka med 48 Gbps. Se separat artikel om sådana kablar redan i nästa nummer.

Notera att LS12000 ofta anges vara kapabel till 48 Gbps fast den information som projektorn handskakar säger 10 Gbps per kanal på de fyra FRL-kanalerna med HDMI 2.1. Detta har ingen betydelse i praktiken då 40 Gbps-kapaciteten räcker för 4K/120 med 10 bitars full färgupplösning, likt källor som kör HDR10 och HDR10+.

Här klarar LS12000 även eARC för att returnera ljud till förstärkaren från andra källor och media strömmat via nätverk. Jag hade dock aldrig någon möjlighet att utvärdera den funktionen.

 

LS11000 är vit och pyttelite sämre

Det finns två varianter av den här projektorn där LS11000 är i vitt utförande. Den är också något lägre specad till 2500 Lumen och något lägre kontrast. Priset skiljer sig dock endast några tusenlappar och poängen med modellen kan ifrågasättas. En vit projektor är ofta estetiskt önskvärd i ett ljusare vardagsrum där man istället vill ha ännu fler Lumen för att kämpa med sämre ljusförhållanden.

Optiken hos LS12000 och LS11000 ger ett kastavstånd om 1,35 till 2,84 gånger bildens bredd. Det är 120 tum 16:9 på 3,6 till 7,5 meter. Optiken är motoriserad och kan hålla minnespositioner för sådant som 2,35:1-dukar. Detta inkluderar också lens shift och vi använde ungefär hälften av lens shiften i testet och detta utan synbar försämring. Hela vägen kan ge något sämre fokus i de delar som är som längst bort från optiken.

 

Epsons vanliga fjärrkontroll är självklart belyst och fungerar som bäst med alla direktknappar till viktiga funktioner. Likt att skapa sig bildminnen och läsa in dem via Memory-knappen.

 

Ljus och HDR

Ljusstyrkan styrs av reglaget som kallas Ljusutgång och kan ställas från 50 till 100 procent. Vid kalibrerad bild (se mätning) har reglaget ett omfång som motsvarar 1 200–2 400 Lumen där 75 %-läget är i mitten på runt 1 800 Lumen. Då låter projektorn hörbart men inte störande. 50 %-läget är viskande tyst och 100 %-läget låter självklart desto mer fast inte galet mycket.

100 %-läget kan användas om du vill nå mot 200–300 nits för TV-klass på HDR med dukar runt 100–120 tum. Behöver du inte så hög ljusstyrka är det ändå inte överflöd.  Med tysta 50 %-läget är det hos LS12000 fortfarande tillräckligt med ljus för att nå över biografstandard (48 nits) på 150 tum.

LS12000 meddelar inte automatiskt när vi kör HDR-signal. Via HDR-knappen på fjärrkontrollen når du menyn Dynamiskt omfång som ger den informationen. Där kan du också reglera hur den bilden tonar där ”HDR-inställning” på 8 är förvalt.

Lägre värde ger ljusare bild, högre ger mörkare bild på så sätt att de styr över tonemapping. Läge 15 går hela vägen till 10 000 nits och försöker då klämma in allt innehåll med en överlag mörk bild. Läge 8 går till 2000 nits. Läge 1 går till strax över 1000 nits.

Här har Epson inte tänkt hela vägen. Jag försöker skapa två olika HDR10-bildminnen som ger olika tonemapping. Men det visar sig att ”HDR-inställning” är en global inställning och inte lyder under de bildminnnen du skapar.

 

Menyer och bildminnen

Menysystem och funktioner har ändrats från hur det såg ut några år tillbaka. LS12000 har ett löpande menysystemen från Epsons mer företagsanpassade utbud där vi finner sådant som att integrera projektorn i nätverk med resurshantering och övervakning. Jag lämnar det och fokuserar på bildkvalitet och att låta LS12000 snurra i en hemmabio med svarta gardiner för fönstren.

Till fördelarna med menysystemet är att det är kontinuerligt och överskådligt. Fast även lite förvirrande då valet av de svenska översättningarna och beskrivningarna inte alltid är klockrent tydliga. Menyerna lägger sig också i vägen för test- och mätbilder.

Det är för övrigt stark rekommenderat att bekanta sig med bildminnes-funktionerna för att kunna växla mellan olika inställningar för just olika signaler, likt att du vill ha mer ljus för HDR men kanske tystare projektor för SDR.

 

Spel och bildflyt

Latensen styrs av reglaget Bildbearbetning som kan ställas i två lägen: Fin eller Snabb där det senare är låglatensläget och mäter runt 20 ms fördröjning vid 4K-signal vilket är ganska lågt för en projektor. Vid 1080p-signal är det högre latens med 30 respektive 40 ms för 60 Hz och 120 Hz. Oavsett vad är LS12000 ingen långsam projektor.

Poängen med tillräckligt låg latens för Epsons projektor är inte att konkurrera med en spelskärm eller liknande. Snarare att du som bygger en rejäl hemmabio ska kunna spela på projektorn utan att det är för segt. Historiskt har det varit mycket högre och möjligt störande latens. Med Fin-läget är latensen 60 ms för både 4K och 1080p i 60 Hz.

Projektorn har en funktionen Raminterpoleringen för extra flyt likt hur en TV fungerar. Det hela fungerar sisådär då interpoleringen då och då hoppar över bildrutor med små ryck som följd. Fast kör man film som film är tänkt att se ut kör man 24p och det fungerar som väntat utan problem.

 

 

Före efter kalibrering. Det är Naturlig-läget som är de mest färgkorrekta även innan kalibrering. Bio-lägena adderar mer godtycke och pressar på lite väl mycket färger samt diverse ”förstärkning” som kan göra bilden märklig runt ansiktsdetaljer. Naturlig-läget stänger av joxet från början utan att du måste jaga i alla menyer. Det finns flera avancerade funktioner för kalibrering men det är väldigt lätt att dra sönder färgerna med dessa reglage. Man kommer långt med inte riktigt hela vägen fram.

 

 

Epson EH-LS12000 

Bildteknik:    LCD, 1920 × 1080 pixlar med e-shift för 4K

Ljusflöde:      2 700 ANSI Lumen

Förväntat lamptid:            20 000 timmar (laser) 

Kastförhållande:                1,35 – 2,84×

Lens Shift:    vertikalt: ±96%, horisontellt ±47%

Anslutningar:                     2 st HDMI (4K/120), nätverk, usb, RS232, 12v trigger, USB

Mått (BHD): 520 × 193 × 448 mm, 13 kg

Info:              Epson, www.epson.se

Cirkapris:      55 000 kronor

 

Betyg 8 av 10

 

+ Härligt ljusstark

- inte sista ordet kring kontrast

= Den högre kvalitetsklassen

Bra produkt!

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår