Spelrecension

recension: THYMNESIA

”Men som man brukar säga, ska man stjäla, stjäl från de bästa.”

 

Pesten härjar och monster ska slaktas. Jag hade faktiskt inte en aning om vad Thymnesia var för typ av spel när jag startade det för första gången. Jag hade på något vis undgått all bakgrundsinfo om story, genre och utvecklare.

Ibland är det ganska roligt att börja spela ett spel på det sättet. Precis på samma sätt som det ibland kan vara lite uppfriskande att börja titta på en film som man inte har någon som helst information kring. Ibland kan det såklart bli ren skit utav det, man stänger av efter trettio minuter och svär över att man har slösat bort tid man kunde lagt på annat.

Det visar sig snart att Overborder Studios-utvecklade Thymnesia är ett ganska intressant soulsborne-spel som påminner otroligt mycket om From Softwares Bloodborne. Upplägget är egentligen en rak kopia av de Lovecraft-osande, 1800-tals-London-miljöerna. Överdödliga fiender huserar överallt och istället för lanternor som ska tändas för att levla upp och spara framgångar, är det en sorts magisk stol som ska aktiveras för att nå samma resultat.

 

 

Storyn berättas genom saker du hittar i världen, rullar med text eller en och annan NPC som berättar något. Fightingsystemet kretsar mycket kring att låsa på en fiende, slå, ducka och repetera. En snabb huvudattack och en lite långsammare och mer skadegörande sekundär attack.

Corvus, som min karaktär heter, samlar minnen för att utveckla färdigheter och uppgradera de befintliga. I stället för From Software signatur ”You Died” som dyker upp på skärmen var och varannan minut när du dör, är utbytt mot ”Memory interrupted” och infinner sig nästan lika ofta i början.

Men som man brukar säga, ska man stjäla, stjäl från de bästa, och det har Overborder verkligen gjort. Thymnesia har bra fart och alltså ett väl beprövat upplägg. Det är underhållande, utmanande och belönande. Det saknar dock From Softwares fingertoppskänsla när det kommer till inramning, världsbyggande och design. Bloodbornes snillrika level-design är många nivåer högre än den i Thymnesia även om många likheter som sagt finns.

Musiken briljerar också den, utan att för den delen vara unik. I väntan på Bloodborne 2 kan man verkligen ha det värre än i Thymnesia, för fans av genren är det ett riktigt bra köp.

 

THYMNESIA

Genre: Action-RPG
Utvecklare: Overborder Studios
PEGI: 18
Testat på: Xbox Series X (Finns även till Xbox One, PS5, PS4)

 

Spelglädje 7/10
Grafik 7/10
Ljud 7/10
Online nej

Totalt 7/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår