En färgsprakande action-skräck-komedi som hejdlöst blandar 70-talets Grindhouse med 80-talets videovåld, Sound of Music, spaghettiwestern, blaxploitation och genreklassiker som Lady Snowblood.
Av: Thomas Nilsson Foto: Swissploitation Films
Rest in cheese, bitch!
Platsen är ett dystopiskt Schweiz.
Landet styrs av den fascistiske diktatorn Meili (Casper Van Dien). Han planerar att överta världsherraväldet med en specialost som Dr. Schwitzgebel (spelad av Pascal Ulli från Netflix-serien Undercover) experimenterat fram. Tanken är att ”Ultra Swiss” ska förvandla alla som äter av osten till idioter med övermänsklig styrka.
Kort sagt, ett slags supersoldater.
Den oskyldiga alpflickan Heidi (Alice Lucy) bor med sin överbeskyddande farfar Alpöhi (David Schofield från Gladiator) i en idyllisk bergsby. I smyg träffar hon Goat Peter (Kel Matsena) som dealar med illegala mejeriprodukter. När fascisterna, ledda av kommendant Knorr (Max Rüdlinger), får tag på Peter blåser de skallen av honom och fängslar Heidi. I fängelsehålorna plågas hon av kvinnliga muskelberg och en sadistisk fångvaktare (Rebecca Dyson-Smith) lånad från de ökända Ilsa-filmerna.
Men Heidi flyr och träffar den mystiska Helvetia (Andrea Fisher Schulthess) som låter två kampsportskickande nunnor lära Heidi att slåss med samurajsvärd, yxor och nunchakus. Lagom till nationaldagens blodiga gladiatorspel har Heidi förvandlats till en skoningslös kick ass-brud som ska frita sin cellkompis Klara (Almar G. Sato) och befria landet från Meili och tyrannens ostiga fascistregim.
Johannes Hartmann
Vild flirt med genreklassiker
Mad Heidi blandar skamlöst Sound of Music med spaghettiwestern, blaxploitation och genreklassiker som Women in Cages (1971), The Big Doll House (1971), Lady Snowblood (1973), men även Kill Bill (2003) och Machete (2010).
Det är skruvad splatter-humor som även flirtar vilt med From Dusk till Dawn (1996), Danger 5 (2011-2015) och valfria zombiefilmer. Tittar man närmare på de fascistiska soldaternas namnbrickor kan man upptäcka referenser till många andra genrefilmer.
– Även om vi själva vet vilka filmer vi inspirerats av märker jag att fansen hittar massor av egna referenser som vi kanske inte ens tänkt på.
Det säger Johannes Hartmann, 38, på telefon från Schweiz i sin allra första svenska intervju.
Tillsammans med Sandro Klopfstein har han skrivit manus och regisserat Mad Heidi som redan blivit kultförklarad och vunnit mängder av priser på flera filmfestivaler runt om i världen.
– Trots att det är ”serious business” att göra film ville vi göra en film som inte tar sig själv på så stort allvar. Vi älskar den sortens filmer.
Hur kommer det sig att ni är två som regisserade?
– Sandro och jag har ett produktionsbolag ihop sen 15 år tillbaka .Vi har gjort kortfilmer, reklamfilmer och musikvideor och vet inget annat sätt än att regissera tillsammans.
Ambitionen med Mad Heidi var att göra en film som ingen annan kunde göra.
– Vem som helst kan göra genrefilm var som helst i världen. För att skapa nåt unikt ville jag göra en exploitation-film som leker med alla typiska schweiziska klichéer - och göra den i Schweiz, förstås
Från början var Heidi inte huvudpersonen, utan bara en sidekick.
– Men vi insåg snabbt att det vore dumt att inte utnyttja Heidi som är en världsberömd schweizisk karaktär (skapad 1881 av författarinnan Johanna Spyri). Så fort vi släppte den första teaser-affischen fick vi en enormt positiv respons, så vi visste att det var rätt val.
När teasern spelades in fanns inget manus.
– Vi försökte bara trycka in så många schweiziska klyschor som möjligt, haha. Och folk älskade det. Så fort man började stötta oss med pengar började vi skriva på manuset.
Mad Heidi är till viss del en parodi på filmatiseringen från 1937 av boken om Heidi med Shirley Temple som Heidi. (Det gjordes även en schweizisk version 1952.)
– Det finns en österrikisk version från 1965 som också är rätt känd. Men det kvittar om folk inte känner till berättelsen om Heidi. Dom allra flesta känner till karaktären Hedi. Jag tror också att man kan ana vad det är för slags film om den heter Mad Heidi, skrattar Johannes.
Casper Van Dien
Hur kom Casper Van Dien in projektet?
– Det var ingen skådis vi tänkte på när vi började skriva manuset. Men det växte fram under tiden. Vi tyckte det vore kul med en stilig man som spelade en galen diktator istället för nån som ser ut som en klassisk skurk – och vi älskar ju Starship Troopers (1997).
Manuset hamnade till slut hos Van Dien som tyckte det var roligt och tackade ja.
– I början var vi rätt nervösa. Det var ju första gången vi jobbade med en ”Hollywood-stjärna”. Men Casper var väldigt avspänd och lätt att jobba med. Han var också väldigt professionell och stöttade oss genom inspelningarna med tips och goda råd. Tyvärr kunde han inte närvara vid premiären. Men han var på plats när Mad Heidi visades på Screamfest i Los Angeles.
Hur stor del av budgeten fick ni lägga på att få en stjärna som Van Dien?
– Inte så mycket som folk kanske tror. Det var inga fantasisummor. Ett femsiffrigt belopp och en bråkdel av den totala budgeten. Vi spelade in hans scener på fem dagar.
Slagsmål och The Neutralizer
Tidsbristen gjorde att inspelningarna av fightscenerna blev en utmaning.
– Vi hade bara två veckor för att förbereda dom scenerna. Därför tittade vi tidigt efter nån som kunde spela Heidi och redan hade kampsportsbakgrund. Det gjorde det enkelt för oss att välja Alice (Lucy) som har andra Dan i Tae Kwon Do.
När Heidi börjar röja och fascistarmén inte kan stoppa henne kallar diktatorn in sitt hemliga vapen – en tjänsteman på Migrationsverket som förvandlas till den jättelike ”The Neutralizer”.
– Jag tyckte det var ett kul namn eftersom Schweiz är berömt för att vara så neutrala, haha. Sen är det en sak att beskriva hans dräkt i ett manus, men nåt helt annat att skapa den i verkligheten. Det måste vara en dräkt som man kunde slåss i. Vår concept-designer gjorde ett fantastiskt jobb.
Handläggaren på Migrationsverket spelas av Matto Kämpf, men besten under masken gestaltas av brottaren Joshua ”Joshi” Meyer. De muskulösa fångarna som plågar Heidi spelas av två verkliga, kvinnliga schweiziska kroppsbyggare som gjort film förut – Julia Föry (Pearl, 2018) och Jaqueline Fuchs (Dead Survivors, 2010).
Otroligt gensvar
2017 lanserades projektet Mad Heidi på allvar.
– Då spelade vi också in en teaser och drog igång en crowdfunding-kampanj för att få in pengar.
Man sålde även merchandise från sin webbsida; T-Shirts, affischer och folk kunde förboka filmen på Bluray och dvd. Målet med kampanjen var att få ihop två miljoner schweiziska franc (cirka 22 miljoner kronor).
– Jag trodde inte det skulle vara möjligt. Men vi fick ett otroligt gensvar. 538 personer från 19 olika länder investerade i vårt projekt och fick samtidigt en exklusiv inblick i produktionen. Idag har vi över 50 000 följare från hela världen på sociala medier.
Precis som i Sverige finansieras schweizisk film till större delen av ett statligt filminstitut.
– Men jag visste att dom inte skulle gilla filmen och att vi inte skulle få några pengar därifrån, skrattar Johannes.
Istället chansade man och vände sig till schweizisk teve som överraskande nog nappade och bidrog med ekonomiskt stöd.
– Det var väldigt otippat, men dom älskade manuset.
Stöd från Iron Sky-producenterna
I slutänden fick man utöver crowdfunding-kampanjen in en miljon franc (cirka 11 miljoner kronor) extra.
– En av våra producenter, Valentin Greutert, fick en stor succé med sin förra film, så genom honom fick vi kontakt med ytterligare investerare.
Som exekutiva producenter fick man också Tero Kaukomaa och Timo Vuorensola som producerade och regisserade kultklassikern Iron Sky (2012) och Iron Sky: The Coming Race (2019).
– När jag började leka med idén till Mad Heidi tittade jag efter producenter som kunde passa till projektet. Iron Sky var väldigt populär då, så jag tog kontakt med Tero och Timo. Dom vet uppenbarligen hur man lyckas med att crowdfunda en film. Ingen av dom hade möjlighet att producera hela Mad Heidi. Men det var genom dom jag fick kontakt med Valentin som också är schweizare och som hjälpte mig att dra igång kampanjen.
Ny form av crowdfunding
Det som började som traditionell crowdfunding utvecklades till ett helt nytt koncept.
– Vi förstod att vi inte skulle kunna få ihop tillräckligt med pengar med vanlig crowdfunding, så vi skapade ”crowdinvesting”. Där kunde folk köpa andelar i filmen, precis som vi i produktionsbolaget som själva gjort samma sak, förklarar Johannes.
– Med den här modellen går alla intäkter direkt tillbaka till dom som satsat pengar i produktionen. Pengarna går aldrig genom produktionsbolaget, utan samlas på ett gemensamt konto. Vi kan inte fuska och ”ta folks pengar”. Investerarna kan hela tiden se exakt hur många som har sett filmen, hur mycket den har spelat in och hur mycket pengar dom själva kommer att tjäna.
Alla investerare har också en egen digital plånbok.
– Har man fått in 30 dollar eller mer kan man när som helst casha in sin andel.
Man lanserade även ”Fan-powered content creation”.
– Beroende på hur mycket man investerade bjöd vi in folk som antingen fick följa inspelningsarbetet från ”behind the scenes” eller bidra på olika sätt. Dom största finansiärerna har vi träffat flera gånger under årens lopp. Vi har haft lite events och även bjudit in folk till en manusgenomgång på vårt kontor.
Fick de komma med egna idéer till scener då?
– Dom fick komma med synpunkter. Det hade varit trevligt att låta folk vara mer aktivt involverade. Men det är svårt. Alla har ju sina egna idéer. Det blir knepigt om man har för många kockar. Det viktigaste var att få storyn att hålla ihop. I slutänden handlade det mest om att ändra lite på scener som folk tyckte var konstiga eller svåra att förstå.
Matterhorn måste synas i varje scen
Pandemin satt käppar i hjulet och man fick skjuta på inspelningarna ett tag.
Men under hösten 2021 spelades Mad Heidi in på 27 dagar.
– Projektet i sig är nåt jag hållit på med sen jag fick idén till att göra den här filmen och det är tio år sen, skrattar Johannes.
Filmen är helt inspelad på plats i Schweiz.
– Ett tag funderade vi på att filma i Bulgarien. Men det hade aldrig funkat. Eftersom vi skojar med alla typiska schweiziska klichéer var vi tvungna att spela in i Schweiz, säger Johannes.
Och man har verkligen fått in allt - alphyddor, gökur, ostfondue, klockor, snöklädda bergstoppar, linbanor, alphorn och fickknivar. En karaktär blir dessutom brutalt dödad med ett Toblerone-choklad – förstås.
– Det görs i princip inga genrefilmer här, så alla - från scenografer och kostymörer till effektmakare - tyckte det var otroligt kul att få jobba med en film som Mad Heidi. Jag tvivlar starkt på att vi skulle få ett lika entusiastisk crew i Bulgarien, haha.
Med så tight inspelningsschema fanns det inte utrymme för missöden.
– Vi hade inte råd att låta en enda dag regna bort. Men vi hade tur med vädret.
Man filmade på olika håll i landet och brydde sig inte om att vara geografiskt korrekt.
– Bilarnas nummerplåtar skiftar hela tiden, beroende på i vilka regioner vi filmade. Fast det är nog bara nåt som schweizarna själva lägger märke till. Matterhorn syns också mest hela tiden, oavsett var i landet vi spelade in, skrattar Johannes.
Det finns inga riktiga filmstudior i Schweiz, men man hittade ett gammalt lager som man fick hyra i tre månader.
– Här byggde vi upp dom största interiörscenerna – fängelsehålorna, president Mialis högkvarter, Dr. Schwitzgebels labb och fängelsedirektören fräulein Rottweilers (Katja Holm) kontor.
Avsked och stämningshot
En av manusförfattarna till Mad Heidi, Gregory D. Widmer, jobbar till vardags som polis och tog ledigt ett par veckor för att jobba med filmen.
– Men när hans chef fick se teasern fick Gregory sparken, trots att han inte ens jobbade med den, säger Johannes.
Gregory överklagade och det ledde till flera rättegångar.
– Vi samlade in pengar för att hjälpa honom betala advokatkostnaderna. Till slut fick han rätt och jobbet tillbaka.
Den klassiska schweiziska fickknivstillverkaren Victorinox surnade också till för att en av deras berömda knivar användes i den första trailerversionen och företaget hotade stämma filmmakarna.
Det resulterade i en scen i filmen där en soldat drar en fickkniv mot Heidi som bara fnyser;
– Det där är inget vapen, medan hon själv plockar fram ett stort svärd och säger:
– Det här är ett vapen.
Digitalt extra-splatter
I Mad Heidi har man blandat traditionella make up-effekter med CGI.
En del miljöer är också helt skapade eller förstärkta med hjälp av datoranimering. De makabra våldsscenerna har fått extra skjuts digitalt. Scenen där Goat-Peter avrättas är först inspelad med skådespelaren framför kameran. Sedan filmade man en scen där hans huvud är ersatt med en attrapp som sprängdes framför en green screen. Båda klippen lades sedan ihop digitalt för att få fram den blodiga scenen.
Från början hade man tänkt bygga filmens ostfabrik som en miniatyrmodell.
– Men det skulle bli alldeles för dyrt. Istället skapade vi fabriken med CGI. Men explosionen bakom Heidi och hennes gäng mot slutet är riktig.
En annan scen utspelar sig vid ett stort vattenfall.
– När vi hittade platsen forsade vattnet. En månad senare när vi skulle filma fanns nästan inget vatten alls. Så det fick vi lägga till för dyra pengar med CGI. Sen syns ju Matterhorn i var och varannan scen också, även om det är på helt ologiska platser. Vi bad VFX-teamet att försöka lägga in berget i alla panoramascener som en kul grej, haha.
Utmanar traditionell distributionsmodell
Johannes Hartmann ser Mad Heidi som starten på något helt nytt i branschen.
– Filmindustrin håller på att förändras radikalt. Makten har flyttat från filmbolag till Netflix och andra streamingtjänster. Independentfilmare måste hitta nya sätt att få ut sina filmer på, förklarar han.
– Många tror att det bästa som kan hända är att ens film visas på Netflix eller Amazon. Men det innebär att man säljer rättigheterna till filmen. Man kommer aldrig få veta hur många som faktiskt sett filmen. Som filmskapare kommer man aldrig att få betalt för några visningar när man väl sålt rättigheterna. Dom som inte prenumererar på en streamingtjänst skulle inte kunna se Mad Heidi heller.
Det är inte bättre att en film visas via iTunes eller Google Play.
– Dom tar i regeln 50 procent av intäkterna bara för att lägga upp filmen på sina plattformar. Men sen gör man ingenting mer. Som filmskapare måste man själv marknadsföra filmen, medan inkomsterna hamnar i företagens fickor.
Lösningen för Johannes & Co var att skapa en egen plattform med en video-on-demand-tjänst.
– Vi lanserade i princip vårt eget Netflix. Där kan vem som helst hyra filmen, textad på flera olika språk. Vi tror att dom som verkligen vill se Mad Heidi hittar till vår webbplats. Genom att börja visa filmen där kan vi mångdubbla intäkterna jämfört med vanlig distribution och samtidigt minska risken för illegal spridning.
Ambassaden sponsrade med ost
Mad Heidi släpptes exklusivt över hela världen den 8 december på den egna plattformen.
Men redan innan dess hade suget efter filmen blivit så stort att den i november 2022 gick upp på 60 biografer i Schweiz.
– Vi är väldig glada att även dom som inte brukar se genrefilm har velat se Mad Heidi bara för att det är en schweizisk produktion.
När filmen hade världspremiär på Brussels International Fantastic Film Festival tog festivalledningen kontakt med den schweiziska ambassaden som sponsrade visningen med ost.
– Efter filmen stod folk klädda i soldatuniformer från filmen och bjöd biobesökarna på ost. Det var helt galet, skrattar Johannes.
Mad Heidi rullar fortfarande på biograferna i Schweiz och visas även i Tyskland.
– I slutet av februari kommer filmen också att bli tillgänglig på andra streamingtjänster. Då släpps även Mad Heidi på Bluray (Special Edition) och dvd på flera håll runt om i världen.
Ni har redan bestämt er för att göra en uppföljare. I slutscenen står det att Heidi och Klara kommer att återvända.
– Ja, och tanken är att ta ledigt ett par månader och börja skriva manuset. Det finns mer att berätta om Heidi och Klara och deras äventyr tillsammans. Casper vill väldigt gärna vara med igen. Jag vill inte spoila slutet i Mad Heidi, men det kan bli lite svårt. Fast han kanske kan få en ond tvillingbror, skrattar Johannes Hartmann och tillägger:
– Men det svåraste blir nog att toppa Mad Heidi. Fansen har höga förväntningar på en uppföljare. Dom kommer vilja ha mer av allt nu.
Filmen finns ute på svensk dvd och streaming nu.