filmrecension Hemmabio #5 2025

THE ELECTRIC STATE/PASSAGEN

Gulliga robotar och grymma människor på Netflix

GULLIGA ROBOTAR OCH GRYMMA MÄNNISKOR

Simon Stålenhags illustrationer med ögonblick från ett svunnet folkhemskt Sverige där bisarr högteknologi existerar jämsides Blåvitt och GB-clowner är enormt snygga och utsökt suggestiva. Som det står på Stålenhags webbplats: “Kitchen Sink Sci-Fi Since 2005”.

Så visst är det lätt att förstå varför IP-hungriga producenter köpt rättigheterna till verk som Ur varselklotet och Passagen, filmatiserade under titlarna Tales From the Loop respektive The Electric State. Hälften av jobbet är ju redan gjort! Eller?

Men Stålenhags stämningsfulla konst är bevisligen svårare än man kan tro att översätta till filmmediet. Den förra titeln blev en tv-serie på Amazon Prime som var så sävlig i sitt tempo att serietecknaren Pontus Lundkvist gjorde en stripp där en läkare skrev ut Tales From the Loop istället för valium.

Den senare har nu blivit en visuellt okej men schematiskt berättad Netflix-rulle. Stämningsmässigt ligger den dessutom mycket långt från det blåtonade källmaterialet.

Den här filmen är både på papperet och till utförandet en Marvel Cinematic Universe-återträff. Christopher Markus och Stephen McFeely står för manuset och bröderna Anthony och Joe Russo regisserar. Bland mycket annat har de tidigare gjort Avengers: Infinity War & Endgame tillsammans.

I The Electric State möter vi tonåringen Michelle (Millie Bobby Brown) som efter att ha förlorat hela sin familj i en bilolycka rymt från så många fosterhem att hon numera har elektronisk fotboja. Michelle lever i ett USA präglat av att robotar under tidigt 90-tal tog till vapen för att få lika rättigheter.

Mänskligheten såg ut att vara rökt ända tills techsnubben Ethan Skate (Stanley Tucci) lanserade teknologi som möjliggjorde en ny form av drönarkrigföring. Mänskliga medvetanden som styrde metallkroppar på distans. Robotupproret slogs ned och de överlevande maskinmänniskorna spärrades in i reservat. Den som försöker fly skrotas.

Så när en robot söker upp Michelle och med svårighet lyckas övertyga henne om att den huserar döde lillebrodern Christophers medvetande hamnar de båda i en väldigt farlig (med PG-13 mått mätt) situation.

Duon ger sig ut på roadtrip genom ett USA som mestadels är befolkat av vegeterande människor konstant uppkopplade till sina VR-hjälmar. 

Premissen har potential. Men utifrån den har tyvärr manus- och regi-kvartetten gjort en film som följer en alltför välbekant mall. Och den kan jag rätt väl efter att ha avnjutit samtliga långfilmer herrarna gjort till MCU. Men om man är ute efter en lagom spännande fredagsrulle med gulliga robotar och deras mänskliga vänner, varför inte?

Snyggt men oerhört fluffigt och lättsmält. 

 

THE ELECTRIC STATE/PASSAGEN

SCI FI

Producerad: 2025

Format: SVOD 16:9 HD
Utgivare: Netflix

Längd: 125 minuter

Betyg: 5

Bild: Netflix

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår