Film

Stockholm film festival 2022

Köpenhamn-cowboys, iransk seriemördare och italienska kannibaler.

 

Som vanligt kommer ljuset i novembermörkret från Stockholm film festival.

Vi har plockat ut en handfull guldkorn och titlar som lockar lite extra.

Stockholm film festival sparkade igång sin 32:a upplaga den 9 november. Festivalen pågår fram till den 20 november.

Som vanligt vankas det en rejäl filmfrossa med ungefär 150 filmer från omkring 60 länder. Vi har plockat ut en räcka sevärda filmer och titlar som vi fastnat lite extra för. Alla som inte kan besöka festivalen kommer kunna se flertalet filmer på bio, streaming och dvd framöver.

 

I Love My Dad

Franklin (James Morosini) är en självmordsbenägen tonåring som tröttnat på sin frånvarande pappas ständiga lögner och svikna löften. Han bryter kontakten med honom för gott och blockar honom på sociala medier. Den förtvivlade pappa Chuck (Patton Oswalt) stjäl då foton från en profil på Facebook, skapar ett fejkkonto och låtsas vara den snygga servitrisen Becca (Claudia Sulewski) bara för att få prata med Franklin igen. Det kan förstås inte sluta väl.

En tragikomisk, skämskudde-rolig och rörande underhållande film – som faktiskt är helt självupplevd av James Morosini som även skrivit manus och regisserat.

 

Holy Spider

En film som med de pågående protesterna mot kvinnoförtryck i Iran skruvat upp aktualiteten ytterligare ett snäpp.

Svensk-iranske Ali Abbasi (manus och regi) tar oss till den heliga staden Mashhad där en seriemördare tar livet av prostituerade kvinnor. Hit kommer journalisten Rahimi (Zar Amir Ebbrahimi) för att undersöka morden. Hon inser snart att det kommer bli svårt att skipa rättvisa eftersom allt fler invånare hyllar mördaren som en hjälte.

Stark film baserad på verkliga händelser och ”Spider Killer”, alias Saeed Hanaei, som mellan 2000 och 2001 påstås sig ha fått ett uppdrag från Gud att mörda 16 prostituerade i just Mashhad.

 

The Listener

Beth (Tessa Thompson) kan inte sova och tillbringar därför nätterna med att försöka hjälpa andra genom att vara volontär på en telefonhjälp-linje där hon pratar med alla ensamma, vilsna och deppiga röster som behöver någon som lyssnar.

Steve Buscemi är en gammal favorit som väl känner till Stockholm och filmfestivalen här, lika skicklig skådis som regissör och alltid intressant att prata med. Som regissör (Trees Lounge, Animal Factory och Interview) berättar han gärna udda historier och han gör det med kärlek, värme och stort hjärta. I dessa uppskruvade, självupptagna och hatiska tider är hans nya film (den första han regisserat på 15 år) en tänkvärd reflektion över vikten av att ta sig tid att stanna upp, orka lyssna och försöka förstå.

 

Bones and All

Efter nyinspelningen av Argento-klassikern Suspiria satsar regissören Luca Guadagnino på en filmatisering av boken med samma namn.

En säregen kärlekshistoria om Marens (Taylor Russell), utstött från samhället på grund av sin märkliga smak för människokött. När hon möter Lee (Timothée Chalamet) – som också är kannibal – tycks hon ha funnit sin själsfrände. Tillsammans ger de sig ut på en makaber road-trip genom 80-talets USA.

 

Dead for Dollar

Actionmästaren Walter Hill har gjort fler ikoniska filmer än de flesta andra filmskapare. Listan på klassiker kan göras hur lång som helst – The Warriors, Inkräktarna, 48 timmar, Streets of Fire, Extreme Prejudice och Red Heat för att nämna några.

När jag intervjuade Hill för många år sedan hävdade han att alla filmer han gjort egentligen är westernfilmer. Kanske inte så konstigt att han gått ”all in” för en klassisk genrerulle nu.

Det är 1897 i New Mexiko. Prisjägaren Max (Christoph Walz) får i uppdrag att hitta en rik affärsmans försvunna fru. Han upptäcker snart att hon inte alls blivit kidnappad, utan självmant flytt sin våldsamme make för att istället bo med sin nya kärlek Elijah (Brandon Scott). Samtidigt tvingas Max konfronteras med sin gamle dödsfiende, revolvermannen Joe (Willem Dafoe) som precis släppts från fängelset.

 

Empire of Light

Årets hederspris, Stockholm Visionary Award, tilldelas regissören Sam Mendes (American Beauty, 1917, Skyfall) som gästar festivalen med sin senaste film, Empire of Light (med manus och regi av Mendes.)

Nya filmen är en stillsam, varm och bitterljuv berättelse om kärlek, vänskap och filmisk magi á la Cinema Paradiso. En spirande förälskelse blommar upp mellan två ensamma själar i en praktfull biograf på den engelska sydkusten, föreståndaren Hilary (Olivia Colman) och den unge biljettförsäljaren Stephen (Michael Ward). Men när den bistra verkligheten börjar tränga sig på tvingas de inse att deras kärlekssaga kanske inte kommer få samma skimrande Hollywoodslut som i filmerna som rullar i salongen.

 

Brian and Charles

Brian (David Earl) är en enstörig, excentrisk och rätt misslyckad uppfinnare i en sliten håla i Wales. När han en dag hittar en skrotad skyltdocka får han en idé – med hjälp av dockans huvud och en gammal tvättmaskin bygger Brian en robot som sällskap mot sin ensamhet. På något vis väcker ett åskoväder liv i roboten som under natten blivit självstyrande och lärt sig engelska genom att läsa en uppslagsbok. Roboten döper sig själv till Charles (han spelas av Chris Hayward) och de två blir snart goda vänner. Men problem uppstår när Charles vill ge sig ut och upptäcka världen, medan Brian vill att han håller sig nära huset.

En underfundig, hjärtevärmande och originellt underhållande film, baserad på Jim Archers egen kortfilm från 2017 med samma namn.

 

Copenhagen Cowboy

Efter filmer som Bronson, Drive, Only God Forgives och The Neon Demon återvänder nu Nicolas Winding Refn till Köpenhamns undre värld för första gången på 17 år. Den kommande Netflix-serien i sex avsnitt är hans första danska produktion sedan Pusher 3 och kretsar kring den unga Miu (Angela Bundalovic).

Efter att ett liv i slaveri hos en mystisk organisation hamnar Miu i Köpenhamn som ett slags rōnin, en herrelös samuraj. Hon dras in i kriminella kretsar och ger sig ut för att hämnas sin ärkefiende Rakel (spelad av regissörens dotter Lola Corfixen). Det jag har sett hittills ser ut att kunna bli en skruvad, neongnistrande och tempofylld Noir-historia med våld och magisk realism som utspelar sig i ett gränsland mellan verklighet och superhjälte-fantasy.

 

V/H/S 99

Skräckantologin V/H/S startade 2012 och har hittills resulterat i fyra ”found footage”-filmer, en spinoff-film (Siren) och en miniserie (V/H/S: Video Horror Shorts). Många har tröttnat på den här genren och flera av filmerna har heller inte varit särskilt bra. Men som koncept kan det fortfarande fungera om man lyckas hitta bra historier. Nu är den femte filmen i V/H/S-följetongen här och nästa år kommer även en andra spinoff-film (Kids vs. Aliens) och film nummer sex V/H/S/85.

Nya filmen innehåller fem avsnitt som alla utspelar sig 1999. Ett av dem är skrivet och regisserat av paret Joseph och Vanessa Winther som senast gjorde uppmärksammade Deadstream.

 

Project Wolf Hunting

Färsk sydkoreansk rulle som doftar Air Con på en båt och lovar gott.

Handlingen utspelar sig på ett fraktfartyg som ska transportera en grupp livsfarliga fångar från Manila på Filippinerna till Busan i Sydkorea. Brutalt våld och fartfylld, välgjord action förväntas. Med manus och regi av Kim Hong-seon.

 

Wetiko

En tonårskille från Mayafolket beger sig in i djungeln för att leverera giftgrodor till en Shaman-ritual. Här tvingas han balansera sitt uppdrag mellan sin moraliska kompass, pliktkänslan mot familjen och den västerländska romantiseringen av uråldriga riter.

Spansk retro-rysare, med manus och regi av Kerry Mondragón, som beskrivs som en throwback till 70-och 80-talets expolitation-skräckisar. Det gillar vi.

 

Venus

Efter vår intervju på Stockholm film festival 1999 och visningen av The Nameless hängde jag en hel del med den spanske regissören Jaume Balagueró. En natt hamnade vi på en bar där han aldrig ville sluta prata skräck. Sedan dess har han gjort Darkness (2002), men framför allt skördat framgångar med de båda REC-filmerna (2007 och 2009).

Nya filmen är en moderniserad tolkning av H.P. Lovecrafts klassiska novell Drömmarna i häxhuset. Här möter vi gogo-dansösen Lucia (Ester Expósito) som en natt bestämmer sig för att sno droger från sin kriminella arbetsgivare. På flykt undan maffians hantlangare gömmer hon sig hos sin syster och hennes dotter i lägenhetskomplexet Venus, men plågas samtidigt av en mardrömslik uppenbarelse som hemsöker henne.

 

House of Darkness

Neil LaBute har skrivit manus och regisserat denna skräckkomedi som kan liknas vid en ”reimagine” av den klassiska historien om Dracula.

Hap (Justin Long) träffar Mina (Kate Bosworth) på den lokala puben. Han vill gärna fortsätta kvällen genom att erbjuda henne lift hem. Att Mina bor på ett ensligt beläget, kusligt gods tycks inte bekymra Hap, tvärtom. Mitt i hånglet med Mina dyker hennes flirtiga syster Lucy (Gia Crovatin) upp och Hap börjar fantisera om en trekant. Men kvällen kommer snart att ta en helt annan vändning.

Annons:

Foto: Stockholm International Film Festival

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår