”Det här är bara så bra, fantastiskt tempo, det är fräscht och krispigt visuellt.”
Inte sedan valfritt Mario-spel de senaste tjugofem åren har jag haft så här kul med ett plattformsspel. Nintendo har i princip sedan Super Mario Bros på NES varit i stort sett ohotade på plattformsfronten när det kommer till ren och skär spelglädje i plattformsformat.
Visst, Sony har gett oss Jak and Daxter, Ratchet and Clank och Crash Bandicoot. Sega har försökt med Sonic som ofta nått relativt bra nivåer av underhållning men inget har riktigt gått upp mot den italienska rörmokaren och hans grönklädde bror, favvo-prinsessan och alla andra ikoniska karaktärer från svampriket.
Det första Astro Bot-spelet som släpptes i samband med Sonys första VR-satsning var visserligen det också helt otroligt bra, och levererade ett helt nytt sätt att spela spel på. Det var dock kanske lite opolerat och hade inte riktigt blommat fullt ut vid debuten.
Ibland kändes det lite gimmick-osande även om just alla nya spelmoment var snudd på banbrytande. Man blandade in både VR-headsetets förmåga att kika runt hörn i själva spelet, genom att luta sig fram med huvudet där i spelsoffan och kika åt olika håll.
Samtidigt som den då nya Dual Shock-handkontrollens haptiska triggers med olika motstånd beroende på terrängen i spelet nästan chockade spelaren hur ”inuti” spelet man faktiskt kände sig.
Det nya Astro Bot till PS5:an kommer visserligen utan VR-stöd – det är nu ett helt vanligt plattformsspel. Icke desto mindre är det ett helt fantastiskt plattformsspel på alla sätt och vis! Låt mig förklara varför.
Det skulle nämligen kunna vara så väldigt enkelt för Sony att bara släppa en regelrätt uppföljare med ännu galnare VR-stöd, ännu mer haptisk feedback och mer ploj. Istället väljer man att utmana självaste giganterna i genren (läs Nintendo) och man gör det med bravur.
Historien börjar med att PS5-chippet inledningsvis själs av en ond utomjording och Astro Bot måste leta upp fragmenten i form av pusselbitar och robotar på den ena mer fantastiska banan än den andra.
Haptisk feedback, dynamiskt motstånd i triggersen och ett härligt användande av handkontrollens högtalare är alla fortfarande viktiga spelmoment i nya Astro Bot, men det används så totalt integrerat i spelet att man knappt tänker på det. Det bidrar bara sammantaget till en enorm känsla av att återigen vara inuti spelet, utan att behöva ha ett VR-headset på huvudet.
Grafiken, musiken, tempot, kontrollen och designen är alla fullständigt klockrena. Ena minuten befinner vi oss i ett snölandskap och vadar fram i djup snö, andra simmar vi under vatten och tredje löser vi snabba men aldrig för svåra tankenötter, samtidigt som världen vi befinner oss i känns hundra procent levande och ständigt i rörelse.
För varje framsteg vi gör introduceras nya tillfälliga spelmoment, till exempel kan vi för en stund hoppa högre, flyga kortare bitar, slå jättelångt, jättehårt eller blåsa upp oss till en svävande blåsfisk för att nå avlägsna avsatser. Allt samtidigt som vi hoppar, boxas och räddar robotar på löpande band.
Robotarna kan vara lite kluriga att hitta på vissa banor och då får vi förlita oss på våra händer och öron. Kontrollen ger ifrån sig ett litet surrande när vi närmar oss. Högtalarna i kontrollen börjar spraka lite och med hjälp av våra två lysmaskar i ansiktet ska vi nog kunna hitta alla på nästa bana också.
Ibland får vi svinga bomber, dra i trådar eller flyga flygplan med gyrokontrollen. Andra gånger stannar vi upp och tar ett kort med några små söta utomjordiska fans, sen fortsätter den här plattformsfesten på ännu fler nyskapande och underhållande sätt.
Det här är bara så bra, fantastiskt tempo, det är fräscht och krispigt visuellt, både uppmuntrande och perfekt spelbart. Astro Bot passar precis alla åldrar, det känns aldrig för barnsligt, aldrig för svårt, aldrig tråkigt och alltid, och då menar jag verkligen alltid, superroligt.
Det kan vara ett av de mest kompletta plattformsspelen jag haft äran att prova som inte har en mustaschprydd italienare på omslaget. Missa för allt i världen inte detta!
ASTRO BOT
Genre: Plattform
Utvecklare: Team Asobi
PEGI: 3
Testat på: Playstation 5
Spelglädje 10/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online nej
Totalt 10/10