Kuslig, men ojämn källarskräck.
Konceptet skräckfilm bygger på att folk ska vara aningslösa och göra dumma saker.
Det hör också till att offra logik för att skapa stämning och styra in karaktärerna på ofta helt absurt orealistiska spår, hur ologiskt det än är jämfört med hur folk skulle bete sig i verkliga livet.
Det börjar rätt bra.
Tess (Georgina Campbell) ska på jobbintervju i Detroit. Hon kommer till det Airbnb-hyrda huset en regnig natt. Men någon nyckel finns inte i nyckelboxen och supporten svarar inte när hon ringer.
Istället öppnar en sömnig kille dörren. Han heter Keith (Bill Skarsgård) och det visar sig att huset blivit dubbelbokat. Det pågår också något slags konferens i stan, så alla hotellrum är fullbelagda. Området är sjaskigt, så det är ingen bra idé att övernatta i bilen heller.
Med viss tvekan tackar Tess ja till att sova över i huset. Men Keith är en sympatisk kille, de öppnar en flaska vin och har rätt trevligt innan de går till sängs i varsitt rum.
Nästa morgon hittar Tess en lapp. Keith är ute på några ärenden. Själv hamnar hon i källaren när hon ska leta efter mer toapapper. Där upptäcker hon en hemlig lönndörr som via långa tunnlar under huset leder till ett kyffe med en skitig säng och en videokamera på ett stativ.
Så fort Keith återvänder drar en chockad Tess med honom ner i källaren för att visa sin skrämmande upptäckt. Då inser de båda att de inte är ensamma i huset.
Jag anar tidigt varthän det lutar och blir inte förvånad när det visar sig att Zach Cregger (manus och regi) har lånat från både Don´t Breathe (2016), Castle Freak (1995) och Wes Cravens The People under the Stairs (1991) med en släng av The Hills Have Eyes (1977).
Aningen förutsägbart om man har sett mycket skräck, men det fungerar och här är filmen långa stunder överraskande kuslig och riktigt spännande. Skådisarna gör också riktigt bra ifrån sig.
Sen tappar filmen styrfart.
Vi hamnar i Los Angeles där den kaxige skådisen AJ (Justin Long) blir cancelled efter att ha blivit anklagad för våldtäkt av en motspelerska. Hans advokater förklarar att det kommer bli dyra rättegångar och AJ är nästan pank. Han vägrar sälja sitt LA-hus, men reser till Detroit för att sälja en annan fastighet som han också äger.
Gissa vilken?
Efter en lång och rätt stolpig tillbakablick på husets ägare på 80-talet får vi också fler ledtrådar till vad som lurar i tunnlarna under huset på Barbary Street. Det upptäcker givetvis även AJ. Då får filmen också ny energi, men mot slutet blir det onödigt tramsigt.
BARBARIAN
SKRÄCK
Producerad: 2022
Format: SVOD 16.9 HD
Utgivare: Disney+
Längd: 102 minuter
Betyg: 6