Krönika

AI kan bli filmvärldens värsta monster

Alla pratar om AI nu.

Annons:

 

– Artificiell intelligens innebär en större förändring än eld eller elektricitet.

Så sa Googles vd, Sundar Pichai, för nån månad sen.

– AI kommer att kunna göra allt som en människohjärna kan, men utan några praktiska gränser för storleken på dess minne eller hastigheten med vilken den verkar.

Det förklarade Bill Gates, en av delägarna i Open AI.

Det folk pratar om mest är Chat GPT – en självlärande chatbot som använder en teknik som kallas ”Generative Pre-training Transformer” och som kan svara på frågor, föra resonemang och samtala på ett allt mer mänskligt och sofistikerat sätt.

Den senaste versionen heter GPT-4.

Boten kan skriva kreativa och nyskapande texter, dikter, uppsatser, manus, översättningar och essäer. Den kan också skapa bilder, röster, videor, virtuella världar och konstverk. Den har även klarat testet för en amerikansk advokatexamen. Dessutom sägs det att GPT-4 kan uttrycka sig med både nåt slags känslor och humor.

Framstegen går med rasande fart. Alla som inte vill bli distanserade och överflödiga måste tydligen haka på redan igår.

Men tekniken håller redan på att springa om sig själv och det skrämmer mig.

Ja, jag vet. På 80-talet var det videovåldet som skulle förstöra ungdomen.

Idag är det AI som hotar.

Men jag är inte ensam om att oroa mig över den snabba AI-utvecklingen. Särskilt eftersom många av verktygen finns tillgängliga för precis vem som helst och vi fortfarande bara är försökskaniner för teknologin.

Just nu finns det ingen som helst politisk beredskap för hur den kommer att påverka och förändra världen.

Andy Webb, professor vid New York University Stern School of Business, är berömd för sina trendrapporter om vår teknologiska framtid. På en teknikmässa i mars sa han:

– Det är inte längre du som söker på internet – det är internet som söker i dig.

Det kan man gott fundera på.

*

Utvecklingen går så fort att även techgiganter som Elon Musk och Apple-grundaren Steve Wozniak i ett gemensamt upprop varnat för att AI-system med ”intelligens som kan mäta sig med den mänskliga innebär djupgående risker för samhället och mänskligheten.”

Så illa som i Fredric Browns 50-talsnovell Svaret blir det kanske inte.

Där är alla datorer i galaxen ihopkopplade för att uppnå högsta möjliga intelligens. När datorn besvarar mänsklighetens första fråga ”Finns Gud?” med ett ”Ja” kastar sig en person över avstängningsknappen och dör när knappen blivit strömförande.

Men allt fler experter menar att en skenande AI-utveckling pekar mot en katastrof där en konstgjord superintelligens faktiskt kan ta över, och förinta, världen.

Trots att varannan AI-forskare menar att det är 10 procents risk att mänskligheten dör ut om robotarna blir för smarta och vi inte lär oss att hantera utvecklingen lär ingen ta paus.

Allför mycket pengar och prestige står på spel för att techbolagen frivilligt ska dra i handbromsen och blunda för vad som händer när tekniken vänder sig emot oss.

Som i Terminator-filmerna.

Googles AI-pionjär Geoffrey Hinton är livrädd för vad AI-utvecklingen ska leda till. I en intervju pekade han på risken för mördarrobotar om krigiska statschefer lyckas styra utvecklingen i den riktningen

Redan 2017 sa Vladimir Putin: ”Det land som först behärskar AI-tekniken blir också det land som kommer att ha makten i världen.”

Det är ännu mer skrämmande än Arnold Schwarzenegger med skinnpaj, solglasögon och shotgun.

*

”AI är ett monster som kommer ta våra jobb”.

Så har det låtit från lärare, formgivare, författare, radiopratare och reklamare. Spelutvecklare, översättare, programmerare, journalister, illustratörer och arkitekter.

På sikt kan dom få rätt, trots att många röster avfärdar oron för robotarnas framfart med hänvisning till att den tekniska utvecklingen inte kan stoppas och att utan den hade människan fortfarande hukat i grottor och försökt klura ut hur man gör upp eld.

Men till och med supermodellerna är skakade.

I april hölls världens första AI-genererade modevecka. Alla kläder och modeller var datoranimerade. Ingen kunde se att det inte var levande mannekänger.

GPT-4 har vänt upp och ner på underhållningsindustrin också.

Så klart.

Med AI kan man nu göra musik som låter exakt som kända artister, döda som levande. Vi har fått fejkade låtar med Adele, Drake och The Weeknd. Så verklighetstrogna att man inte kan höra nån skillnad från dom verkliga artisterna.

Även film- och teveindustrin är i gungning.

Kreatörerna tjänar miljoner. Men manusförfattarna - dom som gör grovjobbet - tjänar enligt facket mindre än nånsin och strejkar igen.

Manusarbetet förväntas gå snabbare och färre förväntas skriva och till sänkta arvoden. Facket tar också strid för hur AI kan komma att förändra manusarbetet och kräver att det ska regleras. Snart kan AI användas för att generera en idé som manusförfattare sen får ”bearbeta” för en spottstyver. Eller så får manusförfattarna bara sälja in en idé och sen gör AI:n hela jobbet själv.

Jag fattar att man är rädd att AI kan komma att ersätta en hel yrkeskår. Det är bara en tidsfråga innan man kan mata in en idé och ut kommer sen ett färdigt film-eller tevemanus på nolltid.

Regissörer och skådisar får också se upp.

GPT-4:ans konkurrent Midjourney 5 kan revolutionera filmskapandet ännu ett snäpp.

Deep fakes blir allt vanligare och bättre.

Vi har redan sett exempel på hur häpnadsväckande realistiskt resultatet är. Med AI-genererade videos på Will Smith som slafsar spaghetti, Arnold Schwarzenegger som slåss mot en pizza och The Rock som äter sten.

En AI-producerad trailer till en påhittad Star Wars-film, som om Wes Anderson (Grand Budapest Hotel) hade regisserat den, ligger också ute till förundran och förskräckelse. Mest känt hittills är förstås hur AI gjorde Harrison Ford 30 år yngre i den kommande Indiana Jones-filmen och återskapade Val Kilmers röst till Top Gun: Maverick.

Men det kommer definitivt inte sluta där.

*

Marvel-regissören Joe Russo (Avengers: Infinity War) förutspår att teknologin inom bara några år kan skapa helt AI-genererade kassavältare.

Verkliga skådisar kommer inte heller behövas. AI kan skapa dom också – eller återskapa döda stjärnor i helt nya filmer.

Russo varnar för att AI på sikt kan komma att göra 300 miljoner filmarbetare arbetslösa. Keanu Reeves tycker att AI-utvecklingen är ”skrämmande” och hotar bli ett verktyg för filmbolagen att slippa betala skådisar vad dom är värda.

Det kommer branschen inte bry sig om.

Dagens unga bekymrar sig inte heller för AI-tillverkade filmer med Deep fake-skådisar.

Dom bryr sig inte om sånt dom ser är äkta eller inte.

Studier visar att oroväckande många 15-16-åringar redan har problem med att skilja på verklighet och fiction eftersom dessa gränser har suddats ut på dom skärmar som utgör 2/3 av deras livsintryck.

Med AI och en ”Shoggoth med ett smiley face” kommer en ding, ding, ding, ding värld snart bli ännu ding, ding, ding, dingare.

Risken finns också att AI kan bli filmhistoriens värsta monster för alla filmarbetare och värre än nåt H.P. Lovecraft kunde drömma ihop.

*

Till sist … First Aid Kit ska spela på Gröna Lund i sommar. Undrar om dom har förband.

 

 

 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår