Spelrecension Hemmabio #12 2022

CLOUDPUNK

Den härliga designen skapar ett fantastiskt visuellt äventyr som funkar perfekt i hemmabion!

 

Tillvaron för Rania, budfirman Cloudpunks senaste rekryt i framtidsmetropolen Nivalis, ställs på sin spets,. Det är alleman för sig själv i denna högteknologiska och ogästvänliga megastad.

Rania lever enkelt, ständigt knapert och sliter dag för dag för brödfödan och uppehället. Rania och hennes digitala hund-bil Camus, ja hund-bil (vadårå?) jobbar alltså som budbärare i Nivalis. Med sin svävande bil kan dom ta sig varsomhelst i staden, nästan.

 

 

Livet tuffar på, vi försöker tjäna tillräckligt med pengar till hyran genom att köra paket med okänt innehåll från punkt a till punkt b. Vi har fått relativt tydliga instruktioner för hur vi ska bete oss när vi jobbar. Vi håller oss i skinnet och tittar inte i lådorna vi levererar, pratar inte med lådorna, även om dom pratar med oss. Inte heller får vi lukta på innehållet.

Men så en dag får vi ett uppdrag och när lådan vi plockar upp tickar på ett högst oroväckande vis börjar vi ana oråd.  Efter att ha ställts inför valet att köra lådan och lämna den nere i Metro-hubben eller mot våra instruktioner dumpa den på soptippen så förargar vi minst sagt vår arbetsgivare när vi väljer det senare alternativet.

 

 

Detta sätter i gång en rad händelser som jag misstänker i förlängningen kan göra det lite utmanande att betala hyran framöver. Cloudpunks estetik och inramning är minst sagt speciell. Grafiken är en sorts superpixlig blandning av högteknologiskt och ultrasimpelt.

Designmässigt är det svårt att värja sig för alla ljuva neonfärger, den Bladerunner-osande ljudbilden och den Femte Elementet-drypande stämningen. I tredje- och förstaperson får jag uppleva något av de mest udda äventyr jag spelat på länge, det är avslappnande men ändå spännande och härligt mystiskt. Lite som högteknologisk mindfullness men där jag faktiskt ändå gör något utöver att hitta mitt inre ”happy place”.

En del bakgrundsstory och interaktion får vi genom ständig kontakt med vår uppdragsgivare ”Control” som säger var vi ska hämta paketen och var vi ska lämna av dessa. På vägen stöter vi också på flera, stundtals otroligt roliga karaktärer som porträtteras briljant av alla röstskådisar rakt igenom.

 

 

Uppgraderingarna från PS4-versionen som släpptes så längesedan som oktober 2020 är väl synliga. 4K, dynamiska ljuseffekter och den härliga designen överlag skapar ett fantastiskt visuellt äventyr och tack vare lite klurigheter i att kunna ta sig mellan leveransplatserna, snacka sig igenom vägspärrar och leta dörrkoder så blir uppdraget att lämna paketen ett alldeles lagom utmanande spel att njuta av.

 

 

MÅNADENS ÖGONGODIS

CLOUDPUNK

 Genre: Äventyr

Utvecklare: Ion Lands
PEGI: 16
Testat på: Playstation 5

 

Spelglädje 8/10
Grafik 9/10
Ljud 8/10
Online nej

Betyg 8/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår