spel Hemmabio #1-2 2025

BLACK MYTH WUKONG

”De kinesiska skogarna och bergen slukar mig med hull och hår och jag njuter till fullo av min aplika tillvaro.”

Annons:

 

I sensomras förra året släppte kinesiska studion Game Science sin utmanande speltolkning av den inhemska novellen Journey to the west digitalt. Tyvärr ett spel vi dessvärre aldrig fick möjlighet att testa då.

Nyligen släpptes emellertid den fysiska utgåvan så vi passar därför på att dyka djupt ner i kinesisk mytologi, fighting och en rejäl utmaning. Journey to the west, Eller Black Myth Wukong, berättar historien om den utvalda ap-krigaren, vars favoritvapen är en lång träkäpp och viktigaste hjälpmedel magi. Den utvalda ger sig ut på en resa för att frigöra den orättvist fångade Sun Wukong.

Efter att en dag ha eskorterat sin mästare Tang Sanzang och hämtat några buddhistiska skrifter, når nämligen krigaren Sun Wukong upplysning och blir redo att upptas i himmelen bland gudar och stora krigare. Han väljer dock istället för att leva i denna himmelska tillvaro istället att återvända till ett enkelt liv på berget Huaguo.

Den himmelska domstolen ser hans val som ett hot och skickar en armé ledd av Erlang Shen för att tvinga honom att underkasta sig gudarnas vilja. I striden aktiveras en förbannelse vilket gör att Sun Wukong blir förstenad på berget och förlorar sina sex sinnen. Dessa sinnen blir till reliker som sprids över den mänskliga världen och det är här som vi kommer in i bilden.

I flera generationer har nämligen apor från berget försökt återuppliva Sun Wukong genom att samla in relikerna. En av dem, kallad den utvalda, alltså undertecknad, ger sig ut på denna resa. Jag ställs nu snart inför vidrigt svåra fiender.

I sann Soulsborne-anda tvingas jag besegra flera mäktiga motståndare i min jakt på att återställa relikerna "Craving Eyes", "Fuming Ears", "Hubris Nose", "Envious Tongue" och "Grieved Body". Med hjälp av allierade som Zhu Bajie och några andra oväntade bundsförvanter måste jag bemästra den kinesiska stridskonsten i spelet till fullo för att klara mig med livhanken i behåll.

Även om Black Myth Wukong aldrig kommer upp i exempelvis Dark Souls svårighetsgrad är det aldrig enkelt. Visst, de vanliga fienderna vi möter dödar dig oftast inte på ett slag men en del av bossarna vi möter under de sex kapitlen i spelet är rejält utmanande.

Redan den första stora, vita björnen gör mitt liv surt när jag försöker passera ett tempel vaktat av just honom. Tio-tjugo försök senare står jag sargad och blodig som vinnare.

Så här fortsätter det när jag får besöka den ena magnifikt snyggt designade platsen efter den andra. Game Science har skapat ett otroligt vackert spel både sett till grafik och ljud. Stämningsfull musik och en otroligt säregen design på alla karaktärer gör att jag faller pladask.

Spelet må vara väldigt linjärt men man tänker sällan på det på grund av hur miljöerna är designade. Striderna fungerar otroligt bra och varierat tack vare de många olika uppgraderingar, stridskonster och magier som kan användas.

Med jämna mellanrum finns altare utplacerade, som fungerar som sparpunkter och som går att resa mellan samt fördela om sina uppgraderingspoäng för att hela tiden anpassa och optimera beroende på vilken typ av fiende vi möter.

De kinesiska skogarna och bergen slukar mig med hull och hår och jag njuter till fullo av min aplika tillvaro. Detta är inget för den som inte gillar utmanande spel men för oss invigda fans av genren är det något av det mest intressanta jag spelat på länge.

 

BLACK MYTH WUKONG

Genre: Action-RPG

Utvecklare: Game Science
PEGI: 18
Testat på: Playstation 5 (Finns även till Xbox Series X)

 

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online nej

Totalt 9/10

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår