"Apparna säger att de inte får kontakt och det enda som hjälper är att dra ut strömmen till TV:n"
Hej!
Jag köpte under mellandagsrean en Sharp LC-70CL5EA för ett mycket bra pris. Aldrig haft en så stor TV som 70 tum och är nöjd trots att det är en kanske enkel modell. För mig är det ändå ett lyft från den gamla 46-tums LG jag hade innan!
En sak stör mig dock. Att efter några veckor började Wifi krångla. Apparna säger att de inte får kontakt och det enda som hjälper är att dra ut strömmen till TV:n och då fungerar det igen till nästa dag.
Har letat i menyerna efter svar men finner inget som verkar hjälpa. Finns det någon lösning?
//Per
Hej Per!
Det är ofta krångel med Wifi till TV-apparater och det finns inga tryck-på-den-där-knappen-lösningar, utan det är ett mischmasch av egentligen rätt så självklara orsaker. Självklara i betydelsen att de är väntade problem med Wifi.
Detta oavsett märke och kvalitetsnivå på själva TV:n. Man måste finna svar(en) själv.
Hör av dig till tillverkarens support. Jag gissar att de får frågor om krånglande Wifi varje dag eftersom det ligger i sakens natur. De lär ge samma förslag som jag, men det kan för supporten finnas kända problem med just din modell vilka har åtgärder, till exempel att ny mjukvara är på väg men att du kan få den separat att tanka ned själv för att uppdatera via USB:n på TV:n.
Nu är just TV-apparater från Sharp inget som har en stark kundtjänst då Sharp upphörde med egen TV-tillverkning för många år sedan. Det jag finner är en internationell sida www.sharpconsumer.com/support/ och inget man kan ringa eller e-posta.
Räkna med Wifi-problem
Krånglande Wifi hör annars till det förväntade. Din router och din TV är inte ensamma om radioutrymmet. Problemet är kanske inte just din TV:n utan kan lika gärna vara att din granne köpt en ny router eller ny pryl som vill prata på exakt samma Wifi-kanal.
Sådant är livet med Wifi. Alla kan få problem med Wifi utan att man egentligen gjort något fel. Det kan finnas dussintals och hundratals trådlösa enheter inom räckvidd och det räcker med att en granne ändrar något för att din funktion ska påverkas.
• Att Byt kanal på Wifi-nätverket är något av standardlösning som ofta hjälper.
• 2,4 GHz och 5 GHz-nätverken kan ha olika nivåer av störningar och räckvidd. Det räcker med runt 20–25 mbit/s för att strömma 4K-video. Finns ingen anledning att jaga ifatt den högsta bandbredden bara bandbreddens skull.
• Se till att det är senaste mjukvaran i TV:n
• Lämna TV:n strömlös en längre period, likt över natten, så att alla kondingar och minneskretsar laddas ur.
• Fabriksåterställ hela TV:n.
• Problemet behöver inte alls vara TV:n. Kan vara routern som mår sämre och att det är den som behöver startas om, stå strömlös, få uppdaterad mjukvara eller en fabriksåterställning.
• Dåliga HDMI-kablar utan radioavskärmning kan störa Wifi (eller bli störd av Wifi) och kan vara en förklaring, särskilt om Wifi:t dyker samtidigt som man har igång sin konsol, sin PC eller liknande som är ansluten till TV:n. Ultra High Speed-certifierade HDMI-kablar har adekvat avskärmning från just den typen av störningar.
• Placeringen av TV:n kan göra att den hamnar i radioskugga, ofta att TV:n skärmar av sig själv något. Vilket kanske inte var ett problem första dagen. Men dag 30 har något ändrats så att det nu blir ett problem. Vilket då kan vara något just grannen gjort.
Till sist: Ibland är enda lösningen att köra kabel. Kan man köra kabel utan att sladdarna måste löpa tvärs över golven, då bör man också köra med kabel. För det är den tillförlitliga lösningen.
//Thomas Ytterberg