Spelrecension Hemmabio #11 2023

VI RECENSERAR LIES OF P

”Lies of P piskar mig om och om igen och gör mig sjukt nöjd när jag faktiskt kommer vidare.”

 

Lie or die istället för You Died på restart-skärmen. Ergo istället för Souls för att levla upp och Stargazers istället för Bonfires för att ta dig längre och längre fram i spelet.

Lies of P hoppar på den alltmer expanderande genren soulsbourne-lir. Väldigt utmanande actions-RPG:s där varje fiende potentiellt kan ta kål på dig och göra att du på ett ögonblick tappar all XP och framsteg du gjort senaste timmarna.

En underbar genre om du frågar mig idag, i morgon kanske jag avskyr den. Det är väldigt mycket dagsform och sinnesstämning när man lirar den här typen av spel som avgör om det blir kul eller bara frustrerande.

Jag har tagit mig genom merparten av From Softwares spel i genren såsom Dark Souls, Bloodborne, Sekiro och Elden Ring och åtnjutit liknande fasor i spel från andra utvecklare i Lords of the Fallen, Ashen, The Surge 1 och 2, Nioh 1 och 2.

När nu en ny koreansk utmanare i form av Round 8 Studios slänger Lies of P åt mitt håll kan jag inte annat än att välkomna det med hull och hår. Genren trogen börjar det stenhårt, supersvårt och lite förvirrande. Men vanan trogen öppnas mina sinnen snart mer och mer och jag börjar greppa spelsystemet.

Upplägget som till mångt och mycket är en exakt kopia på samtliga nyss nämnda spel men har mycket mer likheter med Bloodborne än till exempel Elden Ring. Både sett till design och upplägg.
Den pest-infekterade staden Krat osar belle époque och mängder med blod, mörker och skumma fiender. Vi ska nu i tredjepersonsperspektiv ta oss från punkt a till punkt b utan att dö alltför många gånger.

Lättare sagt än gjort såklart och även om bandesignen inte är i närheten av lika öppen som i Elden Ring utan snarare väldigt stängd så finns genvägar att hitta, dörrar att låsa upp inifrån när du väl kämpat dig dit för första gången, för att göra resan dit enklare andra, tredje och fjärde gången du måste dit igen.

Bandesignen är kanske inte jätteimponerande, den följer mestadels en väldigt utstakad väg men nerven finns där hela tiden. Spänningen, utmaningen och rädslan för vad som ska finnas bakom varje hörn håller mig på helspänn precis hela tiden.

Med lite nya inslag som att man måste slipa upp sina vapen mitt under intensiva strider för att inte tappa attackpoäng, och lite andra specialattacker i form av en mekanisk arm som kan skjuta änterhakar, eld och mannat mysigt håller det fortsatt intresset.

Man har låtit skippa multiplayer, möjligheten att hoppa in i varandras världar för att antingen hjälpa till eller förstöra. Inget jag direkt saknar dock. Den semi-mekaniska dockan Pinocchio som vi kontrollerar må vara lite anonym i storyn men i vilket soulslike-spel är inte så fallet?

Lies of P är kanske inget revolutionerande för genren men ändock ett härligt tillskott som både piskar mig om och om igen och gör mig sjukt nöjd när jag faktiskt kommer vidare. Precis som det ska vara helt enkelt.

LIES OF P

Genre: Action-RPG

Utvecklare: Round 8 Studios
PEGI: 18
Testat på: Xbox Series X (Finns även till Playstation 5)

 

Spelglädje 8/10
Grafik 8/10
Ljud 7/10
Online nej

Totalt 8/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår