Test Favoriter ur arkivet

Test: Monitor Audio Gold

Många musik- och hemmabiodiggare föll som furor för Guld-serien när den först lanserades för ett par decennier sedan. Succéer är svåra att följa upp, men nu är den nya guldserien släppt. Passar den i våra gröna skogar, månne?

Av: Ludwig Swanberg

 

En del produkter hamnar bara rätt i tid och rum, och slår brett. Ibland vet man inte riktigt varför (langos och Foppatofflor…), men ofta bygger en succé på en noggrant genomförd marknadsplan och duktiga konstruktörer. Monitor Audios ursprungliga guldserie hade en kombination av design, ljudkvalitet, byggkvalitet och prisklass som gjorde dem hetast i hemmabiohörnan i butikerna i stora delar av världen, och tidningarna var ovanligt samstämmiga om dess kvaliteter och förmågor. Så även vi!

 

Bandspelare

Många härliga hemmabioår har förflutit sedan dess, och mycket har hänt längs vägen. Senast för fyra år sedan lanserades GX-serien, som på många sätt ligger till grund för årets stora nyhet.

Den nya guldserien är fullkomligt fullproppad av nya teknologiska lösningar, och bär därmed med sig löften om ännu rikare lyssningsupplevelser för den som lånar ut sina kära öron till en noggrant uppställd formation. Testsystemet består av ett par Gold 300 fronthögtalare, ett par Gold FX surroundhögtalare, en Gold C350 center och en bastant subbas vid namn Gold W15.

Gemensamt för de fem förstnämnda är att alla använder sig av företagets egendesignade banddiskant – ett ultratunt aluminiumband i sandwichkonfiguration som jobbar i ett kraftigt magnetfält skapat av NeFeB rare earth-magneter. Den 18 mg lätta tunna metallfolien agerar både talspole och membran på samma gång. Det tar bort behovet av att lagra energi i konstruktionen, vilket leder till ett blixtsnabbt transientsvar. Man menar att det är nyckeln till att få med hela den komplexa klangbild som finns på inspelningen, oavsett om det rör sig om vinyl, CD, DVD-Audio, SACD, Blu-Ray eller Hi-Res-filer.

 

Golfhögtalare

Monitor Audio förknippas kanske allra mest med sina tunna och lätta metallkoner, och nya Guldserien utgör inget undantag alls. De vitskimrande elementen är fulla av små ”dimplar” – ungefär som hos en golfboll, men med varierande storlek. Lösningen kallas RST (Rigid Surface Technology), och har hämtats från japansk origami, där man traditionellt arbetar med att förstärka tunna material som till exempel papper genom att böja eller vika dem på rätt ställe.

Den färdiga konen får obetydligt högre massa, men tjänar mycket i styrka och strukturell integritet, även när du vevar på allt vad du har med volymkontrollen. Det resulterar förhoppningsvis i ett bättre ljud. Snyggt är det i alla fall.

 

Nyheter från fronten

Gold 300-högtalarna är smala och slanka, men smakfullt avrundade. Kabinettet skapas av att flera tunna lager MDF böjs till rätt form. Det ger snygga kurvor och stadiga kabinett, som dessutom är mer motståndskraftiga gentemot vibrationer än konventionella MDF-lådor. Den oregelbundna formen hämmar även stående vågor inuti den internt uppstagade lådan.

Framåt arbetar två basar, ett mellanregister och den högteknologiska banddiskanten. Alla omgivna av lyxigt blänkande dekorringar – ingen höjdare för oss projektoranvändare, men lyckligtvis döljs blänket av de magnetfästade ljudmässigt transparenta tygfronterna. Bakåt hittar vi fyra polskruvar, parvis förbundna med Monitor Audios egna silverpläterade kopparkablar – seriöst!

En gummiklädd räfflad basport ser till att flytta luft snabbt och lätt med minsta möjliga blåsljud, även när det blåser storm framåt. Finishen på samtliga högtalare är så kallad ”Dark Walnut”, vilket betyder mörkt brunbetsat äkta valnötsfanér. Ytan är halvmatt, och nästan svart. Det hela ser mycket elegant ut, utan att skrika ”titta-på-mig-nu-då”, och känns helt optimalt i hemmabiosammanhang, även för dig med krav på sofistikering och finess i möbleringen.

Ett par pulverlackade metall-utriggare ser till att bredda fotavtrycket längst ned. Du kan dessutom vända de medföljande spikarna uppåt eller neråt, och därigenom alternera mellan spetsig och mjuk fot. Välgjort och snyggt. Extra plus till den utmärkta passformen. Skruvarna passar perfekt i de maskingängade interna gängorna, och allt är rejält tilltaget överallt. Monteringen blir därför ett rent nöje.

 

Mitt i prick

Detsamma gäller centerhögtalaren, kanske mest tack vare dess oväntade tyngd. Den har faktiskt precis samma bestyckning som fronthögtalarna, med den skillnaden att basarna flankerar det vertikalt placerade mellanregistret och diskanten. Lösningen är lyckad, eftersom man därigenom kan få en liggande högtalare att få någorlunda samma spridningsmönster i de övre frekvenserna som de stående. Identiska delningsfrekvenser trollar också bort alla eventuella fasproblem på framfronten. Perfekt, ju!

Banddiskanter är dock inte precis kända för sin generösa spridning i höjdled – tvärtom faktiskt – något vi håller i minnet vid lyssningen. Kabinettet verkar inte särskilt resonansbenäget.

 

Baksätesförare

Om fronthögtalarna kändes tunga och centern ännu tyngre, i förhållande till sin storlek, så bor de riktiga blydankarna i bakhögtalarna. De kommer i egna stadiga kartonger – det blir för tungt att par-packa dem.

Gold FX betyder ungefär ”gyllene effekter”, och det finns gott om möjligheter i konstruktionen. Framåt känner vi igen samma elementkonfiguration med metallbas och banddiskant som hos ovan nämnda högtalare, men det är bara en tredjedel av vad som bjuds. På varje kortsida sitter ett mellanregister och Monitor Audios så välkända guld-anodiserade metalldomediskant. Med den nedersta av de tre vippbrytarna på fronten kontrollerar du om högtalarna ska spelas i ”mono-pole” eller ”di-pole mode”.  Monitor Audio rekommenderar det förstnämnda vid användning av högtalarna som bakkanaler i ett 5.1-system. Då är banddiskanterna framåt aktiva. Vid användning av FX-högtalarna som sidohögtalare i ett 7.1-system rekommenderas dipol-användning. Då är banddiskanten avstängd. Basen framåt får dock förlängt kontrakt. Även bakhögtalarna i ett 7.1-system ska konfigureras i dipol-läget, menar man.

Ovanför denna vippbrytare finns ytterligare två att tillgå. Den ena handlar om huruvida högtalaren placerats som sidohögtalare eller bakhögtalare. Den andra låter dig dämpa eller öka diskantnivån, allt efter hur ditt rum klingar från din valda placering. Allt som allt ger konstruktionen dig ovanligt rikliga möjligheter till att verkligen skräddarsy återgivningen från dina bakhögtalare. Eller sidohögtalare. Eller båda. Och det är faktiskt riktigt kul att vippa och lyssna, och vippa igen och lyssna igen. En riktig aha-upplevelse från bakraderna i salongen.

 

Tarzan Bundolo

Man riktigt rycker till när man slår sig ner för att njuta av den uppkopplade anläggningen. Någon har nämligen bjudit in en livs levande svartbjörn i salongen. En morrande brunsvart best med lysande röda ögon står i attackposition och blänger på oss. Jag tillgriper givetvis närmaste tillhygge – en fjärrkontroll – och slänger mig raklång i slowmotion mot den hotfulle hämnaren och försöker hitta strupen för ett dödande hugg. Fast det är bara subbasen…

Det är ju jag själv som burit in Monitor Audios Gold W15-subwoofer och kopplat in! Där står den med röda siffror i displayen och väntar på att få morra till. Fjärrkontrollen hör faktiskt också till, och en mätmikrofon med lång sladd likaså. Vi kan alltså kalibrera upp basen också. Det är goda nyheter. En snabb blick i handboken ger oss insikten att det går att konfigurera tre olika förval också. Ett fett femton tum stort framåtriktat element står för luftflyttandet.

Muskelpaketet består av en 650 watt stark klass D-förstärkare. LFE- och linjeingångar, och dito utgångar sitter på en panel, där vi även hittar en 12 volts-trigger och en huvudströmbrytare. Signalavkänningen sker med automatik. LFE har högsta prioritet, så har du kopplat både pre out och LFE, så växlar basen automatiskt läge när du spelar musik eller film. Högnivåingångar får vi vara utan.

En graciös kylfläns pryder mittpartiet bak. Fyra fötter håller allt på plats, och det är samma sak som på framhögtalarna – spikes eller mjuk gummifot är tillgängligt i samma fot. Basen står bergstadigt när vi justerat in den – mycket tack vare sin råa tyngd. Härligt.

 

Fix och trix

I den enklaste av världar skulle det bara behövas en på-knapp på subwoofern, och så skulle den snällt krydda på med precis rätt avvägd mängd bas, i både frekvens och mängd, och med precis rätt fas i förhållande till dina högtalare, i ditt rum. Men saken är den att den har ju ingen aaaning. Så du måste joxa en del om du vill få till en ”dyr” basklang. Du har ju köpt en bas med potential, och då blir det till att gå kursen också, så den morrar på rätt ställe.

 

Så gör du:

Det hela är ganska enkelt när man väl satt igång. För att mäta upp rummet och ställa in en lämplig EQ-kurva som tar hand om dina toppar och dalar i bas-svaret kopplar du in den medföljande mikrofonen i frontpanelen och trycker ”CAL” på fjärren. En serie frekvenser sänds då ut i rummet, och en DSP-krets tar emot informationen från mikrofonen. Det tar en stund, och när displayen släcks ned är det klart. Har du sedan andra åsikter, är du välkommen ändå. Du kan faktiskt lagra tre olika förval för varje ingång, och du når dem lätt från fjärren. Nivå, fas och EQ lagras lätt, och du kan fortfarande öka eller sänka nivån efter tycke och smak.

För stereoingångarna kan du även sätta delningsfrekvensen. Vill du, tar du ut en filtrerad signal och kopplar till ett slutsteg som driver ett par framhögtalare som gärna slipper den djupaste basen. Men det är överkurs.

 

Vi lyssnar

Byggkvaliteten och den allmänna känslan hos Guldsystemet väcker impulser hos oss att koppla upp systemet med det allra mest exklusiva förstärkeri vi kan finna. Men guldserien räknas faktiskt som mellanklassare, även om de förefaller ytterst välgjorda. Impedansen ligger på 8 Ohm rakt igenom, och verkningsgraden är hög, så en tung integrerad hemmabioförstärkare borde räcka en bra bit. Yamaha Aventage RX 1010 har 110 watt per högtalare, och har visat sig inneha både en neutral grundklang och bra strömresurser. En Sony Blu-rayspelare får vara huvudsaklig ljud- och bildkälla. Audioquest Solid Core signal- och högtalarkablar och Chord strömkablar och strömdosa knyter ihop alltsammans. Och så kör vi.

 

Filmtajm

Först ut är Jake Gyllenhaal i Nightcrawler. Filmen innehåller både torra studiokonversationer, gatuslagsmål och en helt hänsynslös biljakt med fullt ställ på både motorer och maskingevär. Monitor Audio Gold levererar ett rent och klart ljud, där framförallt panoreringar av fordon diagonalt genom rummet imponerar, eftersom det är lika mycket klös i däcksskriket bakåt som framåt.

Gruset sprutar i hela rummet också, och verklighetskänslan är påtaglig. Det blir till att ta fram sopborsten efteråt. Dock är dialogen lite ”ljum” i jämförelse med den i övrigt öppna ljudbilden.

Transformers IV innehåller en hel del tunga jättekliv, när autobot:arna slänger sig mellan höghusen. Den injusterade Gold W15-basen hamrar ner hela kroppstyngden i biorumsgolvet, och småpryttlar passar på att trilla ner från hyllorna i rummet. När djupbasen drämmer till ända ner i Marianergraven med oförminskad kraft är det extra lätt att ”sitta nöjd” i biofåtöljen, och det kan man med den här basen. Dock låter Mark Wahlberg fortfarande lite beslöjad när han hojtar sina förmaningar till tonårsdotterns hemlige pojkvän under vansinneskörningarna i parkeringshuset. Allt låter öppet och klart UTOM dialogen. Men det ska bli ändring på det också!

 

Tala tydligare

En tredje film – Nick Cave-dokumentären 20.000 days on Earth tydliggör det här ytterligare. Den innehåller en massa prat, både bakom flygeln och i fåtöljen hos psykologen, och de talade rösterna har bra pondus och magstöd i klangen, men släpper inte riktigt uppåt. Vi prövar att ta bort fronten, men det hjälper inte. Så drar vi oss till minnes det där med banddiskanters typbeteende. De är ju inte precis kända för sin spridning i höjdled, som sagt. Fronten åker tillbaka på igen, och så tiltar vi upp högtalaren så att den siktar strax ovanför öronen på oss. Och det löser hela problemet! Ett extra stadigt stativ och rätt lutning är faktiskt helt nödvändigt för att få centern att spela med i samma division som de övriga högtalarna. En till upptäckt råkar vi göra av bara farten: Jag kommer åt Power Off-knappen på subwoofern under spelning, mitt under en monolog av Cave. Vips, så sugs han in i högtalaren igen, och låter lite mer instängd och försynt. På med basen igen. Jo men visst – öppet och klart igen! Tänk att subwoofers ska vara sådana diskantförbättrare. Det är något med att hjärnan accepterar illusionen av verkligt ljud bättre om alla frekvenser får vara med.

 

Vi tittar på TV

Av någon anledning har TV-tittarna fått upp ögonen för naturfilmer på senare tid. Det haglar av välgjorda produktioner om japanska snö-apor och livet i regnskogarna under monsunperioden. Monitor Audio Gold bygger upp en hög och djup snårskog, och det är mycket de utmärkta bakhögtalarna som hjälper till att bygga både höjd och djup.

Med sin exemplariska klarhet går det att skönja en Makak-hane eller en knaprande koala på flera kilometers avstånd snett bakåt-uppåt, känns det som. Denna bonuseffekt kommer sig av användandet av samma element runt om. Det ger ett perfekt fasförlopp, vilket leder till att alla frekvenser återges på liknande sätt runtom lyssningsplatsen.

Ljudbubblan som byggs upp blir därmed extra trovärdig och solid, och det är nästan omöjligt att värja sig från illusionen att faktiskt befinna sig på plats i filmmiljön, oavsett om den råkar vara Los Angeles trottoarer på sjuttiotalet eller Borneos sumpmarker idag.

 

Vi lyssnar på skivor

Den utmärkande renheten i klangen är det som fångat vår uppmärksamhet mest hittills, i kombination med den urstarka subwoofern. Vid musiklyssning i tvåkanalsläge är det fortsatt rent och snyggt. Återgivningen är neutral och skön att lyssna på, men lutar mer åt det prydliga och välartade hållet än åt party animal-hållet. Textrader levereras tydligt och klart och alla instrument förefaller både nystämda och nyputsade. Det sticker inte ut åt något håll, och kloggar inte ihop heller.

Musikerna tar plats på en bred, jämn och rymlig scen, och det är lätt att ”se” var alla står. Fu Manchu rockar på i nytvättade jeans och till och med Johnny Rotten framstår som frisk och fräsch med sin nya jordgubbsdoftande frisyrgelé. Vad menar jag med det, egentligen? Jo, att musiken inte riktigt har samma råa urkraft som biospåren. Vid ren tvåkanalslyssning, alltså. Dynamiken är det inget fel på, så det är inte det. Det är mer den kraftfulla trycksättningen av rummet som inte riktigt inträffar i tvåkanalsläget.

En tillbakaflyttning av högtalarna förbättrar situationen något, men vi når inte upp till samma förtjusning som multikanalssystemet kunde erbjuda. Vad gör man då? Ja, man kopplar in subwoofern igen. Du kan ställa in ett preset för musik om du vill. Eller två.

 

Björnen har sovit klart

Jodå, det är som att trycka på en knapp. En korrekt injusterad subwoofer gör STOR nytta, inte bara för film. Den kittlande hotfulla urkraften är genast tillbaka, och det är drag på bitarna igen. Ordentligt också. Multikanalsinspelad musik ska vi inte tala om. Se till att skaffa en obekväm stol, annars är risken överhängande att du förblir halvliggande i favoritfåtöljen med små ryckningar i mungipan. Du har därmed blivit varnad.

 

Juryn summerar

Intrycken har varit ovanligt många med Monitor Audios nya guldgossar. Redan från första uppackningsögonblicket har resan präglats av nöjda nickningar, för det här rör sig om ovanligt välgjorda högtalare från en välrenommerad producent med över fyrtio års erfarenhet. Det syns i varje detalj – alltifrån packmaterialets finurliga små utskärningar för bättre handgrepp i uppackandet till de rejält tilltagna maskingängade skruvarna och stativplattorna. Hela systemet känns färdigt och genomarbetat på ett näst intill Zen-buddhistiskt sätt.

Du bör dock budgetera för bra kablar och ett riktigt stadigt stativ till centern om du vill höra vad systemet verkligen kan. Och JA, du behöver absolut subwoofern också. Den kommer man inte undan, men det gör inget, för den innehåller massor med trim, och lyfter verkligen upp systemet till nya höjder. Förmågan att på ett intimt sätt slingra sig runtom och trollbinda lyssnaren med utsökt transparens och sköna tydliga klangvärldar är imponerande, och vittnar om att rätt slutsatser dragits genom alla år av högtalarproduktion.

De rikliga tillpassningsmöjligheterna av bakhögtalare och subwoofer talar också samma språk – man är mån om att lyssnaren verkligen får till det, och man levererar alla verktyg som behövs. Det ställer krav på dig som ägare och styrman, men tar du det stegvis och ger dig tid att installera varje högtalare så bra du någonsin förmår, så kan du koncentrera dig på film- och musikutbudet i många år framöver sedan. Förstärkare och bildkällor kan du byta om du vill. Högtalarna har du redan.


Monitor Audio är välkända brittiska tillverkare av högtalarsystem för både musik- och hemmabioentusiaster sedan över fyrtio år tillbaka. Mest kända är de för sina egna innovativa lösningar, framförallt det envisa användandet av metall som huvudsakligt konmaterial. När merparten av konkurrenterna fortsätter att använda plast och papper, förfinar Monitor Audio tillverkningsprocesserna för att få fram ett så lätt, stabilt och livfullt element som möjligt, oavsett om det gäller höga, låga eller mellanfrekvenser. Keramikbelagda präglade alumium-magnesiumkoner, eller så kallade C-CAM-element, är det senaste exemplet. I den egna kabinettfabriken jobbar man även hårt med egna lösningar för lådmaterial och effektiva luftvägar genom kabinetten.


Monitor Audio Gold 300

Typ:                                    Trevägs golvhögtalare med basreflex

Bestyckning:                      2x6,5-tums RST-basar, 4-tums RST-mellanregister, 1-tums C-CAM banddiskant

Frekvensomfång:              30 Hz – 60 kHz +/-3 dB

Känslighet:                         90 dB 1 W/m

Impedans:                          8 Ohm

Mått BxHxD:                                            317 x 1105 x 370 mm

Vikt:                                    27,2 kg

Pris:                                    43 100 kr/par

 

Monitor Audio Gold C350

Typ:                                    Trevägs centerhögtalare med sluten låda

Bestyckning:                      2x6,5-tums RST-basar, 4-tums RST-mellanregister, 1-tums C-CAM banddiskant

Frekvensomfång:             40 Hz – 60 kHz +/-3 dB

Känslighet:                         90 dB 1 W/m

Impedans:                          8 Ohm

Mått BxHxD:                                            581 x 254 x 360 mm

Vikt:                                    9,9 kg

Pris:                                    14 400 kr/st

 

Monitor Audio Gold FX

Typ:                                    Sluten surroundhögtalare med flera ljudlägen

Bestyckning:                      6-tums bas, 2x4-tums mellanregister, C-CAM banddiskant, 2x1-tums metalldomediskant

Frekvensomfång:              60 Hz – 60 kHz +/-3 dB

Känslighet:                         87 dB 1 W/m

Impedans:                          8 Ohm

Mått BxHxD:                                            390 x 310 x 168 mm

Vikt:                                    11,9 kg

Pris:                                    10 100 kr/st

 

 

Monitor Audio Gold W15

Typ:                                    Fjärrstyrd Aktiv subwoofer med EQ

Effekt:                                 650 W RMS

Bestyckning:                      15-tums C-CAM metallelement

Frekvensomfång:              18 Hz – 120 Hz

Ingångar:                           RCA (LFE och linjeingång)

Fas:                                     0 – 90 – 180 – 270 grader

Medföljer:                          Fjärrkontroll, mätmikrofon

Mått BxHxD:                                            400 x 430 x 400 mm

Vikt:                                    35,3 kg

Pris:                                    25 300 kr

Info:                                    monitoraudio.com

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår