filmrecension tv-serier

THE PLAYLIST

Odramatisk verklighet blek som filmatisering.

 

ODRAMATISK VERKLIGHET BLEK SOM FILMATISERING

Jag läste en recensent som tyckte att det här är höstens ”måste se-serie”.

Jag undrar om vi sett har samma serie för jag tycker berättelsen om hur Daniel Ek skapade Spotify är så tråkig att klockorna går baklänges.

Det hade kanske fungerat bättre att filma boken Spotify inifrån, skriven av Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud, som dokumentär. Men som drama saknas allt det där som krävs för att göra historien så pass intressant att jag ska känna att jag får någon behållning av tittandet.

Christian Spurrier (manus) och Per-Olav Sørensen (regi) medger i en intervju med Dagens Nyheter att det egentligen inte finns något stort drama att skildra. Men man tycker sig ha löst de dramaturgiska problemen genom att berätta samma historia utifrån de olika nyckelpersonernas perspektiv – skivbolagsbossen Per Sundin (spelad av Ulf Stenberg), kodaren Andreas Ehn (porträtterad av Joel Lützow), juristen Petra Hanson (gestaltad av Gizem Erdogan) och ”Bonnie T” (spelad av Janice Kamya Kavander) som får bli ett slags symbol för hela artistkollektivet som Spotify tjänat sina miljarder av.

I första avsnittet skildras händelserna ur Daniel Eks och Martin Lorentzons synvinkel. En karismatisk Christian Hillborg gör en eldfängd, entusiastisk och energisk Lorentzon med liv och lust. Men Ek porträtteras av Edvin Endre som är så blek att han nästan blir osynlig. Fast vad vet jag – verklighetens Daniel Ek är kanske precis lika konturlös som i serien.

Det här är lika andefattigt som filmatiseringarna om Uber, Facebook och Apple och ett utmärkt exempel på att man inte nödvändigtvis behöver krysta fram en film eller serie om kända företag bara för att man inte orkar hitta på egna historier.

Det enda roliga är egentligen när Ek har sålt sitt första företag för 10 miljoner, köpt en sportbil och stannar för att handla korv på klassiska Gunthers i Vasastan och sen sitter i bilen och äter med stereon på högsta volym.
Men det är väl knappast ett gott betyg för en produktion som anses vara höstens ”måste se-serie” om den scenen är det enda jag tar med mig efter över fem timmars uppoffringar. 

 

THE PLAYLIST

DRAMA

Producerad: 2022

Format: SVOD 16.9 HD

Utgivare: Netflix

Längd: 6 x ca 55 min.

Betyg: 5

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår