filmrecension

BABYLON

Heroinhjältinnor, makabra mord och obskyrt hollywoodskvaller

 

HEROINHJÄLTINNOR, MAKABRA MORD OCH OBSKYRT HOLLYWOODSKVALLER

Slutet av 1920-talet blev början på Hollywoods ”gyllene era”.  

Men Tinsel town drabbades samtidigt av förändringar som fick den mytomspunna filmstaden att skaka i sina grundvalar.

Börskraschen blev inledningen på Den Stora Depressionen.

Den som också fick amerikanerna att kräva något helt nytt på film. Publiken hade tröttnat på exotiska schejker, sammetsögda förförare och ”flappers” (unga, kaxiga och jazzälskande, cigarettrökande och sexuellt frigjorda partytjejer med bobbat hår och korta kjolar).

Studiorna led ingen brist på idéer.

Problemet var att många av stumfilmstjärnorna inte klarade övergången till talfilm. Somliga misslyckades för att de inte förstod den nya tekniken. Några för att de viftade bort ljudfilmen som en fånig modefluga. Bland dem var Douglas Fairbanks Sr, regissören D. W. Griffith och Ricardo Cortez.

Stumfilmstiden största sexsymbol, Clara Bow, avskydde talfilmen, trots att hon blev ännu mer populär när hon började göra ”talkies”.

”Dom är stela och begränsande. Man förlorar mycket av sin ”cuteness”. Jag är en actiontjej”, klagade ”The It Girl”.

En del stjärnor floppade för att de pratade för dålig engelska.

Andra för att deras röster inte motsvarade deras image på vita duken. Som John Gilbert, ”The Great Lover”. Han som var en av stumfilmens största romantiska älskare, men som blev utskrattad för sin gälla röst när han började prata på film.

Det är också i denna kaotiska brytpunkt som en av 2022 år största biofloppar i USA utspelar sig.

 

Babylon kostade 80 miljoner dollar att göra, men drog bara in en bråkdel av sin budget på biograferna.

Filmens förvirrande trailers var en av orsakerna till fiaskot.

De består av lösryckta klipp, recensionscitat och namn på filmens stjärnor; bland dem Brad Pitt (som stundtals skämskudde-överspelar å det grövsta) och Margot Robbie (som i stort är rent hypnotisk bra).

Att Babylon skrivits och regisserats av Oscarbelönade Damien Chazelle framgick inte heller. (För min del spelade det mindre roll – jag fattar fortfarande inte storheten med La La Land).

Men mest förvirrande var att folk inte begrep vad Babylon är för slags film – drama, komedi, thriller eller skräck?

Eller kanske alltihop på en gång?

Det blev snabbt en film som folk antingen älskade eller hatade.

Jag var själv rätt skeptisk när jag bänkade mig i biosalongen när filmen fick Sverigepremiär.

Tre timmar och nio minuter?

Få filmer klarar att hålla intresset vid liv så länge – och Babylon är också alldeles för lång.

Men samtidigt anade jag i vilken soptunna Chazelle hade grävt när han skrev manuset och för mig har filmen också växt med tiden – inte minst efter en andra tittning.

 

Babylon sparkar loss 1926.

Den mexikanske immigranten Manny (Diego Calva) hjälper till att transportera en livs levande elefant till ett dekadent party hos en mäktig filmproducent (Jeff Garlin).

På festen träffar Manny skådespelerskan Nellie (Margot Robbie) och en gnista tänds mellan dem.

Manny blir också kompis med den bedagade filmstjärnan Jack (Brad Pitt) som hjälper Manny att få jobb som hans assistent. Manny visar sig vara en driftig kille och får snart nya och bättre jobb på filmbolaget Kinoscope Studios. Till slut är han själv producent.

 Nellie blir Hollywoods nya ”It Girl” och börjar sin klättring mot filmstadens absoluta stjärnhimmel.

Många av de absurda händelser och obsceniteter som Damien Chazelle skildrar i filmen (men utan att nämna verklighetens förebilder vid namn) är hämtade ur Kenneth Angers kontroversiella skvallerklassiker Hollywood Babylon (1975).

Det är en bok som skamlöst och spekulativt frossar i obskyrt skvaller om Hollywoods mest berömda ”Hellraisers” , bland dem Charlie Chaplin, Judy Garland, James Dean, Errol Flynn och Lana Turner.

Det är vilda sexorgier, knark, våld, mord, fylla, våldtäkt och censurbråk. Sugar daddys, nakenchocker, Peeping Toms, mysterier, otrohet, maffiabossar, sadister och krossade drömmar. Call girls, kommunistskräck, självmord, hedonism, överdoser, Lolitor, heroinhjältinnor och korruption i en salig blandning.

Lite av den stämningen och alla dessa bisarra galenskaper lyckas Chazelle skickligt fånga och återge i filmen och han gör det med en frustande energi, skarpögd detaljrikedom och en påträngande närvarokänsla.

I dessa stunder blir Babylon också en bångstyrigt, omtumlande och färgsprakande underhållande upplevelse.

 

MÅNADENS TOPPVAL 

BABYLON

DRAMA/KOMEDI

Producerad: 2022

Format: SVOD HD 16:9

Utgivare: Netflix

Längd: 189 minuter

Betyg: 8

Annons:

Bild: Netflix

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår