filmrecension tv-serier

FLICKAN I SNÖN

Mardrömslikt om försvunnen flicka.

 

MARDRÖMSLIKT OM FÖRSVUNNEN FLICKA

Den här spanska miniserien, baserad på en roman av Javier Castillo, är riktigt jobbig att se.

Storyn som rullas upp är alla föräldrars värsta mardröm.

Det är 2010 i Málaga.

En julparad går genom stan. Àlvaro (Raúl Prieto) och Ana (Loreto Maúleon) trängs i folkvimlet med sin femåriga dotter Amaya (Emma Sánchez). När pappan ska köpa en ballong till sin dotter tar han ögonen från henne en sekund, sedan är hon försvunnen. Trots massiva polisinsatser hittas flickan inte.

På bilder från en övervakningskamera syns en man gå iväg med henne. Amayas gula regnrock hittas också utanför en port nära torget. Men längre än så kommer inte polisen.

Miren (Milena Smit) är praktikant på lokaltidningen och börjar själv undersöka fallet. Inte heller det leder till något mer än konfrontationer med flickans förtvivlade vänner och anhöriga och en utskällning av sin redaktionschef.

Sex år senare får Miren ett kuvert med en VHS-kassett till redaktionen, adresserat till Amayas föräldrar. Innehållet på bandet chockar dem alla och polisutredningen öppnas på nytt.

Allt är dystert, trots serien utspelar sig på den spanska sydkusten. Det går i femtio nyanser av grått och det regnar hela tiden. Den snudd på dokumentära looken gör det hela ännu mer hjärtskärande att följa, i synnerhet när vi vet att sådana här försvinnanden inte är helt ovanliga. (Tänk fallet Madeleine McCann.) Samtidigt är det väldigt spännande och man sitter och hoppas på att allt slutar lyckligt. 

 

 

FLICKAN I SNÖN

THRILLER-DRAMA

Producerad: 2023

Format: SVOD

Utgivare: Netflix

Längd: 6 x ca 45 minuter

Betyg: 7


Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår