Spelrecension Hemmabio #7-8 2023

STAR WARS JEDI: SURVIVOR

Månadens storbildsäventyr

Annons:

 

Respawn Entertainment och EA är tillbaka med en direkt uppföljare till 2019 års Jedi-äventyr Fallen Order. Ett spel som i mångt och mycket bjöd på smått ljuvlig Star Wars-underhållning rakt igenom.

Survivor tar vid fem år efter händelserna i Fallen Order och vi får återigen axla rollen som den unga jediriddaren Cal Kestis.

Efter att ha levt under radarn från det galaktiska imperiet i nu fem år börjar det hetta till lite. Imperiet som mer än gärna vill fånga Cal efter allt han förstört de senaste åren genom ren och skär gerillataktik kommer honom slutligen på spåren.

 

 

Bombningar, sabotage och direkta attacker mot imperiet har dragit allt till sin spets när Ninth Sister åter igen står rakt framför oss, redo att förgöra allt och alla vi håller kära.

I uppdraget på Coruscant skulle vi försöka lägga vantarna på viktig information som snart berättar för oss att imperiet, trots våra försök att förgöra det en gång för alla i första spelet, nu återigen är starkare än någonsin.

På en mängd planeter i galaxen ska vi nu hitta svaret på både onda och goda frågeställningar, avslöja komplotter och rena svek, för att på något vis slutligen försöka krossa imperiet och säkra jediorderns fortlevnad i fred.

Star Wars Jedi: Survivor är stort, maffigt och episkt redan från start. Vi bjuds på enorma stadsmiljöer och vida vyer. Grafiskt ser det väldigt bra ut och flytet är fint!

Tyvärr upptäcker jag väldigt snart flertalet buggar som gör att jag får börja om vissa partier tidigt i spelet på grund av att tekniska haverier gör det omöjligt att fortsätta. Exempelvis att en passage i väggen där man ska krypa igenom för att ta sig vidare helt och hållet tillfälligt har försvunnit.

Bortsett från detta och några liknande missöden slukas jag snart djupare och djupare in i den välberättade storyn, samtidigt som jag sugs mer och mer in i gameplay, uppgraderingsträd och det nya meditationssystemet.

Det sista påminner en hel del om From Softwares system där man kan stanna och vila på vissa punkter i spelet. Om man gör det sparas framgången, här kan vi även uppgradera olika saker men alla fiender spawnar såklart också på nytt. Detta skapar precis som i From Software-spelen en extra nerv, även om det på intet sätt är lika utmanande som exempelvis Dark Souls.

 

 

Fightingelementen är många och riktigt underhållande. Jag känner mig som en tvättäkta jedi redan tidigt i spelet när jag får använda kraften efter bästa förmåga. Att kasta fiender utför stup, dra dom till oss, manipulera deras simpla hjärnor att attackera varandra, dubbelhoppa, springa på väggar och klättra går busenkelt.

Ljussabelsvingandet är enormt roligt och att slåss mot en stor grupp fiender blir bara roligare och roligare ju längre in i spelet man kommer. Titt som sätt dyker en svårare fiende upp som sätter till mer motstånd, likaså de större bossfighterna.

Variationen i miljöerna och den otroligt smidiga fightingen i kombination med välberättad historia och bra röstskådisar som ger liv till Cal Kestis, Cere Junda och Greez Dritus gror grunden till ett minst lika härligt rymdepos som Fallen Order gjorde för fyra år sedan.

Jag kan bara buga och bocka för att Respawn och EA förvaltar Star Wars-spel-licensen så här bra och ser redan fram mot nästa del.

 

STAR WARS JEDI: SURVIVOR

Genre: Äventyr

Utvecklare: Respawn Entertainment
PEGI: 12
Testat på: Playstation 5 (Finns även till Xbox Series X)

Spelglädje 8/10
Grafik 8/10
Ljud 8/10
Online nej

Totalt 8/10

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår