filmrecension tv-serier

THE PENGUIN: “AFTER HOURS”

Att förlägga kriminalserier till Batmans hemstad har gjorts tidigare. Dock inte med lika intressanta resultat som här.

 


ÖVERTYGANDE APTITRETARE

En vecka har gått sedan de kataklysmiska händelserna mot slutet av Matt Reeves The Batman. I efterdyningarna av mordet på gudfadern Carmine Falcone och kaoset efter de omfattande översvämningarna orsakade av The Riddler ser gangstern Oz Cobb, även känd som The Penguin spelad av en under kärv makeup oigenkännlig Colin Farrell, en chans att avancera.

Tyvärr gör Cobb något överilat som sätter honom på kollisionskurs med Falconefamiljen, inte minst den från Arkham Asylum nyligen utsläppta Sofia Falcone (Cristin Milioti). Med hjälp av nyligen rekryterade underhuggaren Victor Aguilar (Rhenzy Feliz) och påhejad av sin kära mor Francis (Deirdre O’Connell) börjar Cobb likväl sätta igång sin plan.

Att förlägga kriminalserier till Batmans hemstad har gjorts tidigare. Dock inte med lika intressanta resultat som här. Gotham (2014 - 2019) kändes flamsig och lättviktig. Mitt intresse höll knappt genom piloten. Gotham Knights som kom 2023 undvek jag på grund töntfaktorn indikerad av förhandsinformationen. T

he Penguin har en helt annan tyngd och smutsig realism. Första avsnittet hade lika gärna kunnat vara en borttappad episod av The Sopranos, om än med lite subtila blinkningar till äldre Batman-lore. Som att det första Cobb gör när han dyker upp i bild är att fälla upp ett paraply och att han bor ovanför “Burgess Jewelry”. Två detaljer som för tankarna till Burgess Merediths frejdiga porträtt av samma figur i tv-serien från 1966.
Farrell är kongenial i rollen och även andra skådespelare gör ett bra jobb. Så detta är helt klart en spelöppning som får mig att vilja se mer. 

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår